Aika laaja skaala sinulla on - asuinalue Englannista. Kai teillä joku tietty kaupunki on mielessä vai miksi muutatte, työn perässä?
Olen itse asunut opiskeluaikana Englannissa eli lasten kanssa asumisesta siellä ei ole kokemusta. Kuulin eräältä Lontoon lähellä asuvalta tutultani syyn siihen, miksei hän ole hankkinut lapsia. Päivähoito voi kuulemma maksaa 1000 puntaa/kk, koska kunnallisia hoitopaikkoja ei ole, ainakaan niitä eivät saa kuin pienituloiset yh:t. Siksi kaikki äidit jäävätkin kotiin kunnes lapset menevät kouluun ja silloinkin tekevät vain puolta päivää.
Briteissähän koulu alkaa jo 3-vuotiaana, valtion koulut ovat usein syvältä ja monet (käytännössä kaikki, joilla on siihen mahdollisuus) laittavat lapset yksityiskouluun. Tilanne vaihtelee tietysti paljon alueittain.
Palkat ovat paremmat kuin täällä, mutta niin ovat asuntojen hinnat ja vuokratkin kovemmat. Itse ei tehnyt enää mieli muuttaa takaisin, kun jutustelin Lontoossa käydessäni tämän tuttuni kanssa elämänmenosta, talojen hinnoista jne. He ovat miehensä kanssa muuttaneet n. 40 km Lontoon ulkopuolelle, koska taloon ei kahdella palkansaajalla ollut varaa lähempänä. Ja käyttävät joka päivä työmatkoihin 2,5-3 tuntia.
Tässä pieni reality check. Itseäni ainakin alkoi kummasti viime reissun jälkeen meidän edullinen päivähoito, koulutusjärjestelmä ja ylipäänsä elämän helppous tuntumaan oikein mukavilta asioilta...