En tunne kuin yhden ruokarajoitteisen miehen, mutta liudan vastaavanlaisia naisia

Tältä palstalta tiedän erään miesnikin, jolla on ruokarajoite/allergia. Ja siis livenä tunnen yhden.
Enkä valita jostain hengenvaarallisesta pähkinäallergiasta tai keliakiasta tms.

Mutta siis, meillä käy miehiä ja naisia, työelämässä on ollu molempia.

Miksi nykyisin n.50 % mun tutuista naisista narisee "mulle ei sovi gluteeni, ei mulla oo keliakiaa mutta mulla on Fodmap..."

No Echo leipoo kärsivällisesti gluttipullaa.

Sit sovin seuraavan naispuolisen kaverin tulosta ja se känisee "mulla tekee toi E140050 vähän huonoa".

...ja Echo katsoo paniikissa kaupassa, onko mausteseoksessa just sitä.

Vetääkö miehet tuolla vatsa ripulilla, kun eivät kerro tuollaisia edes mun miehelle? Istuvatko kyykkyp*skalla pusikossa hiljaa kärsien joka kyläpaikan jälkeen?

Mulle ei sovi laktoosi. Mutta en ala inistä kyläpaikassa vaikka siellä olis tavismaitoa ja loppupäivän olisin kuin kivulloinen ilmapallo.
 
vierailija
En mäkään kylässä mainitse fodmapista, yritän vain syödä vähän valikoiden ja hillitysti. Illalla sit sattuu mahaan (pahimpia ruis, maito, hedelmät).

En kyllä mäkään tiedä kuin kolme kieliakia-miestä, mutta paljon naisia.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
En mäkään kylässä mainitse fodmapista, yritän vain syödä vähän valikoiden ja hillitysti. Illalla sit sattuu mahaan (pahimpia ruis, maito, hedelmät).

En kyllä mäkään tiedä kuin kolme kieliakia-miestä, mutta paljon naisia.
Niin. Mulla on mielessä 2 vaihtoehtoa.

Miehet eivät hoida itseään ja sit mahansa on kuin pallo, närästää ja veriarvotkin heittelee.

Tai sit naiset kiinnittää huomiota liian tarkasti.

Mutta oikeesti, älkää kyläpaikassa iniskö kuin selkeistä allergioista! Mitään "mä epäilen että mulla on toi IBD" ei jaksais kuunnella. Koska toki kohteliaisuuttani jo sellaisen "puolidiagnoosin" takia hommaan kaupasta korvaavia tuotteita.

Mä osaan luovia ja takataskussa on miljoona korvaavaa reseptiä, mutta se jatkuva korvaaminen alkaa rasittaa.
Juu ei ehkä pari kertaa vuodessa, mutta mun kesä oli yhtä ruokarajoitteisten, tiedostavien naisten passaamista....hommatkaa itse pöperönne!
 
vierailija
No ei varmaan ole pakko järjestää mitään tarjoilua rajoitteisille jos on niin paljon vaivaa.. Ite ainakin jätän mieluummin tarjoilut välistä kokonaan kuin syön jotain mikä on haitaksi terveydelleni (jatkuva tulehdus suolistossa ei ole pikkujuttu joten fodmap on ainoo vaihtoehto). Voit sanoa että tuokaa omat eväät.
 
vierailija
Vieraat syövät sitä mitä tarjotaan. Jos se ei allergian takia käy, niin se on vähän kuin oma moka, jos ei ole ilmoittanut siitä. Silloinkin voi sen tilanteen sivuuttaa kohteliaasti nolostuttamatta emäntää tai valittamatta asiasta. Ja jos joku oma mikäli-dieetti on sitten oman elämänsä ykkösasia, niin luulisi aikuisen ihmisen sitten varustautuvan vaikka omilla eväillä. Musta on todella töykeetä lähteä ruoka-/kahvipöydässä korostamaan omaa ruokarajoittuneisuuttaan ja tekemällä tekemään itsestään tärkeämpää kuin onkaan. Jos mikään tarjottava ei kelpaa, niin aina voi olla syömättäkin. Sen sijaan moukka ei tarvitse olla.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es ja Echo
Vieraat syövät sitä mitä tarjotaan. Jos se ei allergian takia käy, niin se on vähän kuin oma moka, jos ei ole ilmoittanut siitä. Silloinkin voi sen tilanteen sivuuttaa kohteliaasti nolostuttamatta emäntää tai valittamatta asiasta. Ja jos joku oma mikäli-dieetti on sitten oman elämänsä ykkösasia, niin luulisi aikuisen ihmisen sitten varustautuvan vaikka omilla eväillä. Musta on todella töykeetä lähteä ruoka-/kahvipöydässä korostamaan omaa ruokarajoittuneisuuttaan ja tekemällä tekemään itsestään tärkeämpää kuin onkaan. Jos mikään tarjottava ei kelpaa, niin aina voi olla syömättäkin. Sen sijaan moukka ei tarvitse olla.
Juu nää naiset puhuu niistä asioista sillein puolihuolimattomastikin, ei tarkoittaen että mun pitäis reagoida jotenkin.

Mutta ne ei ehkä tajua että ehkä jo sellainen kevyt pohtiminen velvoittaa mua miettimään kauppareissua eri tavalla.
 
vierailija
Mutta miehet!

Pierettekö nurkan takana, kun lähdette kyläpaikasta? Paukutteletteko syrjässä katseilta?
Tai pyydättekö isäntäväeltä anteeksi, että joudutte poistumaan vessaan kesken ruokailun? Puhumattakaan siitä, että joillekin allergisoiva ruoka-aine aiheuttaa anafylaktisen shokin.
Usein fiksut henkilöt ottavat mukaan omat eväät niin ei talonväki joudu kiusalliseen tilanteeseen.
 
Tai pyydättekö isäntäväeltä anteeksi, että joudutte poistumaan vessaan kesken ruokailun? Puhumattakaan siitä, että joillekin allergisoiva ruoka-aine aiheuttaa anafylaktisen shokin.
Usein fiksut henkilöt ottavat mukaan omat eväät niin ei talonväki joudu kiusalliseen tilanteeseen.
Nyt ei puhuta voimakkaista allergioista, anafylaktisen shokin riskissä olevat ihmiset ovat erikseen.
 
vierailija
Mä en tunne ketään tuollaista, mutta kotona meillä on yksi lihaa syömätön ja itsekin syön lihaa nykyisin hyvin vähän, joten välillä teen kahdet ruoat tai sitten yhden "pohjaruoan" ja siihen sitten lihaa tai muuta protskua tai sitten meillä on kokonaan kasvisruoka kaikille.
 
vierailija
Ymmärrän hyvin, että ihminen, joka voi syödä vaikka rautanauloja ilman mitään ongelmia ei voi ymmärtää mitä on elämä sairaan vatsan kanssa. Esimerkiksi jos ihminen palaa helposti auringossa niin ottaako hän silti aurinkoa, ei ota tai on saanut huonoista jalkineista pahan rakon kantapäähän, niin jatkaako vaan edelleen kenkien käyttöä ei jatka. Mielestäni kyseessä on aivan vastaava asia.
 
vierailija
Ja tunnen monia miehiä jotka syövät ruisleipää ja maitoa vaikka sitten pierevät, kärsivät turvotuksesta, suoliston toimintahäiriöistä ja peräpukamista.
Samoin olut maistuu vaikka isovarvas huutaa hallelujaa ja kävely on tuskallista.
 
vierailija
Mutta he voivat itse välttää niitä. Ei se suinkaan ole vierailupaikan tehtävä. Itse sitä on vastuussa mitä suuhunsa laittaa. Omilla eväilläkin voi liikkua.
Mutta echon mielestä ei saa puhua mitään ruokavaliostaan, eikä varmaan edes kysyä että onko jossain ruuassa sitä tai tätä. Pitää vaan syödä kohteliaasti vaikka terveydenhuollossa olisi tietty ruokavalio, esim fodmap, määrätty.
 

Yhteistyössä