Ennen kuukautisia tiputteluvuotoa- kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toi

Vieras
Tämä on mulle nyt ihan uusi ilmiö. Lopetin imetyksen kesäkuussa, jonka jälkeen joka kerta ennen kuukautisia on esiintynyt pari - kolme päivää tiputteluvuotoa tai vaan rusehtavaa valkovuotoa.

Mä on todella luulosairas ja nyt olen diagnoisinnut itselleni jos jonkinmoista vakavaa tautia. Mutta jospa tämä oliskin ihan normaalia...? Ennen mulla ei ole tällaista esiintynyt.

Kokemuksia?

mulla johtuu endometrioosista. eka oli muutama päivä ennen kuukautisia, sitten ajan kanssa runsautui ja kestikin ovulaatiosta menkkoihin. nyt imetän, saas nähdä kuin käy kun imetys loppuu.

Piinaa: Jep, endometrioosi todettiin mulla juuri ennen raskautta ja olin itse asiassa menossa laparoskopiaan endon laajuutta selvittämään ja jo olevaa endoa poistamaan, mutta raskauden takia se jäi väliin ja katsotaan nyt tilannetta uudelleen. Mulla oli siis toisessa munasarjassa endometrioomia, jotka ovat jo syy diagnoosille ilman laparoskopiaakin. Raskauden aikana noita vaan seurattiin ja nyt en ole vielä käynyt uudemmin lääkärillä, kun imetyksen pitäisi endoa ehkäistä.

Minulla oli samanlaista tiputtelua ennen menkkoja. Asia vaivasi, koska en tullut raskaaksi. Minulla ei ole endometrioosia. Kävin tuon lapsettomuusasian takia lääkärissäkin ja hormonitutkimuksissa (minä arvelin tiputtelun johtuvan matalasta estrogeenista tai siis siitä hormonista mitä munasolun pitäisi tuottaa), mutta kaikki oli kunnossa. Eli selittämättä jäi. Veikkaisin kuitenkin tiputtelun olevan merkki hormonien pienestä epätasapainosta. Varsinkin kun olet vastikään lopettanut imetyksen.

Minulla tiputteluvuotoa on ollut lähes kahden vuoden ajan. Se alkoi oikeastaan silloin, kun jätin pillerit pois tarkoituksenani raskautua. Pari vuotta on yritetty laittaa vauvaa alulle tuloksetta. Olen käynyt erittäin laajoissa tutkimuksissa ja kohdustani on poistettu yksi polyyppi viime maaliskuussa. Tämän jälkeen tiputteluvuoto loppui hetkeksi, mutta on taas palannut. Vuotoni alkaa yleensä jo melko pian ovulaation jälkeen ja päättyy kuukautisten myötä, jonka jälkeen seuraa onnellinen noin 2 viikon vuodoton jakso. Tämä on tosi rasittavaa. Ainoa selitys lääkärillä oli tuo polyyppi. Endoa minulla ei lääkärini mukaan ole. Lohduttavaa kuulla, että muillakin on samanlaisia onglemia.

Yhteistyössä