En uskalla lähteä vauvan kanssa minnekään. Piitäisikö edes uskaltaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lilluskaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lilluskaaaa

Vieras
Meillä miestä ja kavereita harmittaa kun olen tosi huono lähtemäämn minnekään vauva kainalossa (vauva nyt 5kk). Viimeksi tämä tuli esille kun mies oli ollut paikkakaunnallemme avatussa uudessa ravintolassa syömässä, jonne itsekin kovasti haluaisin päästä. Mies oli siellä nähnyt perheen joka oli kanssamme samassa synnytysvalmennuksessa ja he olivat olleet vauvan kanssa syömäsässä. Vauva oli istunut rattaissa jakatsellut aikuisten touhuja.

Käyn vauvan kanssa kyllä kaupassa ja isovanhempien luona ja kavereiden luona jonkinverran. Mutta mies haluaisi että kiertäisimme hänen kanssaan esim. kesätapahtumissa mukana ja lapsen kummit olisivat kovasti halunneet meidät mukaan kylpylään (tämä ainakin oli mielestäni ihan kaistapäistä ja tyrmäsin ajatuksen heti).

Mitäkö sitten pelkään?
1. Lapsi saa ihan järkyttävän itku huuto raivarin eikä lopeta millään (saa tälläisiä jokus väsyneenä varsinkin). Ihmiset tuijottavat, supisevat ja joudun lähtemään kiljuvan lapsen kanssa kesken kotiin. (Ja jostain kylpylästä varsinkaan lähtö ei käy ihan noin vain.)
2. Lapsi jotenkin stressaantuu ja ahdistuu vieraasta ympäristöstä. Ei ole kauan aikaa kun Italehdessä moitittiin vanhempia jotka vievät lapsensa marketteihin ja vauvaelokuviin koska se on vauvalle stressaavaa ja saavat pöpöjä.
3. Unirytmi ja rutiinit menevät sekaisin --> turvattomuutta ja univaikeuksia. Vauva ei nuku vieraissa paikoissa kunnolla jo ihan rauhallinen päiväreissu mummolaan aiheuttaa vaikeuksia kun ei nuku kunnon pätkiä niinkuin kotona.
4. Automatkat, meillä on varmaan ainoa vauva joka vihaa autoilua.

Olenko vaan tavallienn huolehtiva äiti vai hullu hysteerikko? Missä te muut liikutte vauvojenne kanssa?

Joo jep ihan tosissani mietin tälläisiä asioita iltaisin päänipuhki..

Kyllä mä oon liikkunu vauvojen kanssa kesätapahtumissa, käyny ravintolassa syömässä jne. Ainoa mistä oon pienen vauvan kanssa ollu tarkka on automatkat, että ne ajoittuu niin ettei vauva nuku huonoon aikaan jolloin sitte menee rytmit sekaisin. Eli pitemmät automatka on ajoitettu päiväuniaikoihin.

Ei sun PIDÄ lähteä mihinkään, mitä järkeä, jos se vain stressaa? Vauvatkin on erilaisia, toiset syö, nukkuu ja paskoo ja toiset on vaikeampia. Toisten kanssa on helpompi liikkua....
Tee kuten itsestä tuntuu parhaalta.

No kun kerran kysyt niin olet minun mielestä Hullu Hysterikko :)

Miehesi toiveet on täysin realistisia, menkää nyt edes sinne ravintolaan tai johonkin kesän ulkoilmatapahtumaan. Sillä ei ole mitään väliä huutaako lapsi vai ei. Vauvat usein huutaa ja isommatkin. Kukaan ei siihe kuole, joten luovu häpeästä sen suhteen.

No ihan varmasti saa huutoraivarit ja stressaantuu ja ahdistuu, jos et käytä ikinä missään ja sitten joku päivä viet keskelle elämää! Pikkuhiljaahan lapsi pitää totutella asioihin ja käydä eri paikoissa. Pöpöjä nyt on joka paikassa, mutta ei niihin yleensä kyllä perusterve lapsi kuole. Ja lentsujakin alkaa jossain iässä tulla kuitenkin, jos et aio pullossa lastasi kasvattaa. Nyt pää pois piilosta ja lapsi maailmalle!

No jos sinua ei oikeasti huvita lähteä, niin ei kannata. Mutta jos lähtöä estää tuollaiset järjettömät pelot, niin ihan hullua hautautua kaksin sen vauvan kanssa kotiin. Eikä se ole lapsellekaan terveellistä kasvaa ihan vain kaksin äidin ja illalla isän kanssa.
Kaikki vauvat huutavat. Jos joku ei sitä julkisilla paikoilla kestä, niin se on heidän ongelmansa. Eikä se vauva siitä säry, jos joku päivä unet siirtyvätkin puolella tunnilla johonkin suuntaan.

Hysteerikolta kuulostat. Varsinkin tuo kohta et ihmset tuijottaa ja supisee jos vauva itkee. Itse en ainakan ole moiseen koskaan törmännyt. Kylpylään en minäkään lähde noin pienen kanssa, mut melkeinpä mihin vaan muualle kyllä.

Mun mielestä on parempi että liikut vauvan kanssa siellä missä tunnet olosi varmaksi ja pikkuhiljaa laajennat reviiriä. Jos itse stressaat tilanteesta, niin vauva kyllä aistii sen ja alkaa varmasti parkumaan. Vauvat ovat myös erilaisia ja tietenkin myös aikuiset, toiset tykkäävät olla ihmisten keskellä ta massatahtumissa yms. ja toiset taas eivät ja toiset vauvat ovat sopeutuvaisempia kuin toiset. Jokainen saa tehdä omalla tavallaan eikä siinä ole muilla nokan koputtamista.

Joskus minuakin jännitti lähteä ennalta arvaamattoman vauvan kanssa liikkeelle. Pelotti jos en saa vauvan itkua loppumaan, joku tulee kyyläämään imetystä, tai niinkin pöljää kuin että mun tarttis päästä vessaan ja moista ei ole mailla eikä halmeilla (silloisessa asuinpaikassani ruokapaikkojen ym. vessat oli yleensä joko yläkerrassa tai kellarissa minne ei vauvaa ja rattaita saanut mukaan).

Alkuun ennakoin tosi paljon missä on rauhallisia paikkoja minne vetäytyä ja olenpa joskus ravintolasta joutunut poistumaan yläkerran hotelliin kesken aterian, tarjoilija sitten lämmitti uudelleen ruokani kun palasin ja muu seurue viihdytti vauvaa vaihteeksi kun söin.

Sitemmin ei ole ollut ongelmia, olen asenteella että jos menee ihan pipariksi niin sitten lähdetään. Jos ollaan jossain tapahtumassa mikä on suunnattu etenkin esikoiselle niin meitä on kaksi vanhempaa, toinen voi mennä syrjemmäs pienemmän kanssa ja toinen jää isomman seuraksi esim. titi-nalle konserttiin.

Niistä ulkopuolisista ei tarvi välittää, monesti ne tuijotukset ja naaman vääntelyt on jotain kanssaelämistä että ovat itsekin aikanaan kokeneet vastaavaa, ei niinkään arvostelevia tai pahaa tarkoittavia.

[QUOTE="vieras";26745618]Kesätapahtuma?

Monessa "kesätapahtumassa" on melkoiset desibelit ja runsaasti kännisiä ihmisä, sinne en lähtisi vauvan kanssa seikkailemaan.[/QUOTE]

EI ainakaan juhannuskonferenssissa :saint:

Minusta olet myös Hullu Hysteerikko :). Ymmärtäsin, jos lapsesi olisi vastasyntynyt, mutta jo 5kk. Ei kai se opi olemaan, jos et käy juuri missään. Ihan normaalia on käydä vauva kanssa ravintolassa, ulkoilmatapahtumissa (ja sisälläkin...) ja ylipäätään ihmisten ilmoilla. Se piristää omaa ja kumppaninkin mieltä. Sopivat varusteet vaan mukaan ja menoksi.
Meillä molemmat vauvat ovat olleet ekaa kertaa ravintolassa jo viikon ikäisenä, koska siihen on sattumalta ajoittunut pari tärkeää juhlaa ja ulkomaillakin on pienten vauvojen kanssa käyty. Pian syntyy kolmas lapsi, eikä niitä menoja oikein voi kovasti rajoittaa, koska noi isommat vaatii kuitenkin poistumista neljän seinän sisältä. Oikealla asenteella ja hyvin pakatuilla tavaroilla selviää jo pitkälle!

Minä olen liikkunut vauvojen kanssa pienestä pitäen ympäriinsä. Joku sanoo, ettei se ole lapsentahtista, mutta aivan sama. Lapset ovat osa elämää, eivät elämä. Kantoliinassa, Manducassa, rattaissa, välineitä löytyy.
Aika hysteeristä, sanoisin...

On se niinkin, että vauvan hoito on helpointa kotona päivärytmin ollessa aina samanlainen. En itsekään olisi lähtenyt vauvan kanssa mökille tms. jos sen seurauksena olisi mennyt seuraava yö ja päivä pilalle kiukkuisen/väsyneen vauvan takia. Kun vauva on isompi, vaikka nyt vuodenkin ikäinen on jo paljon helpompaa.

EIhän se ihanan pienen lapsen tarkoitus suinkaan ole estää elämästä :hug:. Nyt pelko pois ja itsekin rauhoitut. Vauva kyllä aistii todella hyvin oman hermostuneisuutesi ja jännityksesi, joten....ota oma tunnetilasi haltuun ja usko itseesi, että se onnistuu. Ja onnistuuhan se :).

Eri asia lienee se, tahdotko itse lähteä neljän seinän sisältä minnekään? Ettei vain vauva olisi tekosyy mihin nojautua? Piristäisihän se sinua itseäsikin ja kovasti, kun liikutte ulkona koko perheenä. Eikä kukaan ole vielä ainakaan mennyt millään lailla rikki vauvan itkusta.

Ulko- ovi auki ja otetta elämästä :).

• Tykkää
Reactions: Kitiara Uth Matar
Lapsesi kasvaa kokoajan ja jossain vaiheessa teidän on liikuttava kodin ulkopuolellakin. Sitten tulee hetkiä kun lapsi huutaa yleisellä paikalla, on väsynyt, päiväunet ja ruuat myöhässä.. Älä liikaa stressaa mitä muut miettii. Se on elämää ja kuuluu ollakkin. Pikkuset itku-potku-raivarit autossa tai kaupassa/ravintolassa ei vahingoita lastasi, ei sinua, eikä kanssaeläjiä. Rohkeasti vaan sekaan. Lapsikin tottuu erilaisiin ympäristöihin paremmin ja erilaisiin ääniin/tuoksuihin jne. Pöpöjä saatte jo kaupasta kun laitat lapsen kärryyn.Niiltä et voi välttyä ja nekin kuuluu elämään =)

Itse en ole halunnut linnottautua kotiin. Lasten kanssa ollaan liikuttu kaikkialle, minne muutenkin kiinnostaisi mennä. Kohta liikutaan kuuden hengen kokoonpanolla. :)

Automatkat ollaan ajoitettu pienimmän uniaikojen mukaan (isovanhemmat esim. asuvat monen sadan kilometrin päässä).

Mun mielestä on parempi että liikut vauvan kanssa siellä missä tunnet olosi varmaksi ja pikkuhiljaa laajennat reviiriä. Jos itse stressaat tilanteesta, niin vauva kyllä aistii sen ja alkaa varmasti parkumaan. Vauvat ovat myös erilaisia ja tietenkin myös aikuiset, toiset tykkäävät olla ihmisten keskellä ta massatahtumissa yms. ja toiset taas eivät ja toiset vauvat ovat sopeutuvaisempia kuin toiset. Jokainen saa tehdä omalla tavallaan eikä siinä ole muilla nokan koputtamista.

Olen ihan samaa mieltä ylläolevan kanssa. Ette kukaan nauti lähtemisestä, jos pelkäät ja stressaat. Lapsen itku ei oikeasti juuri häiritse, ihmiset ymmärtää kyllä. Tee niinkuin susta hyvältä tuntuu ja soikaa miehesi kanssa yhdessä, kuinka reviiriä laajennatte. Sitä tietysti voi miettiä, miksi sua pelottaa niin paljon ko. asiat. Lapsen sairastuminen jne. voi tietysti olla pelottavia, itsekin olin vähän hysteerinen tautien kanssa- mutta siinä on oma osansa vain omilla peloilla. Onko sulla kaveria kenen kanssa lähteä liikkeelle? Mua ainakin helpotti kun oli kaveri, jolla oli samanikäinen vauva ja liikuttiin yhdessä- välillä huusi toisen lapsi ja välillä toisen ja suurimman osan aikaa ne oli ihan siedettävästi. Käytiin yhdessä mm. kahvilla, syömässä, kirjastossa, shoppailemassa jne...
tsemppiä! Pärjäät kyllä!

Tee miten tykkäät mutta tuo tulee luultavasti kostautumaan. Helpoimmalla pääsee (sekä vanhemmat että lapsi itse) kun totuttaa lapsen erilaisiin tilanteisiin ja paikkoihin pienestä pitäen.

Esikoisen kanssa mullakin oli tuollaista. Toisen kanssa oon ottanu rennommin. Jos itkee niin sitten itkee, vauvan itku on pientä verrattuna n. 3 vuotiaan itkupotkuraivareihin ja kiukutteluihin, 6 vuotiaan marinaan, kitinään ja vänkäämiseen verrattuna....

Rohkeasti vaan liikkumaan vauvan kanssa. En mäkään kumpaakaan ole festareille vieny, mutta kaupungilla, laivalla, kauppakeskuksissa yms. käyty.
Ensin sitä vähän jännittää, että kuinka käy, mutta kummasti vaan yleensä hyvin menee ja itsekin pääsee kotinurkista pois :)

Mä ymmärrän sua hyvin. Mietin itsekin tarkkaan vielä tuossa vaiheessa minne viitsin lähteä, kun omani oli herkästi syttyvää ja jatkuvasti tissiä kaipaavaa lajia, joka kiljui autossa kuin päätä leikattaisiin eikä todellakaan nököttänyt rattaissa sekuntiakaan tyytyväisenä. Siis ei sekuntiakaan. Kantoliina oli meillä se pelastus millä lapsen kanssa vieraat ympäristöt toimi, ja jos sitä ei olisi ollut, olisin varmaan minäkin lukkiutunut kotiin.

Mä kävin "vauvapaikoissa" (vauvakerhossa, perhekahvilassa jne), missä oletin, että vauva saa olla vauva ilman mulkoilua. Koska jossain mun oli pakko käydä ettei pää poksahda. Mutta aika pian se siitä sitten muuttui, 8-kuisen kanssa kävin kyllä jo ravintolassa ja kylpyläreissulla ja pari kuukautta myöhemmin melkein missä vain, kun tyytyväisyyden ja paniikki-itkun väliin ilmestyi välimuotoja, lapsen rytmi muuttui ennakoitavammaksi mutta toisaalta joustavammaksi (eli saattoi jaksaa hetken tyytyväisenä siitä kuin alkaa väsyttää, ei ole pakko päästä unille HETI).

Vauva tietysti myös aistii sun jännityksen, eli sillekin on tehtävä jotain. Lähdet vasta kun se tuntuu siedettävältä. Vauvat ilmaisee itseään välillä äänekkäästikin, se ei ole vaarallista. Voit tehdä vähän ajatustyötä sen eteen: jos sulla on mukana ruokaa, juomaa, kuivat vaipat ja syli, niin sun lapsesi selviytyy ja sinä selviydyt. Jos se (ravintolareissu / mikälie) on kamala, lähdette pois ja se on ikävää, mutta ei maailmanloppu. Jos vauvan rytmistä poikkeaminen on nyt vaikeaa, voisitteko sovittaa sen ravintolareissun vauvan rytmiin? Voisitteko tehdä jotain muuta kesämenoja, jotain mitä voisi tehdä paremmin sopivaan aikaan tai sopivalla etäisyydellä? Tai sitten vain odottaa pari kuukautta, ja panostaa syysmenoihin? :)

En mäkään kylpylään lähtisi, tai siis en veisi vauvaa altaille.... 5-kuisen kanssa aloin itse käydä ravintolassa, sitä ennen ei huvittanut.

Pikkuhiljaa, kyllä se siitä ja saat varmuutta! :)

Ihan saman olen läpikäynyt. En osaa sanoa mistä "mökkiytyminen" johtui, mutta oman vauvan kanssa mentiin ekaa kertaa kauppakeskukseen vauvan ollessa 4 kk vanha. Ihan hyvä lapsi siitä on tullut :-)
Rennosti ja pienin askelin laajennat elinpiiriäsi vauvan kanssa kodin ulkopuolelle.

Yhteistyössä