Syy miksi pitää uskoa, on selkeästi muiden uskovien painostus. Mitä ikinä keksitäänkin, se on pakko uskoa, jos joku teräväkielinen uskova niin sanoo. Muuten on sika, tyhmä ja hullu. Mä alan olla aika kypsä. Painostaminen ei tasan tarkkaan ole jumalan mielen mukaista.
Jumala ei painostanut Faaraota päästämään Israelia Egyptistä? Hän ei painostanut Daavidia tekemään parannusta? Paavalia kääntymään Damaskuksen tiellä? En tiedä mistä olet Jumala kuvasi muodostanut, mutta et ainakaan Raamatusta. Kyllä Raamatun Jumala painostaa ihmisiä tekemään oikein, mutta ei pakota.
Jos Raamatussa esiintyvä nimittely sinua kypsyttää, olen pahoillani... Herrani Jeesus Kristus oli maanpäällisen elämänsä aikana paljon teräväkielisempi kuin pelkkä "hölmöt, hullut ja siat." Hän kutsui aikansa uskonnollisia johtohahmoja valkeiksi kalkituiksi haudoiksi, kyykäärmeiden sikiöiksi ja perkeleen lapsiksi (voit lisätä vielä nuokin kypsytyslistaasi). Onko Hän siis nimittelyjensä tähden yhtään vähemmän Jumala? Mutta ymmärrä tämä, ihmiseksi tulleen Jumalan teräväkielisen nimittelyn kohteena olivat juuri aikansa ihmiset, jotka tiesivät miten asiat ovat, mutta eivät tahtoneet totuuteen tulla ja yrittivät vielä muitakin estellä. Jos hullua sanotaan hulluksi koska hän oikeasti on hullu, niin siinä ei ole mitään hullusti (Katso Psalmi 14).
Mutta koska koko tämä juttu selvästi vaivaa sinua, laitapa itsesi rva Mäntyvaaran asemaan! Saat rva Mäntyvaarana vaikuttavan kokemuksen (enkelinäyn) ja tiedät mitä olet nähnyt. Sitten SINUA aletaan leimata hulluksi, sinun kokemustasi vähätellä ja selitellä olemattomaksi? Eikös tässä ole juuri nyt käynytkin niinpäin, että teräväkieliset omaan "ei ole jumalaa" uskontoonsa uskovat yrittävät pakottaa omaa "uskoaan" sinulle ja kaikkille jotka kokemuksestasi kuulevat? He sanovat: "Et sinä ole voinut oikeasti mitään nähdä, koska enkeitähän ei ole?" Heidän viesteistään saat kuvan, että olet joko hallusinoiva, kolmen muun autoseurueen kanssa tai pelkkä huijari. Kas kun "tällainen painostaminen" ei sinua ala kypsyttää! Etkös voisi tasapuolisesti kypsyä myös näihin toiseen suuntaan "painostajiin?"
Ja painostuksesta vielä... et voisi vääremmässä olla, jos todella ajattelet, että "syy miksi pitäisi uskoa on... painostus!... Mitä ikinä keksitäänkään, se on pakko uskoa..." Voisinhan tällä logiigalla sanoa asian näinkin: "kun nyt on keksitty, että enkelinäky on keksitty juttu, niin nyt tähän meidän keksintöön on pakko kaikkien uskoa" (painostusta, painostusta). Mutta olen kanssasi vahvasti erimieltä. Jumalan painostus ihmisiä tekemään oikein ei ole lopullinen uskon syy. Sinä et pysty minua painostamaan uskomaan omaa näkemystäsi, sen enempää kuin minäkään en pysty painostamaan sinua uskomaan, koska Jumala on luonut meille vapaan tahdon. Kristinusko on aina ollut vapaan tahdon uskoa. Evankeliumin sanoma pidetään esillä. Joka tahtoo, saa Jeesuksen vastaan ottaa... joka ei, jätetään alkuperäiseen olotilaansa. Ei Jeesus käskenyt julistajiaan sellaisiin koteihin ja kyliin jäämään painostusta ylläpitämään, joissa sanomaa ei vastaan otettu. Ei, näiden kylien tomutkin piti ravistella kengistä pois...(Matt.10:14). Kun Jumala on aikansa ihmistä kutsunut (tai voit sanoa myös painostanut), ja ihminen tekee päätöksensä olla ottamatta Jeesusta vastaan, Jumala jättää Hänet. Ihminen joka ei tahdo olla missään tekemisissä tai yhteydessä Jumalan kanssa saa kyllä lopulta tahtonsa läpi... hän saa olla erossa Jumalasta tämän elämänsä ajan ja myöskään ei taivaaseen tarvitse sen jälkeen mennä.
Olipa enkelinäky kokemus aito tai ei, itse en noissa neljässä autossa ollut. Kuitenkin rva Mäntyvaaran kertoma kokemus Alavuden ja Virtojen välisellä tiellä 22.1.2011 klo 23 rohkaisi minua ja jos ei sinua, niin annetaan olla. On ihmisiä, jotka eivät tällaisiin asioihin tule millään uskomaan ja sitten on meitä, jotka olemme saattaneet itsekin jotakin vastaavaa joskus kokea ja meitä rohkaisee kuulla että on muitakin. Olen tästä asiasta sanonut nyt kaiken mitä minulla sanottavaa on. Oli hauska vaihtaa ajatuksia.