Ensisynnyttäjä nopeasti kotiin - miten maidonnousu, mahdollinen keltaisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten sujuu, jos ensisynnyttäjä kotiutuu jo pari päivää synnytyksestä, kun maito ei ole noussut ja keltaisuusriskikin on?

Itse lähdin kolmosesta kotiin heti seuraavana päivänä ja kätilö sanoi, että kolmen lapsen äidin voi lähettää kotiin niin aikaisin koska hän osaa jo seurata mikäli vauva menee keltaiseksi tms. ja syöttökin sujuu.

Ensisynnyttäjä ei osaa edes kuvitella mitä se on kun se maito nousee.

Ei sitä keltaisuutta kyllä osaa seurata useammankaan äitikään. Kuopukseltani otettiin verikokeet varmuuden vuoksi. Itse en huomannut mitään merkkejä keltaisuudesta, enkä oikein edes tiennyt mitä se tarkoittaa. Maitohan nousee, oleskelipa sitten missä tahansa, tosin olo voi olla tukalakin. Mutta minun ymmärtääkseni vauvaa pitää nykyään viedä näytille sairaalaan, jos kotiutuu aikaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sitä keltaisuutta kyllä osaa seurata useammankaan äitikään. Kuopukseltani otettiin verikokeet varmuuden vuoksi. Itse en huomannut mitään merkkejä keltaisuudesta, enkä oikein edes tiennyt mitä se tarkoittaa. Maitohan nousee, oleskelipa sitten missä tahansa, tosin olo voi olla tukalakin. Mutta minun ymmärtääkseni vauvaa pitää nykyään viedä näytille sairaalaan, jos kotiutuu aikaisin.

Maito toki nousee missä tahansa, mutta ensisynnyttäjä ei tiedä millaista se on. Rinnat luultavasti pitää pumpata tyhjemmiksi että vastasyntynyt saa siitä otetta jne.

Minä huomasin itse esikoisesta kotona, että hän meni keltaiseksi, mutta ei tarvinnut mennä takaisin sairaalaan koska poika söi hyvin ja oli hereillä olo ajan reipas (ei unelias) ja jaksoi huutaa hyvin. Käskettiin vain nukuttaa ikkunan lähellä valossa.

Ja keltaisuuttahan voi seurata siis juuri nimenomaan sillä, että jos vauva on epänormaalin unelias, ei jaksa syödä, ei huutaa, ei pysy hereillä...

[Minä huomasin itse esikoisesta kotona, että hän meni keltaiseksi, mutta ei tarvinnut mennä takaisin sairaalaan koska poika söi hyvin ja oli hereillä olo ajan reipas (ei unelias) ja jaksoi huutaa hyvin. Käskettiin vain nukuttaa ikkunan lähellä valossa.

Ja keltaisuuttahan voi seurata siis juuri nimenomaan sillä, että jos vauva on epänormaalin unelias, ei jaksa syödä, ei huutaa, ei pysy hereillä...

No oot vissiin synnyttäny joskus seitkytluvulla?
Ei sitä mulle noin kyllä selitetty. Ei meillä oo koskaan huudettu.

Itse synnytin keskiviikko-iltana ja kotiuduin perjantaina.Pojalla hieman keltaisuutta, mutta ei ole mennyt huonompaan. meidän ei tarvinnut mennä sairaalaan tarkastukseen koska poika oli yli 1,5 vuorokautta vanha kun kotiuduttiin. Saahan sitä itse pyytää jos haluaa vielä jäädä sairaalaan ja eikä ne mua olisi kotiuttanu mutta koska tämä oli toinen lapsi niin antoivat luvan. Meillä on mennyt ainakin tosi hyvin täällä kotona ja maitokin nousee omaan tahtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[Minä huomasin itse esikoisesta kotona, että hän meni keltaiseksi, mutta ei tarvinnut mennä takaisin sairaalaan koska poika söi hyvin ja oli hereillä olo ajan reipas (ei unelias) ja jaksoi huutaa hyvin. Käskettiin vain nukuttaa ikkunan lähellä valossa.

Kiitos kysymystä, mutta lapseni ovat syntyneet 2000 luvulla ja nuorin on vuoden vanha. Eikä minunkaan lapseni ole huutaneet. Mutta tarkoitinkin niin päin, että jos lapsi syö hyvin, ei ole oudon unelias ja jos jostain syystä itkee ja jaksaa itkeä hyvin niin se on hyvä merkki. Ei tarkoita, että kaikki itkisivät kovin.

Miten sujuu, jos ensisynnyttäjä kotiutuu jo pari päivää synnytyksestä, kun maito ei ole noussut ja keltaisuusriskikin on?

Itse lähdin kolmosesta kotiin heti seuraavana päivänä ja kätilö sanoi, että kolmen lapsen äidin voi lähettää kotiin niin aikaisin koska hän osaa jo seurata mikäli vauva menee keltaiseksi tms. ja syöttökin sujuu.

Ensisynnyttäjä ei osaa edes kuvitella mitä se on kun se maito nousee.

Yleensä ensisynnyttäjää ei kotiuteta pelkän kotiuttamisen takia ennenkuin maito on noussut. Kotiuttamisen perusteenahan on just tuo syömisen sujuminen. Vaikka säästöistä nyt puhutaan, ei niissäkään nyt hullumaisuuksiin menneä. Jos kaikessa ajateltaisiin pelkkää säästöä, laitettaisiinhan ne äidit suoraan salista kotiin... Kotiuttamista varmasti nopeutetaan niiden kohdalla, joilla sitä voidaan nopeuttaa. Miksi maata sairaalassa viittä päivää ihan vaan tavan vuoksi, jos kaikki on kunnossa jo kolmen päivän jälkeen.

48h kotiutuksen ensisynnyttäjän valitsin kolme vuotta sitten. Muksu oli jokusen päivän kotisairaanhoidon piirissä ja soittoyhteys kätilölle koko ajan + päivittäinen puhelinaika. Kyllä ne taysissa heti sitä ehdottivat.

Ja nekin tunnit sairaalassa olivat piiiiitkät. mä oikeasti mietin, mitä ihmettä siellä suurin osa tekee. Sektioäidin kyllä ymmärrän.

Mun mielestä maito nousi vasta kotona.

Maito toki nousee missä tahansa, mutta ensisynnyttäjä ei tiedä millaista se on. Rinnat luultavasti pitää pumpata tyhjemmiksi että vastasyntynyt saa siitä otetta jne.

Minä huomasin itse esikoisesta kotona, että hän meni keltaiseksi, mutta ei tarvinnut mennä takaisin sairaalaan koska poika söi hyvin ja oli hereillä olo ajan reipas (ei unelias) ja jaksoi huutaa hyvin. Käskettiin vain nukuttaa ikkunan lähellä valossa.

Varmaan yleensä ton keltasuuden kans noin mutta meillä poika oli keltainen ja sairaalassa otettiin kokeet ettei ole lähelläkään hoitorajaa ja kotia päästiin.Poika vaan kellastu kellastumistaan ja vein sen sitten takaisin sairaalaan.Poika söi hyvin ja oli pirteä.Sairaalassa varmuuden vuoksi ottivat kokeet mutta sanoivat ettei varmasti tarvi hoitoa kun on näin reipas.Hoitoon joutui kun arvot oli niin korkeat.
Ei voi aina luottaa tuohon reoppauteen ja syömiseen.

Kiitos kysymystä, mutta lapseni ovat syntyneet 2000 luvulla ja nuorin on vuoden vanha. Eikä minunkaan lapseni ole huutaneet. Mutta tarkoitinkin niin päin, että jos lapsi syö hyvin, ei ole oudon unelias ja jos jostain syystä itkee ja jaksaa itkeä hyvin niin se on hyvä merkki. Ei tarkoita, että kaikki itkisivät kovin.

Itkuhan on vauvan puhetta ja kyllä terve vauva jonkin verran itkee nälkäänsä, märkää vaippaa jne. Meidän tytöt kellastuivat (tosin oltiin vielä sairaalassa silloin) ja sen huomasi juuri siitä, etteivät jaksaneet syödä tai olla juurikaan hereillä. Juuri tuollaiset ohjeet annettiin kotiinkin kun pois päästiin, tämä vuonna 2007.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
48h kotiutuksen ensisynnyttäjän valitsin kolme vuotta sitten. Muksu oli jokusen päivän kotisairaanhoidon piirissä ja soittoyhteys kätilölle koko ajan + päivittäinen puhelinaika. Kyllä ne taysissa heti sitä ehdottivat.

Ja nekin tunnit sairaalassa olivat piiiiitkät. mä oikeasti mietin, mitä ihmettä siellä suurin osa tekee. Sektioäidin kyllä ymmärrän.

Munkin maito nousi kunnolla vasta kotona. Mä olin sen 60 tuntia synnytyksen jälkeen sairaalassa, kun tosiaan täällä on tosi vaikee päästä tohon lysyyn mukaan. Ei ne kerkee täällä päin Suomea kotona ravaamaan (kätilöt ja lääkäri).

Meidän poika synty tiistai aamuyöllä ja lähdettiin kotiin torstaina. Haikaranpesässä normikäytäntö. Maito mulla nousi kunnolla vasta sunnuntaina. Mitä mä olisin siellä sairaalassa siihen asti tehny?? Kai nyt jokainen järkevä ihminen osaa ohjeista lukea tai soittaa ja pyytää toimintaohjeita jos maidonnousun kanssa ongelmia?

Munkin maito nousi kunnolla vasta kotona. Mä olin sen 60 tuntia synnytyksen jälkeen sairaalassa, kun tosiaan täällä on tosi vaikee päästä tohon lysyyn mukaan. Ei ne kerkee täällä päin Suomea kotona ravaamaan (kätilöt ja lääkäri).

No ei ne täälläkään ravannut. Miksi niiden olisi pitänyt kotiin tulla?

Mä kans luulen että monelle on se keltaisuuden seuraaminen vaikeaa, tai ainakaan en ite edes tajunnut että vauvat oli keltaisia vaikka bilit oli tosi korkeella. Mun mielestä ainakin ensisynnyttäjän kannattaisi olla siihen asti kun imetys sujuu.

Ite olen ollut molemmista viikon.

[täällä on tosi vaikee päästä tohon lysyyn mukaan. Ei ne kerkee täällä päin Suomea kotona ravaamaan (kätilöt ja lääkäri).

No ei ne täälläkään ravannut. Miksi niiden olisi pitänyt kotiin tulla?
[/quote]

No mulle ne sano synnärillä sit loppujen lopuksi, et jos kuuluu tohon lysy-ohjelmaan, ni silloin pitäis niiden tulla kotiin käymään.

Oisinpa mäkin päässyt kotiin heti suoraan synnytyksen jälkeen. Mutta aina noi pennut menneet keltaiseksi ja mitä vielä muuta, toi eka ei jaksanut syödä, sille pistettiin nenämahaletku. Se oli vähän ennenaikainen.

Olisi ollut niin kiva mennä kotiin, missä mua ois hoidettu ja oisin saanut levätä.

Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Mä kans luulen että monelle on se keltaisuuden seuraaminen vaikeaa, tai ainakaan en ite edes tajunnut että vauvat oli keltaisia vaikka bilit oli tosi korkeella. Mun mielestä ainakin ensisynnyttäjän kannattaisi olla siihen asti kun imetys sujuu.

Ite olen ollut molemmista viikon.

Mulla kesti kauan saada imetys sujumaan ja se oli kesken vielä kun 5. päivänä kotiin lädettiin. Mitä mä oisin tehny siel osastolla vanumassavielä kauemmin ja kotona alkoi sujua imetyskin kunnolla.