enpä enää päästä lasta naapuriin uimaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Ainahan lapsi voi vaikka kaatua ja menettää tajuntansa ja silloin voi hukkua. Kai nyt sentään aikuisen pitäs edes olla pihassa?

Mutta niinhän voi aikuinenkin kaatua ja menettää tajuntansa. Vahingot eivät todellakaan tule kello kaulassa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja:
Tämä ketju on oikea malliesimerkki, kuinka moni ei ymmärrä lukemaansa. Osa ymmärsi, ja koitti selittää muillekkin, mutta edelleen menee monilla yli hilseen yksinkertainen asia.

Siis mitä tässä oisi pitänyt ymmärtää? Lapsi oli erityislapsi, mutta ilmeisesti ei olennaisesti kehitysvammainen. Tämä lapsi oli mennyt uimaan naapuriin ja siellä oli tapahtunut naapurin pojalle vahinko. Nyt ap vaahtosi siitä, että naapurin äiti ei ollut istunut altaan vieressä koko aikaa.

Mielipiteeni vain on, että 9v lapsia ei tarvitse vahtia joka sekunti edes uima-altaalla, ellei kyse ole vaikeasti kehitysvammaisista lapsista.

Mutta näköjään tarttee, jos normaali naapurinpoikakin jäi jumiin ja erityispojan piti hänet sukeltamalla pelastaa.

Niin, tuolla periaatteella lasta ei voi päästää koskaan kotoa, ettei vain vahinkoja tapahdu. Tosin lapsen kotona pitäminenkin on riskialtista, sillä suurin osa lasten tapaturmista sattuu kotona...

No, tuo vesi nyt vaan elementtinä on semmoinen, että pitäisi vahtia. Luulis, et se ois kaikille itsestäänselvää. Joka kesä tuon ikäisiä lapsia hukkuu ihan yleisilläkin uimarannoilla. Must ois järkevämpi vahtia, niin ei sit tarvis viisastella, että kenen oli syy kun pentu hukkui naurettavan matalaan veteen, vaikka muka osasikin jo uida.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
kun äitinsä ei valvonut lastaan.. Eikä ap:n lasta vaikka oli LUVANNUT!

Edelleen, jos meille tulee 9 vuotias lapsi hoitoon, niin mulle ei tule mieleen että se että lupaan vahtia lasta tarkoittaa että lupaan nähdä sen kokoajan vaan mulle tuon ikäisen hoito tarkoitaa lähinnä että kysyn välillä onko nälkä ja vastaan "mulla on tylsää" valituksiin.

eipä nyt tainnutkaan olla kyse siitä, että lapsi oli tullut hoitoon, vaan uimaan ja oli luvattu vahtia sitä uimista varsinkin, kun on tuollainen kiinnitarttumisen ja hukkumisen mahdollisuus ja varsinkin kun ei osaa kunnolla uida. Et kai tosissasi sano, että uimataidotonta ei tavitse vahtia, kun se on jo 9 v..

Edelleen, jos meille tulee 9 vuotias lapsi hoitoon, niin mulle ei tule mieleen että se että lupaan vahtia lasta tarkoittaa että lupaan nähdä sen kokoajan vaan mulle tuon ikäisen hoito tarkoitaa lähinnä että kysyn välillä onko nälkä ja vastaan "mulla on tylsää" valituksiin.

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Ainahan lapsi voi vaikka kaatua ja menettää tajuntansa ja silloin voi hukkua. Kai nyt sentään aikuisen pitäs edes olla pihassa?

Mutta niinhän voi aikuinenkin kaatua ja menettää tajuntansa. Vahingot eivät todellakaan tule kello kaulassa.

Niin mutta täällähän vaahdotaan siitäkin, ettei lasta saa jättää autoon odottamaan siksi aikaa kun kipaistaan sisällä kaupassa, koska auto voi syttyä tuleen. On se hukkuminen kumminkin yleisempää, kuin auton syttyminen tuleen.

eipä nyt tainnutkaan olla kyse siitä, että lapsi oli tullut hoitoon, vaan uimaan ja oli luvattu vahtia sitä uimista varsinkin, kun on tuollainen kiinnitarttumisen ja hukkumisen mahdollisuus ja varsinkin kun ei osaa kunnolla uida. Et kai tosissasi sano, että uimataidotonta ei tavitse vahtia, kun se on jo 9 v..

NO mitä hittiä se ap edes päästi uimataidottoman poikansa naapurin altaaseen????

Siis kyllä aina pitää sellaisia lapsia vahtia joilla ei ole KUNNON uimataitoa vaikka olisivat sitten 15v. Ei se ikä mitään kerro vaan lasten uimataito ja myös erityisyys tässä tapauksessa. Se tarkoittaa sitä että vahinkoja voi sattua paljon herkemmin kuin uimataitoisille "normaaleille". Mä olen sitä mieltä että tässä tapauksessa poikia olisi pitänyt vahtia kunnolla koko ajan. Ap:na en nyt enää luottaisi siihen että vahtii kunnolla. Kannattaa itse huolehtia. Kommentoiko poikansa pelastusta mitenkään, kiittikö edes?

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
NO mitä hittiä se ap edes päästi uimataidottoman poikansa naapurin altaaseen????

No kun luuli, et sitä vahditaan. Itse en kyllä varmaan kehtaisi laittaa lastani tuolleen toisen vahdittavaksi, mutta jos kerran se naapuri lupasi.

Alkuperäinen kirjoittaja The Maiden:
Mua nyt hämää tuo monen käsitys uimisen valvomisesta.

Uimista valvotaan siten, että varmistetaan, ettei kukaan huku, eikä siten, että kurkataan aina välillä että onko joku hukkunut.

|O

.

Mä quottaan nyt itseäni, koska on sen verran tärkeä asia. Ei aikuisten mukavuudenhalu voi mennä joka asiassa edelle.

Uimista valvotaan siten, että varmistetaan, ettei kukaan huku, eikä siten, että kurkataan aina välillä että onko joku hukkunut.

|O

.

Mä quottaan nyt itseäni, koska on sen verran tärkeä asia. Ei aikuisten mukavuudenhalu voi mennä joka asiassa edelle.

Peesi. Se on myöhästä sitten tapella, että kenen syy, kun joku on jo sinisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi luoja:
Tämä ketju on oikea malliesimerkki, kuinka moni ei ymmärrä lukemaansa. Osa ymmärsi, ja koitti selittää muillekkin, mutta edelleen menee monilla yli hilseen yksinkertainen asia.

Siis mitä tässä oisi pitänyt ymmärtää? Lapsi oli erityislapsi, mutta ilmeisesti ei olennaisesti kehitysvammainen. Tämä lapsi oli mennyt uimaan naapuriin ja siellä oli tapahtunut naapurin pojalle vahinko. Nyt ap vaahtosi siitä, että naapurin äiti ei ollut istunut altaan vieressä koko aikaa.

Mielipiteeni vain on, että 9v lapsia ei tarvitse vahtia joka sekunti edes uima-altaalla, ellei kyse ole vaikeasti kehitysvammaisista lapsista.

Mutta näköjään tarttee, jos normaali naapurinpoikakin jäi jumiin ja erityispojan piti hänet sukeltamalla pelastaa.

Niin, tuolla periaatteella lasta ei voi päästää koskaan kotoa, ettei vain vahinkoja tapahdu. Tosin lapsen kotona pitäminenkin on riskialtista, sillä suurin osa lasten tapaturmista sattuu kotona...

No, tuo vesi nyt vaan elementtinä on semmoinen, että pitäisi vahtia. Luulis, et se ois kaikille itsestäänselvää. Joka kesä tuon ikäisiä lapsia hukkuu ihan yleisilläkin uimarannoilla. Must ois järkevämpi vahtia, niin ei sit tarvis viisastella, että kenen oli syy kun pentu hukkui naurettavan matalaan veteen, vaikka muka osasikin jo uida.

Ketään, edes lapsia ei voi vahtia koko aikaa. Kuten joku sanoikin jo, niin saaviinkin voi hukkua. Jokaisen vanhemman velvollisuus (ei napuurin) on tämä vuoksi opettaa lapsensa uimaan niin nuorena kuin mahdollista.

Mutta en jaksa enää jankata asiaa. Itse olen osannut uida jo viisi vuotiaana ja samoin ovat omatkin lapseni osanneet. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja deb:

Tästäkin ketjusta ilmenee, että lasten uinnin valvominen tarkoittaa eri ihmisille ihan eri asiaa. Yhdelle riittää että hän on kotona sisällä, toinen istuu altaan vierellä katselemassa ja kolmas tekee jotain näiden väliltä. Teidän olisi pitänyt naapurin kanssa sopia miten lapsia valvotaan. Ja edelleen, en olisi ap:n tapauksessa päästänyt lasta naapuriin yksin.

Peesi. Mun mielestä ongelma on just toi, että ap oletti ja arvas naapurin tarkoittavan valvonnalla vieressä oloa ja naapurile se tarkoitti kotona oloa ja saatavilla huutamalla/hakemalla.
Sitä vaan pitää aina itsestään selvänä, että muut ajattelee samoin kuin itse.

Ketään, edes lapsia ei voi vahtia koko aikaa. Kuten joku sanoikin jo, niin saaviinkin voi hukkua. Jokaisen vanhemman velvollisuus (ei napuurin) on tämä vuoksi opettaa lapsensa uimaan niin nuorena kuin mahdollista.

Mutta en jaksa enää jankata asiaa. Itse olen osannut uida jo viisi vuotiaana ja samoin ovat omatkin lapseni osanneet. Piste.

Eli tarkotatko, että saaviin hukkumiset voitaisiin estää sillä, että lapsi osaa uida? :o

Ja että koska ketään ei voi koko ajan vahtia, niin kuuluu mennä sisälle, jos lapset polskii altaassa?

|O

.

niinpä! Vain vastuuttomat ihmiset ovat erimieltä.
Peesi. Se on myöhästä sitten tapella, että kenen syy, kun joku on jo sinisenä.

Eli tarkotatko, että saaviin hukkumiset voitaisiin estää sillä, että lapsi osaa uida? :o

Ei hemmetti... Tarkoitin, että vahinko voi tapahtua koska vain, vaikka kuinka vahtisi. Tällön olennaisempaa on opettaa lapselle toimintamalleja, kun yrittää vahtia joka sekunti häntä. Mutta tosiaan, en jaksa enää jankata asiaa. Jatkakaa te keskenänne naapurin syyttelyä, yms

Ei hemmetti... Tarkoitin, että vahinko voi tapahtua koska vain, vaikka kuinka vahtisi. Tällön olennaisempaa on opettaa lapselle toimintamalleja, kun yrittää vahtia joka sekunti häntä. Mutta tosiaan, en jaksa enää jankata asiaa. Jatkakaa te keskenänne naapurin syyttelyä, yms

Joten ei kannata vahtia, vahinkohan voi sattua missä vaan. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja dgh:
No herranjumala kyllä kai 9vee osaa jo uida nii hyvin, ettei tavi vieressä kytätä koko ajan???????????
entäpä jos tuo heidän poika olisi ollut siellä yksin ja äiti sisällä ja jäänyt kiinni eikä päässyt pois? Luojan kiitos tuo meidän poika oli irrottamassa sen ja kyllä kehuin että toimi oikein.

Kerroitko tästä kyseiselle äidille?

En minä oo osannut ajatellakaan, että 9-vuotiaiden perään pitäisi katsoa taukoamatta.

Mulle vahtiminen tarkoittaisi sitä, että pikkaisen katselen ja kuulostelen perään, ja teen samalla omia hommiani.

Joka maassa, jossa on uima-altaita, on suuret hukkumistilastot. Suomessa tätä ei tajuta kun meillä isoja uima-altaita ei ole ja pienetkin vähällä käytöllä. Allaskoot kuitenkin isontuneet. Koskaan ei tule päästää lapsia omin ilman valvontaa uimaan. Ei koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
En minä oo osannut ajatellakaan, että 9-vuotiaiden perään pitäisi katsoa taukoamatta.

Mulle vahtiminen tarkoittaisi sitä, että pikkaisen katselen ja kuulostelen perään, ja teen samalla omia hommiani.

Jos teillä olis uima-allas ja oma sekä naapurin lapsi pulikoimassa siinä, niin katselisitko ja kuulostelisitko ulkona vai sisällä?

Yhteistyössä