Toivoja, olen todella pahoillani :hug: . Menetin alkuvuodesta vauvani (raskausviikkoja yli 20) ja kevät oli todella raskasta aikaa. Vastaavanlaista en ole kokenut koko aikuisikäni aikana. Niin kliseistä kuin se onkin, aika on auttanut ja olen päässyt syvästä ahdistuksesta ja surusta tavalliseen elämään kiinni. Menetystä ja surua ja kaipausta en tule koskaan unohtamaan, mutta pystyn nyt kuitenkin ajattelemaan ja elämään elämää eteenpäin: toiveissa on kovasti uusi mahdollisuus kaikesta huolimatta. Mitä tulee jälkitarkastukseen, niin se oli kohdallani sovittu automaattisesti synnytyksen yhteydessä/jälkeen noin kuukauden päähän. Tosin ennen sitä jouduin tulehduksen ilmaannuttua kaavintaan. Suosittelenkin perusteellista jälkitarkastusta, niin voit paremmilla mielin jatkaa hoitoja eteenpäin eikä tarvitse miettiä mahdollisia takapakkeja. Voimia ja jaksamista sekä kaikkea hyvää hoitoihin: toivottavasti mahdollisimman pikaisesti on luvassa iloa ja onnea kaiken surun ja tuskan jälkeen. Kaikista pimeintä on ennen auringonnousua...
Eliette, mitä tulee vauvojen ja perheonnen kohtaamiseen, niin omalla kohdallani olen tehnyt sen päätöksen, että vaikka kuinka kipeää tekisi, niin käyn katsomassa ystävieni uusia tulokkaita. Lähipiiriini on tullut niin paljon vauvoja ja tulossa koko ajan lisää, että mikäli en haluaisi tavata vauvoja/lapsia, en tapaisi ystäviäni juuri koskaan: yritän olla eristäytymättä (liikaa) ja yritän pitää yhteyksiä ystäviini. Tietenkin enemmänkin voisi olla yhteyksissä. Tosin joskus olen jättänyt jotain väliin ja ottanut etäisyyttä, jos oma tilanne on ollut jotenkin erityisen akuutti ja sietämätön (esim. keskenmenon jälkeinen aika). Ystäväni ovat olleet hyvin ymmärtäväisiä. (Olen puhunut aika avoimesti asioista.) Joka tapauksessa en usko, että on olemassa yhtä oikeaa toimintatapaa: täytyy toimia siten, kuin itsestä tuntuu parhaimmalta. Joskus pieni itsensä pakottaminen voi olla hyväksi pidemmällä aikajänteellä, joskus taas oman tilan ja rauhan antaminen itselle on oman selvitymisen kannalta kaikista tärkeintä.
Tammuska, pahoittelut negasta! Toivottavasti seuraava siirto tuo kauan kaivatun nyytin kotiin.
Ellenni, oletpa haastavan päätöksen edessä! Voi kun sitä osaisi neuvoa! Vaikea sanoa, mikä olisi juuri teidän tilanteessanne paras ratkaisu. (Omalla hataralla tietopohjalla en uskalla alkaa edes spekuloimaan.) Mutta niin tai näin, teillä on varmastikin mahdollisuus syksyn aikana kokeilla eri vaihtoehtoja? Tietenkin toivotaan, että oli ensimmäinen ratkaisu/kokeilu mikä tahansa, se veisi toivottuun lopputulokseen eikä muita vaihtoehtoja tarvitsisi edes miettiä!
Sadana, mukavaa, että hoitoprosessi käynnistyy jo ensi viikolla
Toivottavasti pääsette aloittamaan hoidot mahdollisimman pian!
Scarleth, tunnistan itsessäni samaa itsesuojelullista pessimismiä: jo ennen siirtoa olen selaillut erilaisten yksityisklinikoiden vaihtoehtoja mahdollisesti tulevaa 3. ivf:ää varten. Jollakin tavalla asioiden jatkumisen varmistaminen myös mahdollisen epäonnistumisen kohdalla auttaa olemaan lataamatta liiallisia odotuksia: kaikki jatkuu vielä kaikesta huolimatta. Pidän kovasti peukkuja ylhäällä, että kaikki menisi kohdallasi hyvin. Voimia piinailun piinalliseen loppusuoraan! Vielä on toivoa!
Mitä tulee omiin kuvioihin, niin toivon kovasti, että huominen siirto onnistuisi. Toivottavasti meidän pieni huurunenä selviää sulatuksesta ja pääsee vihdoinkin hyppäämään kyytiin. Kylläpä näiden hoitojen aikana saakin paljon liiankin jännittäviä puheluita!