Endometrioosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miram
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miram

Vieras
Mulla on ollu tämä ongelma jo kesästä asti ja nyt oon ruvennu miettimään että voisko syy olla endometrioosi. Kesällä otettu papa, luokka 1 ja vielä ultrattiin, ei siinäkään mitään. Myös pissakoe yms. oli ok. Lääkäri sano että on jotain hormoonihäikkää varmaan vaan, ohimenevää siis. Itse en tuohon usko.

Ongelmana siis kesästä asti krooniset alavatsakivut. oikeastaan joka päivä maha on kipeä muutamia tunteja, paitsi kuukautisten loppupäiviks kipu häviää, mutta muutaman päivän kuluttua kipu kyllä varmasti muistaa taas tulla takaisin. Kuukautisten alkupäivät ei kuitenkaan oo mitään järkyttävän hirveää kipua, mutta särkylääkkeitä joudun kuitenkin ottamaan. Kipu on kuukautismaista jomotusta koko alavatsalla. Yleensä kipu ilmaantuu ulostamisen jälkeen, itse ulostaminen ei kuitenkaan ole kivuliasta, mutta tosiaan tuo jomotus alkaa hyvin pian sen jälkeen.

Nyt kaiken lisäks on alkanut ovulaation aikana tiputteluvuoto ja sen lisäks vielä ennen kuukautisia tiputtelee myös. Ja sitten tuo tärinäkipu. Mulla itse tärinä ei satu, mutta esim. juoksulenkin jälkeen parin tunnin päästä alkaa mahaa särkeä.

Voiko siis endometrioosin oireena olla pitkin kiertoa, lähes jokapäiväinen alamahakipu, eikä vain kuukatisten aikana tai ennen niitä?

Mulla lähes samanlaiset oireet eikä myöskään syytä ole selvinnyt. Itsekin endon mahdollisuutta miettinyt, mutta sitten pitäisi käydä laparoskopiassa että se selviäisi kun ultralla ei näy.

Elokuun lopulla ilmestyneessä Voi hyvin -lehdessä oli juttu naisesta, joka sai avun todella pahaan endometrioosiinsa hivenaineista. En muista nyt tohtorin nimeä, jota oli käyttänyt.

tähän haluun minäkin vastauksia,mulla meinaa samanmoisia oireita ja tutkimuksiin siis oon menossa endoepäilyn vuoksi. Mutta toi kirjotus olis voinu olla mun kirjottama. Eikö endo selviä muulla tavalla kuin laparoskopiassa? koska sit saan varautuu siihen...

Onneks en näköjään oo ongelmani kanssa yksin. Kuinka kauan teidän muiden oireet on kestänyt? Mulla on tosiaan vasta kesästä asti, mutta tuntuu ihmeelliseltä että ne oireet alko niin kauhean yllättäen; Viisi päivää todella kipeiden kuukautisten jälkeen, ja sen jälkeen ei ookkaan kovin montaa kivutonta päivää näkyny. Ja esim. nyt viime kuukautiset oli aivan minimaaliset, mutta kuitenkin oli kipuja. Välillä taas on runsaammat ja kipeät. Sekoaa tässä jo pää kun oireet on niin vaihtelevat ja kummalliset :D

Yhteistyössä