Mä en ole kyllä ajatellut vaihtaa omaa nimeäni, enkä ole harkinnut nimen vaihtoa muiden lasteni kohdalla. Tää on mulla aikalailla uus tilanne.Ihanahan tuo Natalie nimi on, eikä tule venäläiset eikä sen puoleen minkään muun maanlaisetkaan hutsut mieleen. Tatjanasta olis tullut kyllä.
Mutta mä oon valitettavasti sitä mieltä, ettei kannattaisi vaihtaa. Ainakaan jos lapsi tunnistaa nimensä hyvin (en tiedä kuinka teillä oikeasti on, jos ette ole paljon edes kutsuneet häntä nimellä?) Mutta jos vaihtaa meinaatte, tehkää se äkkiä! Mä en oo ikinä oikeen tykänny omasta nimestäni, mutta en silti osais kuvitella nimekseni mitään toista. Nimi on osa identiteettiä.
Olen jostain lukenut joskus, että mieleltään epävakaat persoonat vaihtavat herkästi aikuisina nimeään..Tai ihmiset, jotka ovat kokeneet jotakin niin traumaattista, että haluavat aloittaa kaiken ikäänkuin puhtaalta pöydältä, uudella nimellä. (vähän out of topic)
Turha tuota on miettiä, mikä tahansa nimi aiheuttaa aina jollekin negatiivisen mielleyhtymän.Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27260566:Juu tämmöistäkin ollaan kuultu. Romaneitten maineen tuntien ei ole ehkä kovin hyvä mielleyhtymä.
Nyt kerroit just syyn, miksi vaihdat sen nimen. Ketkään sukulaisesi, tai äitisi, eivät tahtoineen saa sinun perheesi asioihisi puuttua. Näytä nyt, että toimit itse ja itsesi parhaaksi, jääkööt he kaikki vaan kiukkuamaan ihan itsekseen!Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27260059:Voi kun se oliskin noin helppoo...tai siis maistraatin suhteen se on melko helppoo ja tyttö on vielä sen verran pieni että oppis uuden nimensä hetkessä, mutta sukulaiset ja tutut! Mun äiti on voimakas persoona ja mun suvussa on muutenkin paljon voimakkaita persoonia ja tommosen jutun takia meistä tulis ihan hylkiöitä mun suvussa ja miehen vanhemmille maine ja järkevä käytös on kaikki kaikessa ja mielensä muuttaminen tällasessa asiassa ei ole heidän silmissään järkevää käytöstä. Saatais molempien suvussa ja vielä kaikkien tuttujen silmissä ihan hullun maine ja sit meillä ei olis enää minkäänlaista sosiaalista verkostoo.
Mun mielestä välien säilymisen kannalta olisi järkevintä vaan kehitellä nimestä joku teidän suuhunne sopiva lyhennys/lempinimi, jolla sitten alkaisitte kutsua lasta. Näin suku ei voisi ottaa nokkiinsa samoin kuin jos vaihtaisitte nimen kokonaan uuteen. Yllä on hyviä ehdotuksia ja pari lisää: Natsaha=Sassa, Sassu, Natalia = Nannu...Natasha, Natalia vai Nadja. Ekan vois muokata Tashaksi, toisen Natiksi ja kolmannen öö tota...Nadiksi? Mut ihan hyvin sen Abigailin voi ottaa käyttöön. Saahan siitä Abby, Gailii ym lempinimee. Minusta nuo slaavinimet on sieviä, mut mulla ei oo mitään assosiaatiota venäläinen = huorahtava nimi.
Oikeesti masennus ei voi johtua lapsen nimestä, se voi johtua vaikka sun pakkomielteisestä perfektionismista.
Ihmiset eivät mitenkään voi automaattisesti tietää, että ensimmäinen nimi pitää lausua oikein, mutta toinen nimi väärin.Alkuperäinen kirjoittaja masentunut äiti;27263279:Nyt alan olla vähän fifti-fifti sen nimen vaihtamisen suhteen. En tiedä...on se Natalie toisaalta ihan nättikin, mutta lausuttuna niin kuin se kirjoitetaan se on karmee ja välillä sitä tietty kuulee niinkin kun ei kaikki tietenkään tiedä miten se kuuluu lausua (se särähtää ikävästi korvaan).