energiansäästökysymyksiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Niin kun tämmöisiä täällä pähkäilen ja mietin. Että kun me joskus tyhmyyksissämme ostettiin spottilamppuja, joten meillä on yhteensä 14 kpl spotteja neljässä eri valaisimessa. Niistä palaa lamppuja tosi paljon ja on valtavia energiasyöppöjä.

Me kuitenkaan ei olla varmaan ihan heti niitä vaihtamassa, joten mietin että jos antaa palaneiden lamppujen olla paikallaan ja käyttää siis pienempää määrää toimivia lamppuja. Niin säästääkö se sitten energiaa yhtään? Ei kai palanut lamppu vie energiaa vaikka se oliskin kannassaan?

Ja tietokone. Meillä on läppäri joka on johdon päässä koko ajan (eli siis pitää akkua koko ajan täynnä). Kumpi on taas kerran energiaystävällisempää? Se että pidetään tietokonetta seinässä vai se että ladataan sitten tyhjää akkua? Ja entäs sitten öisin? Jos silloin ottaiskin seinästä pois?

Ja vielä kolmas kysymys, joka edelleen liittyy tähän läppäriin. Mä avaan tän aamulla ja suljen illalla. Mutta nykyään ehdin aika harvoin koneelle. Onko siis järkevämpää sammuttaa koko masiina aina väleissä vai antaa mennä lepotilaan? Mikä vaihtis vie eniten ja mikä vähiten sähköä?

Aika kiperiä kysymyksiä =)

Lamppuihin: ei tuhlaa energiaa ne palaneet lamput, mutta ootteko kattonut josko niitä spotteja löytyis sellaisian uusina energiapihienä led-versioina? Niitä saa erilaisilla kannoilla, kannattaa tarkistaa! Ne palaa TOOOOOOSI pitkään ja kuluttaa vähän energiaa.

Akun lataaminen ja sitten piuha pois on luultavasti taloudellisempaa, kun eihän puhelimen laturiakaan saisi jättää irrallaankaan seinään kiinni kun siitäkin karkaa energiaa.

Jos kone on 10 tuntia käyttämättä välillä niin LUULISIN että ois taloudellisinta sammuttaa. Ja sillon se ei kuluta sitä akkuakaan ollenkaan =)

tietokoneesta, tosin pöytämallista oli joskus että 3h päällä vastaa sitä yhtä käynnistys kertaa, niin koneen kulutuksen kannalta kuin energian. Tämä tutkimus on kyllä vuodelta nakki ja peruna. Läppärit ei kuluta läheskään niin paljoa kuin pöytätietokoneet, mutta kai siihen voisi soveltaa tuota jonkin sortin aika rajaa.

Meillä mies oli sitä mieltä että noihin spotteihin ei olis energiansäästölamppuja, mutta voihan sitä taas katsastaa. Niitä malleja kun tuntuu tulevan koko ajan lisää.

Ja kinkkisiä tosiaan :D . Mä luulen että jatkossa otan aina yöksi pois. Oon suunnitellut ostavani sellainen jatkojohdon katkaisijalla, joten laitanpa tietokoneen siihen samaan syssyyn.

Mä olen muuten naurettavan innoissani nyt "pelastamassa maailmaa" kaikilla pikkujutuillakin. Nälkä kasvaa näemmä syödessä :D

Esim. http://www.mokille.fi/ledlamppu-g4kanta-p-400.html on sellanen led-spotti =) Niit on ihan tavan kaupoissa kuten Robin Hoodissa ja Cittarissa myynnissä.

Ja meil on kaikkki jatkojohdot nyt katkaisijalla niin saan esim. telkkarin, stereot ja digiboksin kerralla pois valmiustilasta!

http://www.thomann.de/fi/news_msg_led_lamppuja_nyt_myoes_kuluttajakoossa.html

Mulle ainakin sanottiin, että läppäristä kannattaa ottaa se akku kokonaan pois jos käyttää/pitää johdon päässä... Näin säästää sitä akkua. En kyllä tiiä onko tässä mitään perää, mutta mulla ainakin kone koko ajan johdon päässä ilman akkua.

Joo mutta korostaisin vielä että LED-LAMPUT on nyt ihan eri juttu kuin ENERGIANSÄÄSTÖLAMPUT =) Niissä on eri tekniikka eikä ongelmajätettä, ja ne palaa vielä kauemmin ja vielä vähemmällä energialla. Niin olen ymmärtänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ZikZik:
Mulle ainakin sanottiin, että läppäristä kannattaa ottaa se akku kokonaan pois jos käyttää/pitää johdon päässä... Näin säästää sitä akkua. En kyllä tiiä onko tässä mitään perää, mutta mulla ainakin kone koko ajan johdon päässä ilman akkua.

Loistoidea :flower: . Vielä pitää selvittää missä tässä on se akku, mutta ehkä siitä dilemmasta selviää mun miehenikin :D

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Joo mutta korostaisin vielä että LED-LAMPUT on nyt ihan eri juttu kuin ENERGIANSÄÄSTÖLAMPUT =) Niissä on eri tekniikka eikä ongelmajätettä, ja ne palaa vielä kauemmin ja vielä vähemmällä energialla. Niin olen ymmärtänyt.

Okei, okei :D . Selvitetään :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:

Okei, okei :D . Selvitetään :flower:

:D :D SORI mä oon vähän pöhkö näis ympäristöasioissa ja innostun ihanliikaakin jos jotakuta jaksaa yhtään kiinnostaa :ashamed: :flower:

Yhteistyössä