Ensimmäinen sana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ritva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ritva

Vieras
Heippa! Sinänsä turha kysymys...Eli lapsi on nyt muutaman päivän ajan hokenut meidän koiran nimeä, mutta ei selkeesti tarkota tällä nimellä meidän koiraa vaan siis hokee nimeä leikiessä, kontatessa yms. Lasketaanko tämä lapsen ensimmäiseksi sanaksi vai pitäisikö lapsen myös tarkoittaa sanalla jotain? Eli jos sanoo vaikka lamppu, niin voihan sen sanoa vain vahingossakin...Juu kaikkea sitä tulee miettineeksi=) Lapsi jo jonkun aikaan myös hokenut äittää ja muutaman kerran ollaan oltu kuulevinamme sen äiti-sanankin "puheen" joukosta=)) Mutta kun olen jotenkin odottanut, että lapsi ymmärtäisi myös sanojen merkityksen kun alkaa niitä tapailemaan. Eli että lapsi sanoisi äiti ja tarkoittaa tällä myös minua ja vasta sitten se olisi hänen "ensimmäinen sanansa".

Ja lapsen ikä on mikä? Kyllä minusta tuo koiran nimi on selkeästi eka sana. Voihan sitä koiraa miettiä leikkiessäänkin ja maistella sitä kivaa sanaa suussa :). Ja selkeä sanahan se on äittäkin. Siitä se lähtee!

Voiko olla ihan totta että meidän korvat kuulee oikein..6kk ikänen poika hokee välillä ätä, ättä.. Elikkäs onko mahollista että tajuaa/osaa jo sanoa äiti? Hassun kuulosta oli aamullakin kun hain viereen ja toinen alko ättä,ättä..

Alkuperäinen kirjoittaja milloin eka sana?:
Voiko olla ihan totta että meidän korvat kuulee oikein..6kk ikänen poika hokee välillä ätä, ättä.. Elikkäs onko mahollista että tajuaa/osaa jo sanoa äiti? Hassun kuulosta oli aamullakin kun hain viereen ja toinen alko ättä,ättä..

onhan tuo mahdollista, tosin hyvin harvinaista. Ennemmin uskoisin että hokee vaan tavuja:)

Esikoinen istui aikoinaan 7 kk iässä syöttötuolissa, paukutti käsillään pöytää ja huuteli: "äti, äti, äti, anna, anna, anna". Kyllä minä sen ruuan pyytämiseksi ymmärsin, enkä pelkkinä kivoina tavuina. Ja siitä ne sanat lisääntyivät pikkuhiljaa, tosin kävelemään opettelun vaiheessa puhumisen oppimiseen tuli selkeä paussi.

Kyllä voi hyvinkin olla mahdollista. Meidän tyttö sanoi ensimmäiset selkeät sanat 7kk iässä ja kokonaisia lauseita puhui jo vähän yli vuoden ikäisenä. Kävelemään tosin oppi vasta 1v 1kk vanhana, mutta niinhän sitä sanotaan että jompi kumpi opitaan ensin ja toinen sitten vähän hitaammin.. Eipä sillä mitään väliä ole, kunhan ennen kouluunmenoa oppii :)

ja kokonaisia lauseita puhui jo vähän yli vuoden ikäisenä. No huh huh mikä ihmelapsi. Kyllä meilläkin on tosi aikasin alettu puhumaan, kävelemään lähti vasta 1v 4kk. Siltikin meijän hyvin kehittyny poika puhuu nyt vasta (1v 10kk) missä äiti/isi on? Missä auto on? jne. Saanko udella millasia kokonaisia lauseita teijän vähän yli vuoden ikänen on puhunu?

Ja tänään lapsi sanoi "iti" kun näki isin.. On sanonu sen päivän mittaan muutaman kerran.. Kai se voi olla mahdollista.. Korvat kuulee, mutta uskoakko..

Toiset ne vaan aloittaa aikaisin. Esim 1v9kk ikäinen kummityttöni puhuu jo 4-5 sanan lauseita ja toistaa kaikki mahdolliset sanat kuin papukaija =).

Meidän kuopus sanoi 8,5kk iässä ensin äittä ja n. viikon päästä tuli äiti. Kävelemään kun lähti niin on äidit unohtunut...

Alkuperäinen kirjoittaja Mitäh?:
ja kokonaisia lauseita puhui jo vähän yli vuoden ikäisenä. No huh huh mikä ihmelapsi. Kyllä meilläkin on tosi aikasin alettu puhumaan, kävelemään lähti vasta 1v 4kk. Siltikin meijän hyvin kehittyny poika puhuu nyt vasta (1v 10kk) missä äiti/isi on? Missä auto on? jne. Saanko udella millasia kokonaisia lauseita teijän vähän yli vuoden ikänen on puhunu?

n.3 sanan lauseita. Ei tuo minusta niin tavatonta ole, minä ja kaikki sisarukseni olemme myös puhuneet hyvin varhain, mutta kävelemään oppinen onkin sitten ollut niin ja näin.

Alkuperäinen kirjoittaja mahdollinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitäh?:

n.3 sanan lauseita. Ei tuo minusta niin tavatonta ole, minä ja kaikki sisarukseni olemme myös puhuneet hyvin varhain, mutta kävelemään oppinen onkin sitten ollut niin ja näin.

Ei ole tavatonta. Äitini mukaan olen puhunut vuoden neuvolassa muutaman sanan lauseita ja ensimmäiset sanat sanonut 8 kk:n paikkeilla. Alle kaksivuotiaana reilusti puhunut pitkiä lauseita. Myös tätini aina tästä minulle muistuttaa, joten totta kait se on!