Ensimmäinen neuvolakäynti!

  • Viestiketjun aloittaja Aliisa
  • Ensimmäinen viesti
Aliisa
Tyhmä ensikertalainen kyselee nyt, mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tapahtuu? Koska ensimmäinen ultra otetaan ja kuka sen ottaa, lääkäri vai terkka/kätilö? Ensi viikolla olisi ensimmäinen neuvola, ja johan tässä alkaa jännittämään :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aliisa:
Tyhmä ensikertalainen kyselee nyt, mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tapahtuu? Koska ensimmäinen ultra otetaan ja kuka sen ottaa, lääkäri vai terkka/kätilö? Ensi viikolla olisi ensimmäinen neuvola, ja johan tässä alkaa jännittämään :D
Paino, verenpaine, kyseli ummet ja lammet ja anto matskua. Pissakoetta/verikoetta ei otettu ekakerralla. Meillä eka uä on niskapoimu rv 12 ja neuvolalääkäri katto eka tarkastuksessa rv 15. Nämä vaihtelevat paikkakunnittain.
 
vieras
Täytellään paljon papereita ja käydään suvun sairauksia läpi. Otetaan verikokeita tai saadaan lähete labraan niiden ottamiseksi. Mahdollisesti punnitaan ja mitataan verenpaine ja tutkitaan pissanäyte.
 
Minä täällä vaan huutelen
Missäs hempukan ä asuu? On meilläkin ultra neuvolassa, mutta ei sitä oo käytetty kuin sillon viikolla 10. Sydänäänet on kyllä kuunneltu doplerilla joka kerta (vko 11 alkaen). Ultraahan sekin käyttää... Esikoisen aikaan katottiin asentoa loppuraskaudessa pariin kertaan, kun eka lääkäri halus varmistuksen ja sitten oli masu parissa päivässä muuttanu muotoaan niin että tarkastettiin terkan kanssa uudestaan seuraavalla kerralla :)
 
PikkasenPyöree
Mulla ekalla neuvolakäynnillä katottiin verenpaine, hemppa, paino ja pissa. Paljon juteltiin ja kotiin sai paljon luettavaa.
Eka ultra(np) oli rv 11+3. Lääkäri teki
 
Minä täällä vaan huutelen
Alkuperäinen kirjoittaja Aliisa:
Voi miten ihana juttu, että jossain on tommonen mahdollisuus! Minä kuulin, että meillä on mahdollisuus vain kahteen ultraan :(
Ja meillä vaan yhteen, rv 10. Eli teillä on kuitenkin vielä hyvin asiat. Minä onneksi pääsin toiseenkin just alkuviikosta ja vielä kolmanteenkin myöhemmin. Kun seuraillaan vaarattomia asioita :) Mua ei haittaa yhtään, että pääsen kurkkimaan vauvaa vähän useemmin, kun ei silti tarvii varsinaisesti mitään pahaa pelätä vauvalla olevan/tapahtuvan :)
 
vieras
Ekalla kerralla papereita täyteltiin ja juteltiin. Pissanäytteestä muistan sen verran, et sen piti olla rakossa mielellään 4 tuntia. Sydänääniä alettiin kuunnella vasta viikosta 15 alkaen ja ultrat oli vaan n. rv 12 ja rv 20.
 

Yhteistyössä