Endometrioosista ja ovulaatiosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyty86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tyty86

Tunnettu jäsen
28.01.2008
3 491
64
48
Kuopio
Hei!
Kävin viikko sitten lääkärissä papassa. Samalla keskustelimme lapsi haaveista ja mahdollisesta endometrioosista.

Itselläni ei ole koskaan tutkittu, että onko endo kyseessä. Mutta lääkärini tuli siihen tulokseen oireitteni ja kertomukseni perusteella, että se on hyvin mahdollista.

Nuoresta tytöstä saakka on ollut välivuotoja( ennen kuukautisia ja puolivälissä kiertoa ) sekä todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Menkat kestää 7-10pv joista 5pv erittäin runsasta vuoto. Syön vahvoja kipuläkkeitä kipuihin ,jotta pystyn elämään normaalisti kuukautisten ajan. Kivut säteilevät jopa sisäreisiin saakka. Sidettä ja tamppoonia saa vaihtaa 1h välein, muuten kaikki menee läpi. Tämän seurauksena olen jatkuvalla lisärauta lääkityksellä koska saan niin helposti anemian ( tutkittu, ettei johdu muusta kuin runsaista kuukautisista tuo anemia ).

Minulla on myös ollut kystia munasarjoissa pariin otteeseen.

Meillä on ennestään reilu vuoden ikäinen tyttö, joka tärppäsi toisesta clomi kierrosta, sitä ennen melkein vuosi yritettiin tyttöä--> mukaan mahtui monta kemillista raskautta.

Nyt toinen lapsi haaveissa, ja mietinkin tätä mahdollista endoa ja sen vaikutusta raskautumiseen.

Itse tikutan ovista, ja ovuloin niiden mukaan säännöllisesti ja kierrotkin on säännöliset 30pv. Ovuloin noin kp16/30.

Nyt vain olen huomannut parin viimeisen kierron aikana, että kun kovista menkka kivuista päässään alkaa jo ovulaatio kivut perään esim. nyt kun kp14/30 niin usemapi päivä jo ollut kipuja munasarjoissa, kohdussa ja alavatsassa. Aijemmin en ole koko ovista tuntenut. Kivut ovat aika voimakkaita, terävää, jomottavaa tai muuten pakottavaa tunnetta. Oletettuna ovulaatio päivänä onkin niin kipeetä, että pakko syödä särkylääkettä.

Voisikohan nuo ovulaatio kivut johtua endosta, vai onko ihan normaalia jo aloittaa kipuilut tässä vaiheessa? Ja onko mahdollista ovuloida, vaikkei niinsanottua ovulaatio limaa bongaisikaan?

Kiitos jo etukäteen!

Hei "tyty86"!

Kiitos kysymyksestäsi.

On vaikea arvailla mistä nuo kivut voivat johtua. Toiset tuntevat ovulaation kovinkin voimakkana ja kivuliaana, toisin juuri endometrioosikin voi noita kipuja aiheuttaa kuten myös välivuotoja. Endometrioosin varmistamiseksi tehdään usein laparoskopiatutkimus, josta nähdään löytyykö ns. endometrioosipesäkkeitä.
Ovulaatio on kyllä mahdollista vaikka ei selkeästi huomaisikaan limanerityistä.
Asia kannattanee kyllä selvittää, jos raskaus on haaveissa. Jos endometrioosi todetaan, silloin ei kannata kovinkaan kauan yrittää itse raskautta.
Onnea matkaan!

Yhteistyössä