En usko, ettö kaikilla on varaa olla kotiäitinä 3 vuotta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos lapsella on rakastava koti ja ruuasta ja huolenpidosta ei tarvitse tinkiä niin ei se vauva siitä kärsi jos ei ole varaa ostaa stokken tripptrapp-tuolia. Itseasiassa vauvan kanssa niinä ekoina vuosina pärjää hyvinkin pienellä summalla. Kiakki on vanhempien omista haluista ja toiveista kiinni.

Yksi asia särähtää näissä keskusteluissa pahasti eli puhutaan niistä miehen rahoista...ihan niinkuin jokainen alitajuisesti ajttelisi että sillä miehellä on oma tulevaisuus jossain kaukana muusta perheestä ja tää äidin koton aoleminne muutama vuosi olis pois miehen tulevaisuudesta. Mun mielestä elintaso on kaikilla sama siinä vaiheessa kun yhteen muutetaan ja perhe perustetaan ja tarkoitus on että se kestää koko elämän läpi. Jos nainen tuo vähemmän pennosia taloon niin mitä luultavammin se mies on halukas antamaan sen verran omasta elintasostaan pois, näinhän se on kun perhettä perustetaan...justiinsa oli tutkimus josssa miehet kokivat olevansa perheensä elättäjiä vaikka NAINEN OLISIKIN OLLUT TYÖSSÄ; HYVÄPALKKAISESSAKIN:::

Alkuperäinen kirjoittaja anna aikaa:
Niin, kyllä itse voi tinkiä omista jutuista, käyttää vähän halvempaa deodoranttia, ostella vähemmän kalliita vaatteita ja harvemmin, jättää baarit ja menot vähemmälle...jne jne. Lapselle annettu aika on mittaamattoman arvokasta, ja vauva-taaperoaikaa et saa koskaan takaisin. Kyllä sitä vähemmälläkin pärjää, ja kyllähän se kela ja sossu auttaa tiukan paikan tullen. Asuntovelallisen ja/tai velkakierteessä olevan en suosittelisi edes hankkivan lapsia, vaan maksavan kaikki velat ensin pois. Sitten on helpompi elää lasten kanssa kun ei ole velkoja missään ja vähän säästössäkin.Eli ei tarvitse ehkä tinkiä niin paljon. Itsellä ei ole esim vanhempia tai sukulaisia auttamassa , eikä miehelläkään, joten itse on kaikesta vastattava. Olkaa vastuuntuntoisempia, säästäkää ja kierrättäkää. Älkää ostelko tavaraa mielin määrin jota ette oikeastaan edes tarvitse. Tehkää niitä kuuluisia käpylehmiä, ei ole yhtään huonompi vaihtoehto ku kaiken maailman pelikonsolit ym. Miettikää!

En jaksanut lukea koko ketjua mutta tähän että asuntovelallisen täytys jättää lapset hankkimatta. Ei taitas paljon tässä maassakaan lapsia olla kun sitä velkaanyt kuitenkin maksetaan 15-20 vuotta ja ku ensin opiskelet hommaat työpaikan ja maksat velat niin ikää on 45-50 ja sit ku ne lapset pitäs hankkia?

Voihan sitä elää aivan älyttömän tiukillakin jos haluaa mutta se joka sopii toiselle ei sovi toiselle. Ja se lapsen hoitoon vienti ei aina johdu siitä rahastakaan toiset kokee jaksavansa paremmin jos ovat töissö toiset taas jos ovat kotona ja toisilla ei ole ammattia niin ei sit töitäkään mihin mennä vaikka haluais.

Se on se valinnan mahdollisuus, niin että jokainen tekee niinku itselleen parhaaks näkee.

Tuli muuten mieleen tuo toinen juttu, eli jos nyt sovitaan että kaikilla on varaa lla kotiäitinä 3v, kyse vain omista valinnoista. Mutta siis sopivasti pussisuita kiristellen onnistuu vaikka puoliso olisi työttömänä, pitkällä sairaslomalla, todella huonopalkkaisessa hommassa jne.

Hassua kuitenkin että silloin kun puhutaan mieten kotiinjäämisestä, yksi ja toinenkin on valmis sanomaan ettei heidän perheessään olisi tuohon taloudellisia mahdollisuuksia. Eikö se kht yhtälailla tipahda myös koti-isän tilille, eli omasta valinnasta kysymys tässäkin? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tuli muuten mieleen tuo toinen juttu, eli jos nyt sovitaan että kaikilla on varaa lla kotiäitinä 3v, kyse vain omista valinnoista. Mutta siis sopivasti pussisuita kiristellen onnistuu vaikka puoliso olisi työttömänä, pitkällä sairaslomalla, todella huonopalkkaisessa hommassa jne.

Hassua kuitenkin että silloin kun puhutaan mieten kotiinjäämisestä, yksi ja toinenkin on valmis sanomaan ettei heidän perheessään olisi tuohon taloudellisia mahdollisuuksia. Eikö se kht yhtälailla tipahda myös koti-isän tilille, eli omasta valinnasta kysymys tässäkin? ;)

Niinpä. Miehen palkasta ja työstä puhuttaessa arvot ovatkin ihan erijuttu, kuin naisen kohdalla... Minua muutenkin vähän närästää tämä, että näitä arvoja korostetaan, aika harva loppujen lopuksi osaa edes määritellä arvojaan tai ainakin pitää olla aika epeli, että voi sanoa, että nämä MINUN ARVONI ovat ne hyvät ja oikeat, tehkää tekin niinkuin minä, tai olette huonoja....

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta onko kaikilla tosiaan varaa? Miettikää, jos esim. vuokra on jo 500e, puhumattakaan muista menoista!

Pakkoko on asua niin kalliissa kämpässä?

Silloin on kyse arvovalinnoista, ei siitä, onko varaa.

No isommissa kaupungeissa on pienissäkin asunnoissa aika isot vuokrat...

Pakkoko on asua isossa kaupungissa?

Arvovalintoja.

Pakkoko on asua jossain perähikiällä missä ei oo töitä, toisten asiat kiinnostaa enemmän ku pitäs jne. Joskus oon asunut pienellä paikalla ja ikinä en enää muuta!

No tuota. Minun mies käy töissä postissa. Meilläkin on varaa. Meillä on varaa kaikenlaiseen eikä me valiteta rahasta koko ajan, niinkuin jotkut, jotka saa oikeasti paljon parempaa palkkaa, kuin mitä me saadaan yhteensä miehen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Ihan varmasti on rahaa, jos halu hoitaa lapset kotona on suurempi kuin mitä halu tietyn tason kämppään, autoon, vaatteisiin, tai yleensä kuluttamiseen on.

Yhdyn tähän! :wave:

:wave: Mie myös. Aina on kyse valinnoista. Sen pankkilainan voi jo ottaessaan suhteuttaa niin, että yksi pystyy sitä hoitamaan kotihoidontuen/työttömyyden tms. aikana.

Loisokotiäidit taas pätee!!! Vai että "kuuluisia valintoja"... Voi voi meitä jotka viemme lapsemme hoitoon ja "ajattelemme vain itseämme". Voi v...u! Ihan oikeesti, jos mies on pienipalkkalainen, ei pääkaupunkiseudulla ole varaa elää yhden ihmisen palkalla. Ei tarvitse omistaa taloa tai edes osaketta, vuokrat on niin korkeat ettei meidän nelihenkinen perhe yhden palkalla pärjää. Kotihoidontuki on lähinnä "haista p...aa". Mulla jää nyt äitiyspäivärahasta n.50?/kk kun on maksettu oma osa asumisesta + muut laskut, niin eipä kotihoidontuesta jäis kun miinusta käteen. Meillä ei todella ostella itselle kalliita vaatteita tai muuta luksusta, hyvä että perusruokaan jää rahaa. Mut eihän tässä pohjimmiltaan siitä olekaan kyse, kyse olikin näköjään työssä käyvien äitien mollaamisesta ja kotiäitien paremmuudesta, taas vaihteeks!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Ihan varmasti on rahaa, jos halu hoitaa lapset kotona on suurempi kuin mitä halu tietyn tason kämppään, autoon, vaatteisiin, tai yleensä kuluttamiseen on.

:wave: Mie myös. Aina on kyse valinnoista. Sen pankkilainan voi jo ottaessaan suhteuttaa niin, että yksi pystyy sitä hoitamaan kotihoidontuen/työttömyyden tms. aikana.

Minusta tämä on vähän semmoista sanahelinää...

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Musta ei, mutta se onkin minun elämääni. =)

Niinpä. Miehen palkasta ja työstä puhuttaessa arvot ovatkin ihan erijuttu, kuin naisen kohdalla... Minua muutenkin vähän närästää tämä, että näitä arvoja korostetaan, aika harva loppujen lopuksi osaa edes määritellä arvojaan tai ainakin pitää olla aika epeli, että voi sanoa, että nämä MINUN ARVONI ovat ne hyvät ja oikeat, tehkää tekin niinkuin minä, tai olette huonoja....

Toisaalta minua hirvittää sellainen arvorelativismi (hieno sana :D ). En kuitenkaan jotenkin usko, että kaikki arvot ja ajatukset ovat keskenään täysin samanarvoisia, vaikka niin halutaan liberaalisti nykyään toitottaa.

Espoossa on pakko mennä töihin jos haluaa asua edelleen omassa kodissa Valintoja pitää aina elämässä tehdä..pääasia että on tyytyväinen oman valintaansa.Jokainen äiti tekee juusi sen oikean ratkaisun omaan perheensä kannalta !

Musta ei, mutta se onkin minun elämääni. =)

Näinpä. Tarkoitin itse tuolla lausahduksellani sitä, että jollain tapaa kaikki on valintakysymyksiä, tuo sana AINA on ehkä hieman väärä. Meidän nettotulot kuussa on alle 2000 euroa, meillä on oma asunto, lainaa ja kaikki ihan mukavasti, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Mitään ei puutu ja lapset saavat olla kotihoidossa. Mulle se on tärkeää, ihan kuin joillekin se materia. Annetaan kaikkien kukkien kukkia! Kyllä mullakin on ne päivät, jolloin vaihtaisin kotiäitiyden lennossa työpäivään aikuisine seuroineen ja tilipäivineen, ostaisin uusia vaatteita ja vaihtaisimme auton uudempaan. Mutta sitten kuitenkin vaa'assa painaa se, että lapset viihtyvät äidin kanssa kotona, äiti viihtyy lasten kanssa kotona, meillä on aika pienet kuviot, elämä on onnellista tässä ja nyt. Uraa ja tiliä teen sitten myöhemmin, sekin on tärkeää, muttei niin tärkeää, että menisi lasten edelle.

Töllin Ruusalle:
Tässäkin keskustelusta on hyvin näkynyt se, että ihmiset (jotkut ainakin) menevät jossain määrin peppu edellä puuhun. Elämässä tapahtuu heille jotain ja sitten siitä tehdään se arvo ja valinta. En väitä, että jokainen tekee niin, mutta ihan varmasti tässäkin ketjussa on niitä, joilla ei ole oikeasti ollut kyse valinnasta tai ainakin vaihtoehtoja on ollut vähän, jos ollenkaan. Sitten on hyvä olla nenä pystyssä ja sanoa, että on varmaan viisivuotiaasta tahtonut tehdä just niin kuin nyt sitten on ollut tehneeksi ja ilman muuta toistenkin pitäisi tehdä juurikin niin, tai on vikaa arvoissa ja valinnoissa. Äh, se minua ärsyttää.

Ja kun puhe ei ole niistä kuuluisista arvoista ja valinnoista, niin silloin kyllä ollaan naama nurinpäin sen kotona olemisen kanssa, siellä ollaan vankeina ja mies on ihan p-ka, se sama, jonka mielestä naisen paikka on kotona ja arvot on silloin kohdallaan... Ja rahaa, sitä on ihan liian vähän, ei tukia saa tarpeeksi ja telkkarilupakin on kallis, verrattuna siihen, ettei sieltä katsota kuin Täydelliset naiset, Salkkarit ja miljoona muuta ohjelmaa :D

Oih, purskahtipa pikkuisen. Eikä ihan vähän asian vierestä, mutta vähän sinnekin, kai. Saitko yhtään kiinni siitä, mitä tuumin?

Alkuperäinen kirjoittaja Hehkulamppu:
Täällä Espoossa on pakko mennä töihin jos haluaa asua edelleen omassa kodissa .Valintoja pitää aina elämässä tehdä..pääasia että on tyytyväinen oman valintaansa.Jokainen äiti tekee juusi sen oikean ratkaisun omaan perheensä kannalta !

Juuri näin, aina on kyse valinnoista, tavalla taikka toisella. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Toisaalta minua hirvittää sellainen arvorelativismi (hieno sana :D ). En kuitenkaan jotenkin usko, että kaikki arvot ja ajatukset ovat keskenään täysin samanarvoisia, vaikka niin halutaan liberaalisti nykyään toitottaa.

Mitä tuo arvorelativismi tarkoittaa, en oikein saa siitä kiinni. =)

Täällä Espoossa on pakko mennä töihin jos haluaa asua edelleen omassa kodissa .Valintoja pitää aina elämässä tehdä..pääasia että on tyytyväinen oman valintaansa.Jokainen äiti tekee juusi sen oikean ratkaisun omaan perheensä kannalta !

Niin, harva asiahan tässä elämässä on lopulta ehdoton "pakko". Varmasti 99% tekemisistämme pohjautuu omiin valintoihimme. Toki on tilanteita jotka saavat jonkun yksittäisen ratkaisun näyttämään/tuntumaan niin paljon muita paremmalta, että tekee mieli sanoa ettei muita vaihtoehtoja ole. Mutta lähes aina näitä on, vaikka ne sitten olisivatkin tilanteeseemme nähden todella surkeita. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta onko kaikilla tosiaan varaa? Miettikää, jos esim. vuokra on jo 500e, puhumattakaan muista menoista!

Pakkoko on asua niin kalliissa kämpässä?

Silloin on kyse arvovalinnoista, ei siitä, onko varaa.

No isommissa kaupungeissa on pienissäkin asunnoissa aika isot vuokrat...

Pakkoko on asua isossa kaupungissa?

Arvovalintoja.

Onko se sinulle arvovalinta, missä asut? Olen jäänyt töihin opiskelupaikkakunnalleni eli Helsinkiin. Olisiko minun pitänyt lähteä johonkin perämettään, että pärjäisin sinulle arvovalinnoissani? Asun täällä perheineni omakotitalossa ja pärjäämme loistavasti.

SE ON ARVOVALINTA, ETTÄ OLEN OPISKELLUT JA SATSANNUT SAMALLA SEKÄ OMAAN ETTÄ PERHEENI TULEVAISUUTEEN. Se että asun täällä ei ole MINULLE arvovalinta. Jäin tänne, koska sain koulutustani vastaavaa työtä. Ja kyllä, lapsemme laitoimme kodin ulkopuoliseen hoitoon jo kahden vuoden ikäisenä. Eikä yhtään kaduta, vaikka olenkin tosi huono äiti, kun teen mieleistäni erinomaisesti palkattua työtä ja lapseni on max 7 tuntia päivässä hoidossa.

Jotta täällä palstalla pärjää pitäisi olla lähiöteiniäiti, jonka lapsilla on itse keksimällä keksityt nimet ja rahat sossun pussista.

Niin, harva asiahan tässä elämässä on lopulta ehdoton "pakko". Varmasti 99% tekemisistämme pohjautuu omiin valintoihimme. Toki on tilanteita jotka saavat jonkun yksittäisen ratkaisun näyttämään/tuntumaan niin paljon muita paremmalta, että tekee mieli sanoa ettei muita vaihtoehtoja ole. Mutta lähes aina näitä on, vaikka ne sitten olisivatkin tilanteeseemme nähden todella surkeita. ;)

Sinä ihana ihminen, kiteytit mun pääni monet ajatukset ja huonon ulosantini sanoiksi. Tänks ja täysi peesi. :)

aivan käsittämätöntä että tuohon "arvovalintaan" liitetään se että muutetaan pois sukulaisten ja tuttavien läheltä maalle jossa vuokrat on viidesosa pääkaupunkiseudulta. siis ihanko tosissaan ollaan sitä mieltä että kaikki on hyvä jättää taakseen, myös omat työpaikat ja heittäytyä yhteiskunnan elätiksi maaseudulla vain että olisi mahdollisuus hoitaa lasta kotona :o siis ARVOVALINTOJA?!?! :o

hyvä se on huudella sieltä perintöasunnosta tai puoli-ilmaisesta vuokrakämpästä tänne ruuhkasuomeen että voi kuule, on teillä varaa. kyse on arvovalinnoista :laugh:

niin ja meillä oiskin ollu varaa olla kotona muttei kumpikaan haluttu.