En uskalla mennä papa-kokeeseen/gynekologille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa...

Vieras
tuli sitten kutsu tohon tutkimukseen tämän kuun lopulla. Nyt kun vielä uskaltaisi mennä sinne. Pelottaa, että se sattuu, tai että ei koko näytteenotto edes onnsistu, koska olen lihava.

Ja vielä enemmän pelottaa, että entä jos siellä onkin jotain vialla. Että jos minä olenkin se huono-onninen, jolla on se syöpä ja/tai jokin muu huolestuttava juttu.

Olen käynyt papa-kokeessa kerran, joskus parikymppisenä, ja vaikka kaikki vakuuttelivat, että ei se tunnu missään, niin kyllä minua ainakin sattui ihan tarpeeksi. Ja se kipu oli jotain erityisen inhottavaa, kun se tuntui tuolla sisällä.

Tedän toki, että testiin meneminen olisi järkevää, mutta miten saisin rohkeutta mennä. Onko kukaan muu kärsinyt samasta ongelmasta ja miten tästä pääsee eroon.

Elä pelkää. Olen itse aivan paniikin partaalla kun menen sinne. Ilmoitan vaan pelostani ja kokeenottaja ottaa sen huomioon. Kaikki menee aina hyvin. Onhan se hyvä tarkastaa että kaikki on hyvin. Tsemiä :)
P.s on ollut myös niitä kertoja kun olen ollut ihan hermona niin on joutunut toinen hoitaja sen ottamaan joten koeta olla aivan rentona kuin pystyt!

Eihän se mukava toimenpide oo, mutta ei kestä kauaa. Ja siitä selviää kaikenlaista, ite meen aina sillä ajatuksella että saanpa selville et siellä on kaikki hyvin :)

papa että kolposkopia puolivuosittain, papaa en osaa edes pelätä.

Kaikki alapäähän kohdistuvat tutkimukset ovat toki epämiellyttäviä, mutta ei papaa kannata pelätä.
Pelko lisää kivun tunnetta, ota vaikka särkylääke ennen ja yritä miettiä mukavia:)

Sinne vaan rohkeesti, jos sattuukin, niin hetken se vaan kirpasee.
Itseäni ei enää vaivaa mennä, parin (vaikean) raskauden ja synnytyksen jälkeen alapäätä on ronkittu niin paljon ja monen ihmisen toimesta, että sisään vaan rohkiasti...;>

Mulla on painoa 109kg eikä näytteenotossa ollut mitän ongelmia. Harvemmin ihminen sieltä sisältä on lihava, samanlaiset emättimet meillä kaikilla on. Se on loppujen lopuksi hyvin pieni prosentti naisista, joille papakokeesta tulee ikävämpää postia.

Mäkin jännitin ennen papa-koetta ja uskoisin, että aika moni jännittää. Ja se tosiaan auttaa, että siitä kertoo avoimesti näytteenottajalle. Ja hengittele syvään niin kyllä se siitä.

Mulla todettiin joku vuosi sitten endometrioosi ja olen käynyt läpi lapsettomuushoitoja. Voi sitä ronkkimisen määrää, ei tunnu enää mikään missään. ;)

Yhteistyössä