En saanut romanttista joululahjaa mieheltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mmmm

Vieras
Monissa parisuhdeoppaissa tai parisuhdeoppaiden "raamatuissa" (mm. Ellen Fein Säännöt) kehoitetaan jättämään mies jos hän ei osta romanttista lahjaa jouluna tai syntymäpäivänä. Sain mieheltäni (ollaan seurusteltu puolitoista vuotta) joululahjaksi ei-romattisen lahjan. Vuosi sitten hän antoi minulle kauniin korun lahjaksi. Pitäisikö minun tulkita tämä niin, että miehen kiinnostus minua kohtaan on häviämässä / hävinnyt? Eli jätänkö miehen vaikka suhde toimii muuten ok, vaikkakin yhdessä oleminen on arkipäiväistynyt? Lahja tosin oli tarpeellinen ja käytännöllinen.

Juttele miehesi kanssa, niin tiedät, että mitä hän ajattelee. Aika harva mies on hyvä ostamaan lahjoja. Itse en ole vielä koskaan törmännyt sellaiseen mieheen, joka osaisi ostaa minulle lahjoja. Ne harvat kerrat, kun olen saanut lahjaksi esim. koruja, niin korut eivät ole olleet yhtään mieleisiäni. Mieluummin otan vastaan vaikka kuntosalille lahjakortin, paistinpannun tms. kuin että saan henkilökohtaisen lahjan, joka ei ollenkaan miellytä. Samoin alusvaatteita en halua, koska koko ja malli ei kuitenkaan osu kohdalleen.

Jos romanttisen lahjan saaminen on sinulle todella tärkeää etkä saa arkisin normaalissa elämässä romantiikkaa, niin ehkä siinä tapauksessa kannattaa miettiä, että mitä suhteelta oikein haluat. Suosittelen, että sanot suoraan miehelle, että suhteen jatkamisen edellytyksenä on romanttiset, henkilökohtaiset lahjat, jos kerta tilanne on se, että sellaista todellakin tarvitset.

Ulkomaisissa (erityisesti jenkki-) ihmissuhdeoppaissa on se vika, että siellä kulttuuri on osittain erilaista. Isoissa kaupungeissa itä- ja länsirannikolla voidaan olla ihan mitä vaan (esim. homous on hyväksyttävämpää kuin pienissä uskonnollisissa maaseututaajamissa), mutta valtaosa ihmisistä elää perinteisten arvojen mukaan, jossa koti, uskonto ja isänmaa ovat isossa roolissa. Siellä nainen lopettaa uransa (ainakin kokopäivätyön) ja keskittyy perhe-elämään ja miehen tukemiseen, jolloin mies on enemmän perheen päänä. Tällöin naisen pitää esim. olla naisellinen, jotta ei tarvitse pelätä, että mies löytää kauniimman ja nuoremman vaimon. Vastaavasti mies tukee vaimonsa naisellisuutta romanttisilla lahjoilla. Kulttuurissa onkin esim. Ystävänpäivällä ihan eri mittakaavan merkitys kuin meillä Suomessa.

Suomessa on enemmän sellaista uudisraivaajan mentaliteettiä, jossa nainen on itsenäinen ja vahva. Se näkyy ulkonäössäkin. Ei täällä naiset juurikaan käytä näissä säissä korkokenkiä ja meikkaa & käherrä hiuksia tuntia ennen töihin lähtöä, koska täällä on usein se tilanne, että mies ajaa yksin autollaan töihin ja vaimo kulkee töihin julkisilla kulkuneuvoilla ja raahaa 2-4 muovikassillista ruokaa kaupasta kotiin. Kun Suomi-mies ei puhu eikä pussaa, niin silloin on vaikea kuvitella, että kun miehen lapsuudenkodissakaan ei perheen äitiä ole hemmoteltu, niin eipä se mies osaa sellaista tehdä omalle vaimolleenkaan.

Minä sain mieheltä viime vuonna lähikaupasta itse valitsemani Aku Ankan taskukirjan! :-) Olisin saanut sen itse myös paketoida mutta en sitten muistaakseni jaksanut kun taisi olla jo aatto ja muutaman tunnin päästä olisi kuitenkin pitänyt jo avata se... Itse ostin miehelle hammasharjakotelon, maksoikohan 90 senttiä. Onkohan meitin parisuhde kriisissä?

Eiköhän tämä aloitus ollut vähän kieli poskessa kirjoitettu, toivon ainakin ;) Minusta nuo lehtien neuvot ovat lähinnä naurettavia, valitettavasti on tosin niitäkin jotka oikeasti seuraavat noita neuvoja.

Itse emme tänä vuonna ostaneet lahjoja toisillemme mieheni kanssa, ostimme juuri ennen joulua auton ja päätimme että se saa olla joululahja molemmille... Ei varmaan kovin romanttista, mutta mitäs sitten. Silloin kun mieheni on lahjoja minulle ostanut, ovat ne useimmiten olleet hyödyllisiä, mutta myös osoittaneet että hän tuntee minut ja ajattelee minua lahjoja ostaessaan. Olen esim. saanut häneltä pienen maton sängyn viereen laitettavaksi, koska lattia on kylmä ja jalkani muutenkin aina palelevat. Samalla periaatteella hän voisi antaa minulle vaikka villasukat ja se olisi mielestäni parempi lahja kuin vaikkapa koru.

Unohdin mainita, että mieheni ei ole suomalainen, vaan kulttuurista, jossa naisellisuutta korostetaan. Tässä kulttuurissa naisen tulee olla nainen ja perinteenä on, että naiselle ostetaan koruja ym. lahjaksi.

Kovastihan korostetaan, jotta uuteen maahan muuttavien pitäisi yrittää sopeutua uuden maan kulttuuriin. Jospa ap:n kaveri onkin oppinut ja sulautunut meidän kulttuuriimme ja huomannut, jotta suomimiehet eivät paljon naisiaan lahjo. Sitä tehdään vain siinä vaiheessa, jossa kaunokaista vielä hurmataan ja sen jälkeen homma on hoidettu.

miehesi on vaan oppinut suomalaisille tavoille, ei muuta huolestuttavaa.

Itse olen saanut mieheltäni joululahjaksi mm.

- kodin avaimen,
hukkasin alkuperäisen joskus loppusyksystä ja tulin himaan aina kellarin oven kautta.
Kyllä ketutti kun luulin, että jees.. korunhan se on tällä kertaa ymmärtänyt ostaa.
Mies oli kuin Hoo Moilanen ja ihmetteli miksi olin niin pettynyt. Hänestä se oli tosi hyvä lahja. Ikioma avain omaan kotiin.

- lumilapion autoon
olin sinä vuonna jumissa jouluviikolla Hesan kinoksissa yli tunnin ja kaivoin sohjoa pois käsin.
Oli etsinyt lumilapiota kuudesta rautakaupasta ennenkuin löysi. Tarpeeseen sekin tuli.

- kortin jossa luki ... 20 kuutiota parasta multaa keväällä pihamaalle.
Suunnittelin näet hirveellä höyryllä marraskuussa hyötypuutarhan perustamista seuraavana
keväänä. Pakkohan se kasvimaa oli laittaa kun joululahja tulla tupsahti huhtikuun lopussa.
Mies kyllä auttoi mullan levittämisessä ja lapset viljelyssä. Vieläkin laitellaan salaattia sun
muuta kasvamaan vaikka suurin innostus on jo tässä kymmenessä vuodessa laantunut.

- 5 auton pesukertaa lähihuoltoasemalle miehen itsensä käyttämänä.
Mun auto on aina likainen, ajan paljon päivittäin.

- 2 kk imurointia. Tosin siivosi jo muutenkin, mutta 2 x viikossa imurointi oli kyllä jo suuri
ponnistus miehelle joka inhoaa imurointia yli kaiken.

- yleensä lahja on lottokuponki, ässäarpa tai kirja jonka hän itse haluaa lukea.
Minä kun luen kaikki kirjat mitä kotiin kulkeutuu, niin ei ole väliä kenen kirjoittama se on.

- iso pöytäliina.
Olin katsonut sitä ruokapöydällemme, mutten raskinut ostaa. MIes oli hakenut samana iltana.

Näistä lahjoista on mun mielestä romantiikka kaukana.. mutta toisaalta rakkautta piisaa meillä kummallakin vielä näin vuosikymmentenkin jälkeen.

Ei ne lahjat vaan ne päivittäiset teot ja käyttäytyminen....vain niillä on merkitystä.

Monissa parisuhdeoppaissa tai parisuhdeoppaiden "raamatuissa" (mm. Ellen Fein Säännöt) kehoitetaan jättämään mies jos hän ei osta romanttista lahjaa jouluna tai syntymäpäivänä. Sain mieheltäni (ollaan seurusteltu puolitoista vuotta) joululahjaksi ei-romattisen lahjan. Vuosi sitten hän antoi minulle kauniin korun lahjaksi. Pitäisikö minun tulkita tämä niin, että miehen kiinnostus minua kohtaan on häviämässä / hävinnyt? Eli jätänkö miehen vaikka suhde toimii muuten ok, vaikkakin yhdessä oleminen on arkipäiväistynyt? Lahja tosin oli tarpeellinen ja käytännöllinen.

Tuo on miehesti tapa kokeilla, miten hullu tehdään uteliaaksi. Hyvin näytti onnistuneen, kun pohdit asiaa netissäkin. :-)

Viimeksi muokattu:
No mutta sähän sait sen korun jo viime vuonna. Nyt oli jo käytännöllisemmän lahjan vuoro. Ole ihan tyytyväinen ajattelematta turhia.

Mun mies osti ensimmäisinä vuosina aina jotain ihan kummaa ja mulle sopimatonta. Esim. pipon ja kaulahuivin, vaikken ikinä käytä pipoja. Vasta kun oltiin ainakin viisi vuotta seurusteltu, alkoi tulla koruja ja kelloja ja lahjakortteja romanttisiin kylpylälomiin jne.

Älä rasita mieltäsi turhuuksilla. Nauti rakkaudestasi.

Joo! Jätä tuommoinen junttisika heti. Maailma on kunnn miehiä pulloillaan!

Viimeksi muokattu:
Minusta taas nuo yhden kirjoittajan luettelemat mieheltään saamat lahjat ovat arjen romantiikkaa kauneimmillaan :) Ehkei sitä aina heti siinä tilanteessa hoksaa, mutta kauempaa kun katselee huomaa että miehesi on kiinnittänyt huomiota juuri sinun toiveisiisi ja tarpeisiisi, suloista.

Eiköhän olisi selvintä, että ostat 2 kpl ohje-kirjasia ja annat aina toisen kappaleen poikaystävällesi ja samalla ilmoitat, että toimit tämän kirjan ohjeiden mukaan.

Mikä olisikaan miehelle helpompi kuin saada suoraan käteen nartun käyttöohjeet, ei tarvitsisi muuta kuin lukasta sivulta 23 mitä se narttu heinäkuulta odottelee.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain;10756404:
Minusta taas nuo yhden kirjoittajan luettelemat mieheltään saamat lahjat ovat arjen romantiikkaa kauneimmillaan :) Ehkei sitä aina heti siinä tilanteessa hoksaa, mutta kauempaa kun katselee huomaa että miehesi on kiinnittänyt huomiota juuri sinun toiveisiisi ja tarpeisiisi, suloista.

Just näin. Mies on kuunnellut ja ollut läsnä elämässäsi aidosti ja halunnut rakkaudesta auttaa arjen pattitilanteissa. Voiko sen romanttisempaa olla? :)

Just näin. Mies on kuunnellut ja ollut läsnä elämässäsi aidosti ja halunnut rakkaudesta auttaa arjen pattitilanteissa. Voiko sen romanttisempaa olla? :)

Samaa mieltä :) Niistä lahjoista oli 2 kk imurointia todella hellyyttävää, mikäli kuitenkaan ei imuroinnista edes pidä. Just noin, että enemmän tekoja kuin sanoja ja mieluummin välittämistä kuin turhia tavaroita!

Viimeksi muokattu:
Vai pitäisi vielä saada romanttisia lahjoja, kun kirjassa niin lukee :D
Anteeksi nyt vaan, mutta järki käteen.

Minä en kummemmin lahjoja kaipaile, vaikka onhan se kivaa niitä saada.
Paras lahja on sellainen, joka tulee tarpeeseen, oli se sitten pari uusia ajohanskoja tai paketti vessapaperia.
Korut yms. ostan mieluiten itse.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;10755673:
Unohdin mainita, että mieheni ei ole suomalainen, vaan kulttuurista, jossa naisellisuutta korostetaan. Tässä kulttuurissa naisen tulee olla nainen ja perinteenä on, että naiselle ostetaan koruja ym. lahjaksi.

sää olet saanut sen korun jo, mitä vielä valitat?

Alkuperäinen kirjoittaja sdfpåsdpfoåsdo;10757164:
sää olet saanut sen korun jo, mitä vielä valitat?

suru tuli silmiin kun aattona pukki tuli, olin laittanut miehelleni kolme lahjaa, minä en saanut mitään ei hän antanut kyllä lapsilleen ja lapsenlapsilleenkaan mitään

Yhteistyössä