En ymmärrä, miksi Emmaljungan tuplia vain kehutaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jossu"

Vieras
...kun täälläkin on vähän väliä ketjuja tuplarattaista. Emmaljungista on vain plussaa sanottu, ainoa miinus, mitä olen huomannut, on niiden leveys. ostin käytetyt tuplat, emmaljungat tietenkin, koska niitä niin paljon kehutaan. heittoaisa on, joo, mutta ihan renkkana, siis ei tosiaankaan mikään kätevä yhden käden heilautettava. Selkänojasäädöt sekä jalkatukien säädöt vaativat vähintään kaksi kättä ja kaksi yritystä, ennen kuin saa säädettyä.

Suuressa kesätapahtumassa, jossa näitä(kin) rattaita näkyi paljon, ihmettelin, miten kaikissa emmaljungissa on takarenkaat ihan "killissä", eli akseli on painunut keskeltä ja vetää renkaat hassuun asentoon. Katsoin sitten kotona rattaitamme ja huomasin, että jaa, meidän rattaissa on myös toinen renkaista ihan vinossa, akseli taipunut jonkin verran, mutta ei vielä paljon. Lisäksi rattaiden kuomu on ihan surkeaa luokkaa, ei pysy kauan aikaa, eikä varsinkaan oikealla lenkillä siinä asennossa kuin sen asettelee. Löysin paikan, josta kuomua voi kuusioavaimella kiristää ja sen kiristyksen jälkeen kuomu on jonkin verran paremmin pysynyt.

Olen itse ostanut käytetyt vaunut, ja käytetyt on aina käytetyt. Mutta ihmettelen, miten näissä keskusteluissa ei ikinä ole tullut vastaan mitään näistä vioista, joita nyt luettelin. Ystäväni osti uudet emmaljungat kesällä ja teki kauppaan valitusta juuri tuosta kuomusta, kun se ei pysy halutussa asennossa. tuohon myyjä totesi, ettei auta tehdä emmaljungan maahantuojalle valitusta aiheesta, koska siitä valitetaan niin paljon, ettei maahantuoja ota enää vastaan valituksia tuosta aiheesta. ihme hommaa! Kesän aikana harmittelin toiselle kaverilleni nuista vioista, joita meidän rattaissa on ja kaduin käytettyjen rattaiden ostoa. "nuohan ovat emmaljungien tyyppivikoja" hän vain tuumasi. ja kehotti katsomaan kaikkia muutaman vuoden käytettyjä emmaljungan tuplia, miltä näyttävät.

Meillä käytössä emmaljungan twin cross-malli. Eli se jossa kaikki pyörät saman kokoiset ja linjassa peräkkäin etu- ja takakiskoilla. Tutulla käytössä malli, jossa etupyörät pienemmät ja vierekkäin, hieman kankeampi malli minusta. Talvella kulku takkuaa ja nukkuma-asentoon ei pääse kokonaan. Mutta nyt meidän kokemuksiin! Vilkkaat kaksi ja kolme- vuotiaat pojan vesselit ovat vetäneet rattaat koville, niissä on tehty kaikkea "jännää" maan ja taivaan väliltä. Ainoa, mikä on käytössä pettänyt, on juuri kyseinen jo mainitsemasi kuomu. Se ei ole löystynyt, mutta roikkumisen jäljiltä taipunut vähän vinoon. Olen ehdottoman tyytyväinen ostokseeni, vaikka hintaa alussa epäröinkin laatuun nähden. Runko on kestänyt todella hyvin ja tasapainotus on onnistunut pikkuapinoiden hyppiessä kärryistä yli puolelle ja toiselle. Ainoa miinus jalkaosan kankaan yllättävän nopeasta rispaantumisesta. Muuten käytössä todella mainiot! Plussaa vetoketjullisista taskuista kuomussa, johon saa kätevästi räkäpaperit, puhelimen ja pörssin. Myös säädettävä aisa mahdollistaa pikkuväen kärryn työntämisen, jolloin kävelykin sujuu mieluisasti!;) Ostin kirpputorilta muun merkkisen seisomalaudan kärryihin, joka osoittautui vaikeaksi saada paikoilleen. Suosittelen ostamaan saman merkkisen laudan, ellei perheessäsi satu asumaan jääräpäistä insinööriä;) Värivalikoimaa oli markkinoilla myös eniten, mikä vaikutti. Ja pisin takuu rungolle. Kulkevat kevyesti myös talvella ja mekanismit toimivat hyvin kovallakin pakkasella. Jäätelöt ja muut sotkut kesähelteen jäljiltä lähtivät kevyellä vesisuihkulla/pyyhkäisyllä. Jaksan myös itse nostaa ne korkeamman tila-auton kyytiin, mitä ei kaikista vaunuista voinut sanoa. Suosittelen! :)
Meillä on vauvalla käytössä emmaljungan duo edge yhdistelmävaunut, joista löydän enemmän moitteita. Ne ovat mielestäni raskaammat työntää kuin kaksosten rattaat. Niissä on ilmatäytteiset renkaat, jotka ovat jatkuvasti puhki. Ärsyttävää...Vaunut tuntuvat jähmeiltä ja niistä on ketteryys kaukana. Kuitenkin suoraa tietä eteenpäin kuljettaessa ne kulkevat kuin juna. Mutkan tullessa täytyy suurinpiirtein nostaa takarenkaat ilmaan jotta käntyisi. Kuuluisat ilmastoidut pohjat ovat osoittautuneet turhiksi. Satsatkaa taaperoiden rattaisiin, ei vastasyntyneiden:)

-kolmen äiti-

minä tykkään kans työntää nuita rattaita, liikkuvat hyvin ja ovat kevyet. nuo vetskaritaskut on ihan loistavat kans, tai olisivat, jos niissä voisi pitää jotain muutakin kuin kännykän ja avaimet. vähänkään raskaampaa lastia laittaessa tavaroiden paino (esim. puolen litran vesipullo ja lompakko) vetää kuomun alas.

minusta kangas on huomattavasti huonompi laatuinen kuin brion rattaissa. menee pesussa tosi äkkiä rispaiseksi ja meidän rattaista tahratkaan ei lähde ihan tuosta nuin vaan.

mutta joo, syy siihen, miksi palstalta ei kuule mitään negatiivista, on varmaan se, että suurin osa palstalaisista käyttää tuplia vuoden, kaksi, kolme korkeintaan. sitten perheessä, jossa on enemmän lapsia, yksien rattaiden käyttöikä on yleensä enemmän kuin tuo kolme vuotta. ja ehkäpä nämä emmaljungienkin heikkoudet alkaa näkyä vasta tuon kolmen vuoden käytön jälkeen.. ?

No, mä voin sanoa, että mulla ei ole Emmaljungista yhtään hyvää kokemusta. Ei myöskään muutamalla tutulla. Eikä ole kyse edes tuplista vaan ihan tavallisista yhdistelmistä. Alle kahen vuoden jälkeen ollut sillon tällön kaikennäköstä vikaa ja kenkkua.

Että minusta kaikki Emmaljungat on yliarvostettuja ja ylihinnoiteltuja.

:)

Meillä oli noin 5v sitten emmaljungan tuplat, jotka oli käytettynä ostetut. Eli niillä oli ikää siinä vaiheessa n. 5v. Mutta ei sitten ole jäsympiä rattaita meillä ollut. Tosi hyvät, ei mitenkään renkkanat, ja akselit ym. osat olivat hyvässä kunnossa. Ja kestivät.
Oisko laatu vähän ajan kanssa huonontunut? Ja Emmaljunga ratsastaa vielä sillä entisellä maineellaan?

No, mä voin sanoa, että mulla ei ole Emmaljungista yhtään hyvää kokemusta. Ei myöskään muutamalla tutulla. Eikä ole kyse edes tuplista vaan ihan tavallisista yhdistelmistä. Alle kahen vuoden jälkeen ollut sillon tällön kaikennäköstä vikaa ja kenkkua.

Että minusta kaikki Emmaljungat on yliarvostettuja ja ylihinnoiteltuja.

:)

Mulla ihan sama juttu. olen jo pitkään ihmetellyt miksi niitä hehkutetaan niin älyttömästi tällä palstalla, kun tosielämässä kukaan ei kehu ja useimmat pistävät hyvin nopeasti vaihtoon. Itsellä Scootterit ja ajavat kyllä asiansa, mutta ei ne todellakaan mitkään huippurattaat ole. Ellei käyttäjä olisi jo reilu kolmivuotias menisi nopeasti vaihtoon.

Mulla on emmaljungan tuplat jostain vuodelta 2006-2007. En todellakaan suosittele niitä, en kellekään. Mä en käsitä miten kukaan voi niitä ikimaailmassa suositellakaan. Hirveet rohjot ja kököt työntää talvella lumessa kun renkaat on niin paksut. Ja kaikkea muuta.. Raskaat tuolla liikenteessä muutenkin.

Ennen noita oli Oran jotkut 90-luvut tuplat ja ne oli mitä mainioimmat.. Harmi vaan kun menivät sitten rikki. Olis pitänyt vaan korjata ne eikä mennä silmät kiiluen ostamaan jotain ruoska-emmaljungia..

Meillä ei enää ole kuin Emmaljungaa. Ja meillä on ollut viimeisen 14v aikana yli 30 rattaat/vaunut.... Nyt löytyy vanhat Emmaljungan tuplarattaat (olisko rungon vuosimalli 2001) joihin on uusittu kankaat kun edellinen omistaja oli ne homehduttanut. Samoin yhdistelmät on Emmaljungan,vuosimalli 2001 ja autossa kulkee matkarattaina Scooterit. Yksiäkään pienipyöräisiä meille ei enää tule miltään merkiltä. En myöskään tykännyt Emmaljungan heittoaisallisesta tuplaratasmallista ollenkaan....

Moikka! Meillä emmaljunga tuplat ja scooterit. Siis molemmat raskaat työntää. Tuplat ihan lahot. Kuomu rikki, selkänojat tosi vaikeat säätää, hankaa siis keskenään pahasti yhteen, jalkatuet jatkuvasti rikki, jarru on korjattu!, työntöaisa löysä... Eli vikoja on. Ja tuplat on myös siis leveät ja kaikista paikoista ei olla päästy läpi eli esim. kaupan porteista. Scootereissa (uusissa) myös paljon vikoja. Nykyään melkeimpä käyttämättömät, kun mutsy urban ridejä on paljon kevyempi työntää ja ovat ketterämmät.

Myös neljällä ystävällä on emmaljungat ja vain yhellä on vain positiivista kokemusta emmaljungasta.

No täydellisiä kärryjä nyt ei ookkaan. Monissa muissa on paljon enemmän niitä vikoja. Mulla itsellä on ollu Emmaljungien lisäksi Briot, ne vasta käppänät olikin. Ihan uutena ostin, kallein malli Briolta, piti olla luksusta. Mutta nitisivät ja natisivat, kuomu oli vieläkin onnettomampi kuin Emmaljungalla ja niistä irtoili koko ajan jotain muoviosia. Tosi hankalat laittaa kasaan ja taas takas. 3kk käytön jälkeen meni hermot ja vaihdoin ne Emmaljunga city crosseihin, joissa ei oo ollu sitte kerrassaan mitään vikaa koskaan!! Ei myöskään kuomuongelmia, se kuomuongelma on mun mielestä enempi ollu -05 ja sitä vanhemmis malleis. meillä ainakin kuomu on pysyny niinkuin pitääkin, ei oo löystynyt. Eikä oo renkaat menny vinksalleen eikä mitään vaikka paljon on kärrytelty.

[QUOTE="vieras";24397398]Moikka! Meillä emmaljunga tuplat ja scooterit. Siis molemmat raskaat työntää. Tuplat ihan lahot. Kuomu rikki, selkänojat tosi vaikeat säätää, hankaa siis keskenään pahasti yhteen, jalkatuet jatkuvasti rikki, jarru on korjattu!, työntöaisa löysä... Eli vikoja on. Ja tuplat on myös siis leveät ja kaikista paikoista ei olla päästy läpi eli esim. kaupan porteista. Scootereissa (uusissa) myös paljon vikoja. Nykyään melkeimpä käyttämättömät, kun mutsy urban ridejä on paljon kevyempi työntää ja ovat ketterämmät.

Myös neljällä ystävällä on emmaljungat ja vain yhellä on vain positiivista kokemusta emmaljungasta.[/QUOTE]

Toi leveys on kyllä yks isoimmista ja ärsyttävimmistä vioista... Yritä siinä sitten pärjätä kun kaupassa on tasan yks leveä kassa ja siinä kammojono ihmisiä. Vieressä olis vähemmän jonoa mutta kun vaunut ei mahdu kuin siitä yhestä hemmetin kassaportista :mad: Kruununa tietty vielä ostoksilla mukana reilu 1-vuotias ja vauva ja molemmat huutaa. Siinä tilanteessa et luonnollisesti voi edes lähteä noin vain lätkimään huutavien lasten kanssa koska juuri nyt on pakko ostaa ne vaipat ja ainiin, mistään muualta ei pääse vaunujen kanssa kuin juuri siltä kassalta.. Olen toki kerran lähtenyt tuloporttien läpi pois kun oli liian tuskasta :saint:

Meillä ollut emmaljungat tuplat. Lähti vikojensa vuoksi vaihtoon eli brion tuplat tuli meillä. Voin sanoa, että paljon paremmat nuo briot. Emmaljungat ovat vain muutaman sentin leveämmät, mutta eivät mene todellakaan kaikista ovista sissän, mutta briot menee. Ystävä sanoi, että heidäön emmaljungat (uudet) eivät mene edes joka paikassa eteenpäin, kun pikkuset etupyörät juuttuu kiinni yms ja heittoaisaakaan ei ole.

mulla tuo leveys ei ole mikään ongelma, se oli tiedossa rattaita ostaessa ja aikaisemmat tuplat oli vieläkin leveämmät, joten olen tottunut valikoimaan kaupat ym sen mukaan, missä mahtuu tuplien kanssa kulkemaan. mutta alkaapa tulla negatiivistakin kommenttia emmaljungista. moni rattaiden (tuplien) ostaja olisi varmaan kiitollinen näistä negatiivisista kokemuksista niissä ketjuissa, joissa pyydetään suositteleen rattaita tai kysytään kommenttia jostain rattaista. Itse en ainakaan olisi sortunut näihin rattaisiin, jos olisin kuullut näistä alussa mainitsemistani ongelmista ja ns. tyyppivioista. mutta kaikean aikaa oppii ja eiköhän näillä jonku vuoden työntele..

Meillä on siis ollut emmaljungan(kaks eri mallia), brion, oran, abc:n ja x-adventuren twinco-tuplat. Ainakin,voi olla että oon unohtanutkin jo jotain:D
Noista kapeimmat ja pienikokoisten lasten kanssa loistavat oli Oran vanhan mallin tuplat (kevyet,paino sama kuin monet yhden lapsen rattaat,kestävät), emmaljungan EC2-mallisia lykin isompien lasten kanssa ihan tyytyväisenä kun ei parempia tullut kaivanneeksikaan.
Brion twinetet oli varsin kamalat. Alakori ei kestänyt kiinni, kankeat työnnellessä esim kiveyksien yli. Abc:n tuplat oli sikaleveät (85cm) mutta liikkuivat kohtuullisen ketterästi,kunhan ei tahtonut kasata niitä autoon, silloin piti irroittaa eturengas ja sen sellaista.
x-adventure twincot ei miusta vastaa niiden kehuttua ketteryyttä. Etutengas jumii hiekkaan ja ties mihin vaikka onkin aika iso halkaisijaltaan. Sellaset matkarattaiksi auton perään-mallit siis mielestäni. Ne pitäisi myydä jollekin enemmän arvostavalle henkilölle....
Emmaljungan vanhat tuplat käännettävällä istuinosalla on puolestaan aikalaill hyvät edelleen,vaikka ikää on jo kymmenisen vuotta. Ilmakumeihin piti kumit vaihtaa,ja kankaat on vaihdettu kun ed omistaja homehdutti ne,mutta käyttöön ne kelpaa mainiosti.

Meillä oli uutena osteut vm. 2004 Duo Edget eivätkä renkaat ole olleet koskaan puhki.
Ei meillä eikä seuraavalal käyttäjällä. En niitä myöskään raskaiksi voi moittia.

"Niissä on ilmatäytteiset renkaat, jotka ovat jatkuvasti puhki."

meillä on myös ilmakumipyörät nuissa emmaljungan tuplissa, samoin brioissa (yhden lapsen) on ilmakumipyörät. itse en nuista renkaista mitään pahaa sanomista keksi, tykkään niistä, olen tottunut niihin, koska muissakin rattaissa meillä on nuo ollut. kerran on brioissa mennyt puhki, muuten ollaan selvitty pumppailemalla väliin täytettä. mutta lähin "tyyppivika", joka liittyy nuihin renkaisiin, on taka-akseli, joka ei jostain syystä kestä sitä painoa, joka rattaiden kuuluisi kestää. vai johtuuko tuo akselin vääntyminen renkaista, en tiiä sitä.

meillä oli muuten edelliset tuplat ABC-merkkiset 3-pyöräiset. ne oli hurjan leveät, niin kuin joku mainitsikin, mutta todella hyvin kulki, keveät työntää, ISOT pyörät, helppo kasata. ja niihin mahtui huoletta isompikin (pidempi) lapsi. ainoa miinus oli, että niissä ei saa lasta ihan niin suojaan kuin vähän perinteisimmissä rattaissa. harmi, ettei nuita rattaita enää löydy.

Yhteistyössä