En tule lapseni kanssa toimeen... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tänään taas huono äiti-olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tänään taas huono äiti-olo

Vieras
En osaa olla tarpeeksi hyvä äiti 9v. tyttärelleni...Nytkin aamulla tuli taas yhteenotto mitättömästä asioista, mutta mulla ei vain kärsivällisyys riitä. Tyttö on välillä vähän vaativa tapaus, mikä tahansa "kampaus" ei kelpaa. Jos laitan nopeasti jotain, pitääkin olla letit tms. Kouluun onkin jo sitten kiire ja alamme kinaamaan asiasta. Lopulta hän vain itkee ja kiukuttelee asiasta ja minä huudan ja raivoan...Tiedän, että todennäköisesti asia olisi mennyt toisella tavalla, kun olisin heti hänen pyytäessä esim. laittanut letit niin kuin hän tahtoo...Sitten yritän auttaa pukeutumisessa, että laittaisi tarpeeksi paljon päälle (kun nyt ei ole helle!), niin apuni ei kelpaa, mutta toisaalta kyselee koko ajan: pärjäänkö mä näillä vaatteilla. Jos sanon, että et pärjää, niin ei kuitenkaan lisää vaatetta, jos sanon, että pärjäät, niin sitten kyselee silti uudestaan, että tuleeko vaatteissa kylmä...Mitenkään ei ole hyvin! Mulla ei vain hermot kestä, että heti aamutuimaan joutuu satamiljoonaa asiaa vatvomaan...On kolme muutakin lasta ja paljon muutakin tekemistä....Tästäkin aamusta on nyt huono omatunto, kun tyttö kiireessä itkussasilmin lähti kouluun. Vaikka kyllä vielä ulko-ovella kävin halaamassa...

meillä vähän samanlaista! myös esikoistytöllä kolme pienempää sisarusta. MUTTA myös kaveriperheen kuopusneiti, sekä toisen naapuriperheen ainokainen, kolmasluokkalaisia, ovat kaikki samanlaisia! Taitaa jo esimurkku painaa päälle...

ethän vain anna lapsen kiukun vuoksi periksi? tsemppaa itsesi ensin ja sano seuraavalla kerralla että hiukset on nyt näin ja piste. ja nämä vaatteet laitat päällesi ja piste. ei sun tarvi olla vihainen tms., vaan ainoastaan tiukka. halaukset lähtiessä vielä annat silti ihanan välittämisen tunteen lapselle. jos erimielisyyttä tulee, voit luvata vain että ensi kerralla sitten letitetään... piste.

ei lapsi muuta tarvi kuin rajoja ja rakkautta. tuossahan ne tulevat ilmi! tsemppiä!

Selvästi huolehdit lapsestasi (lämmintä päälle jne) joten älä pode huonoa omaatuntoa. Riitoja tulee ja menee, kyllä ne helpottaa. Et ole huono äiti, ei aina voi olla "ruusuilla tanssimista", vaan arkeen kuuluu pienet yhteenototkin. =)

siis laitatko sä vielä tyttösi hiuksia? 9-vuotiaan? Ja vaatteissa autat?
Annappa tytön hoitaa itse hiuksensa ja autat vain pyydettäessä ja silloinkin vain jos itse ei saa, esim letit. Ja vaatteissa anna ite hoitaa asia. Ei se kuole jos se muutaman kerran vähän paleleekin -osaapa sen jälkeen laittaa tarpeeksi.
Annahan sen tytön nyt kasvaa isommaksi ja hoitaa omia asioitaan. ;)

meillä ihan sama 7vuotiaan kans,tyttö hänkin ;) joka aamu tapellaan vaatteista,hiuksista ja sitte meinaa myöhästyä koulusta..vaikka rajustiki riidellään joskus niin silti aina halin ja sanon jotai kivaa ettei jää paha mieli ja mee päivä pilalle sillä.huomionhakua taitaa meilläki olla kun on 5v veli ja 3v sisko (+masuvauva)jotka jää mun kans kotiin päiväks.voi kun se tyttö tajuais että sitä huomiota saa kyllä muullakin tavalla!joskus oikee yllätyn kun se on oikee ihana ja esim aamulla ite pukenu päälleen ja laittanu hiukset ja aamupalan.

Annappa tytön hoitaa itse hiuksensa ja autat vain pyydettäessä ja silloinkin vain jos itse ei saa, esim letit. Ja vaatteissa anna ite hoitaa asia. Ei se kuole jos se muutaman kerran vähän paleleekin -osaapa sen jälkeen laittaa tarpeeksi.

Hiusten laitto on mukava yhdessäolon hetki, huomionosoitus lapselle. Se ei katso ikää ollenkaan, eikä ole kyse siitä, etteikö tyttö osaisi laittaa itse.

Sanoisin, että älä provosoidu, älä lähde niihin vääntöihin mukaan. Jos ei tehty letti kelpaa, ilmoitat että seuraavana päivänä voidaan kokeilla jotain toista, mutta nyt mennään näin. Älä jää jankkaamaan mitään, pusu, hali ja heipat riittää. Sama kaikessa muussakin.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:
Hiusten laitto on mukava yhdessäolon hetki, huomionosoitus lapselle. Se ei katso ikää ollenkaan, eikä ole kyse siitä, etteikö tyttö osaisi laittaa itse.

Juu juu. Mutta turha sitten vikistä että aamuisin se aiheuttaa kränää ja vie aikaa...

En todellakaan laita joka päivä tytön hiuksia, mutta kyllä mä leteissä autan koska jakauksenkin tekeminen on hankalaa yksin...Ja tyttökin haluaa, että hiukset on kiinni kun on kuitenkin suht pitkät hiukset. Vaatteissa autan sen verran sanallisesti, että kysyttäessä sanon mielipiteeni siitä, minkä verran vaatteita pitää olla päällä. Nytkin on nuhassa ja yskässä, joten en halua että enempää kylmettää itseään. Tyttö tottui hellekeleihin, mutta nythän on vain +14, joten ei siellä ihan pikkuhepenissä pärjää. Kyllä minusta vanhemman tehtävä on tällaisissä asioissa 9-vuotiasta vielä ohjata!!! Kyllä tyttö on monessa asiassa itsenäinenkin, mutta selvästi hakee vielä vanhempiensa ohjausta ja minusta näin kuuluukin olla...Hän on kuitenkin vielä LAPSI monta vuotta....

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
En todellakaan laita joka päivä tytön hiuksia, mutta kyllä mä leteissä autan koska jakauksenkin tekeminen on hankalaa yksin...Ja tyttökin haluaa, että hiukset on kiinni kun on kuitenkin suht pitkät hiukset. Vaatteissa autan sen verran sanallisesti, että kysyttäessä sanon mielipiteeni siitä, minkä verran vaatteita pitää olla päällä. Nytkin on nuhassa ja yskässä, joten en halua että enempää kylmettää itseään. Tyttö tottui hellekeleihin, mutta nythän on vain +14, joten ei siellä ihan pikkuhepenissä pärjää. Kyllä minusta vanhemman tehtävä on tällaisissä asioissa 9-vuotiasta vielä ohjata!!! Kyllä tyttö on monessa asiassa itsenäinenkin, mutta selvästi hakee vielä vanhempiensa ohjausta ja minusta näin kuuluukin olla...Hän on kuitenkin vielä LAPSI monta vuotta....

kuulostaa siltä, että toimit aivan oikein. Tytöt nyt joskus on tuollaisia, joinakin aamuina. meilläkin, tyttö on 7v.

AP ei siis kirjoittanut, että hiusten laitto "mukava yhdessäolon hetki"...Se voisi olla sitä, mutta minulle se on vain velvollisuus valitettavasti...En ole mikään "kampaaja"-tyyppi ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

Tietysti hän on lapsi vielä monta vuotta...
Mutta annahan sen tyttösi "ottaa seuraava askel" kehityksessään. Oikeus päättää joistakin asioistaan ja kantaa päätöksensä seuraus.. Mieti aina kaksi kertaa ennen kuin puutut johonkin tyttösi asiaan (vaatteisiin, hiuksiin jne..). Ei hän kuitenkaan ole enää kuin nuoremmat sisaruksensa..

Täällä aivansamanlaista 10v kanssa... Vaatteet aiheuttaa kauheaa raivoamista..illalla ite laittaa seuraavan pv:n vaatteet valmiiksi, mutta aamulla ei käy, kun ne housut tippuu/joutuu laittamaan vyön/on vääränväriset yms ja kaikkihan sit on mun syytä...huoh ja hiukset toinen vaikeus.. ja pikkuveli 8v aamut sujuu loistavasti, vaatteet löytyy päälle ja kaikki toimii..sehän tietysti kiukuttaa isosiskoa vielä lisää :)

peesi

Yhteistyössä