En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ymmärrä muita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ken guru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos asiassa on jotain oikeasti hämärää, tai vaatii jotain erityisosaamista että voisi ymmärtää sitä, vaikuttaa epäloogiselta tai jotenkin järjen vastaiselta, tai omaa vaan todella vähän tietoa siitä ja siksi toteaa ettei ymmärrä, on ymmärrettävää olla ymmärtämättä.

Jos ymmärtämättömyys johtuu ahdasmielisyydestä, tuomitsemisen halusta, kateudesta, tai mistä vaan itsekkäistä syistä, esimerkiksi kapeanäköisyydestä joka on tietynlainen johdannainen itsekkyydestä ja empatian puutteesta, niin ymmärtämätön henkilö on IDIOOTTI. Tämmöinen henkilö tuhlaa muiden aikaa keuhkoamalla asioista mitkä suurin osa ihmisistä ymmärtää erilaisuutena tai olosuhteiden pakottamana tilanteena.

Tämmöinen ihminen pitäisi sulkea kaappiin ja päästää vain tarpeilleen ja syömään koska se ei eroaisi hänen ajatusmaailmastaan millään tapaa.

Kaikkea ei tarvitse suvaita, mutta ymmärtäminen, syyt ja olosuhteet, se on yksi perusasioista mitkä tekee järjellisestä ajattelusta järjellistä. Pyrkimys ymmärrykseen on aina hyvä periaate, mutta pelkkä ymmärtämiseen pyrkiminen vain siksi että voisi kokea olevansa avaramielinen on turhamaisuutta, ja tietynlaista itsekkyyttä myös. Avaramielisyys ja suvaitsevaisuus tulevat luonnostaan ihmisellä jos sellaisen mielenlaadun omaa, tähän pyrkiminen vie aikaa jos ei luonnostaan ole sellainen ihminen, ja voisi väittää että lähes mahdotonta olla sitä jos luonnostaan on vastakohta noille asioille, jollei saada asianomaista prikulleen samankaltaiseen tilanteeseen elämässään, koska sellaiset ihmiset ymmärtävät vain perstuntuma oppimista, ymmärtäminen on pyrkimys asettua toisen tilanteeseen ja empatia niin hyvää kun se tekeekin maailmassa, myös luo ansoja ihmisille jotka tekee myös pahimmillaan sokeaksi pahoille asioille ja niiden painoarvon ymmärtämiselle.

• Tykkää
Reactions: Data
Tosiaan, on hyvä erotella se, voiko asian ymmärtää vs. haluaako asian ymmärtää.

Melkein kaiken voi ymmärtää, sillä ihmisen valinnan/teon taustalla on aina jokin inhimillinen reaktio tai vaikutin. Mutta jos joku ei halua ymmärtää jotakin, niin voisi sanoa, että vika on siinä päässä. Asennevamma siis (ja niitähän meillä kaikilla varmaan on, minäkään en halua ymmärtää todennäköisyyslaskentaa, vaikka voisihan sillekin antaa mahdollisuuden).

Meillä oli kotona sellaista että ei puhuttu mistään. Isä oli ihan mykkä tai jos jotain sanoi oli se paheksuntaa muita kohtaa. Sitten ainoa ystäväni koko yläasteen ja ammattikoulun oli sellainen joka aina asetteli ihmiset eri luokkiin. Pidin sitä jotenkin normaalina enkä ajatellut asiaa senkummemmin ja myötäilin häntä. Kuuntelin kun hän puhui aina pahaa muista. En kuitenkaan itse tehnyt niin. Sitten vasta 30v aloin ajattelemaan omilla aivoilla ja erkaannuin tästä ystävästä ja aloin miettimään isääni. Nyt ymmärrän enemmän ihmisten ratkaisuja ja muutenkin minua kiinnostaa hyvällä tapaa erilaiset tavat elää. En siis koskaan onneksi oppinut ymmärtämättömyyttä vaikka sitä niin ympärillä viljeltiin. Nyt olen 34v ja olen onnellinen ja haluan että muutkin ovat omilla tavoillaan ja ymmärrän sen :)

Tää on tää ikuinen oravan pyörä.
Huvittavaa kun kuulutetaan sen perään jatkuvasti, että erilaisuutta on ymmärrettävä. Sitten kun vastaan tuleekin eriävä, erillainen mielipide niin meneekin nokkasolmuun. Vaikka SE ON vain sitä erilaisuutta!!

[QUOTE="vieras";25006869]Heti otsikossa ilmaiset, ettet ITSE hyväksy erilaisuutta![/QUOTE]

Että en ymmärrä. Totta siis tuon suhteen.

Tämän ketjunhan aloitin juuri sen vuoksi että oppisin ymmärtämään paremmin ihmisiä jotka eivät ymmärrä muita. Ja nyt ymmärränkin vähän paremmin, kuten jostain aiemmasta viestistäni käykin ilmi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Poikkeuksetta kohdatessani suvaitsemattoman ihmisen, ajattelen etteivät hänen älynlahjansa voi olla kovin erityiset. Osa saa tietysti kiksejä sellaisesta pikkunokkelasta verbaalisesta väittelystä, eli siinä mielessä ihan fiksuja, mutta usein huomaan että näillä ihmisillä on tunneäly nolla, ja ett ihmis-suhteeitakin yritetään rakentaa ja ylläpitää suunnilleen wikipediasta googlattujen faktojen pohjalta.

Muiden yksityiselämä ei kuulu mulle. Mutta vakaviakaan epäkohtia tässä maailmassa tai omassa yhteiskunnassamme ei voida korjata, jollei ole ymmärrystä siitä, mistä ongelmat todella kumpuavat. Ja ei, ne eivät juonnu siitä, että sellaiset-ja-sellaiset-ihmiset ovat sellaisia-ja-sellaisia.

Mä kyllä ymmärrän, jos mietin. Mutta joskus on ihan terapeuttista huutaa "v*u mä en tajuu totakaan!!" Mutta siitä tulee lievä morkkis, koska kyllä mä tajuun. Ja onhan se sivistynyttä ymmärtää. Kyllä mäkin haluan olla sivistynyt. Pyrin siis ymmärtämään myös itseäni :D

[QUOTE="Mamma italiana";25007275]ap luitko hyvin otsikkosi? ;)[/QUOTE]

Juu, ja oli siitä täälläkin pieni keskustelu. Otsikko oli kyllä ihan tarkoituksella tuollainen itsensä kanssa ristiriidassa oleva. Halusin nimenomaan vastauksia että ymmärtäisin paremmin, ja niitä olen saanutkin. Jos sitä siis tarkoitat.

Mun tarkoitus siis ei ollut yrittää esitellä itseäni minään maailman ymmärtäväisempänä ihmisenä, vaan herättää keskustelua ja hakea ymmärrystä omalle ymmärtämättämyydelleni.

Yhteistyössä