Endometrioosiepäily tänään :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hekotius
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja riisinraasinrusina:
olen menossa gynelle kun epäilen itselläni endoa.yhdyntäkipuja,vasenta puolta vihloo sillain repivästi ja särkee koko vasenta jalkaa,painon tunnetta ja joskus pelkkä istuminenkin tuntuu inhottavalta

Endokipu on tappava!!!! Ei pientä inhotuksen tunnetta..

Minulla on endometrioosi ja kivut nyt hallinnassa, kun sain e-pillerit.Kivut oli kamalia ja kärsin hirveistä iskias kivuista...Välillä olin niin kipeä, että pystyin vain konttaamaan kun kivut oli sietämättömät ja istuin tuntikaupalla suihkussa, kun lämmin auttoi kipuihin.Kaikki särkylääkkeet kokeiltiin ja pahimpiin kipuihin hain piikin terveyskeskuksesta kerran kuukaudessa

Minä olen nyt raskaana, ja vähän pelkään miten käy synnytyksen jälkeen. Et onko elämäni samanlaista kuin ennen raskautta. Minulla oli sellaista uupumusta, lievää kuumetta, kysta painoi ja kipuili, tärinä kipua, suolisto oireita, selkä kipua, keskenmeno , ei vastustus kykyä jne. Alkuun luulin pitemmän ajan että sairastan syöpää. Epätietoisuudessa meni pitkä aika ennen kuin selvisi mistä mättää.
Vuodet meni särkylääkkeen voimin "lääke humalassa" töissä ja vapaa aika sängyn pohjalla tai vessassa istuen. :(

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Minä olen nyt raskaana, ja vähän pelkään miten käy synnytyksen jälkeen. Et onko elämäni samanlaista kuin ennen raskautta. Minulla oli sellaista uupumusta, lievää kuumetta, kysta painoi ja kipuili, tärinä kipua, suolisto oireita, selkä kipua, keskenmeno , ei vastustus kykyä jne. Alkuun luulin pitemmän ajan että sairastan syöpää. Epätietoisuudessa meni pitkä aika ennen kuin selvisi mistä mättää.
Vuodet meni särkylääkkeen voimin "lääke humalassa" töissä ja vapaa aika sängyn pohjalla tai vessassa istuen. :(

Toivottavasti endo ottaa takapakkia synnytyksen jälkeen, tai ei ainakaan pahenisi taas.

Minullakin on noita suolisto-oireita, enkä tiennyt ennen sinun kirjoitustasi niiden kuuluvan endoon.

Onnea vauvasta :)

kaverilla tosi paha endom. sitä leikattiin viime kesänä ja hyvä ettei kuollut siihen operaatioon. jotain oli menny pahasti pieleen ja oli tullut tosi paha sisäinen verenvuoto. sen lisäks ovat joutuneet poistamaan osan suolistostakin samalla.
hänellä endom. ei näkunyt ultrassa vaikka kasvaimia oli todella paljon ja joka puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja .......:
kaverilla tosi paha endom. sitä leikattiin viime kesänä ja hyvä ettei kuollut siihen operaatioon. jotain oli menny pahasti pieleen ja oli tullut tosi paha sisäinen verenvuoto. sen lisäks ovat joutuneet poistamaan osan suolistostakin samalla.
hänellä endom. ei näkunyt ultrassa vaikka kasvaimia oli todella paljon ja joka puolella.

Kääk.

Tässä koneella aikaa tapan ja odotan jännittyneenä (ja erittäin nälkäisenä, ei saa syödä/ juoda mitään ennen operaatiota) sairaalaan menoa. Viime yönä yritin itseäni tsempata, että tuskin mitään älyttömän vakaa voi olla itsellä, kun kuitenkin vain 8kk aikaa kun viimeksi tonkivat tuota mahaa, eikä silloin ollut mitään ongelmaa...siistit systeemit.
Toivottavasti siitä sterilisaatiosta ei nyt alkanut tähystyskierre eli vuosittan joutuu kipujen vuoksi tutkittavaksi, voihan prkl!

Mulla on endo ollut yli 10vuotta. Monta kertaa leikattu ja tähystetty, munasaraja ja -torvi poistettu, hormoneja syötetty vaan eipä tuosta eroon pääse. Tällä hetkellä kivut ovat valtavat ympäri kuukauden ja 20minuutin matka aamulla ja illalla linja-autossa on täyttä tuskaa ja itkukin monesti tulee. Huomenna olis taas aika lääkärille, pelottaa vaikka tiedänkin, mitä siellä sanotaan :/ Mutta enää en leikkaukseen mene jos endometrioomat pysyy alle 10cm kokosena :kieh: Elämä on yhtä helvettiä näiden kipujen kanssa, jotka ei lakkaa hetkeksikään, joten on vain opeteltava elämään tämän kanssa ja sopeuduttava siihen, että mun elämäni on aina kipujen täyttämää ja kerran kuukaudessa koen synnytyskivut kera oksentelun yms. Kyllähän se katkeruus meinaa välillä nostaa päätänsä ja ajattelee "Miksi minä?", mutta eipä se sillä mihinkään katoa...

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Mulla on endo ollut yli 10vuotta. Monta kertaa leikattu ja tähystetty, munasaraja ja -torvi poistettu, hormoneja syötetty vaan eipä tuosta eroon pääse. Tällä hetkellä kivut ovat valtavat ympäri kuukauden ja 20minuutin matka aamulla ja illalla linja-autossa on täyttä tuskaa ja itkukin monesti tulee. Huomenna olis taas aika lääkärille, pelottaa vaikka tiedänkin, mitä siellä sanotaan :/ Mutta enää en leikkaukseen mene jos endometrioomat pysyy alle 10cm kokosena :kieh: Elämä on yhtä helvettiä näiden kipujen kanssa, jotka ei lakkaa hetkeksikään, joten on vain opeteltava elämään tämän kanssa ja sopeuduttava siihen, että mun elämäni on aina kipujen täyttämää ja kerran kuukaudessa koen synnytyskivut kera oksentelun yms. Kyllähän se katkeruus meinaa välillä nostaa päätänsä ja ajattelee "Miksi minä?", mutta eipä se sillä mihinkään katoa...

Siis eikö tuossa tilanteessa kohdunpoisto auttaisi? Kuulostaa kamalalle...

Mulle ei lääkäri ultrassa osannut sanoa mistä kyse, mutta epäili että voi olla endoa. Sanoi, että täytyy tähystää jotta varmuus saadaan. Nesteenä näkyi ultrassa, outoa.
Millä tavalla sulla aikoinaan todettu endo? Ultralla vai tähystämällä? Eniten (heti nukutuksen jälkeen, joka pelottaa eniten) pelottaa, että jos tulla mahassa ei mitään olekaan ja turhaan sitä ronkkivat. TOisaalta ei näiden kipujen kanssa voi enää olla...

Mirri: Kohtu ei aiheuta tätä tautia vaan munasarjat. Olet oikeassa siinä, että toisenkin munasarjan poistaminen auttaisi, mutta olen vasta 25v. enkä haluaisi vaihdevuosia ihan vielä. Ja koska vaivun vakavaan masennukseen jos syön hormoneja niin senkään takia en halua luopua munasarjastani, kun joutuisin syömään niitä seuraavat 20vuotta.

Nepeteus: Tähystämällä todettiin ensimmäisen kerran. Ihan pienet, nuppineulanpään kokoiset, eivät näy ultrassa. Voi olla, ettei niitä nähdä edes tähystyksessä ja lääkäri saattaa sanoa ettei siellä mitään ollut, mutta siltikin sulla voi olla se endo. Nyt mun täytyy kiiruhtaa kouluun, mutta palaan vastailemaan jossain välissä, jos vielä on kysymyksiä. Niin ja pelon tunne ennen tähystystä on täysin normaalia. Itse itken joka kerta kun joudun leikkaukseen, pelkään niin hirveästi. Mutta kyllä se siitä... :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja dadada:
Alkuperäinen kirjoittaja The Titityy:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
"Eli söin E-pillereitä 16v.-22v.
Lopetin ne kun en tarvinnut ehkäisyä.
Meni muutama kuukausi ja alkoi kamalat kivut. "

mutta tuossahan sanot että söit pillereitä ennen ku endo todettiin?

Niin? :o

eli siis sulla on ollut endo jo varmaan aikaisemmin, mutta sit kun lopetit pillerit, se pääsi valloilleen. noin mulle tk:ssakin selitettiin ku kyselin endon ja pillereiden yhteydestä.
sit ku endo todettiin, aloit syömään taas pillereitä jottei se pääse taas valloilleen.

niin... ehkäpä tässä tarkoitetaan sitä että siulla the titityy on ollu se endo JO ENNEN ikävuosia 16-22... koska oot tuon ajan syöny nuita pillereitä ja pillereitten lopettamisen jäläkeen (eli 22 veenä ) alako ne helvetilliset kivut...

mutta, itellä ei ole diagnosoitu endoa, onneksi. serkulla on. niin paha että kohtu on poistettu (ilmeisesti myöskin munasarjat koska serkku sano että kaikki veks) eikä sekään auttanu kipuihin koska sairastaa pisaraendoa, eli vatsaontelossakin siis on. näin ainakin hän kertoi, ja hälle kertoi lääkäri.

en osaa omakohtasesti sanua mimmosia ne kivut on, kait neki on jotain maan ja helvetin väliltä. eri asteisessa endossa erilaiset kivut, jokaisella ihmisellä erilainen kipukynnys. joten AINA ne ei kuulemma ole helvetilliset, vaan siedettävyyden rajamailla.

en toivo minäkään kellekään endoa. yhdellä ystävälläni oli myös (mennyt aikamuoto sen vuoksi koska hän kuoli marraskuussa), se pisaramuotoinen endo, ja hänkin käveli kaksinkerroin kerran, pari kuukaudessa.... kivut olivat kuulemma helvetilliset... :/

Sairaalassa mutka käyty. Lähdin heti kotiin kun vain päästivät. Nukutuskin meni tosi kivasti. Nestettähän sieltä löytyi 20ml, mutta eivät osanneet sanoa mistä johtuu. Lähettävät sen nesteen lisätutkimuksiin ja nyt antibiootit päälle.

Neljä viikkoa pitävät nyt löysässä hirressä taas, ennenkuin selviää lisää....Epikriisissä lukee vielä, että "vaaleita laikkuja kiinnittyen kohtuun...." Ei saatana jos se jotain vakavaa onkin, niin mun pääni ei kestä :'(

Eli tiivistettynä; endosta ei mun kohdallani nyt olekaan kyse, että onko se nyt hyvä vai huono uutinen, sitä ei tietä kuin vasta vappuaattona :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Nepeteus:
Sairaalassa mutka käyty. Lähdin heti kotiin kun vain päästivät. Nukutuskin meni tosi kivasti. Nestettähän sieltä löytyi 20ml, mutta eivät osanneet sanoa mistä johtuu. Lähettävät lisätutkimuksiin ja nyt antibiootit päälle.

Neljä viikkoa pitävät nyt löysässä hirressä taas, ennenkuin selviää lisää....Epikriisissä lukee vielä, että "vaaleita laikkuja kiinnittyen kohtuun...." Ei saatana jos se jotain vakavaa onkin, niin mun pääni ei kestä :'(

Eli tiivistettynä; endosta ei mun kohdallani nyt olekaan kyse, että onko se nyt hyvä vai huono uutinen, sitä ei tietä kuin vasta vappuaattona :'(

Halaisin jos voisin. Usko pois kaikki menee hyvin lopun viimeksi.

olen menossa gynelle kun epäilen itselläni endoa.yhdyntäkipuja,vasenta puolta vihloo sillain repivästi ja särkee koko vasenta jalkaa,painon tunnetta ja joskus pelkkä istuminenkin tuntuu inhottavalta

Luulisi että kipua on monensorttista, riippuen endon laajuudesta. Mulla myös ollut endoa, mutta kipu ei ole ollut ikinä tappavanlaatuista.

Sairaalassa mutka käyty. Lähdin heti kotiin kun vain päästivät. Nukutuskin meni tosi kivasti. Nestettähän sieltä löytyi 20ml, mutta eivät osanneet sanoa mistä johtuu. Lähettävät lisätutkimuksiin ja nyt antibiootit päälle.

Mitä nestettä sieltä löytyi? Endossa ilmestyy joskus noita vaaleita laikkuja kohdun seinämiin sekä endometrioomia jotka sisältävät ruskeaa nestettä. Sanoivatko varmaksi, ettei ole kyse endosta? Odottavan aika on pitkä, mutta mulla on sellainen mielikuva, että jos kyse olisi jostain vakavasta niin vastausta ei tarvitsisi odotella neljää viikkoa vaan se tulisi jo paljon nopeampaa. Koitahan jaksella :hug:

Mä olen KÄRSINYT vaikeasta endometrioosista noin 17 vuotta.
Kyllä sen kanssa elää, mutta kiva kaveri ei ole. ja mokomaa kun ei poiskaan saa. Raskausaika ja imetysaika oli juhlaa, synnytys tuntui myös kivuttomalta.
Yhden jakson olen syönyt Primolutia 8 kuukautta putkeen. Silloin ei tullut menkkoja ja elämänlaatu oli parempi kuin koskaan.

Kerran tehty laparoskopia ja kerran laparotomia. Enempää ei kannata, koska kiinnikkeet siitä vain villiintyy :/

Mulla on endoa pahiten suolistossa ja virtsateissä. Kohtu kiinnittynyt johonkin ihmepaikkaan, munasarja kohdun takana piilossa..
Kiinnikkeet tanssii mun elimistössä ja tekee puolet mun elämästä helvetilliseksi..

Enempää en jaksa valittaa, alkaa nipistää jo mahasta :ashamed:

Voimia sulle ja toivotaan ettei pahemmaksi mene :hug:

[quote="Hekotius
Minullakin on noita suolisto-oireita, enkä tiennyt ennen sinun kirjoitustasi niiden kuuluvan endoon.

[/quote]

Mimmosia suolisto-oireita? Mullakin on haavaumaa sun "muuta mukavaa".
Kertokaa lisää noista suolisto-oireista, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[quote="Hekotius

Kertokaa lisää noista suolisto-oireista, kiitos.[/quote]

Haavaumat ei pitäis liittyä endometrioosiin.
Lähinnä sitä kohdunlimakalvoa levinnyt suoliston pinnalle ja kiinnikkeitä, jotka asettelevat suolta "eri asentoihin".
Kuukautisvuodon valuessa ulos myös kohdun limakalvo muualla elimistössä supistelee ja aiheuttaa kipua.

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[quote="Hekotius

Kertokaa lisää noista suolisto-oireista, kiitos.

Haavaumat ei pitäis liittyä endometrioosiin.
Lähinnä sitä kohdunlimakalvoa levinnyt suoliston pinnalle ja kiinnikkeitä, jotka asettelevat suolta "eri asentoihin".
Kuukautisvuodon valuessa ulos myös kohdun limakalvo muualla elimistössä supistelee ja aiheuttaa kipua.

[/quote]

No siis mul on niin jäätävät menkkakivut, et viimeyönä (kun alko) ni heräsin siihen KIPUUN. Ja koko vatsa on tosi kipee ja sekasin. Tätä on kestänyt kolme vuotta.

Mitä nestettä sieltä löytyi? Endossa ilmestyy joskus noita vaaleita laikkuja kohdun seinämiin sekä endometrioomia jotka sisältävät ruskeaa nestettä. Sanoivatko varmaksi, ettei ole kyse endosta? Odottavan aika on pitkä, mutta mulla on sellainen mielikuva, että jos kyse olisi jostain vakavasta niin vastausta ei tarvitsisi odotella neljää viikkoa vaan se tulisi jo paljon nopeampaa. Koitahan jaksella :hug:

Jatketaanpa. Vetäsin pikku päiväunet tuossa ja nyt alkaa kipulääkkeen vaikutus haihtua, niin ei parane kauaa istuskella.

Epikriisissä lukee, että ei endometrioosin merkkejä selvästi. Ja tosiaan sitä nesteen ( kellertävää nestettä) alkuperää ei osata sanoa ennen kuin siitä otetaan solu- ja bakteerinäytteet. Eli eivät siis ihan aiheettomia kipuja ole olleetkaan... Luojalle kiitos, että pidin puoleni ja pääsin tuonne...puhumattakaan siitä, että menin sitten loppupeleissä. Vielä aamulla meinasin, että kieltäydyn koko toimenpiteestä jännityksen vuoksi.

Vappuaattona tosiaan gynelle aika ja sitten selviää taas vähän enemmän.

kyllä se vihlonta on todella riistävää ja minulla on hormoonikierukka joka osaltaan varmaan lieventää kipua.ja luulen että sitä endo särkyäkin on erillaista eri ihmisillä

Yhteistyössä