Joku ketjussa kirjoitti, että sossu ja kela auttavat tiukan paikan tullen. No sehän tässä tympiikin, että jotkut tietoisesti valitsevat työttömyyden lapsia hoitaakseen ja me töissäkäyvät rahoitetaan nuo tukimuodot verojen muodossa.
Me ollaan hyvissä ammateissa molemmat, tulot (brutto) keskiarvoja korkeammat molemmilla (nettohan sitten suurimmalla osalla suomalaisista lähenteleekin verotuksen vuoksi toisiaan). Hoitovapaata pidetään vain vähän aikaa, sillä haluamme huolehtia, että lapsilla on esim. sairaskuluvakuutuksen, kodissa kotivakuutukset jne. Eli onnistuisi kyllä kotonaolo jos tuollaisista tinkisi ja myisi kodin, muuttaisi "maalle" halvemmin asumaan jne. No meistä ei ole lapsen etujen mukaista myydä kotiansa, vaihtaa turvallista asumisympäristöä ja jättäytyä sossulan armoille. Olemme molemmat töissä - toinen osa-aikaisesti juuri lasten vuoksi ja järjestely tuntuu hyvältä kaikkien kannalta. En pitäisi itse 4-vuotiaamme etunakaan jos hän olisi aina kotihoidossa. On niin eläväinen ja sosiaalinen, että ikäkumppaneita tarvitsee ja muutakin aktiviteettia mitä itse pystyn tarjoamaan kun kotona on kuitenkin pienempikin, joka määrää tahdin pääosin.
Me on tosiaan laskettu, että meidänkin tuloilla tässä kunnassa, jossa asuminen maksaa, ei olisi mahdollista pitää kotiansa (tavallinen suomalainen koti, eikä mikään iso omakotitalo) ja pitää 3 v hoitovapaita. Koemme olevamme vastuuntuntoisia kun voimme esim, halutessamme aina ostaa lasten tarvitsemat lääkkeet ja maksaa yksityisestä lääkäristä jne. Se vaan vaatii työssäkäyntiä molemmilta ja onneksi meidän arki toimii. Molemmat jäisimme heti töistä pois lasten kanssa olemaan jos tämä elintaso siten säilyisi ja kokisimme lastemme arjen olevan taloudellisesti vakaalla pohjalla ja että itse annamme lapsillemme mallin, että itse on leipänsä eteen työtä tehtämän eikä opeteltava elämään tukiaisten varassa.