Endolaiset, mistä olette tunnistaneet OVULAATION??

Endometrioosia sairastavat, miten tunnistatte/olette tunnistaneet ovulaation??
Itselläni oli perjantaina ja torstaina pahat alavatsa- ja tärinäkivut ja limaa erittyi.
Olikohan se ovisoire, kun vatsaan ei juurikaan muuten koske, vaikka endoa on???
Ja missä vaiheessa ovis on ollut? olimme torstaina yhdynnässä, olisikohan mahkuja raskautua?
tänäänkin on alapää ollut vähän limainen. Onkohan minulla sittenkään ovista ollut, kun vieläkin limailee. lima on eilisestä asti ollu tahmeeta..

Toivottavasti saan vastauksia. KIITOS jo etukäteen. ja anteeksi näin tyhmä kysymykseni :ashamed:
 
Heips,

täällä yksi endolainen...Mulla tunnisti oviksen nimenomaan noista ''tärinäkivuista''....Eli kipua oli oviksen aikaan aika paljonkin....eikä oikein tullut seksihommatkaan mieleen niinä hetkinä, vaikka samalla tiesi että pyhästä hengestäkään ei tuu raskaaksi. Samoin se ''limaisuus'' oli mulla ovisaikaan, se ''ovislima'' taisi muistaakseni tulla sitten aina niiden kipupäivien jälkeen....Mutta muistaakseni tämä mun hedelmöittyminen tapahtui hieman ennen noita kipupäiviä...Toivottavasti tämä auttoi =) , kysele lisää ;)

T. Kohta luomuäippä, 33 + 3 (laparotomia 05/06, oikea munasarja poistettu)
 
Mä en ole koskaan tuntenu/tienny koska on ovis, jos nyt edes koskaan olen ovuloinut. Tota "limaa" toki on tullut, mut sitä tuntu välillä tulevan kokoajan kuukautisten välissä. Ja endokipuja mulla oli melkein jatkuvasti, että en niihinkään osaa yhdistää.

Mutta sulla varmaan, niinku Heinämasukillakin, toi tärinäkipu vois olla se oviksen merkki, toivotaan niin.

Niin ja ei ollut tyhmä kysymys lainkaan.

Sanna Ja IVF lapsukainen 16+4
(laparotomia 09/00, laparoskopia 2001, 2003, 2006, vasen munasarja poistettu yms.)
 
kyllä mä ihmettelen tätä kehoani. nyt sit eilen myöhään illalla tuli sellasta kirkasta limaa, ja alavatsakivut rauhoittuivat. ja lämmöt nousi vähän. en kyllä ole kauheesti harrastanu lämpöjen mittaamista, mutta normaali ruumiinlämpö mulla jotai 36 ja tänää aamulla oli sit melkee 37. että onkohan se ovis just näinä päivinä käynnissä tai jotai..?
Mulla rintoihin koskee, sellasta vihlovaa kipia jatkuvasti, ollu jo monen monta päivää. onko teillä oviksen aikaan ollu samaa?
Kiitos teille ihanista vastauksista. musta on kivaa, että endolaisilla on toisiaan kohtaan ymmärrystä. ei tän sairauden kanssa elämä oo helppoo, ehkä sekin vaikuttaa asiaan.
 
No eipä ole ei elo endon kanssa helppoa. Eikä tosiaan muut tunnu sitä aina tajuavan, jos koskaan ymmärtävät..

Mä oon edelleen huono vastaan mitään tosta ovuloinnista.. Mulla oli kyl aina siinä kierron puolvälin aikaan rinnat arat, jopa turvoksissa ja sitä limaa tuli kai just sillon eniten. Lämpöjä en ole kans koskaan mittaillu, mut vois luulla kyllä että on oviksen aika sulla menossa.

Oletteko kauan yrittänyt lasta? jos saan olla utelias.
 
joo saa olla utelias :) ei me nyt kovin kauaa olla yritetty (1,5 vuotta) ja yks keskenmenoki on takana.. keskenmenosta on reilu 2 kk aikaa.. siksi noista oireistakin kyselen, kun ei mulla ennen ollu näin vahvoja oireita oviksen aikaan, siis et rintoja aristaa jne. Mut kuulemma keskenmenon jälkeen hormonitoiminta "sekottuu" ja voi muuttua kovastikki..
Vauvakuume on todella kova. ois kauhee halu raskautua pian, ku tiedän, että noi endo-oireet alkaa pahentua päivä päivältä enemmän ja mahdollisuudet ei ainakaa parane..
Onneks nyt on kesä ja kaikkee tekemistä, et on helpompaa "unohtaa" noi ajatukset.. tämä endo aiheuttaa painetta ja stressiä joka asiaan...
Toi keskenmennyt raskaus alkoi luomusti hormonikuurien jälkeen, mut saa nähdä tuunko enää luomusti raskaaksi.. täytyy vain toivoa parasta..
No tässäpä tuli vähän kaikenlaista juttua :ashamed:
 
Heips,

joo, endo on kyllä sellanen murheenkryyni ja vaikuttaa aivan kaikkeen...

Noista sun oireista, kuulostaa ihan mun ovisoireilta eli hyvin saman tapaisilta oireilta joita mulle tuli myös ennen menkkoja ja menkkojen aikana. Kaikista vahvimmin mulla rinnat aristi silloin kun huomasin olevani raskaana. Ja noi lämpöjen nousut viittaisi kyllä ovikseen myös (ja raskautumiseen samoin). Eli ei kun yrittämään vaan ;)

Omalla kohdallani oli kans pitkään yritystä takana ja sit villiintyi endo ja tuli laparotomia....lopulta alettiin haudata vauvahaaveita, mutta samantien kun lopetti stressaamasta - olin raskaana =) .

Tsemppiä sulle yritykseen, kyllä se vielä tärppää! =)
 
rintojen aristelu jatkuu ja lämmöt on aika korkeella, jotai 36.8-37, paleltaa välil. vähän meinaa paleltaa ja alavatsan nippailuja jatkunu.väsyttääkin.
voi tätä endolaisen elämää. mä jotenkin olen aika toivottomana ollut viimepäivinä, en jaksa uskoa, että meille koskaan tulee vauvaa, olen niin onneton :ashamed:
Kunpa saisin edes tietää, että ovuloinki ollenkaan.
Nooh, mutta älkää hermostuko mulle, mulla vähän huonompi hetki menossa, kun tuntuu, että kaikki potkii päähän :headwall:
Mut toivon, että saan tänne vielä kommentteja muiltakin endolaisilta tosta ovuloinnista :) kun tuo endometrioosiyhdistyksen keskustelupalsta on aika kuivuneen oloinen...
Onko muuten normaali ovisoire, et vatsa on turvonnu? mä en tiedä miten mun vatsani on niin kauheen turvonnu, aivan älytön pallo..ei jaksa pitää tiukkoja housuja ´kun niin turvottaa.. tai sit mä oon syöny useana päivänä jotain väärää...
 
Itselläni vatsa aina kipuili oviksen aikaan eri malliin ja oli sellainen pinkeä. Luulimmekin, että endon kanssa tulee ongelmia (laparoskopiat 08/00 ja 06/05, toinen munatorvi ummessa ja hormonilääkitys ei vaan sovi), kun jo taas olen ollut niin kipeenä. En siis itse uskonut yhtään raskautuvani. Vaan ei ole ihmeiden aika ohi, kerrasta nappasi. Toivon kauhean paljon hyvää tuuria yritykseenne!
 
Huomenia,

Vivian80: sulla on niin paljon oireita, jotka viittaisi juuri ovuloimiseen (ja kuten itse sanoin, mull aoli just noi oireet alkuraskaudessa)...Ootko lekurin seurannassa, kun olette noin pitkään yrittäneet? Mä kävin itse lääkärissä, joskus kierron puolivälin maissa ja ultrattiin, jossa nähtiin että munarakkula oli irronnut, eli ainokainen munasarjani toimi. Voisiko jotain tällaista kokeilla? Tai oletko kokeillut niitä ovistestejä?

Kyllä tuo turvotus voi olla myös endoon viittaavaa, ja just esim. oviksen aikana, ja ennen menkkoja ym.

Se on niin hitsin laaja tauti, että tuntuu vaikuttavan aivan kaikkeen :/

Älä tosiaan vielä masennu! Itsellenikin lekurit ehdotti heti laparotomian jälkeen hedelmöityshoitoja, muttei vielä haluttu...ja kuten aiemmin kerroin, sitten tärppäsi ihan yllättäen, kun se stressi hieman väheni.

Tsemppiä sinne! :hug:
 
kiitos teille taas :) tämä vertaistuki on kaikista parasta.
olen miettinyt noita hedelmöityshoitoja (olen hullu kun näin aikaisten!), mut en tiiä sit pitääkö meidän vielä ens vuoden puolelle odotella, kun mulla on keskenmeno takana, josta on pari kk aikaa.. ja miten kauan siinä sitten kestää kun niihin hoitoihin pääsee, että asiaa aletaan kiirehtii.? vaikuttaako asiaan yhtään se, että on endolainen..?
odottavan aika on kyllä liiiian pitkä! kuinka voin jaksaa odottaa niin kauan, kun pelkään, että endo vaan leviää ja leviää..
Ihanaa kun on kesä ja tekemistä riittää :)
 
Tsemppiä endolaiset :hug: Täällä myös yksi sellainen. Minulla myös pahana endo ja huolta aiheuttanu juuri siten et saako lapsia. Todettiin alle parikymppisenä. Mutta; Esikoinen syntyi kun juuri ehdin täyttää 20v. Lisää olisin lapsia halunnut perään, mutta puoliso ei. 23 vuotiaana jouduin ensimmäiseen leikkaukseen, munasarjassa puhkesi suuri endomyooma. 25 vuotiaana jälleen leikkaukseen ja veivät koko munasarjan :ashamed: sanoivat että jos mielii vielä haluta lapsia ei pidä enään miettiä ja ihmettelivät et jo yks kuitenkin on. Puoliso ei edelleenkään lämmennyt ajatukselle..Monet itkut itketty . Kunnes vihdoin vuonna -05 toive täyttyi ja saimme toisen tytön ja nyt tän vuoden lopussa, 2 vuoden päästä edellisestä odotamme pientä kolmosta =) Joten ei aina ennusteet käy toteen, minäkin olin jo vauvahaaveet heittäny menemään. Mutta nyt kun ikää jo pian 33 luulemme lapsimäärän riittävän. Toivon kaikille valoisia aikoja, ja uskoa tulevaan. Minulla hoitona ollu pillerit ja pelkäsin ne pois jättäessäni et kauanko pystyn ilman olemaan ennen kuin endo leviää pahaksi ja raskaus ei onnista. Mutta 4 kk päästä ehkäsyn jätöstä oli pieni alku lähteny kasvuun.
 

Yhteistyössä