En taida tässä tilanteessa saada opintotuen asumislisää? Olisi kyllä niin tarpeen saada liiton raha opiskeluun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lähihoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lähihoitaja"

Vieras
Asumme avomiehen kanssa yhdessä, mutta Kelan sivujen mukaan puolison tulot ei vaikuta asumislisään. Vuokrasopimus on kuitenkin vain miehen nimissä sen takia, että vuokranantajan ilmoituksessa painotettiin luottotietojen kunnossa olemista ja mulla on luottotiedot menneet. Vuokran kuitenkin maksamme puoliksi.

Haaveilen nyt vuoden kestävästä koulutuksesta, mutta jos en saa työkkäristä suostumusta omaehtoiseen opiskeluun niin ei mulla taida olla varaa opiskella. Olen nyt työtön ja saan liitosta rahaa ihan mukavasti. Koulutukseltani olen lähihoitaja ja haaveilen opiskelevani toisen suuntautumisen. Työkkäri vain ei pakosta tue tätä. :(

En millään pärjää jos saan vain opintorahaa koska enhän saisi sillä maksettua edes omaa osuuttani vuokrasta. Jos saisin lisäksi asumislisää, niin mun laskujen mukaan saisin maksettua oman osuuden vuokrasta ja sitten rahaa jäisi n.50€. Ei sillä maksettaisi puhelinlaskua, lainanlyhennystä, opintolainan lyhennystä, lääkkeitä ja ruokaa.

Täällä työtilanne todella huono ja ei voi laskea sen varaan, että saisin sijaisuuksia niin, että niiden rahojen avulla pärjäisi. Ja kun pitää ottaa huomioon se, että en voi arkisin tehdä töitä koska koulu niin kaukana että olisin kotipaikkakunnalla vasta kuuden aikaan ja se on mahdoton ajatus iltavuorojen kannalta.

Voi miten mä saisin työkkäriin vakuutettua, että tarvitsen heidän puoltamisensa tähän?! Työkkärin virkailijakin kyllä sanoi, että työtilanne on nyt huono. Opiskelemalla toisen suuntautumisen parantaisin mahdollisuuksiani saada töitä koska olen kuitenkin valmis tekemään töitä myös vanhalla suuntautumisella. Tähän toiseen vain en voi mennä töihin ilman sopivaa koulutusta.

Puolet asunnosta on lain mukaan oikeus vuokrata alivuokralaiselle. Siihen ei vuokranantajan lupaa tarvitse.

Ehdotin vaan kun eräs tuttuni oli samantyyppisessä tilanteessa ja se ratkaistiin tällä alivuokralaissysteemillä.

Milloin muka on muuttunut, että opiskelijan asumislisää saisi, jos asuu yhteisessä taloudessa? Yleistä asumistukea siihen on saanut, ihan kuten saisit nykyiselläänkin, jos tulot on tarpeeksi pienet.

Yhteistyössä