endometrioosi?

• Viestiketjun aloittaja lilak
  • Ensimmäinen viesti
lilak
Voiko endometrioosiin liittyä sellainen, että alavatsa on ovulaation aikoihin usean(4-6) päivän kipeä, kummaltakin pulelta, munasarjojen kohdalta ja säteilee välillä alaselkään, nivusiin ja reisiinkin. Ja painon tunnetta? Kertokaa joilla samanlaisia oireita!

samaa tässä mietin itsekin.lopetin pillerit ja nyt alamaha turpeena ja muutaman päivän oli tärinäkipua eli kun esim.istuin alas niin kohtuun sattui....äidillä oli endo joten en ihmettele jos se mulle iskee.onneksi olen saanut yhden lapsen...
samalla kuukautisvuodot on suurentuneet yhtäkkiä.mä en kans tiedä mitä tää on.

minulla lievää endometrioosia..ja raskaaksi tulin.vaikea saattaa aiheuttaa llapsettomuutta..

tämä vaiva todettiin minulla kun sairastuin kohtu ja munasarja tulehdukseenn..mikä kesti 2kk.
siinä oli paineen tunnetta ja kipu oli kova vähän kuin pahat menkka kivut.

Minulla todettiin paha endometrioosi hätäsektion yhteydessä. Yritimme lasta yli vuoden ja tässä saattoi olla vastaus, miksei onnistunut ennemmin. Laitoin hakusanaksi endometrioosi ja sieltä löytyi paljon tietoa oireista. Minulla on ovulaation aikaan alaselkä kipeä, joskus veristä vuotoa ulosteessa, menkat runsaat...Onneksi raskaus ns.paransi ja nyt olen syönyt pillereitä, sillä pidetään jollakin lailla kurissa oireita. Kovasti kakkosta jo mietitään, jos se on vain mahdollista saada... :hug:

kun lapset tehtynä, lääkäri meinasi, että leikkaus edessä...<br><br>

Thelma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 12:05 HeMa05 kirjoitti:
samaa tässä mietin itsekin.lopetin pillerit ja nyt alamaha turpeena ja muutaman päivän oli tärinäkipua eli kun esim.istuin alas niin kohtuun sattui....äidillä oli endo joten en ihmettele jos se mulle iskee.onneksi olen saanut yhden lapsen...
Pillerit vähentävät vuotoa ja muutenkin muuttavat=sekoittavat oman kk-rytmin. Joten on aivan normaalia että niiden lopettamisen jälkeen vuoto runsastuu, ts. normalisoituu. Vatsa voi vaivata myös kun pilsut lopettaa, elimistö hakee sitä oikeaa, omaa rytmiään jonkin aikaa, ennenkuin tilanne tasaantumaan pääsee. Odottele 3-6kk josko tilanne muuttuu paremmaksi. Jos ei, niin sitten mene gynelle vuositarkastukseen. Riippuu vähän siitäkin kuinka kauan olet pillereitä syönyt.

mia
Itselläni enrometrioosi todettu -92. Lapset -00 ja 03, keltarauhashormoonin avulla. Nyt oireeton, hormoonikierukka laitettu -03 jonka jälkeen ei oireita ole ollut kun ei ole kuukautisiakaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.06.2006 klo 10:39 Thelma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.06.2006 klo 12:05 HeMa05 kirjoitti:
Pillerit vähentävät vuotoa ja muutenkin muuttavat=sekoittavat oman kk-rytmin. Joten on aivan normaalia että niiden lopettamisen jälkeen vuoto runsastuu, ts. normalisoituu. Vatsa voi vaivata myös kun pilsut lopettaa, elimistö hakee sitä oikeaa, omaa rytmiään jonkin aikaa, ennenkuin tilanne tasaantumaan pääsee. Odottele 3-6kk josko tilanne muuttuu paremmaksi. Jos ei, niin sitten mene gynelle vuositarkastukseen. Riippuu vähän siitäkin kuinka kauan olet pillereitä syönyt.
joo mä olen näistä tietoinen mut erilaista on se että vuodot oli runsaat pillereiden kanssa.yhdistelmiä ehdin syödä 3kk ja sitä ennen minejä liki vuoden.

Kurkatkaapa tänne, http://www.endometrioosiyhdistys.fi/

Sieltä löytyy tietoa oireista ja hoidoista, yleensäkin kaikesta endoon liittyvästä.

Itselläni endo diagnosoitiin ihan sisätutkimuksessa -01, koska minulla endoa löytyy myöskin emättimestä (vaginaalinen endometrioosi). Hormonikierukka laitettiin loka-marraskuun vaihteessa -05, asettuminen vei 3-4kk tiputteluineen ja kipuiluineen, olipa välillä vinossakin.. ja nyt on oireita alkanut taas ilmentyä. Kaikille sekään ei siis auta, vaikka kuukautisia ei minullakaan ole tullut joulukuun jälkeen.
Kaksi lapsistani olen kuitenkin saanut ihan luomusti diagnoosin jälkeen, joten kaikki toivo ei ole menetetty senkään jälkeen!!

Yhteistyössä