Ekat viikot meni ihan ihmeellisessä horroksessa. Vauva on nyt 7kk ja näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt ottaa paaljon rennommin. En kyllä kuvitellut mitenkään hätäileväni tai mitään, mutta jotenkin aloin hyvin äkkiä ajatella, että mun "pitää" tehdä jotain, käydä jossain, tehdä omia asioita jne. Vauvassa on aluksi niin kiinni, ja suihkussa yksin käyminen on ihan luksusta (silloinkin jännitin alkaako kuulua vauvan itkua). Etukäteen luulin etten mä tiedä mitä vauvan kanssa pitää tehdä tms, mutta jälkikäteen tajusin, ettei sen kanssa oikeastaan mitään pidäkään tehdä
Mä mietin kans, et en tiedä vauva-arjesta mitään mutta ei siihen muuta kuulunutkaan kuin vaipanvaihtoa (minkä oppi sairaalassa) imettämistä (maidon nousu oli tosi hurjaa, varaa paljon paljon liivin suojuksia ja sähköinen rintapumppu) sitten sitä oli kokoaika vaan vauva sylissä ja itsekin oli ihan sekaisin. Ihanaahan se oli, mutta jotenkin tuntuu, etten mä muista siitä alkuajasta mitään muuta, kuin että olin vauvan kanssa. Yöt päivät se oli sylissä. Ja yllättävästi sitä omaa vauvaa vaan osaa hoitaa, joten ei huolta :heart: Ruokaa kannataa varata pakastimeen ja jääkaappiin. Aikaa ei ole juurikaan itselleen laittaa ruokaa. Kannattaa ehkä hankkia myös joku kantoväline (meillä poika ei suostunut juuri olemaan muuta kuin sylissä ja kärsi kamalasti mahavaivoista) Mun mielestä myös vieraat oli ihania. Toivat ruokaa ja muistuttivat muusta maailmasta. Itse sitä oli ihan omissa ympyröissään. Jotenkin mulle iski paniikki siinä n 1kk jälkeen, että tälläistäkö tämä on, että mitään ei ehdi itse tehdä ja minnekään ei pääse. Meillä vauva syntyi kaikista kylmimpään ja lumisimpaan aikaan, joten kotona oltiin n 3 ekaa kk, ja olin siitä aika hajalla. No sen jälkeen helpotti, mutta luulin, että tätäkö tämä on, että omaa elämää ei enää ole - nykyyään jo on
Näin jälkikäteen sanoisin, että nauti täysin siemauksin! Vaikka välillä on tosi rankkaa, niin se on sellaista vain n 3kk, sitten vauvan kanssa jo pääsee liikkumaan ja elämä muuttu. Anna itsellesi lupa olla kotona vauvan kanssa, muut asiat kyllä ehtii hoitaa sitten myöhemmin. Yksi hyvä idea oli minkä luin raskausaikana täältä palstalta, että kannattaa tedä "imetyskori" johon kerää kaiken tarpeellisen. Mä vietin käytännössä 3 ekaa kk vauvan kanssa sohvalla. Katsoin leffoja enemmän kuin aikoihin, mulla oli kannettava tietokone vieressä, juomapullo, jotain pientä syötävää ja luettavaa sekä liivinsuojuksia. Sitten siinä imetin melkein kaiken aikaa, poika oli kokoaika rinnalla, ja sitten nukkui mun sylissä, samalla palstailin täällä kaksplussassa
En tajunnut ennen vauvan syntymää, että siihen imetykseen ja sylissä pitämiseen menee oikeasti melkein kaikki aika vuorokaudesta.
Onnea vauvasta :heart: Itseläkin alkaa hiipiä jo taas vauva kuume, oma poika kun on jo iso 7kk vekara