En ymmärrä, miten kukaan saa itsensä lihotettua ylipainoiseksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelen"

Vieras
Silloinhan pitää syödä reilusti kulutuksensa yli. Onko kyse jostain nälänsäätelyjärjestelmän häiriöstä? Miten joku voi jaksaa syödä niin paljon? Koko ajan pitää mättää jotain suuhun tai syödä päivittäin jotain sokeri-rasva-venhä-pullaa. Ja mistä ihmeestä ihmiset repivät ajan siihen jatkuvaan syömiseen? Siis tapanahan on käydä töissä/koulussa, jolloin ei edes ehdi syödä koko ajan.

Ylipainoinen kaverini syö ruoka-aikoina ihan normaalisti ja terveellisesti, mutta niiden välissä napostelee koko ajan jotain, ja tietysti kahvin kanssa viineriä jne. Mua syvästi ihmetyttää, miten joku voi koko ajan tunkea jotain suuhunsa. Eikö siitä jo tule paha olokin...

Ei siihen niin kauheasti syömistä vaadita. Jos tekee toimistotyötä, on pienikokoinen eikä juurikaan liiku, niin päivän kulutus on vain noin 1500 kaloria. Siihen ei mahdu edes "tavallista" ruokaa kauhean paljon, jos syö esim. pastaa, sämpylöitä, sokerilla maustettua jogurttia tms.

no niinhän sitä onkin, ja siitähän se lähtee, että ne napostelut sun muut lisääntyy kuin varkain, jolloin vatsalaukku isonee ja taas mahtuu enemmän, ja mitä aikaan tulee, en sano että kaikilla ylipainoisilla on sama ongelma, mutta itselläni ruokatavat on niin huonot, että syön harvoin ylipäätään pöyän ääressä. Lounas menee töissä samalla kun teen töitä, päivällinen, seisten kiireessä keittiössä ennen lasten harrastuksia jne. joten kyllä sitä vaan juosten syödä voi, ei siihen aikaa tarvita

Mutta mitä otsikkoosi tulee, veikkaan että kukaan ei tee sitä tahallaan, se tapahtuu huomaamatta.

Jos lihoo kaksi kiloa vuodessa se tekee viidessä vuodessa 10kg. Se taas tarkoittaa alle 170 lisägrammaa kuussa. Painon lisäys kilolla vie muistaakseni noin 8000 kcal, joten 170 grammaan tarvitaan... öö... noin 1360 ja rapiat kilokaloria? Jaetaan 30 päivällä kuussa, eikä tarvita kuin alle 50 ylimääräistä kilokaloria päivässä, että tuo määrä täyttyy.

Sadalla ylimääräisellä kilokalorilla/päivä lihoo 4 kiloa vuodessa, kahdellasadalla kahdeksan. Jos syö rasvaista ja sokerista, määrä täyttyy hyvinkin helpolla.

Laitetaan vielä esimerkkipäivä:

Aamupala: Valio-jogurtti, banaani, lasi appelsiinimehua -> 360 kcal
Lounas: 3 perunaa, 120 g lihapullia, salaattia, lasi kevytmaitoa, ruisleivän puolikas margariinilla -> 450 kcal
Välipala: Purkki maitorahkaa, mandariini -> 190 kcal
Päivällinen: Kanapasta, salaatti, lasi maitoa -> 500 kcal
Iltapala: Sämpylä juustolla (17%) ja kurkulla, omena, mukillinen kaakaota -> 420 kcal

Yht. 1920 kcal

Jos kulutus on esim. 1600 kcal, niin tästä tulee 300 ylimääräistä kaloria päivässä. Viikossa 2000 ylimääräistä kaloria. 7000 kaloria -> 1 kilo rasvaa, eli vuodessa tällä ruokavaliolla lihoisi yli kymmenen kiloa. Eikä tässä ole mukana synttäri- tai jouluherkutteluja, viikonlopun pullakahveja tms.

Miten voi jatkuvasti vaan lihoa niin paljon? en ymmärrä

Siitähän se on kiinni, mitä suuhunsa laittaa. Puoli kiloa kasviksia vai puoli kiloa rasvaa tihkuvaa lihapiirakkaa nakilla. Rasvassahan on tolkuton määrä kaloreita. Lisäksi jos samalla pistelee menemään hiilihydraatteja (kuten siinä lihapiirakassa), verensokeritaso nousee, insuliinitaso nousee ja se taas saa aikaan rasvan varastoitumisen.

Ei tarvitse syödä paljoa, jos syö väärin. Mutta yritäpä lihoa lehtisalaatilla...

Mä lioin ekassa raskaudessani 24kg lopussa painoin n.74kg ja mä aattelin että miten jotku ihmiset voivat oikeesti paina näin paljon ilman raskautta. en ymmärtänyt

nyt viiden lapsen jälkeen ja toiset 20kg saanena ymmärrän!! Toisin oon aika jojo laihduttaja välillä saan muutamassa kuukaudessakin 10kg pois,mutta saan ne myös takaisin korkojen kera =((

mikä siinä on vaikea ymmärtää. Ihminen syö enemmän kuin kuluttaa -> paino nousee. Ei siinä mitään insinöörimatikkaa tarvita, ihan yksinkertainen juttu...

Syö enemmän kuin kuluttaa. Yksinkertaista.

Mä olen reilusti ylipainoinen, mutta en silti syö koko aikaa. Tuo on jotenkin kummallinen oletus, että kaikki ylipainoiset syövät koko ajan.

Mä voisin hyvinkin lihottaa itseni ja helposti: joisin vain pari, kolme lonkeroa joka ilta ja kävisin viikonloppuisin baarissa pe ja la juomassa drinksuja.

Muuten söisin ihan kuten nyt.

Varmasti lihoisin ja nopeasti.

En ymmärrä, miten kukaan saa ilmaistua itseensä idioottimaisesti!
Silloinhan pitää pitää olla todella tollo. Onko kyse jostain älynsäätelyjärjestelmän häiriöstä?...
:popcorn:

• Tykkää
Reactions: TriplaIsä
Minä en taas ymmärrä miten ihmeessä joku voi onnistua syömään just tasan kulutuksensa mukaan, ilman että erikseen laskee kuinka paljon päivän aikana on tullut kulutettua ja syötyä. Miten ne sen tekee?

esim näin: edessäni on 2 pussia sipsiä, 2 levyä suklaata ja 3 pussia karkkia. Olen kaatanut kaikki sekaisin siivousämpäriin ja syön niitä soppakauhalla. Tosin 8 pv sitten aloitin oksentamisen, joten saatan laihtua kohta, tai olla laihtumatta.

Sairastelukierteessä, lääkkeiden edesauttamana ei tarvinnut edes syödä kunnolla mitään, kun paino vain jatkoi nousemistaan.
Parin vuoden sairastelun jälkeen palaaminen normimittoihin on kovaa työtä, vaikka ylimääräistä on alle 10 kiloa. Iloitsen silti että olen nyt terve - enemmän kuin murehdin ylimääräisiä kiloja.

Yhteistyössä