Energian kulutuksesta (siis ihmisen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ööö

Vieras
Mun kaveri on TOSI läski, painaa varmaan yli 150kg vaikka pituutta on vain 160. No on nyt ruvennu laihduttamaan. Mut mua ihmetyttää kun se saa kuulemma syödä yli 2000kcal ja silti pitäis laihtua?! Kovain paljoa ei oo edes laihtunu. Oli netissä jossain laskenu et sen peruskulutus olis yli 3000kcal.
Voiko toi pitää paikkaansa? Mä oon tottunu et jos laihduttaa saa syödä vain 1200kcal

Jos ihminen on aikasemmin vetässy naamariin 3000 kcal/päivä ja nyt sitte vaan 2000 nii kylhän siinä pitäis laihtua ainakin se kilo per viikko. Jos en ihan väärin muista nii yhdessä kilossa rasvaa on 7000 kcal

Kyllä tuo kuulostaa aika oikealle. Kyllä lihavana (varsinkin hyvin ylipainoisena) peruskulutus on aivan toista luokkaa kuin ns. normaalipainoisella. Pelkkä hengittäminen ja makaaminenkin kuluttanee lähemmäs 3000kcla/vrk ellei ylikin. Voithan laskea itsekkin tarkemmin jos haluat;

Energian tarve noudattelee likimain kaavaa:

* Miehet: E = 4,1868(879+10,2*m)*k
* Naiset: E = 4,1868(795+7,18*m)*k

Kaava kertoo energiatarpeen jouleina ja kalorimäärän saat jättämällä kertoimen 4,1868 yllä olevasta kaavasta pois. Kaavalla saadaan päivittäinen energiantarve E kJ keskiarvona väestötasolla. Yllä m on kehon massa kg. Aktiivisuuskerroin k on 1,3 Kevyt. Ei lainkaan kuntoliikuntaa.

Oma nykyinen energiantarve on helppo laskea: jos liikkuu vähän, on energiantarve noin 25 kcal/kg/vrk. Eli tuolla kerrotaan oma paino. Sitten siitä vähennetään vaikka 1000 kcal päivässä pois, niin laihtuu sen kilon viikossa. ELi kyllä tuo paikkansa pitää, että jos on ennen syönyt 3000 kcal/vrk ja nyt syökin 2000 kcal niin kilo viikossa lähtee :)

Keskimääräinen energiantarve on 30 kcal/kg/vrk.

Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Jos ihminen on aikasemmin vetässy naamariin 3000 kcal/päivä ja nyt sitte vaan 2000 nii kylhän siinä pitäis laihtua ainakin se kilo per viikko. Jos en ihan väärin muista nii yhdessä kilossa rasvaa on 7000 kcal

Yhdessä kilossa rasvaa on 9000 kcal. Aika hurja määrä..... :) Siis 100% rasvassa.