en sit päässy :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallekarhu2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta vastaavasta löytyy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä:
Ja muuten... tradenomiopiskelu on aikas leppoisaa. Ei niin aikaa vievää ...silloin tällöin tarvii tenttiin lukea ja joskus joku helppo parin sivun "aine" väsätä, mutta aika samanlaista kuin lukio.

Eli sinänsä sulla jää kyllä aikaa matkustaa poikaystävää katsomaan. Reilun sadan kilsan matka maksaa opiskelijalle menopaluuna 16 e. Se EI ole niin paljon, että se taloutta kaataa ja ett sitä vasten tarvitsee sitten kovinkaan paljon muuta rahankäyttöä kiristää. Kerran kun jätätte leffan väliin, niin siinä on taas yks viikonloppu maksettu. :)

On se aika paljon, jos kuukaudessa saa rahaa 420 euroa (opintotuki ja täysi asumislisä). Tosta kun menee ainakin puolet asuntoon, ja jollain rahalla pitää ostaa ruokaakin... Eli joka viikonloppu jos kulkee, niin 64e. Kyllä minä äänestän talouskoulua.

Ei ole, been there done that. ;) ...tuon summan "säästää" muista menoista aika helpolla. Jättää parit karkkipussit väliin.

Sitä paitsi, luulis, että poikaystäväkin haluaa sua nähdä? Eli voisitte maksaa puokkiin noi matkakulut (tai se tulla sun luo joka toinen viikonloppu).

Mut oikeesti sun on järkevin aloittaa sellaiset opiskelut, jotka vie sua eteenpäin sillä uralla, jota tahdot tavoitella. Jos sulla on siihen mahdollisuus, ei kannata jättää sitä lykkäytymään.

Mietis nyt: jos aloitat nyt ton, se on jo vuosi pois kolmesta. Sit enää kaks, yks ja sit oot vapaa lähtemään ihan mihin vaan. AMK-opiskelut on tosi helpolla ja nopeeta suoritettu, jos niin päättää!

oot ihan oikeassa. tavallaan. mun kohdalla vaan on se tilanne, etten välttämättä muutenkaan olis tradenomia opiskellu loppuun asti vaan pyrin ensi kesänä uudelleen sosionomi linjalle johon en ny päässy, se on se mun toiveammatti. tää tradenomi oli enemmänki "välivaihe" tms..

Siinä tapauksessa kannustan sua menemään ihan rehelliseen työhön, mistä sulla on mahkuja tienata itsellesi kiva pesämuna sitä varten, että kun joskus tiedät, mitä haluat, sun ei tarvi opiskelijana kituuttaa, kun on vähän säästöjä. ...ja töitähän saat varmasti j-kylästäkin. :)

Yliopistolla opiskelutarvikkeet ei maksa. :) KAksi monistemaksua olen maksanut, yhteensä vitosen.

Musta kuulostais siltä, että sun ois hyvä mennä sinne talouskouluun, ja hakea sitten sosionomiks. Miks sää tradenomiks menisit, jos et aio sitä loppuu käydä.

Yliopistolla opiskelutarvikkeet ei maksa. :) KAksi monistemaksua olen maksanut, yhteensä vitosen.

Musta kuulostais siltä, että sun ois hyvä mennä sinne talouskouluun, ja hakea sitten sosionomiks. Miks sää tradenomiks menisit, jos et aio sitä loppuu käydä.

mut jos en väärin muista niin avopuoliso just maksoi yliopiston vastaanottamismaksun yli 80e joten ei sekää ihan ilmasta oo :laugh:

No jos kerran et edes halua tradenomiksi niin ihan turhaan niitä opintoja aloitat! Niistä ei saa edes hyväksilukuja sit sosionomipuolella, kun ovat ihan eri alaa! Töihin hakemaan työkokemusta (esim. harkkariksi päiväkotiin tai kouluun, niin saat pisteitä, mutta harkkareille maksaa työkkäri ihan minimaalisen korvauksen, eli esim. kassalla saisit kyllä enemmän rahaa) tai talouskouluun!

Sanotaanko, että enemmän kuin vähän ainekohtaista!

Ei kantsi yleistää! Joissakin aineissa saat kuule maksaa piiiiiiiitkän pennin opuksista yliopistollakin. Kaikista ei ole mahdollista saada valmiita prujupinkkoja ;)

mut jos en väärin muista niin avopuoliso just maksoi yliopiston vastaanottamismaksun yli 80e joten ei sekää ihan ilmasta oo :laugh:

Opiskelutarvikkeista puhuinkin, en jäsenmaksusta. Tosta summasta on yli kolmekymppiä lääkärimaksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja eipäs yleistetä:

Sanotaanko, että enemmän kuin vähän ainekohtaista!

Ei kantsi yleistää! Joissakin aineissa saat kuule maksaa piiiiiiiitkän pennin opuksista yliopistollakin. Kaikista ei ole mahdollista saada valmiita prujupinkkoja ;)

Meillä ei ole monisteitakaan. :D Paitsi nuo kaks nippua, joista maksoin.

Joo, yliopisto-opiskelu (samoin kuin teknillinen korkeakoulu) maksaa vuodessa 80 e (about). Ylioppilaskunnan jäsenmaksu. Sitä vastaan saa opiskelijakorttiin tarran ja sitä vastaan kaikki muut opiskelijan etuudet.

En päässyt minäkään. Jäin kiinni muutamasta pisteestä. Olen 7. varasijalla. Ylimääräisiä ei oltu otettu, mutta tuskin 7 peruu. Täytyy kuitenkin jonottaa.
Pääsin kyllä toiselle linjalle, toiseen kaupunkiin, mutta minulla on perhe ja mies jolla työ täällä, joten en vastaanota paikkaa sinne.

2 pistettä, voi veeee kun ottaa päähän.

En päässyt minäkään. Jäin kiinni muutamasta pisteestä. Olen 7. varasijalla. Ylimääräisiä ei oltu otettu, mutta tuskin 7 peruu. Täytyy kuitenkin jonottaa.
Pääsin kyllä toiselle linjalle, toiseen kaupunkiin, mutta minulla on perhe ja mies jolla työ täällä, joten en vastaanota paikkaa sinne.

Mä oon ekana vuonna, kun hain (tosin yliopistolle) jääny 0,4 pisteen päähän ja silti mua ennen oli jo 4 semmosta, jotka oli jääny pienemmälle pistemäärälle.

Joten kahden kokonaisen pisteen jääminen on jo aika kaukana ...niin paljon, että sitä ei kantsi ees surra. :)

Talouskoulusta voi ihan oikeasti olla jopa hyötyä jos sosionomiksi aiot opiskella. Voi siis jotain saada jo suoritetuksi.

AMK:ssa on mahdollista (ainakin joillakin koulutusvaihtoehdoilla) anoa sisäistä siirtoa sekä koulujen välistä siirtoa. Suosittelen, että jonotat paikkaa Jyväskylään, ja ilmoitat ottavasi paikkakuntasi opiskelupaikan vastaan. Aloitat siellä, ja saattaa olla, että saat siirron piankin, mikäli paikkakuntasi ja Jyväskylän tradenomikoulutusten välillä on vaadittava siirtomahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja lohdutus:

Mä oon ekana vuonna, kun hain (tosin yliopistolle) jääny 0,4 pisteen päähän ja silti mua ennen oli jo 4 semmosta, jotka oli jääny pienemmälle pistemäärälle.

Joten kahden kokonaisen pisteen jääminen on jo aika kaukana ...niin paljon, että sitä ei kantsi ees surra. :)

No tämä ei kyllä valitettavasti lohduttanut. Päinvastoin. =/
Oliko tarkoitus olla ivallinen vai mitä? Ja onko amk:ssa edes muita kuin kokonaispisteitä?

Minä pääsin opiskelemaan sosionomiksi, mutten voi aloittaa vasta kun vuoden päästä, koska olen äityislomalla. Siispä luen avoimessa ammattikorkeassa sosionomilinjan kursseja, niitä voi sitten hyväksilukea kun aloittaa opiskelut ja niistä vois olla apua kouluun pääsemisessä, eli oisko se yksi mahdollisuus. Samalla jäis aikaa tehä töitä.

Yhteistyössä