En ymmärrä miksi jotkut ostavat leipää KAUPASTA?? SÄmpylöiden/leivän teko vie 5min

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan :)
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja miten:
Miten ruisleipä tehdään sitte??? Kerro ekaks se. Jotenki olen käsittäny sen olevan vaikeaa ja työlästä. Vaaleeta mössöä ja sämpylää ku täällä ei syyä.
no mä teen ruisjauhoista peltileipää myös, en juuren kanssa vaan heitän suoraan uuniin ja ihan hyvää tulee
 
ira
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Kuivahiivaa menee se 2? iso paketti hetkessä. En toki aina leivo,silloin haen leipomon myymälästä ,en kaupasta
Hei mutta tavallisesta tuorehiivapaketistahan tekee 3-5 litraa leipätaikinaa! Mitä vähemmän laittaa hiivaa niin sitä parempaa tulee, kunhan vaan jaksa nostattaa kauan. Ja juurella kun leipoo niin ei tartte edes hiivaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Kuivahiivaa menee se 2? iso paketti hetkessä. En toki aina leivo,silloin haen leipomon myymälästä ,en kaupasta
Hei mutta tavallisesta tuorehiivapaketistahan tekee 3-5 litraa leipätaikinaa! Mitä vähemmän laittaa hiivaa niin sitä parempaa tulee, kunhan vaan jaksa nostattaa kauan. Ja juurella kun leipoo niin ei tartte edes hiivaa!

joo hei. aina ei oo aikaa.tai ei riitä jauhoja isoon satsiin tms. on tehtävä niistä mitä on. ja mitä väliä miten mä leivoin kun leivon kuitenkin :eek:
 
ira
Alkuperäinen kirjoittaja miten:
Miten ruisleipä tehdään sitte??? Kerro ekaks se. Jotenki olen käsittäny sen olevan vaikeaa ja työlästä. Vaaleeta mössöä ja sämpylää ku täällä ei syyä.
Se on tosi helppoa eikä vie enempää aikaa kuin vaaleakaan leipä. Pitää vaan hankkia se juuri (sen saa esimerkiksi ruisleipäainespussista) ja sitten muistaa laittaa se leipätaikina happanemaan pari päivää etukäteen. Silleen että laittaa esim. litran vettä ja litran jauhoja ja sen juuren, ja leipomispäivänä lisää loput aineet ja paistaa.
 
ira
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Kuivahiivaa menee se 2? iso paketti hetkessä. En toki aina leivo,silloin haen leipomon myymälästä ,en kaupasta
Hei mutta tavallisesta tuorehiivapaketistahan tekee 3-5 litraa leipätaikinaa! Mitä vähemmän laittaa hiivaa niin sitä parempaa tulee, kunhan vaan jaksa nostattaa kauan. Ja juurella kun leipoo niin ei tartte edes hiivaa!
joo hei. aina ei oo aikaa.tai ei riitä jauhoja isoon satsiin tms. on tehtävä niistä mitä on. ja mitä väliä miten mä leivoin kun leivon kuitenkin :eek:
Mut siis tarkoitan että vois sitä hiivaa käyttää vähemmänkin jos se on se kallein juttu... peace sister...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
Kuivahiivaa menee se 2? iso paketti hetkessä. En toki aina leivo,silloin haen leipomon myymälästä ,en kaupasta
Hei mutta tavallisesta tuorehiivapaketistahan tekee 3-5 litraa leipätaikinaa! Mitä vähemmän laittaa hiivaa niin sitä parempaa tulee, kunhan vaan jaksa nostattaa kauan. Ja juurella kun leipoo niin ei tartte edes hiivaa!
joo hei. aina ei oo aikaa.tai ei riitä jauhoja isoon satsiin tms. on tehtävä niistä mitä on. ja mitä väliä miten mä leivoin kun leivon kuitenkin :eek:
Mut siis tarkoitan että vois sitä hiivaa käyttää vähemmänkin jos se on se kallein juttu... peace sister...

jepjep
 
ira
Alkuperäinen kirjoittaja ira:
Alkuperäinen kirjoittaja miten:
Miten ruisleipä tehdään sitte??? Kerro ekaks se. Jotenki olen käsittäny sen olevan vaikeaa ja työlästä. Vaaleeta mössöä ja sämpylää ku täällä ei syyä.
Se on tosi helppoa eikä vie enempää aikaa kuin vaaleakaan leipä. Pitää vaan hankkia se juuri (sen saa esimerkiksi ruisleipäainespussista) ja sitten muistaa laittaa se leipätaikina happanemaan pari päivää etukäteen. Silleen että laittaa esim. litran vettä ja litran jauhoja ja sen juuren, ja leipomispäivänä lisää loput aineet ja paistaa.
Ai niin ja pitää sit kanssa muistaa ottaa se juuri ennen paistamista! :D

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Siksi että ruisleivän teko on työlästä...ja noi vehnäleivät ei tod. ole mitään terveellisiä!!
no et sä kaupastakaan saa aitoa ruisleipää...
siis jos jotain ruispaloja ostelet
kyllä näissä on ainakin 100% ruista: http://www.vaasan.com/public/fi/06_uutiset/01_arkisto/20080416_ruis_100_uutuus.jsp
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Siksi että ruisleivän teko on työlästä...ja noi vehnäleivät ei tod. ole mitään terveellisiä!!
no et sä kaupastakaan saa aitoa ruisleipää...
http://www.fazergroup.com/templates/Fazer_ProductInfo.aspx?id=24045&epslanguage=FI

Hyvää on.

Kohtuus kaikessa. Kyllä kaupastakin saa leipää ostaa, vaikka itsekin tekee välillä patonkia, sämpylöitä ja vastaavaaa
 
RPM
Yhden ainoan kerran oon tehny ruisleipää...oli kyllä viimenen kerta, ei edes kovin halpaa ja AIVAN kauhee homma...joten ruisleipä ostetaan kaupasta mutta sämpylät teen aina itse,
meillä ei suostuta muita syömään :)
 
Mä tein joskus sämpylöitä ja laskin niistä kalorit. Ei herranjestas mitä kaloripommeja! Jos jotain leipoisin kotona, sen pitäisi sitten olla oikeasti kuituista eikä mitään pullamössösämpylää.
Sitä paitsi, käytiin just ostamassa
54 kpl ruispaloja
3 pussia Fazerin monivilja-paahtoleipää, niitä isoja pusseja
Maksoi 7 euroa ja risat. En sanoisi kalliiksi :whistle:
 
Ei tulisi mieleenkään alkaa tekemään leipää itse.

En jaksa :attn: , enkä myöskään laske paljonko säästäisin sillä lailla vuodessa koska siihen ei ole mitään tarvetta.

Kaupasta ostan, tai leipomosta joskus.
 
poikia3
Minä ainakin ostan työssä käyvänä ihmisenä leivät kaupasta ihan siksi, että töiden jälkeen en jaksa leipoa.

Meillä käytetään eniten ruisleipää, näkkäriä ja paahtoleipää, noista mitään ei taitaisi syntyä itse tekemällä, ehkä jotain vuokaleipää voi käyttää paahtoleipänä.

Lisäksi ostamalla leipäni kaupasta työllistän sitten myös jonkun ihmisen ja luulempa silläkin olevan iso merkitys näinä aikoina!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Siksi että ruisleivän teko on työlästä...ja noi vehnäleivät ei tod. ole mitään terveellisiä!!
no et sä kaupastakaan saa aitoa ruisleipää...
siis jos jotain ruispaloja ostelet
Mistäs ne ruispalat tehdään, jos ei rukiista? Nytkö jo keksittiin, ettei kaupan ruisleipäkään ole enää ruisleipää.
 

Yhteistyössä