Endometrioosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enkelinsiirikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Enkelinsiirikko

Vieras
Heippa :)

Onkohan kellään täällä kirjoittelevista naisista kokemusta endometrioosi yhdistyksen jäsenyydestä?

Itselläni todettiin tänään endometrioosi ultraääni kuvan, painelun ja voimakkaiden oireiden perusteella. :'(

Liityin kyseisen yhdistyksen jäseneksi juuri äsken. Kenties jäsenyyden avulla voin jotenkin sisäistää sairauteni. :'(

Miten Teillä muilla onko ollut kovia kipuja ennen toteamista ja minkälaisen hoitomuodon lääkäri valitsi?

Itselleni lääkäri määräsi Diane Nova e-pillerit. Onkohan kenelläkään kokemuksia kyseisistä pillereistä?

Kiitos :flower:

Moikka!

En ole endometrioosi yhdisyksen jäsen enkä ole siitä kuullutkaan, mutta mulla on endometrioosi todettu ensimmäisen kerran jo 10 vuotta sitte. Silloin tutkittiin kovien kipujen takia ja löydös tehtiin laporoskopialla. Silloin sain 3kk kuurin hormonivalmistetta joka vei kuukautiset mennessään ja sen jälkeen pillerit (merkkiä en muista). Tuo siis vuonna -98. Meidän esikoinen on syntynyt heinäkuussa -99 ja sai alkunsa tosi helposti kun pillerit jätin pois.

Synnytyksen jälkeen endo pysyi kurissa jonkin vuoden, mutta kun kakkosta alettiin yrittämään kesällä -03 niin eipä kuulunut. Yli vuosi yritystä kun mulle tuli niin pahat kivut että jouduin päivystyksenä naistenpolille jossa ultrassa näky endometriooma toisessa munasarjassa yms. Silloin lähete uuteen laporoskopiaan jotta vatsaontelo siistittäisiin josko sit tulisin vaikka raskaaksi. Mutta yllätys yllätys tulinkin raskaaksi seuraavasta kierrosta kun lopetimme yrittämisen kun lääkäri oli sanonut etten voi tulla raskaaksi. Tällä kertaa raskaus hoiti tuon endometriooman kokonaan pois. Nyt mulla on hormonikierukka ja vuodot ja kivut kurissa.

Mä olin kans tosi järkyttynyt kun se mulla parikymppisenä todettiin. Olin varma etten koskaan saa lapsia jotka oli mulla ollut haaveena lapsesta asti. Mutta toisin kävi, eli endometrioosi ei välttämättä aiheuta lapsettomuutta jos sitä pelkään. Ja raskaudet yleensä sitä helpottaa.

Tsemppiä sulle :hug: ,kyllä se elämä vielä voittaa kunhan pääset pahimman ensi shokin yli.

Joo, synnytin tossa 2.1. ihanan suloisen poika lapsen kiireellisellä sektiolla, jonka yhteydessä leikkaava lääkäri mainitsi mustista täplistä hanskoissaan...Olin niin pöllyssä etten paljon mitään asiasta tajunnut..

Lääkäri tuli sitte kattomaan osastole ja sanoi, että on todettu endometrioosia limakalvoilla ja jossain muualla mys ja joutui sitä poistelemaan aika ahkerasti. Kyseli kovasti onko ollut oireita aiemmin? Mulal mitään tietoa niistä ollut, muuta ku kovat menkka kivut..
Sitte siinä puhuttiin asiasta, että kyseinen asia ei vaarallista, kun mulla ei ainakaan vielä mitään lapsettomuutta ollut aiheuttanut.

Kotiin päästyä otin netin esille ja surffasin ja liityin yhdistykseen, pelottaa että jos ne kivut nyt sitten alkaa.. Lääkäri sanoi, että voi olla että raskauden jalkeen, se lähtee pois tai sitten tulee pahempana esille.
Kehotti pitkää imettämistä ja e- pillereiden jatkuvaa syömistä ilman taukoa... Ehkäisee sen syntymistä.

Nyt sain tossa 1kk sitte nivaskan lehtisiä yhdistykseltä ja niitä oon lukenut ahkerasti, hurjaa kuinka pahana se joillain on.

Luojan kiitos toisaalta ,että leikattiin..sain asiasta selvyyttä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 18:54 Enkelinsiirikko kirjoitti:
Heippa :)

Onkohan kellään täällä kirjoittelevista naisista kokemusta endometrioosi yhdistyksen jäsenyydestä?

Itselläni todettiin tänään endometrioosi ultraääni kuvan, painelun ja voimakkaiden oireiden perusteella. :'(

Liityin kyseisen yhdistyksen jäseneksi juuri äsken. Kenties jäsenyyden avulla voin jotenkin sisäistää sairauteni. :'(

Miten Teillä muilla onko ollut kovia kipuja ennen toteamista ja minkälaisen hoitomuodon lääkäri valitsi?

Itselleni lääkäri määräsi Diane Nova e-pillerit. Onkohan kenelläkään kokemuksia kyseisistä pillereistä?

Kiitos :flower:

Joo saahan sieltä yhdistykseltä paljo tietoa siitä..itse sain siis paljon (aiemmin olin nim"mamma-86")) tietoa. mä sain yasminelle reseptin ja sanottii, että monta levyä putkeen pitäis syödä niitä. Eikä oo oireillu mitenkään.

Yhteistyössä