En todellakaan tahdo mitään maalaishäitä! Vanhoillisille vanhemmille ei kelpaa mikään.

• Viestiketjun aloittaja huooh
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";24205541]Ei tietenkään estäkään. Itse vain koen monet hääperinteet hieman, hmm... alistaviksi (ei ehkä oikea sana kuvaamaan)? Monetkaan hääleikit eivät ole hauskoja ja palapaisti ei ole kovin juhlava ruoka (vain minun mielestäni siis), kuin ei myöskään kotikalja sovi italialaisen keittiön antimien kanssa yhteen kovinkaan hyvin.

Huntua, tiaraa ja valkoista mekkoa ja kimppua en tahdo, koska eivät ole tyyliäni, enkä ole neitsytkään enää. Emme kumpikaan oikein tykkää tanssia ja iskelmä ja valssit eivät kuulu lempimusiikkilajeihimme.[/QUOTE]

Nooh, ehkä voisit pukeutua johonkin vaaleaan pitkään pukuun ja jättää hunnun pois. Ja ruuaksi voi vallan mainiosti olla muuta kuin palapaistia (ei meilläkään ollut Hkiläisessä ravintolassa, vaikka perinteiset häät muuten olivatkin). Häät ovat aidosti myös hääparin vanhemmille niin iso juttu ja iso päivä, että en moisen takia lähtisi tappelemaan, vaikka perinteitä vastaan kuinka haluaisinkin tapella.
Menin itse aikanani naimisiin opiskeluaikana 26-vuotiaana ja olen aina ollut aatteiltani hyvinkin feministi. Asiat ahdistavat vain jos tekee niistä ison numeron.

"Eee"
[QUOTE="bbb";24205410]No toi on jo itsekkyyden huippu. Jotain kunnioitusta niitä vanhempiakin kohtaan![/QUOTE]

No ei mun mielestäni oo mitään itsekästä. Ne on sen hääparin häät eikä niiden vanhempien.

Me mentiin maistraatissa naimisiin 2 todistajan läsnäollessa, eikä siihen kahteen mahtunu meidän kummankaan vanhemmat. Eikä kummankaan vanhemmat ollu edes ihmeissään siitä, ettei juuri heitä ollu valittu kahdeks todistajaks. Miks olis pitänyt?

Pistettiin sitten jälkikäteen vanhemmille ja isovanhemmille kortit, että ollaan nyt naimisissa. Onnitteluja tuli kovasti.

ihan vaan kommenttina
[QUOTE="aapee";24205541]Ei tietenkään estäkään. Itse vain koen monet hääperinteet hieman, hmm... alistaviksi (ei ehkä oikea sana kuvaamaan)? Monetkaan hääleikit eivät ole hauskoja ja palapaisti ei ole kovin juhlava ruoka (vain minun mielestäni siis), kuin ei myöskään kotikalja sovi italialaisen keittiön antimien kanssa yhteen kovinkaan hyvin.

Huntua, tiaraa ja valkoista mekkoa ja kimppua en tahdo, koska eivät ole tyyliäni, enkä ole neitsytkään enää. Emme kumpikaan oikein tykkää tanssia ja iskelmä ja valssit eivät kuulu lempimusiikkilajeihimme.[/QUOTE]

Onko tämä todella vanhemmillesi se ainoa tapa viettää häitä? Vai onko tämä se tapa, jolla häitä vietettiin silloin kymmenen vuotta sitten, kun olet mahdollisesti viimeksi osallistunut häihin vanhempiesi kanssa?

Hääleikkejä ei läheskään kaikilla häissä ole tänä päivänä, mutta tuskin vanhempasi oikeasti vaativat niitä järjestämäänkään? Ruoka voi olla juhlavaa "suomalaista" ruokaa, kuten sisäfilettä tai kuhaa. Onko italialainen ruoka teille pakkomielle? Kimppu nyt omasta mielestäni kuuluu morsiamelle maistraatissakin. Kimppu voi olla moderni, vaikka muutama pitkävartinen kukka käsivarrella. Tanssi sopii häihin, joissa on vähintään 50 vierasta. Se on teidän tarjoamaa viihdettä vieraille, eikä hääparin ole pakko tanssia muuta kuin "häätanssi", joka voi olla jotain ihan muuta kuin valssi. Jos vieraita on vähän, niin en järjestäisi tanssia ollenkaan, koska silloin jää vähän vaisuksi, kun pari hassua paria tanssii ja muut istuu pöydissä. Musiikkiesityksiä voi olla tanssin lisäksikin. Jotain ohjelmaa häihin kannattaa kuitenkin järjestää, sellaiset istumahäät ilman ohjelmaa on oikeasti aika tylsiä...

"aapee"
Nooh, ehkä voisit pukeutua johonkin vaaleaan pitkään pukuun ja jättää hunnun pois. Ja ruuaksi voi vallan mainiosti olla muuta kuin palapaistia (ei meilläkään ollut Hkiläisessä ravintolassa, vaikka perinteiset häät muuten olivatkin). Häät ovat aidosti myös hääparin vanhemmille niin iso juttu ja iso päivä, että en moisen takia lähtisi tappelemaan, vaikka perinteitä vastaan kuinka haluaisinkin tapella.
Menin itse aikanani naimisiin opiskeluaikana 26-vuotiaana ja olen aina ollut aatteiltani hyvinkin feministi. Asiat ahdistavat vain jos tekee niistä ison numeron.
Mutta kun en tahdo edustaa niitä perinteitä, joihin en tunne kuuluvani. Ja ei ole kovin mukava olla puvussa, jossa ei tunne oloaan kotoisaksi ja omaksi. Mä en ehkä ole valmis tekemään näitä juttuja omia aatteitani vastaan, nyt on sentään 2000-luku ja mullakin oikeus elää tavallani. Enkä mä tee asioista isoa numeroa, osa asioista ahdistaa silti, miksi olisin vain miettimättä, kun kyse on kuitenkin meidän juhlista?

"aapee"
Onko tämä todella vanhemmillesi se ainoa tapa viettää häitä? Vai onko tämä se tapa, jolla häitä vietettiin silloin kymmenen vuotta sitten, kun olet mahdollisesti viimeksi osallistunut häihin vanhempiesi kanssa?

Hääleikkejä ei läheskään kaikilla häissä ole tänä päivänä, mutta tuskin vanhempasi oikeasti vaativat niitä järjestämäänkään? Ruoka voi olla juhlavaa "suomalaista" ruokaa, kuten sisäfilettä tai kuhaa. Onko italialainen ruoka teille pakkomielle? Kimppu nyt omasta mielestäni kuuluu morsiamelle maistraatissakin. Kimppu voi olla moderni, vaikka muutama pitkävartinen kukka käsivarrella. Tanssi sopii häihin, joissa on vähintään 50 vierasta. Se on teidän tarjoamaa viihdettä vieraille, eikä hääparin ole pakko tanssia muuta kuin "häätanssi", joka voi olla jotain ihan muuta kuin valssi. Jos vieraita on vähän, niin en järjestäisi tanssia ollenkaan, koska silloin jää vähän vaisuksi, kun pari hassua paria tanssii ja muut istuu pöydissä. Musiikkiesityksiä voi olla tanssin lisäksikin. Jotain ohjelmaa häihin kannattaa kuitenkin järjestää, sellaiset istumahäät ilman ohjelmaa on oikeasti aika tylsiä...
Sisäfile useammalle kymmenelle hengelle ei ehkä aivan sovi budjettiimme. SAtumme pitämään italialaisesta ruoasta ja tunnemme erään aivan loistavan italialaiskokin, jonka pitopalvelusta saimme hyvän tarjouksen. Raaka-aineet ovat mhyös halvempia kuin jos tarjoaisimme kuhaa tai sisäfilettä.

Mielestämme meillä ei ole velvollisuutta tanssia, koska tarjoamme vieraille viihdettä mm. musiikkiesitysten muodossa. Lahjakkaita muusikoita ja puhujia on tulossa esiintymään, kun sattuvat ystäväpiiriimme kuulumaan. On myös tulossa muuta ohjelmaa, esim. pieni akrobatianäytös (tulevan mieheni sisko on töissä sirkuksessa).

Mielestäni kimppu ei ole pakollinen, se käyttäköön ken tahtoo:)

[QUOTE="aapee";24205670]Mutta kun en tahdo edustaa niitä perinteitä, joihin en tunne kuuluvani. Ja ei ole kovin mukava olla puvussa, jossa ei tunne oloaan kotoisaksi ja omaksi. Mä en ehkä ole valmis tekemään näitä juttuja omia aatteitani vastaan, nyt on sentään 2000-luku ja mullakin oikeus elää tavallani. Enkä mä tee asioista isoa numeroa, osa asioista ahdistaa silti, miksi olisin vain miettimättä, kun kyse on kuitenkin meidän juhlista?[/QUOTE]

Minusta tuntuu että teet, mutta se on toki oma asiasi.
Sinulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin järjestää sellaiset juhlat omalla kustannuksellasi, jotka haluat, ja toivoa että vanhempasi tulevat paikalle. Mihin sitten haluatkaan häissäsi pukeutua tai muutoin hääpäivääsi juhlistaa, niin se lienee sitten jotain tosi erikoista, jos arvelet, että se poikkeaa nykypäivän häistä niin merkittävästi. Itse olen ollut useissakin häissä joissa on ollut ruokana muuta kuin patapaistia ja musiikkina muuta kuin iskelmiä ja valssia, että en pidä sitä enää erikoisena.

"noo"
Hyvänen aika - hääparilla on täysi oikeus viettää häänsä niinkun haluavat. jos siinä ruvetaan miettimään vanhempien - appivanhempien - isovanhempien toiveita, niin mitäpä niitä omia toiveita enää jääkään.

Ei tartte huomioida kun allergiat ruoissa!

"vieras"
[QUOTE="aapee";24205726]Sisäfile useammalle kymmenelle hengelle ei ehkä aivan sovi budjettiimme. SAtumme pitämään italialaisesta ruoasta ja tunnemme erään aivan loistavan italialaiskokin, jonka pitopalvelusta saimme hyvän tarjouksen. Raaka-aineet ovat mhyös halvempia kuin jos tarjoaisimme kuhaa tai sisäfilettä.

Mielestämme meillä ei ole velvollisuutta tanssia, koska tarjoamme vieraille viihdettä mm. musiikkiesitysten muodossa. Lahjakkaita muusikoita ja puhujia on tulossa esiintymään, kun sattuvat ystäväpiiriimme kuulumaan. On myös tulossa muuta ohjelmaa, esim. pieni akrobatianäytös (tulevan mieheni sisko on töissä sirkuksessa).

Mielestäni kimppu ei ole pakollinen, se käyttäköön ken tahtoo:)[/QUOTE]

Aiotteko tarjota pizzaa ja pastaa? Onko juhlat kohdennettu kavereille vai suvulle?

..
No, vaikuttaa siltä, että olet aika fiksaantunut omaan tapaasi järjestää häät ja se siitä.

Jälkeenpäin ajateltuna olisin ehkä itse järjestänyt vihkimisen jossain ihanalla trooppisella rannalla häämatkan yhteydessä, panostanut luksusmajoitukseen ja kuviin sekä sormukseen. EHKÄ olisin kutsunut pari läheisintä ystäväpariskuntaa mukaan muutamaksi päiväksi ja maksanut osan heidän matkastaan. Vanhemmille olisin voinut antaa luvan järjestää lyhyt kahvitilaisuus (olisin korostanut, että ne eivät ole häät) vaikka morsiamen kotona ja olisivat saaneet kutsua paikalle kaikki sukulaiset ja naapurit ihan oman listansa mukaan. Keitä nyt tuollaiseen kahvitilaisuuteen olisivat paikalle halunneet.

No täällä on toinen pariskunta joka on pitämässä just sellaset häät kuin haluaa. Itseasiassa koko juhlat ois olleet yllätys kummankin lähimmille ellei appivanhemmat ois arvanneet asiaa jo talvella. Omat vanhemmat sai tietää vasta kun kutsu tippui postilaatikkoon. Ainoat joiden kanssa päivää soviteltiin on kaaso ja bestman, koska heidät tahdottiin mukaan maistraattiin todistajiksi. Eikä tähän mennessä oo valituksia kuulunut.

Vieraitakin meillä on huimat 17 kutsuttuna. Ei hääleikkejä saati puheita. Sitä en tiedä kuinka hyvin isäni selviää päivän niin ettei tartte koko ajan höpöttää harrastusfirmastaan, onpahan haastetta sillekin. Puku nyt on vaalea beige turkoosilla pitsillä - ihan vaan kun en tuohon ainoaan ei-valkoiseen pitsiini mistä tykkäsin löytänyt muutakaan sopivaa kangasta. Malli ei taida olla se perinteisin, mutta kukaan ei taida sellasta edes multa odottaa. Ja ihan itse pystytään kevyesti kaikki kustantamaan.

Sen verran on helpolla joustettu että appivanhemmat saa tulla mukaan maistraattiin - ei kaks ihmistä meiän seuruees enää paljoa tunnu. Nuo appivanhemmat kun yleensä reissaa tasan mökilleen, joten nyt tekevät yhen harvinaisemman pidemmän reissun ja viettävät täällä ilmeisesti vuokramökissä koko viikonlopun. Meillä kun tosiaan maistraatti on pe ja su on itse juhla.

huhhheijaa
Minusta tuntuu että teet, mutta se on toki oma asiasi.
Sinulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin järjestää sellaiset juhlat omalla kustannuksellasi, jotka haluat, ja toivoa että vanhempasi tulevat paikalle. Mihin sitten haluatkaan häissäsi pukeutua tai muutoin hääpäivääsi juhlistaa, niin se lienee sitten jotain tosi erikoista, jos arvelet, että se poikkeaa nykypäivän häistä niin merkittävästi. Itse olen ollut useissakin häissä joissa on ollut ruokana muuta kuin patapaistia ja musiikkina muuta kuin iskelmiä ja valssia, että en pidä sitä enää erikoisena.
Ei kai ap sanonutkaan, että hääpaikka, puku tai heidän tapa juhlia olisi mitenkään erikoinen. Hän vain sanoi että se on hänen perinteisten vanhempiensa mielestä tarpeeksi erikoinen, kun siihen ei sisälly niitä perinteisiä juttuja kuten valkoista pukua, maatilaa, valssia jne.

Mun mielestä aikuisen ihmisen ei pidä järjestää häitään vanhempien ehdoilla vain siksi, että käsitykset poikkeavat. Juhlan pitää olla oman näköinen. Tuskin kukaan sen takia nyt, hyvänen aika sentään, jättää tulematta, vaikka oma käsitys häistä onkin erilainen!

Tuskin kenenkään tapa nykyään voi edes olla kovin erikoinen, mutta nyt olikin puhe vain siitä, ettei haluta niitä perinteisiä maalaishäitä ja vanhemmat ehkä kokevat sen hienosteluna tai pitkään noudatetuista normeista poikkeamisena.

"shihtzu"
Miksi minusta tuntuu, että ap haluaa vaikka väkisin tehdä kaikki toisin kuin mitä vanhemmat haluavat, tuntuu että on joitakin traumoja lapsuudesta ja nyt sitten eletään täysin toisenlaista elämää ihan tarkoituksella.
Ap ei selvästikään osaa tehdä kompromisseja, vaan näkee vain oman näkökantansa oikeana eikä arvosta omia vanhempiaan ja heidän näkökantaansa ollenkaan.

Tällainen tunne minulle tulee tästä.

465
Miksi ihmeessä tulisi tehdä kompromissi siinä miten omat häänsä järjestää. Ap puolisoineen itse järjestää ja maksaa niin miksi pitäisi olla häissä sellaista mitä eivät itse koe luontevana? Häät kuulostavat kivoille ja ilmeisesti järjestelyt jo pitkällä.
Jokainen saa mielestäni juhlia juhlansa haluamallaan tavalla. Olisi kai sekin tylsää jos olisi pakko pitää tietynlaiset juhlat.

"vieras"
italialainen ruoka = pizzaa tai pastaa. :headwall: sentään.
Kerro toki lähemmin mitä muuta se on? Etenkin jos sisäfile tyyppiset ratkaisut unohdetaan budjetin takia.

Itselleni tuli lähinnä mieleen ap:n voimakas halu ottaa etäisyyttä "maalaisuuteensa" ja kotitilaansa.

Ei meilläkään ollut hääleikkejä, humppatansseja, huntua... 150 vieraan voimin syötiin hyvin ja kotikaljaa oli tarjolla... jostain syystä hääsuunnittelu ei pyörinyt kaunpunkilais/maalais vastakkainasettelun ympärillä.

"pöö"
Muakin ahdisti, kun muut sanovat mitä häissä pitäisi olla ja kertovat omia mielipiteitä totuuksinaan, ymmärrän ap:n fiiliksiä täysin. Jo se, että muut sanelevat ehtoja, on loukkaavan oloista, ja aiheuttaa jopa vastareaktiota ja tiukemmin omista mielipiteistä kiinni pitämisen. Faktahan on, että loppujen lopuksi naimisiin meno on tasan vaan morsiamen ja sulhasen asia, muut juhlii heitä.

Itse päädyimme menemään maistraatissa kahdestaan, mulla mustat farkut ja silkkineule, miehellä puku kun tuli suoraan töistä (ja mä koulusta), eikä todellakaan mitään kimppuja (joku täälläkin sanoi että kuuluu morsiamelle maistraatissakin - kysyn vaan, että miksi ihmeessä?). Itse en kertakaikkiaan ymmärrä tapoja jotka ei perustu mihinkään muuhun kuin "nokun aina on ja se nyt vaan kuuluu olla niin". Eli mitään perustetta ei ole. Me karsittiin kaikki muu pois, paitse ne osiot, joille meidän mielestä oli hyvä peruste.

Ja tämä minimalistinen naimisiinmeno ei aiheuttanut mitään ongelmia - jos joku siitä olisi kiukutellut, olisin vaan hölmistyneenä katsonut, että mikä oikeus tälläkin ihmisellä on arvostella mun elämää ja valintoja? Olen sen verran itsenäinen ettei se mun maailmaa hetkauta jos joku on eri mieltä mun yksityiselämän ratkaisuista.

Eli, go for it, älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa, sinä ja sun mies ne päätökset teette, aina voi kysyä lapsekkaita "miksi?"-kysymyksiä kun ehdotetaan jotakin, ja vaatia siihen kunnon syyn jolloin asiasta voidaan keskustella.

"Ken guru"
Häät ovat aidosti myös hääparin vanhemmille niin iso juttu ja iso päivä, että en moisen takia lähtisi tappelemaan, vaikka perinteitä vastaan kuinka haluaisinkin tapella.
Mun mielestä on ainoastaan hääparin asia miten häänsä järjestävät. Ei siis kuulu mitenkään yhdellekään toiselle, ei siis todellakaan vanhemmille missään muotoa!!!

"Ken guru"
[QUOTE="aapee";24205670]Mutta kun en tahdo edustaa niitä perinteitä, joihin en tunne kuuluvani. Ja ei ole kovin mukava olla puvussa, jossa ei tunne oloaan kotoisaksi ja omaksi. Mä en ehkä ole valmis tekemään näitä juttuja omia aatteitani vastaan, nyt on sentään 2000-luku ja mullakin oikeus elää tavallani. Enkä mä tee asioista isoa numeroa, osa asioista ahdistaa silti, miksi olisin vain miettimättä, kun kyse on kuitenkin meidän juhlista?[/QUOTE]

Eikä tarvitsekaan! Jokainen saa ehdottomasti järjestää juuri sellaiset häät kuin haluaa.

"Ken guru"
[QUOTE="shihtzu";24207414]Miksi minusta tuntuu, että ap haluaa vaikka väkisin tehdä kaikki toisin kuin mitä vanhemmat haluavat, tuntuu että on joitakin traumoja lapsuudesta ja nyt sitten eletään täysin toisenlaista elämää ihan tarkoituksella.
Ap ei selvästikään osaa tehdä kompromisseja, vaan näkee vain oman näkökantansa oikeana eikä arvosta omia vanhempiaan ja heidän näkökantaansa ollenkaan.

Tällainen tunne minulle tulee tästä.[/QUOTE]

Minkä ihmeen takia kukaan teksi kompromisseja omien vanhempiensa kanssa omien häiden järjestämisessä? Se ei kuulu vanhemmille pätkääkään minkälaiset häät järjestää.

Ap, järjestä vain sellaiset häät kuin haluat.
Italialainen ruoka häissä on hieno idea, se että poikkeaa suomalaisista perinteistä on vain virkistävää ja häät jos mikä on erinomainen tilaisuus vieraillekin tutustua ja kokeilla hieman erikoisempia ruokia kuin lohikeittoa, karjalanpiirakoita, emmentaljuustoa viinirypäleiden kera tai kalakukkoa...

Ei meidänkään häissä ollut mm. valkoista pukua minulla, ei oltu kirkossa vaan pappi tuli kiltisti ravintolaan... vieraita viihdytin aloittamalla hääkakun kermojen ym. laittamisen pääruoan jälkeen, että olisihan tuossa varmasti tarvittu joko digoksiinia tai nitroa tiukkapipoisten kohdalla :)
Mutta häät olivat juuri sellaiset kuin halusimme eikä olisi voinut olla parempaa päivää.

Yhteistyössä