Endometrioosi, miten muilla oireillut????

  • Viestiketjun aloittaja 3 äitee
  • Ensimmäinen viesti
3 äitee
Lääkäri epäili minulla tätä... (olen vuotanut 2kk välillä tuhrua, välillä kunnolla verta) Nyt odottelen pääsyä ultraan.

Kysyin lääkäriltä, että voiko armoton synnytyspolttomainen selkäkipu johtua tästä, lääkäri oli sitä mieltä ettei niillä olisi yhteyttä... nyt kuitenkin googlettelin tuota endometrioosia niin kappas vain sielä oli maininta

Oireet

· runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)
· kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia
· välivuodot
· krooninen kipu alavatsan, sukupuolielinten ja/tai lantion alueella
· yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen
· tärinäkipu
· selkäkipu
· iskiaskipu
· tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)
· suolen toiminnan häiriöitä ja/tai kipua ulostaessa
· pahoinvointi
· hiivatulehdukset
· krooninen väsymys
· lapsettomuus

Minulla noista oireista osa... Miten muilla oireillut ja miten hoidettiin?... leikkaukseenko?/kauan vuotamista katsotaan.
 
"Neljän äiti"
No eihän ne tavalliset lääjörit tiedä tosta "mitään". Mulla esim endo ei yllätys yllätys aiheuta lapsettomuutta. Eikä noita läheskään kaikkia muitakaan. E- pillerit on paras hoito, mut jos lapsia haluaa niin se ei tietenköön käy.. Sit vaan kipulääketyä karmeilla annoksilla....
 
3 äitee
[QUOTE="Neljän äiti";25715610]No eihän ne tavalliset lääjörit tiedä tosta "mitään". Mulla esim endo ei yllätys yllätys aiheuta lapsettomuutta. Eikä noita läheskään kaikkia muitakaan. E- pillerit on paras hoito, mut jos lapsia haluaa niin se ei tietenköön käy.. Sit vaan kipulääketyä karmeilla annoksilla....[/QUOTE]

Minulla käsivarressa hormonikapseli ollut vuoden ja nyt nämä vuodot on ensimmäiset sitten tän laiton jälkeen. Särkylääkkeitä menee, mutta ei ne oikein auta... muutenkin selkäsärkyjä jo useita vuosia, käytössä panadol 1mg, burana 800, voltaren rapid, sirdalud, tramal, viimeisimpänä triptyl... jota en kyl haluais syödä =(
 
[QUOTE="Neljän äiti";25715610]No eihän ne tavalliset lääjörit tiedä tosta "mitään". Mulla esim endo ei yllätys yllätys aiheuta lapsettomuutta. Eikä noita läheskään kaikkia muitakaan. E- pillerit on paras hoito, mut jos lapsia haluaa niin se ei tietenköön käy.. Sit vaan kipulääketyä karmeilla annoksilla....[/QUOTE]

Tähän puuttuen: e- pillerit eivät välttämättä ole mikään paras hoito. Minulla e-pillerit kuten kaikki muut hormonit pahensivat endometrioosia.

AP, ultralla ei varmaa endometrioosidiagnoosia saa. Selkäkivut voivat johtua myös endometrioosista.

3 äitee, saanko kysyä, miksi et haluaisi Triptyliä syödä?

Minulle voi endometrioosin tiimoilta yksityisviestiä tarvittaessa lähettää tai mailitse: true.blood.bon@gmail.com
 
Viimeksi muokattu:
ap al.
Tähän puuttuen: e- pillerit eivät välttämättä ole mikään paras hoito. Minulla e-pillerit kuten kaikki muut hormonit pahensivat endometrioosia.

AP, ultralla ei varmaan endometrioosidiagnoosia saa. Selkäkivut voivat johtua myös endometrioosista.

3 äitee, saanko kysyä, miksi et haluaisi Triptyliä syödä?

Minulle voi endometrioosin tiimoilta yksityisviestiä tarvittaessa lähettää tai mailitse: true.blood.bon@gmail.com
Triptyliä en oikein haluaisi syödä, kun luetaan kuitenkin masennuslääkkeeksi... ja olen liian läheltä nähnyt millaiseksi masennuslääkkeet voivat ihmisen tehdä. =( Vaikka tiedänkin että pieninä annoksina ei vaikuta samalla tavalla, mutta pelkään sitä, että jos aloittaa syömisen jatkossa joutuu annosta kasvattamaan... kunnes ollaan siinä pisteessä että on samat annokset kun masennuksen hoidossa.... niin siksi =)
 
"vieras"
Ultrassakin voi näkyä, jos munasarjoissa endometrioosikystia. Ne just usein aiheuttaa välivuotoa.
Minulla endo oirehti samaan tapaan kuin ärtyneen suolen oireyhtymä, jona ensin hoidettiin, sitten röntgenkuvasta ilmeni, että on kasvain suolistossa ja lääkäri varoitteli, että voi olla pahanlaatuista. Onneksi oli vain endometrioosia, oireet jäi leikkauspöydälle ja säilyin hengissä :)
 
Triptyliä en oikein haluaisi syödä, kun luetaan kuitenkin masennuslääkkeeksi... ja olen liian läheltä nähnyt millaiseksi masennuslääkkeet voivat ihmisen tehdä. =( Vaikka tiedänkin että pieninä annoksina ei vaikuta samalla tavalla, mutta pelkään sitä, että jos aloittaa syömisen jatkossa joutuu annosta kasvattamaan... kunnes ollaan siinä pisteessä että on samat annokset kun masennuksen hoidossa.... niin siksi =)
Katsoin ap:n eri nimimerkkiseksi, anteeksi :)

Triptyl ei oikeastaan ole masennuslääke, vaan sitä käytetään myös kroonisiin kiputiloihin, migreenin ja lihasjännityspäänsäryn estohoitona. On ihan erityyppinen lääke kuin nykyiset masennuslääkkeet.

Itse en ole huomannut masinnuslääkkeiden muuttavan persoonallisuutta mitenkään lähipiirissä. Masennus on kemiallinen häiriö aivoissa, johon tarvitaan sitten lääkkeitä, että serotoniinipitoisuus pysyy normaalina :)

Aika huima lääkitys sinulla.
 
ap al...
Katsoin ap:n eri nimimerkkiseksi, anteeksi :)

Triptyl ei oikeastaan ole masennuslääke, vaan sitä käytetään myös kroonisiin kiputiloihin, migreenin ja lihasjännityspäänsäryn estohoitona. On ihan erityyppinen lääke kuin nykyiset masennuslääkkeet.

Itse en ole huomannut masinnuslääkkeiden muuttavan persoonallisuutta mitenkään lähipiirissä. Masennus on kemiallinen häiriö aivoissa, johon tarvitaan sitten lääkkeitä, että serotoniinipitoisuus pysyy normaalina :)

Aika huima lääkitys sinulla.
Juu, en syö kaikkia lääkkeitä samaan aikaan... Yleensä Sirdalud+voltaren, panadol+triptyl, Tramal+panadol/burana vähän vaihtelevasti miltä kipu milloinkin tuntuu...
 
pitäskömennäTAASlääkäriin
Ei mulla ole todettu mutta nämä oireet on:
· kipu ennen kuukautisia (siis päiväkausia tai yli viikon)
· krooninen kipu alavatsan, sukupuolielinten ja/tai lantion alueella
· tärinäkipu
· selkäkipu
· tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)
· suolen toiminnan häiriöitä ja/tai kipua ulostaessa
· pahoinvointi
· hiivatulehdukset
 
Tähän puuttuen: e- pillerit eivät välttämättä ole mikään paras hoito.

12vuoden kokemuksella voin kertoa, että mulla endo aiheutti lapsettomuutta, mutta kyllä me monien, monien hoitojen jälkeen saatiin kaksi lasta. Toisen synnytyksen jälkeen hormonikierukka ja enää ei mitään tietoa endosta. Mitä on jutellu kohtalotovereitten ja gynekologien kans, niin kyllä hormonihoito (pillerit, kierukka) on se yleisin ja paras hoitomuoto. Ennen lapsukaisia söin vahvoja kipulääkkeitä, jopa norspan -kipulaastaria käytin, ihanaa kun ei tartte niitä enää ;)
 
_
Mitä ne lääkäritkin tietää... mulla oli välivuotoja, mutta lääkäri sanoi ettei ne liity endoon vaan hormonit on sekaisin. Nyt syön e-pillereitä ja kohta aloitetaan ivf-hoidot - pikkuinen ois tervetullut <3
 
_
Alkuperäinen kirjoittaja sinertävä;25746927:
Tähän puuttuen: e- pillerit eivät välttämättä ole mikään paras hoito.

12vuoden kokemuksella voin kertoa, että mulla endo aiheutti lapsettomuutta, mutta kyllä me monien, monien hoitojen jälkeen saatiin kaksi lasta. Toisen synnytyksen jälkeen hormonikierukka ja enää ei mitään tietoa endosta. Mitä on jutellu kohtalotovereitten ja gynekologien kans, niin kyllä hormonihoito (pillerit, kierukka) on se yleisin ja paras hoitomuoto. Ennen lapsukaisia söin vahvoja kipulääkkeitä, jopa norspan -kipulaastaria käytin, ihanaa kun ei tartte niitä enää ;)
Kiitos :) tämmöiset "tarinat" tuo itsellekin toivontunteen... :)
 
Heippa,

Tällä yksi pahasta endosta kärsivä. mulla suurimmat oireet ovat todella kovat kuukautiskivut, yleensä joudun olemaan sairaslomalla koska lääkityksenä Tramal Retard +Burana ja olen täysin sänkykuntoinen. Myös alaselkä särkyä esiintyy varsinkin juuri ennen kuukautisia. Ennen raskauksiani niin nämä kivut vaivasivat minua päivittäin. Mulle on kaikki muut hoitokeinot kokeiltu paitsi radikaalit kohdun (ja munasarjojen) poisto leikkaukset. Normaalit e-pillerit ja kierukka ei antaneet yhtään mitään apua.

Mulla diagnoosin saaminen kesti jonkun aikaa kun olin Jorvissa potilaana ja sielllä saaman huonon hoidon ja taitamattomien päivystävien lääkärieden takia pompottelivat minua kipukohtauksien takia gynen ja kirurkin välillä lukuisia kertoja. Lopulta totesivat että nyt tehdään laparoskopia jotta saadaan varmistettua mitä siellä mahassa on. Endoan ainoa 100% diagnosointi kun tapahtuu juuri laparoskopiassa. Mulla nimittäin ei ole koskaan näkynyt sitä ultrassa mutta kolme kertaa on leikattu ja aina sitä sieltä vatsaontelosta on löytynyt.

Itse sain aika paljon lääkäreiltä "painostusta" lasten tekemiseen koska se olisi Endon luonnollinen hoitokeino ja koska Endo aiheuttaa lapsettomuutta niin raskausyritykset olisivat hyvä aloittaa mahdollisimman varhain. Kun sitten päätettiin alkaa esikoista yrittämään niin pitkään siinä meni ja mun endo lääkärini naistenklinikalta olikin jo varma että endo estää raskaaksi tulemisen ja oltiin varattu mulle leikkausaika kun sitten kävi iloinen yllätys ja tulin raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen. Iloista siinä oli se että raskaus oli onneksi alkanut aivan luonnollisin keinoin. Raskausaika oli valitettavan hankala kun puolesta välistä eteenpäin kärsein kovista kivuista ja lääkärit epäilivätkin että ensin kasvava kohtu ja myöhemmin lapsen pää painoivat endo pesäkkeitä. Nyt odotan toista lasta ja tämä raskaus on alkanut meille täytenä yllätyksenä. Joten tähän voin heti todeta että endometrioosi ei automaattisesti tarkoita lapsettomuutta.

Itsellä tuo raskaus kyllä helpotti endon oireita sillä synnytyksen jäkeen kuukautiskivut ovat vähän rauhoittuneet ja en yleensä tarvitse sairaslomaa enää niiden takia vaikka joudunkin turvautumaan koviin kipulääkkeisiin. myös kivut kierron muina ajankohtina ovat radikaalisti rauhoittuneet ja vaivaavat enää silloin tällöin. Tosin olen täysin henkisesti varautunut että tämän raskauden jälkeen poistatan kohdun jotta selviän tulevaisuudessa huomattavasti pienemmällä kipumäärällä ja kärsimyksellä.

Jos sinulla ei ultrassa pystytä toteamaan mitään mutta oireet ovat kuitenkin endoon viittaavat niin kannattaa ehdottomasti vaatia sitä laparoskopiaa missä saa 100% varmuuden onko kyseessä endo ja samalla leikkaava lääkäri näkee jos kyse onkin jostain muusta. Laparoskopia on leikkaus mutta hyvin pieni rutiini toimenpide josta toipuu onneksi hyvinkin nopeasti.

Tsemppiä sinulle Endo diagnoosin selvittelyyn ja oireiden kanssa pärjäämiseen
 

Yhteistyössä