En ymmärrä miksi jotkut ostavat leipää KAUPASTA?? SÄmpylöiden/leivän teko vie 5min

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no esim peltileivässä ei tartte kuin ainekset sekoittaa keskenään ja kaataa seos pellille, eipä sitä juuri leipomiseksi voi sanoa. Pari minuuttia kestää..

Köyhätkin ostavat usein leipänsä kaupasta, jos joka toinen päivä ostaa leipäpussin, voi vain laskea paljonko se tekee kuukaudessa :o

itsekkin olen toimeentulotuki asiakas ja teen AINA leivät itse, leipäkoneen haluaisin :)

Annatko reseptisi peltileivälle? Ja kuivahiivan kanssa, en saa tuorehiivaa...

Meillä leipää syö tasan yksi ihminen ja sekin pitää olla ruisleipää. Joten eipä paljon maksa vaivaa tehdä yhtä ihmistä ajatellen.
Sämpylöitä leivon joskus, karjalanpiirakoita useamminkin.
Toisaalta leipomot käyttävät myös jauhoparanteita, joten kaupan leipä säilyy tuoreena pidempään, joten sekin on yksi syy miksi harvoin leivon. Eipä meillä tosin syödä pullaakaan, joten enpä muista koska olisin sitäkään viimeksi leiponut..

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/95060/Helppo%20peltileip%C3%A4

peltileivän resepti (netistä löytyy paljon muitakin)

ruisjauhopussissa on kanssa hyvä ohje (ruisruudut nimellä)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistäs ne ruispalat tehdään, jos ei rukiista? Nytkö jo keksittiin, ettei kaupan ruisleipäkään ole enää ruisleipää.

Vilkaisepa sisällysluettelo joskus - reilusti enemmän on muita jauhoja kuin ruista. Kaupasta saa kyllä myös 100% ruisleipää, mutta ruispalat ei oo sitä.

No meillä syödään lahinnä risleipää. Ja sitten kun ostan vaaleaa, niin lähinnä lämppäreiksi. Omatekonen ei ole mun mielestä tähän tarkoitukseen niin hyvää. Ai niin, ja patonki on mun mielestä parempaa kaupasta. Sämpylät minäkin teen itse.

Mä ostan sillon tällön hiivattoman ja lisäaineettoman ruisleivän kaupasta.
Pitäis opetella tekemään ite ni ei tarvis sitäkään ostaa. :) Muuten ruisleivät ja ruis-mallaslimput saadaanki anoppilasta, sämpylät leivon ite (miehelle evääksi..). Mut ei ne sämpylät kyllä 5 minuutissa todellakaan tule, useamman tunnin saa varata aikaa.

meillä ostetaan ruisleipä ja vaalea leipä leipomosta. isopussi jossa 50 ruispalaa maksaa 3?. ei enää tuohon hintaan kannata ruveta edes itse leipomaan.
minulla keliakia, puolen kilon jauhopussi maksaa lähes 4?. ei tuohon jauhon hintaan kannata enää itse tehdä kun gluteeniton vuokaleipä maksaa 2,5?....

itse ostan siksi että ensinnäkään ei tunnu aikaa olevan enkä vähäistä aikaa kotona käytä keittiössä (laitan toki ruuat itse enkä käytä eineksiä juurikaan). ja toisaalta kaupasta ostamalla meillä voi olla pakasteessa montakin lajia leipää ja niistä voi kukin arpoa ne mieleisensä kunakin päivänä.
jos toki olisin kotiäiti ja minulle olisi tärkeää tehdä kaikki itse, ehkä sitten tai ei ehkä sittenkään

yssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhöööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddddbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeoooooooooooooooooooooooooooooooozzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sä olelkin nopea! Meillä kyllä menee toista tuntia, kun ensin taikinaa vaivataan, sitten nostatetaan puoli tuntia, leivotaan ja paistetaan. Neuvopa minullekin 5 minuutin leivät ja sämpylät!

Mä en nykyään enää leivo mitään, koska töiden jälkeen en jaksa. Täällä on muutenkin kauheesti aina tiskiä ja sotkua, enkä osaa leipoa ilman että edellämainittuja tulis lisää. Sitäpaitsi, mulla on nykyään aina jotain sontaa käsissä töistä johtuen, vois olla aika myrkkysämpylöitä ku näillä sormilla vaivais taikinaa :X

Leipominen käy minultakin nopeaan ja siitä kyllä tykkäänkin, mutta niiden leivonta astioiden tiskaaminen on niin vihon viimeinen homma, että usemmin kuin kerran viikossa en viitsi leipoa.

Omatekemään leipään kyllästyy ja siksi tulee ostettu kaupasta. ja ruisleipä ostetaan aina kaupasta.

Joo, anoppilassa tulee syötyä 1-2x vko itsetehtyä leipää ja se on ihan ok makuista tuoreeltaan, mutta joskus kun saadaan sämpyläpussi kotiinviemiseksi, niin ei ne kyllä kovin kummosia ole enää seuraavana aamuna.. Että ennemmin ostan kaupasta/leipomosta.

Yhteistyössä