En suosittele uusperhettä kenellekään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan määrittelyasiaa: onko uusioperhe vain sellainen, jossa on vähintään yksi eronnut exällinen puoliso, entäpä jos liitossa ovat leski ja lapseton uusi puoliso entä jos lesken uudellakin puolisolla on lapsia? Entä jos leskellä ei ole lapsia mutta uudella puolisolla on? Määritteleekö uusperheyttä lasten olemassaolo?

Uusperhekuvioita ei kyllä tosiaan voi suositella kuin aikuisille ihmisille, jotka ovat sinut itsensä ja omien ratkaisujensa kanssa.

Ikävä kyllä harvempi uusperhettä väsäävä sitä vain on. Entisen suhteen kuonat jäävät käsittelemättä ja ne sitten tuodaan mukaan uuteen suhteeseen. Ja kannetaan jotain (aiheellista tai aiheetonta) syyllisyyttä lasten suhteen, joka ratkaistaan huonoimmalla mahdollisella tavalla, sääntöjen puuttumisella tai rahalla.

Tuo tilanne ei ole helppo kenellekkään ja kuulostaa tosi kurjalle. Näin ulkopuolisen "korviin kuulostaa", että teillä kaikilla olisi varaa tarkistaa omia asenteita ja pitää pieni perhepalaveri. Tilanne tuskin muuttuu miksikään, jos yksikään teidän perheenne jäsenistä jatkaa nykyistä linjaansa.

Jos olis mahdollista, pitäis aikuisten kokoontua ensin keskustelemaan pelisäännöistä (riitelemättä!) ja sen jälkeen sama uudelleen niin, että lapset on mukana. Mikäli ex-puolisoiden on mahdottomuus olla tässä paikalla, heidän kanssaan täytyisi sitten puhua erikseen.

Tulee mullakin mieleen, että lapsi protestoi kehuskelemalla leluillaan ja on jotenkin "hukassa". Voisiko hän kokea asemansa uhatuksi ja sen takia tuoda itseään esille näin? Oletteko ikinä keskustelleet lasten kesken siitä, että isän tai äidin rakkaus ei muutu, vaikka perheseen tulee uusia lapsia?

Teillä ei tunnu olevan yhtenäistä perhettä tällä hetkellä ja sen eteen te kaikki joudutte tekemään töitä.

Meillä on sellainen uusperhe, että on vain yksi lapsi. Ei ole sinun tai minun lapsia erikseen. Lapsella on enemmän välittäviä aikuisia ympärillään enkä tunne että tästä kamalasti olisi mitään haittaa lapselle. Tietysti se, että vanhemmat on eronneet, ei ole paras malli lapselle mutta nyt kävi näin.

[QUOTE="vieras";26229053]Uusperhekuvioita ei kyllä tosiaan voi suositella kuin aikuisille ihmisille, jotka ovat sinut itsensä ja omien ratkaisujensa kanssa.

Ikävä kyllä harvempi uusperhettä väsäävä sitä vain on. Entisen suhteen kuonat jäävät käsittelemättä ja ne sitten tuodaan mukaan uuteen suhteeseen. Ja kannetaan jotain (aiheellista tai aiheetonta) syyllisyyttä lasten suhteen, joka ratkaistaan huonoimmalla mahdollisella tavalla, sääntöjen puuttumisella tai rahalla.[/QUOTE]

Tämä on niin totta!! Uusperhe ei tule ikinä toimimaan, jos vanhemmat erosta johtuvasta syyllisyydentunnostaan lahjovat lasta niin, että hän saa tehdä mitä haluaa ja saavat kaiken mitä mieleen sattuu tulemaan. Jos eronnut vanhempi ei tästä kykene pääsemään yli ja käymään eroaan läpi henkisesti, ei kyllä kannata uusperhettä edes harkita.

Keskenämme ollaan keskusteltu lukuisat kerrat. Silloin mä saan vaan aina kuulla samaa laulua siitä, että miltä minusta tuntuisi, jos en näkisi lapsiani kuin joka toinen viikko ja jos mun lapset itkis ettei halua tulla mun luo. Ymmärrän kyllä, että se tuntuu pahalta, mutta en silti ymmärrä miten lapsien arvottaminen eriarvoiseen asemaan auttais meidän tilannetta mihinkään suuntaan.

Ja tässä lähitulevaisuudessa on tulossa tapaaminen, jossa ollaan kaikki miehen lapsen elämässä vaikuttavat ihmiset, eli mies, hänen exä, hänen exänsä nyxä ja minä.

On niitä toimiviakin uusperheitä. Meidän perhe kai lasketaan uusperheeksi, kun esikoisellani on eri isä. Puhumme aina meidän lapsista, eikä kukaan ole eriarvoisessa asemassa meille kummallekaan vanhemmalle. Exiä ei ole kuvioissa. Koen että meillä on ydinperhe, vaikka muut sen uusperheeksi määrittelisivätkin.

Mun vanhemmat eros ja isä meni naimisiin nuoruuden rakkautensa kanssa. Ite asuin silloin jo toisella paikkakunnalla. Mun kaks aikuista sisarusta asu viä silloin isän luona ja nekin muutti vähä ton jälkeen omilleen.

Muistan kun näin isän puolison ekan kerran ja samalla näin mun vanhimman pikkusisko puolen eka kerran. Jännitin ihan hirveesti koko tilannetta, samalla näin isän puolison äitinkin. Mutta loppupeleissä kaikki meni paremmin kuin hyvin, isän puoliso on aivan ihana ihminen ja on mulle tullu tässä vuosien varrella läheiseks ystäväks ja rakastan niitä meijän henkeviä keskusteluja, näin voidaan molemmat tutustua toisiimme aina vain paremmin. On hyväksyny mut ja mun kaks biologista sisrusta todella hyvin ja pitää meitä tärkeinä. Isän vaimo vaan sanoo, että pelkäs alussa sitä paljon, että inhotaan häntä ja haukutaan. Mutta semmosta ei ollu alun alkaenkaan. Hyväksyin tilanteen semmosena kuin oli, isä ei ollu onnellinen äitin kanssa ja oli parempikin että, ne eros koska molemmat oli mun teini iästä saakka onnettomia. Isä petti äitiä ekan kerran kun olin 15v ja meillä oli lapsuudenkodissa sillon monen vuoden ajan täys helvetti päällä. Se vaikutti meihin kaikkiin ja jokainen vaan halus päästä pois ja kukaan ei siltikään tehny asialle mitään. Tosin mä muutin pois melki heti kun täytin 18v ja muutin toiselle paikkakunnalle.

Nyt mulla on kaks pikkusiskopuolta ja itelläni on tytär. Pikkusisko puolet on mulle ihan yhtä tärkeitä kuin mun kaks biologista sisarusta. Äitipuoli on myös tärkeä ihminen ja soitellaan usein, halataan aina kun nähään jne.

Mutta, on noi uusperhekuviot hyvin paljon kiinni ihan niistä jokaisesta ihmisestä ja siitä kuinka tilanteen on käsitelly ja hyväksyny. Kuinka paljon ihmiset on valmiita näkemään vaivaa asioitten eteen. Painotan avointa keskustelua, niinkuin meillä oli alusta saakka ja tehtiin asioita yhessä porukalla, just sen takia että, päästiin paremmin tutuiks.

Yhteistyössä