Endometrioosin oireet/kipuilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentoemo-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lentoemo-76

Aktiivinen jäsen
30.10.2007
2 669
1
36
Voisiko joku endometrioosista kärsinyt/tietävä kertoa, voivatko endometrioosista kertovat kivut ilmaantua ihan yhdessä yössä, vai eteneekö tauti niin "hiljaa". että kipu ikään kuin pahenee pikku hiljaa?

Lopetin pillerit 6kk sitten, nyt on yk5 meneillään. Minulla oli pilsujen jälkeen ensimmäistä kertaa elämässäni tuntemuksia munasarjoissa ja kohdussa kierron lopulla, ja juoksinkin heti gynelle ultraan. Ultrassa ei näkynyt mitään (niin kuin ei kuulukaan, jos endosta on kyse, vai mitä?) ja gyne sanoi, että on täysin normaalia, että yli kolmekymppinen vuosikausia pillereitä käyttänyt tuntee siellä alavatsassa vaikka mitä, kun kropan oma hormonituotanto herää eloon. Käski palata asiaan vuoden kuluttua, ellei lasta kuulu siihen mennessä.

No, oireet tasaantuivat kolmen ekan kierron kuluessa, niin kuin olin netistäkin monilta pilsujen käyttäjiltä kuullut, että ne pari ekaa luomukiertoa ovat pahimmat. Kierrot olikin 36-41 päivää.

Sitten yk 4 oli lyhyt, vain 30 päivää, ja kuukautiset yllättivätkin mut täysin, koska kierto oli TÄYSIN OIREETON. Ei siis pienintäkään jomutusta/kramppia.

Ja nyt on yk5 meneillään ja eilen, 5 päivää oviksen jälkeen, alkoi munasarjoissa tosi ikävä jomotus, erilainen kuin niissä ekoissa kierroissa, se säteilee välillä nivusiin saakka kun esim. nousen seisomaan ja välillä ihan istuessa paikallani. Pistely/kipuilu alkoi siis ihan yhtäkkiä, ei mitään viitettä ennen eilistä. Ja aivan uuden tyylinen kipuilu.

:attn: Minulla ei ole ollut minkäänlaisia kipuja kuukautisten aikana, ei pillereiden aikana eikä näissä luomukierroissa.

Siis: voiko endokivut alkaa yhtäkkiä 5 päivää oviksen jälkeen? Ja voiko niitä olla vain ENNEN kuukautisia, vai pitäiskö olla kipuja myös kuukautisten aikana.

Tässä kierrossa on muutenkin kovemmat PMS-oireet, rinnat tuli heti oviksen jälkeen sairaan kipeiksi ja ekojen luomukiertojen väsymyskin on palannut.

Ovispäivänä fysioterapeutti manipuoloi mun munasarjoja, enkä tiedä voisiko sillä olla osuutta asiaan. Mutta endoa pelkään.

Sori tää pitkä sepustus... :ashamed:

Mulla itselläni on endometrioosi, joka ei ultraamalla näy koska sijaitsee kohdun takana, eikä esim. munasarjoissa tms!?! Gynen mielestä tämän kaltainen endo ei tekisi raskautumista mahdottomaksi, mutta itsestäni rupeaa siltä jo tuntumaan. Pikkukakkosta siis yritellään ja nyt jo yk16!
Minulla on oireita koko kierron ajan, mutta ovulaatiosta alkaen lievästi sanottuna jumalattomat kivut, jotka on osa joka päiväistä arkea. Kovat kipulääkkeet ovat usein apuna meikäläisen päivissä!
Kärsin myös yhdyntäkivuista. Meilläpäin ei siis juuri muuta asentoa voida käyttää kuin lähetyssaarnaajaa... ja kun kierto on tietyillä kohdilla sitäkin pitää oikein varovasti!!
Ei oo helppoo, mut eipä voi mitää!!!
Noista kivuista vielä... mulla ainakin kipu heijastuu reisiin ja alaselkä on räjähdyspisteessä. Välillä ei voi kun haaveilla suorassa sisomisesta. Kramppeja esiintyy, jotka vetää mut ihan kaksin kerroin.
Sitä en tiedä miten äkkiä oireet voivat ilmaantua... itelläni ollut aina todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset, mitkä ovat jo sinänsä eka merkki. Mutta lapsen saatuani kivut yltyi niin koviksi jo ennen kuukautisii et käännyin gynen puoleen.

Heip!
Mulla on nuorempana lääkäri todennut endometrioosin, jonka muutaman vuoden päästä toinen lääkäri on kumonnut. Endohan on siitä ikävä, ettei sitä oikein voi ilman isompia tutkimuksia ja tähystyksiä kunnolla todeta....

Mulla oli nuorempana kans oireita, nyt ei ole ollut vuosiin (söin tosin pillereitä vuosia myös endon hoitoon) mutta eivät ole oireet pillereiden lopettamisen jälkeenkään palanneet (lopetin 8/07)

En oikein osaa siis suoraan vastata sun kysymykseen..Muistan, että mulla kipuilu oli tärähtely-kipua, eli kävellessä sattui aikalailla. Levossa ei niinkään. Ja endo-kipulu pitäisi olla kait oviksen aikaa kovimmillaan ja siitä eteenpäin menkkoihin asti.

Mitäs jos sulla onkin kiinnittymiskipuja? Nehän voi just olla tuolleen 5 päivää oviksen jälkeen? Sinulla on kuitenkin tuota väsymystäkin ja rintojen kipuilua. Sinuna en nyt vielä huolehtisi hurjasti tuosta endometrioosista, mutta tarkkaile kipua, ettei vain ole mikään munasarjatulehdus tms. Mulla on sellainenkin nuorempana ollut ja kipu oli ihan järkyttävä. Se on myös vaarallinen, joten jos kivut yltyvät ja varsinkin jos kuume nousee, hakeudu heti lääkäriin.

Muutoin yritä rentoutua ja lepäillä, kropalla menee oikeasti aika kauan ennenkuin se sopeutuu elämään ilman pillereitä ja on ihan normaalia että tuntemukset vaihtelevat kuukaudesta toiseen.

Tsemppiä yritykseen! :hug:

kiitos mama-84 vastauksesta, lähetän sullekin paljon ++++++ puhureita, toivottavasti teillä tärppää pian :hug:

Joo, mullakin tää kipuilu heijastuu nyt nivusten lisäksi reisiin... :/ en ole vielä kipulääkkeitä ottanut, että selvästikin kipu voisi olla pahempaakin, vaikka ei tää mitään herkkua ole :kieh:

Yritän vain aina välttää kipulääkkeitä viimeiseen asti.

Yhdyntäkipuja mulla oli vain yhdessä kierrossa oviksen jälkeen, ja tosiaan kuukaustiskipuja ei käytännös ole lainkaan. No, kunhan uusi kierto alkaa, soitan heti gynelle ja varaan ajan, niin näkee samalla, että onko siellä PCO:ta vai ei... Niin kun mulla on PCO-diagnoosikin takana, että tää endo olis vähän niin kuin cherry on the top... :/

Kiitos diodium tsempityksestä ja vastauksesta! Mä melkein jo toivon, että oliskin "vain" munasarjatulehdus, tai siis sen kai ainakin voi hoitaa pois...? Kattellaan nyt miten tää kipuilu kehittyy, joka tapauksessa heti ens kierron alussa varaan tosiaan gynen.

Mä jotenkin aattelen, että olisi liian aikaista kiinnittymiskivuille, enkä kyllä tiedäkään missä niitä pitäisi ilmetä, mulla siis sätii symmetrisesti kummankin munasarjan kohdalla, no onhan se kohtukin siinä välissä, mutta kipu heijastuu tosiaan nivusiin ja nyt myös reisiin. Ja omituista kyllä, tuntuu tässä istuessa, mutta ei niinkään kävellessä.

Varmaan mun tosiaan kantsis nyt vaan rauhoittua... :ashamed: Mutta ei oo kivaa ei, kun vauvan saaminen on kyllä vaikeaa tässä iässä ilman mitään "varsinaisia vikojakaan".... :o

Itselläni on myös endometrioosi todettu. On silti vaikea sanoa, kuinka nopeasti se voi alkaa ilmoittamaan olemasta olostaan kivuilla. Kaikillahan ei ole kipuja ollenkaan, vaikka olisi pahakin endo. Mutta pillerithän hillitsee endoa ja jos olet hiljattain lopettanut pillerit niin saattaahan endokivut tulla nyt vasta. Yleensä endossa on kyllä kovat kuukautiskivutkin, mutta vaikea sanoa voiko esiintyä vain osana aikana kuukaudesta, koska jokaisen endo on omanlaisensa. Mutta tosiaan, voihan se olla kiinnitymiskipuja, kun kerran 5 päivää oviksesta on kulunut. Toivotaan, että se olisi sitä :)

Kiitos emiliina! En itse oikein noihin kiinnittymiskipuihin jaksa uskoa, toivon vain, ettei olisi mitään vakavaa, vaan "normaalia" kiertoon kuuluvaa kipuilua. Hemmetti kun pääsis jo gynelle |O

Mut kun haluan että ultraa oviksen aikoihin, niin että saisi tuosta mun PCO:n "vakavuudesta" samalla tietoa, niin siksi en voi edes varata aikaa ennen kuin voin laskea, että milloin suunnilleen on ensi kierrossa ovis. Kun alkukierrosta on turha sinne mennä. :headwall:

mun mielestä sun oireet kuulostaa kiinnittymiskivuilta ---> kohtun kasvamiskivut, mitä tulee juuri oviksen jälkeen ja tuntuu ylösnoustessa repäiymäisiltä kivuilta, joka tuntuu nivusissa saakka. sitten vielä rintojen arkuus ja väsymys :saint: itsellä oli aivan samat. toivotaan että kyse olisi tästä..tämähän oli ensinmäinen kierto missä sinulla ilmeni näitä oireita, eikä sinulla ole kuukautiskipuja niin en usko että endosta on kyse.jospa pieni olisi tarttunut matkaan :D

tsemppiä, toivottavasti asiaan tulee selvyys :saint:

voi kiitos JJ-t, vaikka yritänkin olla toivomatta liikoja+varautua pahimpaan :laugh: . En nyt tiedä stressaanko vain liikaa, mutta näin illan tullen aloin tuntea pahoinvointia... Olis varmaan maailman aikaisimmat raskausoireet, kun oviksesta vain 6 päivää :p

Onkohan munasarjatulehduksessa pahoinvointia? Kuumetta mulla ei (ainakaan vielä) ole. :snotty:

Moi,

Munasarjatulehdus on kyllä niin kivulias juttu, etten usko sinulla sitä olevan. Se nostaa kovan kuumeen ja siitä joutuu yleensä ihan sairaalaan asti. Kun kaikki kävely, tärähtely yms. ovat vaarallisia tulehduksen aikana, se saattaa aiheuttaa vaurioita munasarjoihin ja siis lapsettomuutta.

Tsemppiä lentoemolle siis! Pidän peukkuja että ovat tosiaan kiinnittymiskipuja!

Yhteistyössä