Ensimmäistä lastaan yrittävät yli 35v

Hei vaan taas... Tää IVF kierros otti niin koville, etten ole jaksanut kirjotella, olen kyllä lukenut mielenkiinnolla teidän juttuja :) . Metsään meni taas vaikka saatii paras alkio ikinä tuoresiirtoon, 4-soluinen ja 1.luokan yksilö. Tiputteluvuoto alkoi jo pp11... Neljä meni pakkaseen, kahteen olkeen ja nyt on Väestöliiton suosittelema yhden kierron hoitotauko, joka kyllä menee kahdeksi kierroksi kun klinikka on 2 viikkoa heinäkuussa kiinni. Ennen seuraavaa PASsia ajattelin kerätä listan kaikista mahdollisista avuista (kortisoni, embryo glue, jne) ja kysyä voisinko käyttää niitä, selittämättömiä kun ollaan. Eikä multa ole mitään vasta-ainejuttujakaan tutkittu. Olisin itse toivonut kahden alkion siirtoa, mut kun tuli pariton määrä ok-alkioita ja se yksi oli niin hyvä, niin VL painosti yhden siirtoon. No... Ehkä tästä pettymyksestä toipuu kesän aikana :-( . Anteeksi omanapainen kirjoitukseni, nyt on vaan niin tunteet pinnassa.... Tsemppiä kuiteskim kaikille joilla on nyt hoidot menossa :)
 
Ai niin, jos täällä on muita selittämättömästä lapsettomuudesta kärsiviä, niin olisin kauhean kiinnostunut kuulemaan missä vaiheessa hoitoja teille alettiin kokeilemaan hiidossa extra-keinoja ja millaisia ne olivat, oliko mitään haittaa/apua niistä? Ja milloin menitte, jos menitte, ylimäärisiin verikoe tms. tutkimuksiin ja mitä niillä tutkittiin?
Kiitos hirmusti jo etukäteen jos joku jaksaa vaikka ihan lyhyestikin vastata.
 
Punktio takana tältä päivältä. Hyvin meni, vaikka oli kivuliaampi ja enemmän vuotoa kuin ekalla punktiokerrallani...

12 follia, joista 10 munasolua. Toivottavasti on enemmän kypsiä kuin viimeksi. Edellisellä kerrallahan saatiin kunnollisia alkioita aikaiseksi vain yksi. Toki se on minimitavoitteena nytkin eli maanantaina toivottavasti siirtoon. :)

Hiskias - kiitos tsemppauksesta! Samalla kaavalla mentiin kuin viimeksi eli flare up. Vähän lääkkeitä viilattiin isommiksi viime vaiheessa. Mikäs sulla on nyt tilanne?

Krish73 - pääsittekö jo tänään siirtoon? Miten meni?
 
Huhhuh! Perjantaina oli siirto. Yksi ainukainen hengissä selvinnyt siirrettiin.
Olin aikamoisen pettynyt, ettei mitään saatu pakkaseen ja ollaan nyt sitten tämän yhden siirron varassa.
Kipulääkkeitä (panadolia) joutuu ottamaan aika-ajoin, viimekin yönä. Ja siirron jälkeen en päässyt lähteen edes klinikalta parkkikselle, kun tuli joku ihmeen kipukohtaus. Sain kipulääkettä ja istuskelin vähän aikaa,, jotta pääsin liikkeelle.

Tsemppiä Rouva P siirtoon!
Toivoja74 kyseli tuolla, että onko selittämättömiä muita.. Meillä on myös selittämätöntä tämä lapsettomuus. Vaikka nyt jo alkaa mulla ikäkin olemaan aikalailla (40). Mutta silti noita siirtoja tuoreita ja pakasteita on jo aikamoinen litannia, ja kaikki on aina vaan olleet negaa...
 
Kiitos tsempistä Krish73!

Siirto oli tosiaan tänään ja meillä sama tilanne kuin Krish73:llakin eli yksi ainoa alkio saatiin aikaiseksi. Tilanne sama kuin meidän ekassakin ICSIssä eli ei mitään pakkaseen.

Olisin tosi paljon toivonut saavani jotain pakkaseen, mutta tulipahan tuo minimitavoite eli yksi siirrettävä alkio saavutettua - siitä olen jo onnellinen! Nyt alkaa mun mielestä pahin vaihe koko hoidossa eli tämä piinaava kahden viikon odotus. Hyvää mieltä ja positiivista ajattelua yritän pitää yllä ja onnea toivotan meille kaikille! <3
 
Toivoja, on se niin väärin, että top-alkiotkaan eivät ole ”varmoja” :(. Sitä varmaan lataa entistä enemmän toivoa kun sanotaan, että on niinkin hyvälaatuinen yksilö kyseessä.

RouvaP, Olihan hyvä munasolusaalis! Oliko teitä tutkittu sen enempää, että mitä probleemaa siinä hedelmöityksessä / jakautumisessa on, kun kato käy noin suurena?

Krish, hienoa kun pääsit siirtoon! Ikäviä tuollaiset kipukohtaukset, rajansa se on ronkkimisellakin sanoi kroppa… Monesko siirto tämä muuten sinulle oli?

Kärsivällisyyttä teille molemmille piinapäiviinne, toivon niin, että tämä olisi teille nyt SE kerta :heart:.

Täällä testattu nega eli se siitä pasista. Vielä on ne 2 alkiota pakkasessa, joiden sulatuksessa hengissä pysymiseen en usko lainkaan.
 
Hiskias - voi mikä harmi, ettei tärpännyt pasista :( Iso halaus, vaikka tiedän, että lohdutusta on nyt vaikea hakea. :hug:

Tuota hedelmöitys/jakautumisongelmaa ei ole tutkittu vielä sen tarkemmin. Tämähän oli meidän toinen kierros, joten oikeastaan nythän vasta tämä ongelma alkaa paljastua. Viimeksi ei icsattu kaikkia, joten ongelman ehkä ajateltiin johtuvan siitä. Noh, tällä kertaa kato oli yhtä suuri vaikka ICSI tehtiin kai kaikkiin munasoluihin.

Mä en oikein edes tiedä, mitä voisi tutkia? Jotain kromosomitutkimuksia? Pitääkin etsiä lisätietoa, ja jos joku tietää enemmän näistä tutkimuksista, otan mielelläni tietoa vastaan... Immuunisairaudet multa tutkittiin viime kerran jälkeen ja sieltä ei löytynyt mitään, joten toivottavasti tämän ainokaisen kiinnittymiselle on kaikki mahdollisuudet.

Jep, jatkan rennosti olemisen yrittämistä :D
 
Hei kaikki,

Olen täällä lueskellut teidän kirjoituksia ja kokemuksia. Olen 37-vuotias, ja olemme yrittämässä molempien esikoista. Lapsettomuustutkimuksissa käyty, ja meidän tapauksessamme ainoa tapa tulla raskaaksi on ICSI. Hoito alkaa seuraavasta kierrosta, ja kuukautisten pitäisi siis alkaa näinä päivinä. Jännittää... Lääkkeet odottavat jääkaapissa ja kp 2 alkaa pistäminen.

Enpä ole aikoihin odottanut kuukautisten alkamista näin innokkaasti ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Tähtitomu
Heippa kaikille, olen seuraillut vuosia tätäkin aloitusta, ja kirjoitellut muutamalle muulle, vaan tuntuu, että ne nykyään ovat niin hiljaisia, että siirryn tänne mikäli joukkoon mahtuu.
Itse olen 37v, mies 40v, yritystä takana vuodesta 2006, neljän IVF:n verran (eka vuonna 2008), kolme julkisellla, neljäs yksityisellä. Syynä lapsettomuuteen tukkeutuneet munatorvet, jotka toisen IVF:n jälkeen poistettiin. Nyt ois menossa siis neljäs IVF, ja tänään olisi pitänyt olla toinen PAS. Kaikista hoitokerroista on tehty 4-5 PASsia, kahdella alkiolla. Toinen siirrettävistä alkioista oli "kuollut" tänä aamuna, eikä toistakaan siirretty, kun lääkäri huomasi emättimessä vanhaa verta. Epäili että munatorvien seutuvilta tihkuu jotain, joka heikentää limakalvoa ja estää alkion kiinnittymisen.
Eli eli, nyt on sitten suunnitelmissa ensi kierrossa alkaa syömään hormoneja, ja sulattaa kolme viimeistä alkiota, joista valitaan kaksi siirtoon. Kaikki aiemmat passit on tehty luonnolliseen kiertoon. Tämä taitaa olla meille sitten se viimeinen mahdollisuus, ainakin oli aiemmin puhetta että tää neljäs IVF kannattaa enää yrittää.
 
InMyDreams, tervetuloa, pitkä on taival teilläkin jos on meilläkin (17v). Tosin jos rupattelun merkeissä tänne tulee niin ei täällä nyt niin järin vilkasta ole. En tiedä pitäiskö perustaa uus ketju josko sitten uskaltautuis enemmän uusiakin mukaan. Ei tässä ketjussa taida joka viikkokaan mitään tapahtua :)
 
Milk@lle tervetuloa! Tsemppiä ekaan hoitoon, se on jänskää, kun kaikki tapahtumat on koko ajan uutta ja ihmeellistä.

InMyDreams tervetuloa! Tähtitomu on kyllä oikeassa, että ei täällä(kään) hirmuisesti tapahdu. Tuntuu, että porukat on hiljenneet entisestään mitä enemmän ulkona aurinko paistaa. Pitkä on ollut teidänkin tie. Itse vetkutin vuosikausia hoitoihin lähtöä, kun parikymppisestä asti olen ollut lapseton ja sitten kun olin menossa, mies alkoi vetkuttelemaan. Nyt on elokuussa tulossa 37 vee mittariin, eikä oikein hyvältä näytä.

Mites piinailijat, mitkä on fiilikset :popcorn:
 
Hups meinas menna ihan ohi että Milk@kin on just liittyny. Tervetuloa siis sinnekin ja sorry teko ei ollu niin paha kun tarkotus :p no ei vaan... Oon nyt niin tööt ja sekasi näiden omien juttujen kans kun lääkärit ei suostu mihinkäänm itä ehdotan. Mistään mitä oon ehdottanu ei oo mitään hyötyä.. miks muille samassa tilanteessa oleville ja samoilla hoidoilla sit on jostain lisäjutuista hyötyöä mut ei mulle :/
 
Kiitokset Hiskias ja Tähtitomu... :) jospa tämä keskustelu alkais hiukan vilkastua, ainakin sitten viimeistään, kun ilmat viilenee syksyllä... ;)

Tähtitomu, onko lääkäri selittänyt miksei sulla auttais samat ku muilla? Kuulostaa hiukan oudolta tollanen...
 
Tervetuloa uusille! Kiva, jos keskustelu vieläkin aktivoituu :)

Täällä menossa PP 6. Vasta! Tuntuu, että tässä on odotettu jo ikuisuus. Torstaina pistin vielä Gonapeptylin auttamaan kiinnittymistä. Muutenhan tää on vaan odottelua. Vaikea ottaa rennosti, mutta siihen on pyrkimys. Tällä kerralla oon ainakin levännyt tosi paljon enemmän siirron jälkeen. Mites Krish? Miten menee?
 
RouvaP, mun piti sulta kysyä, että miten pitkään yhteen soittoon sä söit sitä dheata vai ymmärsinkö väärin, että sulla oli se mukana jo siinä ekassa hoidossa ja nyt tässä toisessa? Nyt se sun ikuisuus vasta alkaa ;) toi viimeinen viikko on pahin, ainakin mun mielestä.
 
Kiitokset Hiskias ja Tähtitomu... :) jospa tämä keskustelu alkais hiukan vilkastua, ainakin sitten viimeistään, kun ilmat viilenee syksyllä... ;)

Tähtitomu, onko lääkäri selittänyt miksei sulla auttais samat ku muilla? Kuulostaa hiukan oudolta tollanen...
Kortisoonista ei sen takia kun ei ole mitään autoimmuunisairautta.. no ei ole kaikilla muillakaan joille tästä on apua ollu. kun on kokeiltu toistuvien keskemenojen/kemiallisten takia

Gonapeptylistä ei siks koska meillä PAS:t tehdään lääkkelliseen kiertoon ja se on tarkoetttu tukemaan omaa keltarauhasta... no miks muilla nimenomaan lääkkeelliseen sitä suositellaan tekemään kohdusta vastaanottavaisemman kun ei se oma keltsi toimi.

Disperiinit yms verenohennus jutut siks koska ei ole tutkittu että ois mitään hyytimistekijähäikkää .. no misk sitä muuille suositellaan ihan vaan vilkastuttamaan pintaverenkiertoa.

*huokaus* vähän tulee olo, että on vanha haahka jonka ei enää tässä iässä kuulu saada lapsia, joten ei mitään apuja tolle.
 
Tähtitomu, kurjaa tollanen.. Varsinkin, jos kuulee, että muut on saaneet apua kyseisistä lääkkeistä. Välillä oon ajatellut, että tässä asiassa on kyllä todella lääkärin armoilla. Itse jotenkin ajattelis, että voishan sitä kokeilla, tuskin noista lääkkeistä olis haittaakaan terveellä ihmisellä..?! Että jos ne on jollakin auttaneet, miksei sitten käyttäis kaikkia mahdollisia keinoja.

Mulla ei oo vieläkään menkat alkaneet. Hassu juttu, ku yleensä kierto on sen 29 päivää ja viimeiset kaks kertaa 27 päivää. Nyt sitten jo kp 31 eikä menkkoja näy eikä kuulu. Alkaa hiukan kiristää jo, olis kiva päästä nyt jo alkuun tässä ruljanssissa. Mutta ehkä sitä sitten on sen verran miettiny ja stressannu, että sen takia kierto on nyt vähän pidempi.

Rouva P, tsemppiä piinailuihin! Toi on varmasti just se pahin vaihe, odottaminen...

Minkälaisia ohjeita teille on annettu näiden hoitojen ajaksi? Siis ennen punktiota ja sen jälkeen, ja siirron jälkeen? Voiko käydä kuntosalilla tai muuten liikkua vai pitääkö ottaa ihan rennosti ja lepäillä vaan? Mikä on teidän oma kokemus asiasta, miten kannattaa toimia?
 
Huoomenta!

Ja tervetuloa täältäkin Milk@lle ja InMyDreams.
Aikamoista piinaiilua alkaa olemaan. Nyt mullaa on pp10 menossa. Ja jotain ihmeolojakin on, mutta en uskalla aavistella niiden perään mitään, mitä ne meinaa.. meinaako menkkojen alkua vai jotain muuta.. huooh! Mulla ois klinikalla veritesti keskiviikona, mutta mietin, josko tilaisin ite jotain testejä netistä. Een tiiä.

Hiskiasko se kyseli, että monesko siirto mulla on menossa.. en ees tiiä. Tämä hoito on meidän 4 hoito. Ja kallista lystiä :kieh: sataset senkun viuhuu..
Meillä oli aika pitkä tauko noiden 3 hoidon jälkeen. Meni usko koko hommaan. Mutta sitten tossa neljänkympin korvilla (vähä ennen) aattelin, että jospa vielä kerta koitettaisiin, maksomitämakso:O.
Kaikenlaisilla lääkekoktaileilla on menty.
Nythän mulla on ollut kortisoni, ja thyroxini ja asperin tässä lugejen rinnalla ja koko hoidon rinnalla mukana. Eikä mullakaan ole mitään kilpirauhasropleemia ollut tai muitakaan. Mutta kiinnittyminen on ollut aina se vaikeus ja asperiini ja kortisooni sen takia ja sit noi kilppariarvot oli ihan niissä normeissa, mitä pitikin, mutta lääkäri meinas, että jos niitä vielä vähän viilataan, voidaan saaha parempi tulos. Noh, en tiedä.

Hiskias, voimahaleja sulle negasta ja koitahan nostaa nokka pystyyn ja eteenpäin! Mars!
:hug: Onneks on pakkasessa vielä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Milk@
^Mä en ymmärrä kun julkisella ja yksityisillä on niin isoja eroja. Itsekin ajattelin että tuskin siitä kortisonista mitään haittaa on jos kokeilee tai jus toi gonapeptyl, mutta lääkäri oli niin tiukkana linjansa kans. Tarttee varmaan mennä ens kerran ja istu kun tatti tuolissa lähtemättä mihkään ennenkun jotain kokeillaan. Kysellä vähän, että pärstäkertoimen mukaanko täällä reseptejä jaellaan. Meinaan tuota kortisonia on kyseisessä paikassa saaneet ihan ilman mitään autoimmuuneja.
ihmekään ettei siirrot onnistu kun kokojan on hermo kireellä:mad:
 
RouvaP, mun piti sulta kysyä, että miten pitkään yhteen soittoon sä söit sitä dheata vai ymmärsinkö väärin, että sulla oli se mukana jo siinä ekassa hoidossa ja nyt tässä toisessa?
Joo, DHEA on ollut mukana molemmissa hoidoissa. Ekassa hoidossa ehdin syödä sitä ehkä kuukauden verran ennen hoidon alkua, nyt pidempään. Hoitojen välissä tuli pieni tauko. Oisinko mä tällä kierroksella syönyt sitä nyt noin 2,5kk.
 
Rouva P, tsemppiä piinailuihin! Toi on varmasti just se pahin vaihe, odottaminen...

Minkälaisia ohjeita teille on annettu näiden hoitojen ajaksi? Siis ennen punktiota ja sen jälkeen, ja siirron jälkeen? Voiko käydä kuntosalilla tai muuten liikkua vai pitääkö ottaa ihan rennosti ja lepäillä vaan? Mikä on teidän oma kokemus asiasta, miten kannattaa toimia?
Kiitos! Punktion ja siirron jälkeen mulle annettiin ohjeeksi, että ainoa sallittu liikunta on kävely. Eli ei mitään hikiliikuntaa. Tällä kertaa mä olen ottanut toooooosi rennosti ja levännyt ihan julmetun paljon. Ja juonut paljon vettä. Ainakin punktion jälkeinen turvotus on lähtenyt paljon nopeammin pois kuin ensimmäisellä kerralla.

Krish - mikä tilanne? Ei kai ne menkat alkanu? :-( :-(

Taitaa olla lääkärikohtaista nuo lääkkeiden määräämiset. Mehän ollaan siis julkisella puolella hoidossa, tosin punktio ja siirto tehdään yksityisellä klinikalla kun meidän paikkakunnan keskussairaala ei näitä hommia oi itse tehdä. Mukana on DHEA:t ja Gonapeptylit. Kortisonia ei olla aloitettu, mutta autoimmunisairaudet on testattu kuitenkin. Olen kokenut, että lääkäri on suht hyvin kartalla uusistakin jutuista, mutta keskustelee varmasti paljon tuon yksityisen sektorin lääkärin kanssa.
 

Yhteistyössä