endon hoito..laparoskopian edut ja riskit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja risupesä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

risupesä

Aktiivinen jäsen
20.04.2008
2 272
0
36
En löytäny oikein mitään vertailuja tästä...
Te joilla on leikattu endoa, niin onko siitä ollu enemmän hyötyä vai haittaa raskaakstulossa?
Oliko kokeiltu hoitoja sitä ennen?
Kuinka pian tulit raskaaksi sen jälkeen, hoidoilla vai luomusti?
Tuliko mitään haittoja,.. arpeumia, kiinnikkeitä tms?
Onko endo palannut sen jälkeen? Kuinka pian? Entä raskauden jälkeen?
Onko kellään hävinny endo kokonaan ilman leikkausta ja raskauden avulla?

Kiitos :)

Mulle tehtiin laparoskopia 03/06. Silloin lupaili lääkäri että tämän jälkeen raskautuu helposti mutta enpä ole vieläkään raskaana yrittämisestä huolimatta. Hoitona on "vasta" ollut clomit syksyllä 06 mutta eivät sopineet mulle. Olin tähystyksen jälkeen todella kipeänä, vatsa oli kun jättikokonen vesimelooni ja aivan sairaan kipeä, käveleminen ja istuminen vaikeaa sekä runsasta vuotoa pitkään. Saikulla taisin olla reilut pari viikkoa, ja silloin olin juuri ja juuri työkunnossa. Endokivut silloin kyllä jäi pois kunhan oli selvinnyt noista leikkauksen jälkeisistä harmeista. En usko että endo ihan kokonaan pois lähtee, mun käsityksen mukaan se pysyy koko elämän mukana, oireiden kanssa tai ilman. Jokohan tuossa tuli tarpeeksi selostusta, jos jotain unohtui niin kysy! :)

Joo.. mulle meinattiin ensin antaa clomeja kun endoo ei oltu vielä todettu.. omien epäilyjen vuoks en niitä kuitenkaan halunnu alottaa, nehän on monilla pahentanu sitä :o Niin, kaippa se on ihan onnenkauppaa tuleeko raskaaks.. voi olla että joudun/pääsen kuitenki leikkaukseen ennen hoitoja jos endometriooma on kasvanu :( kai se on muuten niin merkittävä heikentäjä hoitojenki onnistumiselle? Varmaanki ne siinä samalla poistas muutenki pahimpia pesäkkeitä? Haluisin kyllä silti heti hoitoja sen jälkeen, en jaksas jäädä enää ittekseen odotteleen ja yritteleen, jos tilanne ehtis taas kuitenki paheta jo siinä ajassa.

Lisää kommentteja ja kokemuksia kellä vaan löytyy! =)

Hei!

Mulla taas on erillainen kokemus tuosta leikkauksesta.... Eli paha endo todettiin 03/07 laparoskopiana aloitettiin leikkaus 06/07, mutta endoa oli ihan joka paikassa, paksusuoli ja kohtu oli pitkältä matkalta liimaantunut yhteen. Tähystyksellä yritettiin alkuksi poistaa endo ja irrottaa suoli ja kohtu, mutta aika pian avattiin vatsa ihan auki ja tuosta leikkauksesta se helvetti alkoi. Paksusuolen irrotuksessa suoleen tuli repeämä jonka seurauksena suolta jouduttiin poistamaan ja tilalle tehtiin paksusuolen avanne. Tuon rääkin jälkeen olin 10 viikkoa sairaslomalla. 11/07 menin paksusuolen yhdistysleikkaukseen joka sekin meni päin peetä, koska endo oli palannut takaisin ja yhtä pahana... (siis kesäkuussa putsattiin kaikki paikat ja tavaraa lähti kiitettävä määrä, mutta marraskuussa tilanne oli yhtä paha kuin alussa...) Suoli saatiin yhdistettyä mutta tehtiin suojaava ohutsuoliavanne jotta tuo paksusuolessa oleva yhdistyssauma saisi parantua rauhassa. Sairaslomalla kuusi viikkoa. 03/08 oli suunnitteilla yhdistää tuo ohutsuoliavannekkin, mutta päivää ennen leikkausta huomattiin että paksusuoli on tukossa, ei voitu yhdistää... Endoa oli kasvanut suolen sisään (samaan paikkaan mistä aikaisemmin kohtu ja suoli oli liimantunut yhteen) ja aiheuttanut että suoli kasvoi umpeen... Nyt olen vähän niinkuin väliinputoaja. Yksi aisiantuntija sanoo että mitään ei ole enää tehtävissä, normaalia anatomiaa tuskin saadaan. Toinen (oma lääkärini) ei halua vielä luopua toivosta vaan yrittää keksiä keinon jolla saataisiin tuo suoli yhtenäiseksi. Olen 24 -vuotias ja loppuelämä avanteen kanssa tuntuu ajatuksenakin jo äärettömän pitkältä ajalta.

Paskinta on se että lapsettomuushoitoihin olisi pitänyt päästä jo silloin kesällä 2007 mutta kaikkien näiden kommervenkkien jälkeen hoidot alkaa vihdoin ensi viikolla.

Kuten varmaan endon kasvunopeudesta voi päätellä, leikkaus ei vienyt kipuja laisinkaan pois vaan päälle tulivat vielä kahden suuren leikkauksen aiheuttama pitkäaikainen kipu. Nyt olen ollut Zoladexilla maaliskuusta lähtien (lamaa munasarjojen tuotannon -> ei kuukautisia) ja täysi taivas on auennut kun kivut on aivan minimissä.

Tämä on vain minun tarinani, tuskin kovin monelle näin tapahtuu. Pitää vain pitää mielessä, että kaikki ei aina mene niinkuin on kuvitellut/halunnut...

Mutta ilmeisesti tuo laparoskopia saattaa helpottaa raskaaksituloa, mutta kuten leikkaava gynegologi sanoi kesäkuisen ensimmäisen leikkauksen huonetoverilleni jolle tuo tähystys "putsaus" oli tehty, että tarvitsee silti jonkin laista avustusta raskaaksituloon... Tiedä häntä...

Mutta tsemppiä!

Haave :hug: :hug: kamalaltahan tuo kuulostaa! Oliko kivut lievempiä ennen tota ekaa leikkausta vai kuinka sitä niin myöhään vasta alettiin hoitaa? Minkälaisia kipuja ne on ollu? Mulla sattuu varsinki menkkojen alkupäivinä ja oikeestaan koko alkukierron ponnistelu mahan/kohdun alueelle, samoin tietyt yhdyntäasennot ja liian syvät työnnöt...kai mullakin sitä saattaa suolessa/kohdunkaulassa olla.. :$ Loppukierrossa oireilee enempi vasen puoli jossa näky se endokystakin, menkkamaisia jomotuksia jo muutama päivä ovulaatiosta :|

Toivottavasti jotain keinoja löytyy jotta tilanteesi helpottuu suolen osalta ja tietysti +++onnea hoitoihin!! :heart:

Voimia Haave jaksaa taistella tilanteessasi eteenpäin! :heart: Olen samanikäinen kuin sinä ja myös joutunut väliinputoajan asemaan (eli omassa tilanteessa kaikki mahdollinen ja mahdoton mennyt päin persettä niin että lääkäritkin ovat ihmeissään). Endoa minulla ei ole, mutta tiedän varsin hyvin miltä tuntuu kun mustat pilvet seuraavat perässä, vaikka sitä pitäisi olla elämänsä keväässä ja nauttia täysillä.

Tämä oli vähän offtopic, sori.
Laparoskopian vaikutuksesta raskaaksituloon tiedän sen verran, että vaikutus voi olla hyvinkin suuri - etenkin jos endoa saadaan perattua hyvin pois. Monta tarinaa on tullut itsekin nähtyä vierestä, kun monen lapsettomuusvuoden jälkeen on raskauduttu laparoskopian jälkeen.

Itselläni laparoskopia vuosi sitten, ei ollut kuulemma pahannäköistä (poistivat ja siistivät kasvua) vaikka itse kuvittelin että oireiden perusteella (törkeet vuodot jo pitkään ja menkkakivut + nuo sunkin, Risukasaa, mainitsemat yhdyntäkivut satunnaisesti jne) että mulla olis endo levinnyt suolenkin puolelle. Ennen lapaa tehtiin kolonoskopia eli paksusuolen tähystys (koska mulla on menkkojen aikaan vuotoa myös takapuolesta) - sieltä ei löytynyt mitään poikkeavaa ja tää osuus jäi hieman selittämättömäksi.

Laparoskopia meni ok, saikkua muistaakseni 3 päivää + viikonloppu päälle ja sen jälkeen menin töihin. Alkupäivät kivuliaita. Leikkaus ei vaikuttanut mulla oireisiin eli kärsin senkin jälkeen menkkakivuista ja runsaista vuodoista - tää oli vähän pettymys. Julkisella totesivat että nyt lapan jälkeen luomuyritystä puoli vuotta eikä suostuneet ottamaan hoitoihin (!!). Älä tee tätä virhettä vaan vaadi päästä samantien hoitoon! Nyt vuosi laparoskopian jälkeen olen raskaana, mutta vain sen takia että menin yksityiselle ivf:ään toukokuussa. Julkisella halusivat kokeilla ovulaatio-induktiota ja inssiä ennen ivf:ää (johon olen yhä jonossa) eli aikaa vaan kuluu (no okei, riippuu iästäsi, eli mulla jo yli 30 lasissa eli ei ole aikaa odotella). Itse luin jostain että yleensä endotapauksissa ivf olisi tehokkain apukeino - tiedä sitten.

Itse suosittelen että menet laparoskopiaan, ainoa keino myös todeta että kyseessä on endo.

Meikku, joo, oon aatellu etten todellakaan jaksas enää alkaa ittekseen yrittään vaikka pääsisinki leikkaukseen.. on sitä ihan tarpeeks kauan jo niin yritetty ja ooteltu (yli 2 vuotta..). Monta kertaa oon yrittäny jo aiemmin vaatia pääsyä tutkimuksiin, mutta ei oo otettu vakavasti :( Joskus tosiaan v**uttaa kun miettii että menin oireineni jo puolen vuoden yrityksen jälkeen lääkäriin muttei suostunu laittaan eteeenpäin, vaikka endoepäiltynä pitäs päästä jo puolen vuoden jälkeen.. nyt se on sitten saanu paheta ja rehottaa siellä sen 2 vuotta! Oiskohan yksityisen kautta päässy helpommin leikkaukseen, siis julkiselle? Yksityiseen leikkaukseen ei ois ikinä varaa! :$ Ja nytkään ei olla luvattu pääsyä tähystykseen vaikka endo on näkyny levinneen jo munasarjaanki.. :'( mutta eikö toi pesäke oo pakko jossain vaiheessa kuitenkin leikata vaikkei vielä "tarpeeks" iso oiskaan? Eihän tollaset kai yleensä itestäänkään mihkään häviä, pahenee vaan..? On tää niin vaikeeta, ei oteta tosissaan ja mitään ei suostuta tekeen :headwall: mitä siinä voi...oon ihan voimaton :ashamed:

Menin 03/08 laparoskopiaan missä tarkoituksena poistaa kysta, mikä saattaisi olla endometriooma. Mulla oli ollut epäilys endosta jo useiden vuosien ajan, mutta diagnoosia ei ollut tehty. Kysta paljastui endometrioomaksi ja leikkaus venyi yli kolmetuntiseksi, kun samalla poisteltiin sitten endometrioosipesäkkeitä. Leikkausta ennen hoitoja oli ollut 3xinseminaatio ja 3xivf.
Leikkaus siis venyi,mutta muuten meni hyvin. Seuraavana päivänä pääsin sairaalasta pois. Vatsa oli turvoksissa ja kyllähän ne haavat kipeitä oli, mutta buranalla pärjäs hyvin. Viikon olin saikulla ja palasin sit hoitotyön pariin ihan hyvissä voimissa. Itse kyllä ihmettelin kuin toi viikko riittää, kun työ on kuiteskin kovin fyysistä, mutta parannuin kyllä hyvin.
Laikkauksen jälkeen on tehty jo yksi IVF-luovutetuilla munasoluilla, tulos oli nega kuitenkin. Nyt syön estrogeenia PAS:ia varten.
Menkkakivut on kovat, kuten ennen leikkausta vaan ne rajoittuvat pariin päivään, kun taas ennen leikkausta ne oli kolme viikkoa neljästä (siis jonkinlaisia kipuja koko ajan). Yhdyntäkipuja oli ennen leikkausta, mutta ne hävis sen jälkeen
=) Nyt hommakin maistuu taas. Tiputteluvuodot ennen menkkoja on poistuneet laikkauksen jälkeen.
Endohan todennäköisesti kasvaa takaisin, mutta se on sen ajan murhe.

Meillä oli hetken aikaa toiveilua takana kun menin normi gynekäynnille yksityiselle. En muista enää olinko itse kuullut oireideni sopivan endoon vai tuliko idea gynekologilta, mutta hän halusi (onneksi) tutkia tarkemmin kun kuvailin kuukautis-, tärinä- ja yhdyntäkipuja. Katsoi ultralla ja teki sisätutkimuksen. Endometrioomia munasarjoissa ja joka puolella.

Sain lähetteen laparoskopiaan ja sama lääkäri tutki minua vielä Jorvissa uudelleen pari kertaa ennen leikkausta. 04/04 leikattiin (samalla tehtiin munajohdinten aukiolotutkimus), lähdin samana iltana kotiin kun sairaalakammoisena en sinne halunnut jäädä ja kipujen kanssa tunsin juuri ja juuri selviäväni.

Seuraavana aamuna leikkaava lääkäri soitti ja kertoi, ettei kaikkea oltu saatu pois koska suolen ja kohdun välissä oli kiinnikkeitä joiden poistamiseksi vaadittaisiin laparotomia. Myöskään epikriisistä ei koskaan selvinnyt aukiolotutkimuksen tulosta, sillä siinä lukee yhdessä lauseessa vasemman olevan tukossa ja toisessa oikean. Olin tosi pettynyt leikkauksen suoranaiseen epäonnistumiseen koska olin tosi kauan leikkausjonossa (Jorvin kämmi) ja suututti ajatus siitä oliko turha, noin vuoden odottaminen, vaikuttanut endon leviämiseen.

Kivut lievittyivät leikkauksen jälkeen pariksi kuukaudeksi, eivät kyllä lähellekään kadonneet missään vaiheessa. Viikon verran olin tosi kipeä leikkauskaasun ja sen aiheuttaman hartiapiston takia. Se oli ehdottomasti pahinta koko jutussa. Meille tehtiin alkututkimukset joitain kuukausia lapan jälkeen, eli mieheltä tutkittiin simpat ja minulta ovulaatio ja hormonit. Päätimme kuitenkin ettemme vielä lähde mihinkään hoitoihin koska ikää oli vasta vähän päälle parikymmentä molemmilla.

Ilman ehkäisyä oltiin lähes koko ajan siitä asti (taisin puoli vuotta syödä pillereitä jossain välissä ) ja tietty pelotti miten pahaksi endo äityy. Panacodeilla mentiin useat kuukautiset kunnes viime vuoden keväällä löysin vyöhyketerapian josta oli uskomattoman suuri apu kipuihin.

Hoidoista mies ehti useaan otteeseen kysellä. Ilmaisi olevansa valmis jos päätän että sellaisista haluan apua hakea, mutta en ollut vielä valmis sellaisiin, en tiedä olisinko koskaan ollut. Ikääkin vasta tänä keväänä 25 joten ehkä se kuuluisa biologinen kello ei tikittänyt niin kovaa :) Joka tapauksessa, maaliskuussa, tiukan yrityskuukauden päätteeksi, testiin lävähti heikon heikko haamu joka nyt potkii kovaa vuorotellen kohdunsuulle ja napaan rv:lla 25+1.

En tiedä mikä endon tilanne on ollut, pois se ei ainakaan ollut kadonnut, mutta luomusti tämä vain tapahtui yli 5 vuoden yrityksen jälkeen. En tiedä mikä kaikki asiaan vaikutti, mutta vaikka tosi katkera tuosta laparoskopiasta aiemmin olin, niin kyllä siitä siltikin varmasti hyötyä oli.

Tässä vaiheessa vähän pelottaa että mitä se endo vielä aikoo tehdä, sillä varhaisultrassa kun kävin ja kysyin endon vaikutuksesta raskauteen, lääkäri vain sanoi että sieltä se kuivuu pois eikä mitään ylimääräisiä kipuja tms ole. Nyt on useamman viikon ollut supistuksia joiden takia kävin äitiyspolilla tarkastuksessa eilen ja siellä kun endo tuli puheeksi, meni lääkäri mietteliääksi ja sanoi että pitää tilata Jorvista ne paperit niin katsotaan vähän... Kuulosti oudolta ja olisi ihan kiva tietää mitä hän mahtoi tarkoittaa, mutta nähtäväksi jää..

En siis osaa suositella muille mitään, kerroin vain oman kokemukseni. Saa nähdä miten se tästä jatkuu. Tsemppiä kaikille endon ja lapsettomuuden kanssa painiville. Toivottavasti teillekin alkaa aurinko paistaa.

Yhteistyössä