entä jos pelkää niin paljon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
niin, entä jos pelkää niin paljon itse synnytystä että vaikka kuinka haluaisi lisää lapsia, ei yksinkertaisesti voisi ikinä kuvitella tulevansa uudestaan raskaaksi, jotta ei tarvitsisi synnyttää.
Mulla takana vaikea synnytys, jota en ole koskaan päässyt käymään kenenkään kanssa läpi. Siksi nyt kun ensimmäinen lapsi kahden vuoden, ja alkaa tutut kyselemään milloin tulee lisää niin tajusin, että enhän voi niitä lisää hankkia, koska minua ei synnytyssaliin enää takas saada.
Ehkäpä jos vahingossa joskus raskaaksi tulisin, niin olisi tuo sektio minun kohdalla ainoa oikea vaihtoehto.

Tämä ei ole provo eikä ´muuta, mutta halusin vain tuoda tämän myös esille keskutelluun suunnitelluista ja suunnittelemattomista sektioista

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2006 klo 16:24 nyt harmaana kirjoitti:
Mulla takana vaikea synnytys, jota en ole koskaan päässyt käymään kenenkään kanssa läpi.

Kyllä sä voit vaikka nyt pyytää päästä käymään synnytystä läpi! Kyllä niiden pitäisi siihen suostua.

Itselläni 9 vuotta synnytysten väli juuri samasta syystä ja en vieläkään ole käynyt läpi, mutta nyt ei enää ole peloittanut NIIN PALJON :(
Itse koin kipeänä asiana juuri nuo kyselijät ja syyllistäjät, että kyllä toinen pitää tehdä..

Mulla on ollut loukkaavin kommentti tohon toisenlapsen höpöttäjältä että pitää sitä olla rikkimenovara, jos mun lapselle sattuis jotain kamalaa ei se toinen korvaisi mitään olisi vain hyvä ettei ole toista siinä kattomassa masennuksia yms. Tuskin olisi elämää sen jälkeen että se siitä rikkimenovarasta just joo. :/

Raskauden aikana on mahdollista päästä pelkopolille. Siellä käydään läpi myös sinun aiemmat synnytykset. Ja joillekkin tehdään jopa sektio juuri tuon synnytyspelon takia. Eli jos haluatte vauvan niin ei kannata sitä "projektia" jättää pelon takia kesken. Itselläni ei ole synnytyspelkoa, joten en ehkä ole oikea ihminen puhumaan siitä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 15:03 ÄIPPIS -84 kirjoitti:
Raskauden aikana on mahdollista päästä pelkopolille. Siellä käydään läpi myös sinun aiemmat synnytykset. Ja joillekkin tehdään jopa sektio juuri tuon synnytyspelon takia. Eli jos haluatte vauvan niin ei kannata sitä "projektia" jättää pelon takia kesken. Itselläni ei ole synnytyspelkoa, joten en ehkä ole oikea ihminen puhumaan siitä...

Mulla kans jäi kovat traumat synnytyksestä. toivoin hartaasti epiduraalia jo etukäteen ja sairaalassa kovissa tuskissa. sain sen kuitenkin vasta 5tuskaisen tunnin jälkeen. mitä hyötyä siis pelkopoleista tms? lupaavat vaikka kuun taivaalta, mutta synnytystilanteessa tilanne on eri. ei tule puudutusta, jos esim.yöaikaan ei ole anestesialääkäriä talossa yms.
juuri se epävarmuus- kipu- pelottaa niin paljon että tuskalla ajattelen toisen lapsen saantia mikäli se joskus on ajankohtaista.
2000-luvulla jokaisella synnyttäjällä pitäisi olla oikeus tarvittavaan puudutukseen. HALOOO!!!! ei eletä enää vuotta pottusota. sori.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2006 klo 22:58 minä kirjoitti:
Mulla kans jäi kovat traumat synnytyksestä. toivoin hartaasti epiduraalia jo etukäteen ja sairaalassa kovissa tuskissa. sain sen kuitenkin vasta 5tuskaisen tunnin jälkeen. mitä hyötyä siis pelkopoleista tms? lupaavat vaikka kuun taivaalta, mutta synnytystilanteessa tilanne on eri. ei tule puudutusta, jos esim.yöaikaan ei ole anestesialääkäriä talossa yms.
juuri se epävarmuus- kipu- pelottaa niin paljon että tuskalla ajattelen toisen lapsen saantia mikäli se joskus on ajankohtaista.
2000-luvulla jokaisella synnyttäjällä pitäisi olla oikeus tarvittavaan puudutukseen. HALOOO!!!! ei eletä enää vuotta pottusota. sori.

Puudutuksen viivästymiseen voi olla syynä (sinun kohtallasi syytä en siis tiedä kun et kertonut, joten älä vedä hernettä...) se, ettei paikat ole vielä tarpeeksi auki, ja puudutus voisi laittaa "hommat seis". Mä sain puudutuksen kans vasta monen tuskaisen tunnin jälkeen, mut silloin oli jo tuskat niin kovat, että oli sen takia hommat seis. Paikat kuitenkin 3cm auki. Ja siitä mentiinkin sitten hyvää vauhtia eteenpäin kun puudutus tuli.
Pelkopolillakin kannattaa käydä vaikka sitten "vain" antamassa palautetta. Kyllä siellä aina jotain selvyyttä tulee asioihin. Suurimmissa sairaaloissa on kyllä anestesialääkäri yölläkin paikalla, jotenka sellaisiin menossa olevat voivat huokaista helpotuksesta. Tietty hengenvaarassa olevat menevät etusijalle (onnettomuudet yms), mutta kyllä se sieltä aina tulee, kun tilanne kaikin puolin sen sallii.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 09:08 mammammaa kirjoitti:
Pelkopolillakin kannattaa käydä vaikka sitten "vain" antamassa palautetta.

Samaa mieltä. Ja uskoisin, että jos pelkopolilla on kunnon puudutukset luvattu (vaikka sen onkin "kuut ja taivaat" lupaamista, mutta niinhän ne tekee...) ja se papereihin kirjattu on ainakin teoriassa mahdollista, että homma toimisi paremmin tällä kertaa? Eipä ainakaan tarvitse kesken synnytystä (jos sinne asti uskaltautuu) alkaa pelkojaan selitellä.

Pitää myös muistaa, että pelkopolilla puhutaan muustakin kuin kivusta ja puuduuteista. Tässäkään alkuperäinen ei kertonut mitä hän synnytyksessä pelkää. Itsekin varmaan pelkopolilla käyn, mutta en kivun tai saamatta jääneiden puudutteiden takia.

Siis onko mahollista saada sektio, jos pelkää synnytystä?
Itellä kauheet pelot. Esikoinen tulossa rv15.
Mä meen aina ihan kalpeex ku vaan ajattelenki synnytystä. Mulle on kyllä monet selittäny, että ei se kauheeta ole jne...
Mutta en vaan pääse peloista yli.

Kuuleman mukaan synnytyspelko voi myös johtua omasta syntymästä, jos on ollu vaikee synnytys. Ja kun synnyin jouduttiin tekee hätäsektio.

Kuuleman mukaan synnytyspelko voi myös johtua omasta syntymästä, jos on ollu vaikee synnytys. Ja kun synnyin jouduttiin tekee hätäsektio.

[/quote]

Ihanko totta? mulla kans pelot ja hätäsektiolla tullu maailmaan :\|

Aika mielenkiintoinen juttu! Minulla nimittäin koko ikäni ollut todella kova synnytyspelko, ja tiedän tulleeni imukuppisynnytyksellä maailmaan. Minun synnytykseni on siis ollut vaikea ja äidilleni jotenkin traumaattinen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2006 klo 14:20 zingzing83 kirjoitti:
Siis onko mahollista saada sektio, jos pelkää synnytystä?

Onhan se mahdollista, mutta kyllä monenlaiseen kommenttiin ja lääkäriin sai matkalla törmätä. Itse en halunnut mennä pelkopolille, kun olin siinä uskossa, että siellä lähinnä "käännytetään" alatiesynnytykseen. Näin ei kuulemma kuitenkaan ole...?

Menin sitten yksityiselle (Femeda) tosin sielläkin ensin "väärälle" lääkärille (sattui olemaan alatiesynnytysfanaatikko, siis oikeesti) Ihan uskomattomia juttuja sain kyllä kuulla :\|
Myöhemmin mulle suositeltiin samaisessa paikassa aivan ihanaa lääkäriä, ja siitä se homma sitten lähti etenemään.

Käytännössä lääkärin pitää olla sellainen, joka muutenkin suorittaa leikkauksia esim HYKSissä. Olin siis tavallaan hänen "yksityispotilaansa" mutta koska menin ihan normaaliin 4 hengen huoneeseen, siitä ei sen ihmeemmin lisäkuluja tullut.
Lääkärinpalkkiot (myös anestesia) luonnollisesti pitää itse maksaa. Me saatiin kyllä sairauskassasta tosi hyvin takaisin niitä maksuja :)

Kaksi ihanaa typyä suunnitelluilla sektioilla.

Yhteistyössä