En kohta uskalla jättää miestäni vauvan kanssa kaksin!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="fiina";27120206]no voi herranjestas sä oot jsut niitä äitejä jotka vaarantaa lapsensa kehityksen sillä että ne juoksentelee yksin ulkona jo 4vuotiaana, just niitä jotka vaarantaa lapsen kehityksen sill äettä alle 1vuotiaskin on jo vastuussa omasta TURVALLISUUDESTAAN! häpeäisit![/QUOTE]

Siis häh?! Ja niinkuin miten vaarannan oman lapseni turvallisuuden? :D

Meillä se olen minä, joka on miehen mielestä liian "huoleton", kun annan lasten kiipeillä jne. Ja että mua ärsyttää jos se mulle siitä sanoo, varmaankin vielä enempi koska mä olen lasten kanssa kuitenkin todella paljon enempi kuin mies ja tiedän niiden taidot ja toisaalta tiedän sen että kolhut kuuluu elämään.
Mies tuntuu kuvittelevan että se on kamala harvinainen hirveä tilanne, jos lapsi päänsä vaikka kopauttaa. Kun mun mielestä se kuitenkin on aika normaalia pienen lapsen elämää ja niitä vaan sattuu.

Eli relaa vähän, ei ole hyväksi lapsellekaan että koko ajan siloitat tietä ja varoittelet.
Eihän ton ikäisen paikka muutenkaan ole sitterissä ja jos se lattialla on niin tuskinpa siinä kovin pahasti sattuu vaikka siitä yli tulisikin.

Aloituksessa puhuttiin yhtä, ketjun edetessä sitteri siirtyi ylös pöydälle ja lapsi jätettiin hoitopöydällekin yksin.

Jos mies on niin idiootti, että ihan oikeasti vaarantaa jopa lapsensa hengen (niska poikki ja nirri pois on ihan mahdollinen skenaario jos tippuu hoitopöydältä kaakelilattialle tai keittiön pöydän päältä alas) niin tietenkään en antaisi vauvan olla miehen kanssa kaksin. Mutten myöskään ehkä antaisi miehen olla samassa taloudessa meidän kanssa.

Mutta joku päikkärijuttu...en todellakaan nipottaisi siitä, jos mies nukkuu vauvan kanssa päiväunet meidän sängyssä. Mikä sen suloisempaa?

[QUOTE="ärsyyntynyt";27119775]Jätetään lapsi pesukoneen päälle ilman vahtimista...ja sitteriin vaikka sit pöydän päälle. Ei vahdita ollenkaan, menköön missä menee, laittakoon suuhun mitä vaan miehen työkaluja jne jne jne..sit ku tuun tänne kirjottaan et lapsi tippu päälteen maahan niin sit ollaan heti huutamassa ettei lasta saa jättää :D tai et lapsi meinas tukehtua ruuviin...no pitäähän sitä sattua!!!!!!!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Tietenkään lasta ei saa jättää vahtimatta sekunniksikaan mihinkään korkealle ja sitteriä EI KOSKAAN saa nostaa pöydälle tai sohvalle (vaikka kuinka vahtisi, se lukee jopa sitterin käyttöohjeissa). Ja miksi teillä on lattialla työkaluja tai ruuveja? Ne pois ehdottomasti, mitään vauvalle vaarallista ei saa olla sen saatavilla ikinä!

Ja tuollainen mies ei ikinä olisi vauvan kanssa eikä asuisi enää meidän kanssa, jos todellakin jättää vauvan esim. hoitopöydälle.

Viimeksi muokattu:
voi ap.. sä kuulostat ihan multa :) oon kokoajan sanomassa mitä seuraavaksi tehdään jne. tilanne on menny siihen että saunavuorolla mä meen yksin ja mies vanhemman lapsen kanssa yhdessä.. ei tarvi huutaa ja mököttää.

meitä kai vaivaa tää ylisuorittaminen.. pitää olla se paras ja rima on korkealla. Oma ongelmani on se miten saisin rimaa alemmas ja olemaan "RENTO" :D

[QUOTE="Kikka";27119092]No voi helvetti, niuho tai en, en mäkään sulata tollasta että jätetään vauva vartioimatta sitteriin koska miksi mä haluisin mun lapsen ehdoin tahdoin pudottaa? Jos ei tollasta tajua, niin en mäkään jättäis kahden iskän kanssa.[/QUOTE]

Peesi.

Vauva voi saada aivovaurion sängystä pudotessaan. Miksi kukaan järjissään oleva ihminen ottaisi tahallan riskin siihen?

Typerä ukko ap:lla, kun ei ajattele oman lapsensa turvallisuutta.

Putoamiset korkeilta paikoilta kuten pyykkikoneen päältä tulee estää tietysti, ja jos ap epäilee miehensä asennetta tässä asiassa niin ota se hoitoalusta pois siitä ja alkakaa vaihtamaan vaipat sylissä/sängyllä/sohvalla. Näin ei tarvitse menettää hermojaan kummankaan teistä.

8kk ikäisen itsestään liikkuvan lapsen voi opettaa laskeutumaan alas sängyltä/sohvalta jalat edellä. Yleensä nämä paikat ovat sen verran matalia, että vaikka lapsi joskus vahingossa muksahtaa alas niin mitään vakavaa ei tapahdu. Ehkä ap:n mies "herää" kun kerran muksu tipahtaa hänen huolimattomuuttaan sängyltä (ja huom. tarkoitan nyt että putoaa kohtuu matalalta, ei sieltä pyykkikoneen päältä). Eräs ortopedi sanoi jossain lääkäriohjelmassa, että vauvat "kestävät" n. metrin pudotuksen ihan hyvin joustavien luittensa ansiosta. Eri asia kuitenkin jos sukeltaa pääedellä pyykkikoneen päältä.

Meillä poika oppi melkoisen pian että a) suoriltaan selälleen kaatuminen tuntuu ikävältä ja b) tiettyihin huonekalujen kulmiin pään lyöminen tuntuu ikävältä, joten niiden kulmien pehmustamisen oman kokemukseni mukaan olisi todennäköisesti hidastanut näitä "oppeja" . Toki lapsen luonteestakin riippuu kuinka nopeasti oppii varomaan.

Ja se on selvä, että ne ruuvit ja mutterit eivät kuulu samalle lattialle vauvan kanssa, miten se mies ei oikeasti tätä tajua?

[QUOTE="Kikka";27119092]No voi helvetti, niuho tai en, en mäkään sulata tollasta että jätetään vauva vartioimatta sitteriin koska miksi mä haluisin mun lapsen ehdoin tahdoin pudottaa? Jos ei tollasta tajua, niin en mäkään jättäis kahden iskän kanssa.[/QUOTE]

8kk ikäistä en tietenkään jättäisi valvomatta korkealle lainkaan - ei se sitterin vyö siinä kauheasti pidättele. Sen sijaan ilman vyötä 8kk ikäisen meillä jo jätin, koska osasi "valua" siitä alas ihan nätisti. Sitteri tietenkin aina lattialla, ei pöydällä tms. ;)

En näe suurta vaaraa siinä, että 8kk ikäinen on sitomatta sitterissa, jos sitteri on lattialla.

Ap:n kannattaisi koettaa pitää suunsa kiinni. Miehen tapa olla voi olla yhtä hyvä kuin sinun.

Viimeksi muokattu:
Olen vähän molempien puolella. Teksteistä ei oikeen saa selvää onko mies todella liian huoleton vai onko nainen vai hysteerinen.

Ihan käytännön vinkkejä se hoitoalusta kannattaa nyt viimeistään siirtää lattialle. Meillä alusta on kylppärin seinää vasten pystyssä josta se tulee vaipan vaihdon ajaksi lattialle. Vain siksi ettei kylmällä lattialla tarvii maata. Myöskään se sitteri ei ole ihan noin vanhalle se paras syöttöpaikka. Eikö teillä ole syöttötuolia. Kannattais varmaan hankkia. Kun te ette kuitenkaan sillä sitterillä pärjää niin pitkään, että muksu yltäis normaalilta tuolilta syömään. Se lapsi ei myöskään pysty itse opettelemaan syömään siitä sitteristä käsin.

Ja odota vaan kun se sun lapsi tajuu nousta pystyyn. Aluski sitten useammankin kerran se lapsi tulee kaatumaan selälleen kun ei vielä osaa kunnolla seistä ja laskeutua seisaaltaan takas maahan. Ja ei se lapsi ei mene rikki/vammaudu siitä.

Mä olen ärissyt miehelle vauvan jättämisestä hoitopöydälle (siis hetkeksi vaan, kun hakee vaikka uuden vaippapaketin) ja vaarallisten pikkuesineiden jättämisestä lapsen ulottuville (just noi naulat ja mutterit, tupakat), mutta muuten oon koittanut pitää naamani kiinni vaikka välillä olisi tehnyt mieli sanoa jotain. Ajattelen niin, että jos jatkuvasti russutan jostain, mun sanomiset muuttuu vaan jaykuvaksi taustameluksi miehen korvissa sen sijaan että se tosiaan kuuntelis ja ajattelis mitä mä sanon ;)

Jotenkin en ole yllättynyt näistä vastauksista, vaikka huolestunut kylläkin.

Täällähän tuntuu olevan ihan yleinen mielipide, että vauva vähintään kerran tipahtaa hoitopöydältä, sitä nyt vaan sattuu eikä sille mitään voi, ihan normaalia.

Ihan käytännön vinkkejä se hoitoalusta kannattaa nyt viimeistään siirtää lattialle. Meillä alusta on kylppärin seinää vasten pystyssä josta se tulee vaipan vaihdon ajaksi lattialle. Vain siksi ettei kylmällä lattialla tarvii maata.
Eikö tuo ole selälle epämukava asento?
Hoitopöytä on ihan turvallinen kyllä, kunhan vaan lasta ei jätetä siihen yksin.

[QUOTE="vieras";27118990]Ja teillä mies osallistuu kotitöihin ja lapsensa hoitoon miten? Ei mitenkään? Ja sinä hyväksyt sen miksi?[/QUOTE]

Mies tekee ruoan ja käy kaupassa työn lisäksi, ( on töissä n.12h/pvä), itse olen kotona enkä edes vaadi että miehen pitäisi vielä siivota, pyykätä tms. Enkä todellakaan siis sano että tekisin niin kuin mieheni haluaisi, vaan teen kotityöt pojat kanssa, tai se leikkii ja teen sillä välin. Pointtini oli, että tämä "huolehtivaisuus että jotain sattuu" voi olla myös miehen piirre, ei pelkästään naisten.

Kyl nyt kuulostaa sille että joku sais relaa ja lopettaa toisen niskassa höyryämisen. kohta ap valittaa että mies ei osallistu vauvan hoitoon kun isukilla menee hermo.

Meillä 15v sisään ainut tikkaamista vaatinut tapaturma kävi kun molemmat vanhemmat ja kaksi isoa sisarustakin oltiin vieressä. Pienin päätti näyttää kuinka hyppää,ja paukautti otsansa suoraan pöydänkulmaan. Kaksi tikkiä... Eli se ihan vieressä olokaan ei välttämättä estä kaikkia tapaturmia.

Tuntuu olevan eka lapsi. Meilläki ekan kohdalla kaikki suurinpiirtein pehmustettiin ja kaikkea varottiin. Nyt neljännen kohdalla "turha" vouhkaaminen on jäänyt. Tietenkin lapsesta huolehditaan, mutta liikaa ei kannata varoa. Sitten lapsesta oikeasti tulee arka ja ylivarovainen. Vaikka se vauva on arvokas, niin ei se ihan pienestä rikki mene. Ja omat hermot säästyy kun ottaa vähän rennommin. Ole ylpeä miehestäsi! Ei tuo kuulosta yhtään siltä että kuitenkaan lasta heitteille jättäisi. Ihan tosi, ihme ettei sun mies ole jo suhun hermostunut totaalisesti!

Kyllä vauvaa pitää vahtia kunnolla, ei siinä YLEENSÄ käy mitään jos putoaa mutta JOSKUS käy ja kuka sellaisen riskin haluaa ottaa? Tunnen yhden lapsen jolla aivovaurio, ei kylläkään tietoa johtuuko jostain kolhusta vai onko synnynnäinen mutta siinä on minulle varoittava esimerkki kuinka voi käydä. Teen kaikkeni että lapseni säästyy isommilta kolhuilta.

jotenkin paistaa läpi että ap aloitti aloituksen jälkeen hirveän selittelyn ja keksi miehensä tekemään pahempia uhkia, pesukoneen päälle jättämisiä yms ihan vain oikeuttaakseen oman käytöksensä. ihmettelen vain että miksi.

tavallaan tunnistan itseni tosta ap:n kuvauksesta, mutta oon opetellu pitämään turpani kiinni (ainakin suurimman osan aikaa...)

eli relaa, ei se lasta auta, että käärit sen pumpuliin! kyllä isikin osaa

Yhteistyössä