En ymmärrä "ei jouluihmisiä"..

• Viestiketjun aloittaja "juliet"
  • Ensimmäinen viesti
"kikka"
Oon huomannu että lapsettomat ovat usein näitä "ei jouluihmisiä" ja uskon että lapset tuovat sen joulun tunnelman. Ne, jotka julistavat vihaavansa joulua, ovat usein vielä katkeria lapsettomuudesta tai siitä, ettei aikuiset lapset tule kylään jouluna.

Lapsuuden taian katoaminen. Jouluista tuli suorittamista, jolloin tein joulun muiden toiveiden mukaan monien vuosien ajan. En kertakaikkiaan raaskinut sanoa vastaan, kun niin moni läheinen toivoi tietynlaista joulua. Nyt, kun lapset ovat isompia, olen ollut joulut enemmän tai vähemmän töissä. Siitäkin mua syyllistetään (lähinnä tyttären taholta), mutta olkoon niin. Kai vähemmästäkin olen ei-jouluihminen. Toivottavasti vielä löydän joulun ilon.

[QUOTE="kikka";30533138]Oon huomannu että lapsettomat ovat usein näitä "ei jouluihmisiä" ja uskon että lapset tuovat sen joulun tunnelman. Ne, jotka julistavat vihaavansa joulua, ovat usein vielä katkeria lapsettomuudesta tai siitä, ettei aikuiset lapset tule kylään jouluna.[/QUOTE]

Kolme lasta ja olen ei-jouluihminen :wave: Poikkeus vahvistaa säännön?

"M33"
Kolme lasta ja olen ei-jouluihminen :wave: Poikkeus vahvistaa säännön?
Väite taisi kuulua, että lapsettomat ovat usein ei-jouluihmisiä, eikä että ei-jouluihmiset ovat usein lapsettomia. Tuon alkuperäisen väitteen voisin melkein uskoakin. Kaikki lähimmät tuntemani lapsettomat ihmiset ovat sellaisia, etteivät joulusta niin perusta eivätkä ainakaan viitsi tehdä mitään laajoja jouluvalmisteluja. Toki jos kirjan lukeminen ja hehkuviinin juominen lasketaan joulun vietoksi, sitten minäkin olen jouluihminen...

[QUOTE="M33";30533399]Väite taisi kuulua, että lapsettomat ovat usein ei-jouluihmisiä, eikä että ei-jouluihmiset ovat usein lapsettomia. Tuon alkuperäisen väitteen voisin melkein uskoakin. Kaikki lähimmät tuntemani lapsettomat ihmiset ovat sellaisia, etteivät joulusta niin perusta eivätkä ainakaan viitsi tehdä mitään laajoja jouluvalmisteluja. Toki jos kirjan lukeminen ja hehkuviinin juominen lasketaan joulun vietoksi, sitten minäkin olen jouluihminen...[/QUOTE]

Lapsillehan se joulu usein tehdään... ja mummuille ja papoille ja sukulaisille ja ja ja..

mutta no, ei tässä sen niin väliä ole, miten se väite meni tai ei mennyt =) Mä en vain ole jouluihminen, vaikka lapsia onkin.

"paula"
Tilanteen mukaan, jos tarvii. Paljon erilaisa jouluja, ei varsinaisia perinteitä, paitsi jäälyhtyjä teen nyt ja aion jatkaa sitä :)

https://www.youtube.com/watch?v=tJ4oZhkGKi0&feature=related

Ja tuo "pyörimään". Kokeile!

"argh"
Ymmärsit minut väärin...haen syitä sille miksi jostakin pitää lapsena muttei enää aikuisena.En tuomitse ihmisiä jotka pitävät/ei pidä samoista asioita kuin minä :)
Minusta on olemassa aika paljonkin asioita joista tykkäs pienenä jotka sitten aikuisena ei enää ookkaa mitenkään erikoista.
Lapsena tietysti tykkäs kaikesta mikä kimalsi, välkkyi, piti hassua ääntä ja oli kivanväristä ja -näköistä. Ja saattoi oikeastikin olla tosi iloinen siitä että sai (TAAS!) villasukat, suklaata ja jotain muovikrääsää lahjaksi.

Nyt (lapsettomana) aikuisena sen vain näkee että se on kaikki pelkkää tekopyhää skeidaa. Tietysti sitä voisi viettää jonkinlaista aitoa ja epämuovista jouluakin, mutta silloin pitäisi taas tuhlata ihan älyttömästi rahaa siihen, ja sitä ylimääräistä rahaa taas ei esim. meidän perheessä ole.
Tietysti lasten takia voi sitten joskus laittaa vilkkuvaloja ja pilipali-krääsää ympäri taloa, mutta eih, ei vielä.

"ccc"
Joulu on enemmän lasten ja naisten juhla. Itse miehenä e välitä joulusta yhtään enkä tunne yhtään miestä joka joulusta olisi innoissaan. Tutut naiset taas aloittaa joulusta puhumisen lokakuussa ja sitä sitten odotetaan niiiiiin paljon. No lasten minäkin vietän joulua muuten kyllä istuisin vaikka pubissa.

Ei kiitos
Jouluruuat? Käsittämätöntä sontaa 1800-luvulta. Mieluummin syön sisäfilettä ja muita lisukkeita kuin jouluruokia.
Kuusi? Miksi helvetissä pitää kuusi raahata sisään sotkemaan paikkoja. Kammottava kapistus, varsinkin tekokuuset, yäk! Ei ole ekologista.
Lahjat? Lahjoja voi ostaa ympäri vuoden, mieluummin alennusmyynnistä.
Tontut ja joulupukki? Satuikä ohi, ollut jo aikaa sitten.

Christmas
Minä pidän joulusta, mutta en joulun laittamisesta. Itselläni ei ole aikuisiällä ollut lainkaan joulun laittaimisviboja. Lapsettomat ystäväni hösäävät joulua kovasti. Meillä lapset kokoavat ja koristelevat joulukuusen jo joulukuun alussa. Mies onneksi leipoo lasten kanssa torttuja ja pipareita, lapset saavat niitä jo ennen joulua koristella. Äitini laittaa perinteisen joulun (hän tekee sen mielellään, aina kehoitan häntä ottamaan rauhallisesti ja säästämään voimiaan). Hän tykkää touhuamisesta ja aloittaa kaiken jo marraskuussa. Pääsemme siis viettämään perinteistä joulua valmiiseen pöytään.
Sitten kun äitini on niin vanha, että ei jaksa enää laittaa joulua, menemme ehkä jonnekin kylpylään tms valmiiseen joulupöytään. Minä en ainakaan rupea koko sukua ruokkimaan joulun aikaan. Jos vietämme joulun kotona niin pöydässä on paljon valmiita ruokia kaupasta ja kodissa on tehty vain perussiivous. Minulla arki, työ, haastava lapsi ja jo perusmeno vie niin paljon voimia, että ei todella ole mitään extraenergiaa joulun laittoon. Nautin kuitenkin joulutunnelmasta, mutta se ei tule suuren punnerruksen tuomana, minulle muutama lepopäivä perheen kesken tuo jo hyvän mielen.

"northern soul"
Ei ole joulusta traumoja tai ikavia muistoja, mutta on yksi niista asioista, jotka ovat menettaneet merkityksensa jossain lapsuuden ja aikuisuuden valilla. Nyt asutaan ei-kristityssa maassa, niin joulu merkkaa viela vahemman, kun ei ole sita hossotysta asian tiimoilta joka paikassa. Meen pian lenkille, kaydaan ulkona syomassa ja ehka leffassa. Pubissa istuin monta aattoa, kun asuin Briteissa ja pubikulttuuria onkin ikava.

"Piupau"
Lapsena joulu oli minulle vain se juhla, milloin sain sen yhden kalliin lahjan, jota olin jo pitkään halunnut. Olihan se silloin jännittävää ja sitä odotettiin. En muista kyllä kovin montaa joulua lapsuudestani, kai ne olivat kuin mikä tahansa muukin päivä. Ne tärkeät lahjat ovat minulla yhä tallessa, yleensä pelejä, joita tykkään pelata vieläkin aina joskus.

Joku vuosi kävi vain niin, ettei minulla ollutkaan edes sitä yhtä asiaa, jonka halusin. En pyytänyt mitään, en odottanut mitään. Päivä tuntui olevan aivan normaali, vaikka kaikilla muilla perheessä sitten taisi olla hauskaa. Minä vain istuin ja odotin. Ei minulla ollut edes paha mieli siitä, etten saanut mitään mieleistä - enhän minä edes halunnut. Sama jatkui vuodesta vuoteen. En halunnut enää mitään lahjoja. Siihen oma jouluni oli perustunut, siihen yhteen tärkeään lahjaan, josta tuli iloa koko vuodeksi. Sitä ei enää ollut, joten ei se joulukaan tuntunut miltään.

Sama rata on jatkunut nyt. En minä vain enää halua lahjoja ja tunnen, että minulla on jo kaikki tarvitsemani. Jos jostain syystä tarvitsisin jotain, säästän rahat ja ostan itse. Joulu ei tuo minulle mitään, mitä normaalisti en saisi joka päivä.

Ja talvestakaan en oikein välitä...

vieras2
En tykkää olla tekemättä mitään, siks en tykkää joulusta. Lisäksi vihaan sitä että on "pakko" ostaa lahjat jne ja rahaa palaa. Olen iloinen että joulu on ohi ja uudenvuoden juhla tulee, ja kesä.

Yhteistyössä