Endometrioosi + inseminaatio vai IVF?

Kuulisin mielelläni kokemuksia endometrioosia sairastavilta ja sen vuoksi lapsettomuudesta kärsiviltä, onko teille tehty inseminaatiohoitoja vai onko aloitettu suoraan IVF:llä? Olen jostakin lukenut, että endometrioosissa inseminaatiosta ei juurikaan ole hyötyä. Riippuu tietysti varmasti siitäkin, miten paha endometrioosi on kyseessä, onko munanjohtimet auki ja munasarjat kunnossa, sekä miehen siemennesteen laadusta.

Minulla todettiin endometrioosi syyskuussa, suurin osa saatiin laparoskopiassa leikattua pois muttei aivan kaikkea. Miehen simppatestin tulokset oli suhteellisen ok, siittiöiden muodossa ja liikkuvuudessa vähän toivomisen varaa muttei aivan surkeaa kuitenkaan. Parin viikon päästä mulla on suunnitteluaika julkisen puolen lapsettomuuspolille, ja pelottaa että laittaako ne useitakin kertoja inseminaatioon ennenkuin voi aloittaa IVF-hoidot.
 
Mulla on endo (jonka vuoksi tehty laparoskopia missä näkyi että munanjohtimet on auki ja munasarjat ok, ovuloin ihan normaalisti) ja miehellä siittiöissä vasta-aineita, vaikeuttavat jonkin verran perillepääsyä. Meille tehtiin yksityisellä puolella neljä inssiä, joista pelkkää negaa. Siirryttiin IVF:ään, josta myös tuoresiirrosta nega mutta PAS:ista plussa ja nyt rv 38+2.

Jälkiviisaana en enää noin montaa inssiä kokeilisi, vaan siirtyisin nopeammin tehokkaampiin hoitoihin. Minulla löydettiin IVF:n jälkeen tehdyissä verikokeissa myös tumavasta-aineita, jotka voivat vaikeuttaa alkion kiinnittymistä. Tähän sain PAS:iin lisähoidoksi kortisonin, saattoi olla siitä kiinni että se plussa vihdoin tuli tikkuun. Ilmeisesti endolaisilla nuo vasta-aineet ovat yleisempiä, joten jos mahdollista pyydä että sinultakin testataan ne hoitoihin lähdettäessä! Paljon tsemppiä jatkoon!
 
Itse olin epäillyt endoa jo muutaman vuoden ajan kipujen perusteella. Lasta olemme toivoneet jo 2,5 vuotta. Syyskuussa tehtiin munatorvien aukiolotutkimus jossa vasemmasta munasarjasta löytyi endopesäke. Laparoskopiaa et kuulema aleta tekemään kun kipujen kanssa pärjään. Miehellä myös siittiö vasta-aineita.
Meille hoidoksi suositeltii suoraan IVF koska mahdollisuudet on siinä paremmat kuin inseminaatiossa.
Paljon onnea hoitoihin!
 
Mulle tehtiin laparoskopia ms.pesäkkeen takia, mutta tätä ennen oltais kokeiltu yks inssi ilman kasvatuspiikkejä (kysta-alttiuden takia), kun ovulaatio on ollu aina ok. Miehellä aiemmin vain hitaita siittiöitä mutta myöhemmin parempi tulos. Se hoito jäi sitten muista syistä, mutta turhaa se varmaan ois ollukin kun leikkauksessa ilmeni että molemmat putket on jo tukossa (aiemmassa tutkimuksessa molemmat auki). Eli suoraan ivf-hoitoihin. Ekassa hoidossa ilmeni alkioiden heikko laatu (endo pilannu varmaan niitäkin), kahdesta siirretystä negaa eikä mitään pakkaseen. Nyt toinen hoito menossa.

Voi olla että ne "rutiinit" 3 inssiä tehdään, jonka jälkeen ivf -jonoon. Yleensä ne julkisella puolen tehdään jollei selkeää syytä miksi siirryttäisiin suoraan kalliisiin ja rasittavampiin hoitoihin. Toivottavasti sulla tehoo jo ne kevyemmätkin hoidot!
 
Mulla myös endoa. Ilmeni sattumalta, kun aloin virtsata verta ja yllätys, yllätys rakosta löytyikin endoa. Kirurgi arvioi, että sitä on vaikka missä ja suositteli suoraan IVF -hoitoa. Yksityisellä klinikalla naureskeltiin, vaikka endoa jouduttiin rakosta jopa leikkaamaan! Käsikopelolla löytyy osa endopesäkkeistä myös ja kipujen perusteella sitä on aika laajajoilla alueilla. Hölmöt suostuttiin useampaan lääkkeelliseen ovulaation induktioon ja pariin inssiin, jotka turhia ja joissa käytetyt lääkkeet ilmeisesti jopa vauhdittivat endoa. Vaihdettiin klinikkaa ja siellä sama kanta kuin kirurgilla: inssit ja muut kevyet hoidot turhia, menee vain aikaa hukkaan. Tehtiin kesällä 1 IVF/ICSI pitkällä kaavalla ja siitä saaliina 11 munista ja ne kaikki kypsiä. Osalle ICSI mun toiveen mukaan ja 9 kehittyi ja 2 siirettiin. Tuli plussa, josta kaksoset, mutta toinen meni kesken rv 5+ ja toinen keskeytynyt km todettiin ultrassa rv 10+4. PAS olisi tammikuussa...Kadun itse, että ei vaihdettu klinikkaa aiemmin...

PS: Emily laitoin yv:tä! :wave:
 
Endotar meillä sama juttu.. Mulla on endoa ja leikattu ja miehen simpat ihan ok, mut siittiöiden muodoissa ois toivomisen varaa. Käytiin julkisella hoitoja ja tekivät pelkkää IVF hoitoa ja se ei auttanut koska siittiöiden muodot oli mitä oli. Joten 3 turhaa hoitoa. Ei lähtenyt hedelmöittymään, ja ICSI hoito on niin kallista että eivät tee sitä mielellää julkisella. Tekivät meille neljännen hoidon julkisella ja ICSI:llä, olin jo sitä toivonut ennempää ja perhana rupes tapahtumaa, jakaantuvat ja hedelmöittyvät. Ja se mikä julkisella on huonoa, he eivät siirrä kahta!! Kävimme tämän keskustelun siellä moneen kertaan, koska olisimme halunneet että kaks siirretän, on kuulemma riski tuplaraskaus, just just, kelle??

Tässä vaan kerroin kokemuksia meistä ja mielipiteestäni ja kokemuksia julkiseltapuolelta. No ei kyllä yksityiselläkään puolella aina hyvin mene.. Siintäkin on kokemusta.

pp2009
 
Taitaa käytännöt vaihdella monessakin asiassa eri paikoissa.. kahta ei siirretä jos kaikki alkiot on hyvälaatusia, mutta jos ne on rupuja (niinkun mun tapauksessa) niin kyllä kai mielellään siirretäänkin kaks.
 

Yhteistyössä