Ennen ekan lapsen saamista, olitko hoitanut vauvoja??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olitteko??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
juu olin hoitanut, ihan tosi pienestä alkaen. Oli viikonloppuja vauva hoidossa ja siinä tuli unettomat yötkin tutuksi, ei ollut yllätyksiä kun oman sain n. 20v. myöhemmin. Otteet muistissa takarivossa, minkä oli muuttunut oli se, että ei tavinnut aamulla lähteä itse töihin, kouluun tms. oman vauvan aikaan.

En ikinä! Olin aivan tumpelo, kun sen nyytin syliini sain. Onneksi meni vain vuorokauden verran ja aloin olla kokenut konkari omani hoitamaan, luonto ne taidot sieltä esiin toi :D

Paljon. Sekä vapaa-ajalla että töissä. Nuorin sisarus on 8v nuorempi joten monet vaipat tuli vaihdettua ja 14-vuotiaana tein kesällä 30-tuntista viikkoa vauvaa (ja kahta isompaa sisarusta) hoitaen. Sit sairaalassa lastenosastoilla ja vauvatehoilla. Sisarusten muksuja vaikka kuinka paljon. Vauvan käsittely oli jo "näpeissä", mutta ihan yhtä hölmistynyt olin esim. imetyksen edessä kuin kuka tahansa tuore äiti, ja ihan samalla tavalla googletin vauvarokot, posken ihottumat ja muut :D

Mies ei ollut ikinä pitänyt ihan pientä vauvaa sylissään, eikä jäänyt millään tapaa kakkoseksi, vaikka selvästi ihan alussa jännitti enemmän (esim. kantoi ja käänsi varovaisemmin).

no empä oikeestaan. olin pitänyt kahden ystäväni vastasyntynyttä hetken sylissä synnärillä, siinä mun kokemus :D aluks oli vähän sähläämistä mutta aika nopeasti sitä oppi omaa lastaan hoitamaan. :)

En ollut vaihtanut vaippaa ikinä saati hoitanut lapsia :D olin ihan paniikissa, etten varmasti osaa :D mut yllättävän helppoa se olikin kun kätilöt näytti ekat kerrat :) ja sit osasinkin :D kotiin lähtiessä mulla oliv vauvalle ei kietaisupaita mukana, niin mun äiti joutu laittaa sen paidan vauvan päälle, kun en ite millään uskaltanut :D tuntu, että se pää lähtee tyyliin irti, jos pujotan sen pään läpi.. Mut sit kotona taas sujui ongelmitta. Olin 24 vuotias, kun sain esikoiseni :)

Olin hoitanut tosi paljon niin sisaruksiani, kuin sukulaisten ja ystävien lapsia. Mutta koska elämän täytyy aina joskus yllättää, omani kohdalla sain opetella hoitamaan alle 2-kiloista pikku rääpälettä. Hyvinhän se sujui, mutta vähän eri ottein kuin mihin olin tottunut :)

Ehkä 2 kertaa olin pitänyt vauvaa hetken sylissä ja ollut ihan paniikissa ja pelännyt että se "menee rikki" :D Ihan luonnostaan sujui vauvan hoito kun oma syntyi, vaikka etukäteen vähän jännitti.

Omaa 10vuotta nuorempaa siskoa hoidin paljon, ei tainnu sisko olla puolta vuottakaan kun vanhemmat jätti kauppareissun ajaksi (noin tunniksi) miun kanssa kotiin.

Siskolle en kyllä esikoista ois uskaltanut jättää hetkeksikään sen ikäisenä, vaikka sisko oli saman ikäinen kun mie sillon häntä hoitaissani. :)

En oikeastaan ollenkaan, hyvä jos muutaman kerran pitänyt sylissä jonkun vauvaa. Mitään hoitokokemusta ei kyllä ollut ja alkuun olinkin todella epävarma oman vauvani kanssa. Hän joutui vielä ensimmäiseksi viikoksi lastenosastolle ja tuntui että pitää kysyä henkilökunnalta lupa edes koskea häneen. Mies hoiti ensimmäisten parin viikon ajan miltei kaikki vaipanvaihdot, navanpuhdistukset jne, minä hoidin imetyksen. Sitten kun mies palasi töihin oli tietysti opeteltava kaikki, vaikka alkuun olin varma että jotenkin onnistun "rikkomaan" vauvan. Nyt meillä onkin jo 3 lasta ja vauvanhoito sujuu vaikka yhdellä kädellä...

Olin asunut n. 3 kk vastasyntyneen vauvan ja hänen äitinsä kanssa 'kämppiksinä'.

Ja olin mm. hoitanut ystävieni vauvoja (toista hoidin yhteen aikaan päivisin kun hänen äitinsä oli töissä, toista iltaisin/öisin kun vanhemmat kävivät jossain), miehen siskon vauvaa, jne.

Eli oli kokemusta vauvoista jo entuudestaan. Olin vaihtanut vaippoja, antanut ruokaa, yms.

Veljenpoikaa pidin ihan pikkuisena sylissä ja 2 vuotiaalle olin vaippaa vaihtanut. Ihan kun pienistä vauvoista en tiennyt mitään. Olo oli kuin olisi puulla päähän lyöty kun omaani alkuun hoidin.

Olin nähnyt kuinka vauvoja hoidetaan mutta en ollut vaihtanut vaippaa, riisunut, pukenut tai kylvettänyt. Ilmeisesti kuitenkin olen seurannut niin tarkkaan, että kaikki oli oman kanssa hyvin luontevaa ja otteet oikeanlaisia. :D

Ekat kokemukset vauvasta oli 17-vuotiaana kun harjottelin puolivuotiaan vauvan kanssa vaipanvaihtoa ja syöttöä. Ja 18-vuotiaana kävin kaveria auttamassa pariviikkoisten kaksosten kanssa, yllättävän helposti meni kun oli saanut isomman vauvan kanssa vähän harjotusta.

19-vuotiaana sain esikoisen ja sairaalassa hoitaja seurasi vierestä vaipanvaihtoa ja pyllypesua ja kehaisi että "kyllä huomaa että sä oot ennenkin ollut vauvojen kanssa tekemisissä." :) Se kommentti on kyllä lämmittäny mun sydäntä monta kertaa.

Yhteistyössä