Ensikertalainen ottaa lainaa..

  • Viestiketjun aloittaja hjälp
  • Ensimmäinen viesti
hjälp
Olemme eläneet liian pitkään vuokralla, vuokrakin on tosi kallis vesimaksuineen, ja olemme etsineet sopivaa asuntoa. Nyt sellainen löytyi ja lainaa pitäisi ottaa se 130 000 e.

Meitä on 2 työssäkäyvää vanhempaa (minä äitiyslomalla/hoitovapaalla tällä hetkellä) ja 3 lasta. Miehen nettotulot ovat n. 2400e ja mun äitiysloman nettotulot on ollu 1250e luokkaa + lapsilisät + yhden lapsen vammaistuki. Nyt tipun vielä kotihoidontuille + lapsilisälle, joten meidän nettotulot olisi n. 3000e kieppeillä nyt huonompina aikoina (siihen saakka kun menen takaisin töihin).

Onko ihan hullua ottaa n 130 000 lainaa noilla tuloilla?

Mielipiteitä myös siitä, onko 270 euron yhtiövastike korkea? (Ei olla koskaan rivarissa asuttu). Talo on 80-luvulla rakennettu ja 100neliöinen.
 
lainanmaksaja
Mä suosittelisin listaamaan paperille konkreettisesti tulot ja menot. Siis ihan kaiken. Ja sitten tekemään saman sen uuden asunnon + lainanlyhennyksen + yhtiövastikkeen kanssa. Ja jos jäätte plussan puolellle niin sitten ottaisin ja ostaisin oman. (mutta mä oonkin henkeen ja vereen sitä mieltä että vuokranmaksu on älytöntä). Laskutoimituksessa kannattaa ottaa myös huomioon se, että lainankorot saattavat vähän elää, joten on hyvä varautua vähän isompaan lyhennykseen, jos vaikka tulevina vuosina korot nousee.
Samoin kannattaa ottaa huomioon, että oman oston jälkeen, kaikki mitä hajoaa, täytyy itse huolehtia ja korjata :Z

oma on aina oma!!!
 
-.-.-
Onko säästöjä?

Veikkaan että hyvien takaajien avulla saatte kyllä tuollaisen lainan.

Se pankin stressitesti taitaa olla että saisitte 20v laina-ajalla maksettua kk-erän jossa on 6% korko. Ja se tarkoittaa teidän kohdalla noin 930€ erää. Ei pitäisi tehdä tiukkaa.
 
Ei noilla tuloilla toi laina ole paha, mut jos teillä ei ole säästöjä, niin voi olla ettei ne anna lainaa nykypäivänä. Tai ainakin tarttis olla jotain aineellista takausta, eli esim. joku voi panata omaisuuttaan teidän lainan takuiksi. En siis tiedä riittääkö se enää. Me ollaan onneks ostettu talo jo vuosia sitten, kun nykysin ei lainaa saatas, kun ei oo niitä säästöjä, enkä mä hauis ketään panttaan omaisuuttaan meidän lainan vuoksi..
 
"vieras"
Minkä takia laina pitää ottaa kun olet hoitovapaalla? Olisikos se järkevämpää odottaa siihen saakka kunnes palaat töihin? Voi tosin olla ettei pankki edes anna teille lainaa.
 
hjälp
Ei tarvita takaajia, meillä sen verta omassa säästössä..
3 pankkia myöntänyt meille lainan jopa 200 000 euroon asti yks pankki, mutta siis ei tarvittais kuin 130 000. Silti se on iso summa. Ja siis käyty lainatarjoukset kysymyssä muutama keväällä kun oli yks kiva talo myynnissä ja haettiin siihen lainaa, mut päätettiin sit ettei osteta sitä..

Siksi otettaisiin lainaa kun olen nyt hoitovapaalla, kun sellainen sopiva ja kiva asunto löytyi vihdoin. Sitä tässä just pohditaan
 
hjälp
Onko säästöjä?

Veikkaan että hyvien takaajien avulla saatte kyllä tuollaisen lainan.

Se pankin stressitesti taitaa olla että saisitte 20v laina-ajalla maksettua kk-erän jossa on 6% korko. Ja se tarkoittaa teidän kohdalla noin 930€ erää. Ei pitäisi tehdä tiukkaa.
Kylläpä sanat ja kirjaimet pomppi edellisessä viestissä, kun vauva istuu sylissä, pahointtelen.. Mutta siis mistähän tuo pankin stressitesti löytyy, pitää ehdottomasti etsiä! Kiitti vinkistä..
 
KooVeeGee
Senkun lasket jonkun pankin lainalaskurilla. Paljonko teillä nyt on ollut vuokra, paljonko on jäänyt säästöön kuukausittain?

270e/100m2 vastike on ihan normaali, jos se sisältää lämmityskulut. Lienee aika lailla keskiarvon luokkaa.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28962622]Minkä takia laina pitää ottaa kun olet hoitovapaalla? Olisikos se järkevämpää odottaa siihen saakka kunnes palaat töihin? Voi tosin olla ettei pankki edes anna teille lainaa.[/QUOTE]

Onko sillä jotain merkitystä, että on hoitovapaalla, pitäähän vuokra kuitenkin maksaa?

Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat usein reippaasti yli tonnin.. Hoitovapaalla tai ei, vuokra pitää kuitenkin maksaa, sama kai se olisi maksaa omaa pois.

Mekin olemme ottamassa lainaa, vaikka minä olen ä-lomalla. Tosin meillä kyse lähes tuplasummasta.
 
"vieras"
Jos asunto on hyvässä kunnossa ja yhtiö hoidettu eikä isoja remontteja ole tulossa, niin ostakaa ihmeessä. Hoitovapaa on tilapäinen "tulokuoppa" ja laina on niin moneksi vuodeksi yleensä että tuossa tasottuu kyllä. Lyhennys kannattaa mitoittaa niin, että selviätte siitä hyvin nyt hoitovapaan aikana ja lyhennätte vaikka ekstraa sitten kun olet palannut työelämään.
 

Yhteistyössä