En vieläkään tykkää lapseni nimestä

• Viestiketjun aloittaja masentunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
masentunut äiti
[QUOTE="asda";27262021]Eimi Abigail ois kiva :)[/QUOTE]

Tämä on kyllä ihan mukava. Toi Eimi on kiva ja helppo, mut vähän hassu kun kuulostaa samalta kun Amy :) ...ei paha silti.

masentunut äiti
[QUOTE="Omppu";27263391]Minulle tulee Natalie-nimestä mieleen Ranska, rentous, hulmuavat hiukset ja raikas nauru. Nasu on myös hauska lempinimi, itsellleni tuli ensimmäiseksi mieleen Naatti ja Nata. Tai sitten lempinimen voisi muokata samaan tyyliin kuin Natasha -> Sasha eli vaikka Natalie -> Liili/Lilli. Ystäväni perheessä kaikilla lapsilla on kauniit lempinimet, joita käytetään perheessä vaikka lapset ovat muuttaneet jo pois kotoa. Nuo nimet ovat jäänne vauva-ajalta ihan niin kuin teidän Nasu.

En olisi huolissani siitäkään, jos päädytte vaihtamaan nimeä ja osa kutsuu Natalieksi ja osa uudella nimellä. Rakkaalla lapsella kun on monta nimeä.[/QUOTE]

Ranskalaista alkuperää se nimi varmasti onkin. Ranskassa tosin käytetään enemmän Nathalie muotoa. Jos, siis JOS niin kävisi että jotain muutosta nimeen tehtäisiin (siihen tarvitaan tietenkin miehenkin suostumus) niin kyllä se Natalie ehdottomasti yhdeksi nimeksi silti jäis.

masentunut äiti
[QUOTE="heh";27263645]Myös minä olen sitä mieltä, että Natalie nimessä ei ole mitään vikaa!! Ei tule yhtään venäläis- tai mustalaisfiboja ainakaan minulle. Luulin aluksi että nimi on Natasha tms., mutta tuo Nataliehan on kaunis kansainvälinen nimi.

MUTTA....silti olen sitä mieltä, että mikäli asia sinua vaivaa koko ajan ja et pääse siitä yli, niin suosittelen vaihtamaan nimen, ettet jatkossa aiheuta lapselle oman nimen häpeämistä ja peittelyä, jos esim. otatte jonkun lempinimen käyttöön.

En kyllä käsitä, miksi olet alunperin antanut äitisi päättää lapsen nimen... :O[/QUOTE]

Tota mä oon just kans miettinyt että en halua että lapsi luulee että häpeän jotenkin häntä. Lapset kun kohdistaa helposti kaiken itseensä. Haluan että tyttö saisi olla ylpeä nimestään.

Se oli vähän sellanen tilanne että ei äiti sitä varsinaisesti päättänyt, kyllähän me siihen sitten suostuttiin. Äiti vaan toi vahvasti esille oman mielipiteensä ja rohkaisi tosi paljon tuon Natalie nimen antamiseen. Enhän mä äitiä voi tästä syyttää. Itse olin sekaisin ja vähän heikoilla.

Äiti Kuopiosta
Miten Abigail voi olla hutsahtava nimi???? Minulle tulee mieleen, että herkkä ja runollinen. Älä nyt ihmeessä mene muuttamaan nimeä. Oma virkatodistukseni eri nimiversioineen on todella kirjava, enkä ole siitä ylpeä.

masentunut äiti
[QUOTE="vieras";27263973]Ihmiset eivät mitenkään voi automaattisesti tietää, että ensimmäinen nimi pitää lausua oikein, mutta toinen nimi väärin.[/QUOTE]

"ensimmäinen nimi pitää lausua oikein, mutta toinen nimi väärin"???...Niin siis ei näissä oikeestaan oo mitään oikein-väärin juttua, vaan nimet lausutaan eri maissa eri tavalla. Meillä sellanen tilanne että puoli sukua on asunut pitkään espanjankielisessä maassa ja puhuu siksi myös espanjaa. Sekä Natalie ja Abigail on (tai oli ainakin pari vuotta sitten) 100:n suosituimman nimen joukossa Espanjassa ja siellä Natalie sanotaan Natalii ja Abigail sanotaan Abigail. Edelleenkin muistuttaisin että maailmassa muitakin kieliä kuin englanti.

Keski-iän kynnyksellä
Minäkin meinasin mennä ihan sekaisin, että mikä se ensimmäinen nimi olikaan. Mutta siis Natalie? Anna nyt hyvä ihminen lapsellasi olla tuo kaunis nimi. Kiltin tytön nimi, ei yhtään "tuhma". Ihme keksintö se "hutsahtava", anteeksi vaan. Jos nyt menet muuttamaan, niin myöhemmin saat tyttösi vihat.

masentunut äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti Kuopiosta;27265682:
Miten Abigail voi olla hutsahtava nimi???? Minulle tulee mieleen, että herkkä ja runollinen. Älä nyt ihmeessä mene muuttamaan nimeä. Oma virkatodistukseni eri nimiversioineen on todella kirjava, enkä ole siitä ylpeä.
Niin siis Abigail ei ole se hutsahtava nimi, vaan Natalie nimestä tulee monille mieleen venäläinen koska se on lähellä Natalia nimeä. Tai jos ei mielikuva ole hutsahtava niin ainakin pinnallinen diiva...siis kaikenlaiseen kommenttiin olen törmännyt.

"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Keski-iän kynnyksellä;27265711:
Jos nyt menet muuttamaan, niin myöhemmin saat tyttösi vihat.
Mun vanhemmat on vaihtaneet mun kutsumanimen toisesta nimestä ekaksi nimeksi kun oon ollut parin kk ikäinen. Enkä kyllä vihaa niitä mitenkään..

masentunut äiti
Musta tuntuu että monet ihmiset kuullessaan Natalie nimen, ajattelee että yritetään olla jotain hienompaa, vaikka sitä ei TODELLAKAAN yritetä. Ollaan ihan tavallinen perhe eikä haluta olla mitään erikoista. Tälläkin palstalla on aikasemmin kommentoitu jotain lähiöäitijuttuja. Se mua ärsyttää tossa Natalie nimessä että siitä tulee just sellaset diivakuvitelmat, sekä äidin että lapsen suhteen. Ajatellaan että pitää yrittää pätee oman lapsen nimen kautta. Olis tietysti helpompaa saada hyväksyntää tässä yhteiskunnassa jos tykättäis ihan yleisistä nimistä, mutta vaikka me se nimi vaihdettaiskin, niin monien pettymykseks meidän tytöstä ei tulis mitään Veeraa, Sofiaa, Viiviä, Millaa tai muuta ns. tavallisella nimellä varustettua. Ei mulla tietenkään mitään oo tavallisia nimiä vastaan, useimmat kyllä ihan nättejä...mutta oman mieltymyksen mukaan nimi yleensä annetaan.

masentunut äiti
[QUOTE="hmmm";27265730]Mun vanhemmat on vaihtaneet mun kutsumanimen toisesta nimestä ekaksi nimeksi kun oon ollut parin kk ikäinen. Enkä kyllä vihaa niitä mitenkään..[/QUOTE]

Helpottavaa kuulla. Eikä tuo Natalie nimi kokonaan mihinkään häviäis vaan jäis toiseks tai kolmanneks nimeks.

Kööki
En oikeen ossaa sanoo muuta, kuin että mun mielestä Natalie on vaan hankala nimi suomalaiselle. Lausuttuna Natalie kuten kirjoitetaan, se on kaamea. Natalii ei ole paljon parempi. Esim. englannin kielessä tuo nimi lausutaan kauniisti. Siinä t lausutaan ennemminkin pehmeästi d:nä. Minusta tuo kova t tekee nimestä oudon.

"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27265769:
Musta tuntuu että monet ihmiset kuullessaan Natalie nimen, ajattelee että yritetään olla jotain hienompaa, vaikka sitä ei TODELLAKAAN yritetä. Ollaan ihan tavallinen perhe eikä haluta olla mitään erikoista. Tälläkin palstalla on aikasemmin kommentoitu jotain lähiöäitijuttuja. Se mua ärsyttää tossa Natalie nimessä että siitä tulee just sellaset diivakuvitelmat, sekä äidin että lapsen suhteen. Ajatellaan että pitää yrittää pätee oman lapsen nimen kautta. Olis tietysti helpompaa saada hyväksyntää tässä yhteiskunnassa jos tykättäis ihan yleisistä nimistä, mutta vaikka me se nimi vaihdettaiskin, niin monien pettymykseks meidän tytöstä ei tulis mitään Veeraa, Sofiaa, Viiviä, Millaa tai muuta ns. tavallisella nimellä varustettua. Ei mulla tietenkään mitään oo tavallisia nimiä vastaan, useimmat kyllä ihan nättejä...mutta oman mieltymyksen mukaan nimi yleensä annetaan.
Mä en ainakaan ajattele noin. Ja mun mielestä Abigail, Natalie ja Amelia on "hienousasteeltaan" ihan samaa tasoa.

ton yhden kohdan tummensin koska mun mielestä kuvittelet nyt ihan älyttömiä. ihan kuin muille ihmisille olisi minkään näköistä väliä mitkä teidän lapsen nimi on tai saati että sillä saisi hyväksyntää yhteiskunnassa (WTF?). Mun lapsen mm. päiväkodissa on Veera, Abdullahi, Hilma, Heikki, Aisha ja Ilona enkä ajattele kenenkään nimestä yhtään sen ihmeempää.

masentunut äiti
[QUOTE="hmmm";27265805]Mä en ainakaan ajattele noin. Ja mun mielestä Abigail, Natalie ja Amelia on "hienousasteeltaan" ihan samaa tasoa.

ton yhden kohdan tummensin koska mun mielestä kuvittelet nyt ihan älyttömiä. ihan kuin muille ihmisille olisi minkään näköistä väliä mitkä teidän lapsen nimi on tai saati että sillä saisi hyväksyntää yhteiskunnassa (WTF?). Mun lapsen mm. päiväkodissa on Veera, Abdullahi, Hilma, Heikki, Aisha ja Ilona enkä ajattele kenenkään nimestä yhtään sen ihmeempää.[/QUOTE]

No voi olla että suurentelen mielessäni asiaa, mutta oon huomannut että on ihmisiä jotka suhtautuu nimiin aika neutraalisti ja toiset taas suhtautuu nimiasioihin voimakkaasti tunteella. Mulla on yks sukulainen joka oikeen hiiltyy jostain sitä etovista nimistä. Oon huomannut että on ihmisiä, jotka oikeesti ärsyyntyy jostain nimistä.

masentunut äiti
Kertokaa onko teidän mielestä Natalie hankala nimi oikein lausuttunakin koska se loppuu -lii? Onko mielestänne hankalaa suomenkielessä (taivutukset ja muutenkin suomenkielen seassa) kun nimi loppuu tollain -lii?

"vieras"
Hei - mun mielestä toi on oikein kiva nimi. Älä nyt ihmeessä ala vehtaamaan nimen kanssa mihinkään suuntaan. Siitähän tulee fiilis että jotekin häpeät lapsen nimeä ja koko lasta tms. Jos joku kuulee siinä nimessä jotain hutsahtavaa niin se on ihan hänen omassa mielessään. Häpeily yms vaan pahentaa asian, niin se on. Ylpeänä lapsestasi ja hänen nimestään vaan ihan oikeasti.

Ja noita lausumisjuttuja, kyl niitä on jos jonkinlaisia. Kyl ne oppii koulussa ja päiväkodissa ja kaveripiireissä ton sanomaan, ei ole vaikea.

masentunut äiti
[QUOTE="vieras";27268805]Hei - mun mielestä toi on oikein kiva nimi. Älä nyt ihmeessä ala vehtaamaan nimen kanssa mihinkään suuntaan. Siitähän tulee fiilis että jotekin häpeät lapsen nimeä ja koko lasta tms. Jos joku kuulee siinä nimessä jotain hutsahtavaa niin se on ihan hänen omassa mielessään. Häpeily yms vaan pahentaa asian, niin se on. Ylpeänä lapsestasi ja hänen nimestään vaan ihan oikeasti.

Ja noita lausumisjuttuja, kyl niitä on jos jonkinlaisia. Kyl ne oppii koulussa ja päiväkodissa ja kaveripiireissä ton sanomaan, ei ole vaikea.[/QUOTE]

Olen kyllä ylpeä lapsestani. Hän on erityisen ihana ja suloinen ja minulle todella tärkeä ja rakas.

"noh"
Se masennus sua siellä kaivelee. Oot kanavoinut ahdistuksen tunteessi lapsen nimeen, vaikka itse asiassa todelliset ongelmasi ovat jotain muuta. Mene terapiaan, tai vähintään puhumaan jollekin sairaanhoitajalle tms. Puhu siitä masennuksen todellisesta syystä jonkun kanssa. Et sä muuten pääse tosta yli, meet vaan pahemmin lukkoon.

"noh"
Natalie on musta oikein kaunis nimi. Ei ole hutsahtava yhtään. Ja jos tuntuu, että on jotenkin hankala lausua tai vieras muille (en ihan käsitä tätäkään) niin ei se Abigail ainakaan helpompi olisi...

masentunut äiti
[QUOTE="noh";27270952]Se masennus sua siellä kaivelee. Oot kanavoinut ahdistuksen tunteessi lapsen nimeen, vaikka itse asiassa todelliset ongelmasi ovat jotain muuta. Mene terapiaan, tai vähintään puhumaan jollekin sairaanhoitajalle tms. Puhu siitä masennuksen todellisesta syystä jonkun kanssa. Et sä muuten pääse tosta yli, meet vaan pahemmin lukkoon.[/QUOTE]

Mutta en ymmärrä mitä muuta se voi olla, kun kaikki on muuten ihan ok. Se nimiasia on se mikä saa olon ahdistuneeks, ei mua ahdista mikään muu. En tajua. Tää tuntuu typerältä mustakin.

"Sari"
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27271142:
Mutta en ymmärrä mitä muuta se voi olla, kun kaikki on muuten ihan ok. Se nimiasia on se mikä saa olon ahdistuneeks, ei mua ahdista mikään muu. En tajua. Tää tuntuu typerältä mustakin.
Olen jo hieman vanhempi palstailija, tosin pienen lapsen äiti. Minusta kuulostaa, että itsetuntosi ei ole kovin vankka, kun noin kovasti pohdit muiden hyväksyntää. Lisäksi sen verran vanhanaikaisen kasvatuksen olen saanut, että mielestäni nimen muuttaminen on yksinkertaisesti väärin.

"vieras"
Ei masennukselle tarvi olla mitään "syytä".

tsempppiä
Mun mielestä teidän suvun linkki espanjan kieleen antaa ikään kuin "oikeutuksen" sellaiselle nimelle, jonka ääntämystä joutuu hieman selittämään. Sitä paitsi ton Abigailin ääntämys eri maissa eri tavoin kertoo juuri siitä, että nimiä voi ääntää eri tavalla ja vanhemmat päättävät, miten nimi sanotaan ja muut ääntää sitten sen mukaan. Ja jos eivät tiedä vanhempien toivetta, niin sitten ääntävät niin kuin haluavat, kunnes saavat tietää, miten äännetään.
Toisin sanoen, älä ap harmittele, jos joku ääntää Natalien suomalaisittain. Silloinhan kaikkien espanjalaisten Abigailienkin pitäisi aina harmistua, jos heidän nimensä äännetään englantilaisittain.
Mun mielestä on esim. ulkomailla aina tosi hupaisaa, kun ihmiset ääntävät mun nimen miten sattuu :)

Lopuksi haluan painottaa, että Natalie-nimessä ei ole mitään hutsahtavaa. Jos yksi tai kaksi joskus sellaista väittänyt, niin se ei tee siitä ainoaa totuutta. Pretty Womanissa taisi Julia Robertsin hahmo sanoa: "Bad stuff is easier to believe." Usko nyt, mitä suurin osa täällä sanoo: Natalie on kaunis nimi!

tsemppiä
Lisään vielä, että vaikka nyt jonkun mielestä annoit äidillesi periksi tossa nimiasiassa, niin mun mielestä se voi olla lapsellesi isona sellainen kiva muisto isoäidistä, joka on antanut hänelle nimen.

"Antoinette"
Itselläni on ulkomaalainen nimi jota suomalaiset eivät koskaan lausu oikein. Inhoan miten se Suomessa lausutaan, joten aloin aikuisena käyttää kutsumanimeäni kaikissa puolivirallisissa tilanteissa, kunnes virallistin sen ensimmäiseksi nimekseni. Samalla pääsin eroon toisen nimeni häpeästä.Kerron sen vain harvoille ja valituille, taustatarinan kera.

Harvoin minua edes kutsuttiin oikealla nimelläni lapsena. Mielestäni on turha antaa lapselle nimeä joka on esim. liian pitkä käytettäväksi. Eikä ne lapsuuden kutsumanimetkään aina kovin hyvin aikuisuuteen sovi. Mitä nimeä käyttää jos oikea nimi on itselle ja muille vieras, kun on aina kutsuttu vaikkapa Nasuksi? "Nasu Virtanen, päivää!"

Rakkaalla lapsella on monta nimeä ja niitä tarttuu mukaan matkan varrella, joten nyt on aivan hyvä hetki muuttaa käytetty nimi toiseen. Ei se lapselle ole sen kummempaa kuin alkaisit kutsua häntä "höpönassuksi".

"noh"
Sitä voisi kaivella siellä terapiassa. Sun ahdistuksen ja masennuksen tausta on jossain tiedostamattomissa ja lataat käsittelemättömät tunteet tuohon nimiasiaan. Se ehkä symboloi sinulle jotain muuta.

Yhteistyössä