En saa nukuttua.Pelottaa mennä töihin. Tein ehkä jotain kamalaa

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hermostuttaa ja ärsyttää oma aivottomuuteni. Eilen minulla oli vapaata mutta perjantaina olin töissä ja saatoin mokata todella pahasti. Olen hoitoalalla... joten mietin koko ajan että teinkö virheen ja jos tein niin onko potilas ok... En saa unta. Pelottaa niin mennä huomenna töihin. Aletaanko minulle heti huutamaan .. Onko virhe huomattu, tapahtuiko jotain. Olen ihan hermoraunio. Kamala olo.

vierailija
Älä huoli, kaikille sattuu virheitä. Me hoitajatkin ollaan vaan ihmisiä. Toki en tiedä kuinka suuresta virheestä on kyse, mutta kaikenlaista sattuu ja kyllä niistä selviää. Oot vaan rehellinen ja otat vastaan mitä tulee, valehteleen ei kannata lähtä.
Itellekkin joskus sattunu jotain ja musta on tuntunu ihan kauhealta ja oon säikähtänyt ihan hirveästi. Oon kuitenki rehellisesti heti puhunu asiasta ja korjannu tilanteen. Kaikesta on selvinnyt, kyllä säkin selviät :)

vierailija
Ei tehtyä saa tekemättömäksi, vaikka valvoisit lopun elämääsi. Toisaalta taas, siedätkin tuntea syyllisyyttä, jos et heti asian huomattuasi, ilmoittanut mokastasi. Ja jos potilas kuoli, niin kyllä siitä selvitykset tulee perästä ja mahdollinen kutsu raastupaan... Ei auta valvominen, vaan sitten on vastattava mokastaan.

vierailijasasasas
Hermostuttaa ja ärsyttää oma aivottomuuteni. Eilen minulla oli vapaata mutta perjantaina olin töissä ja saatoin mokata todella pahasti. Olen hoitoalalla... joten mietin koko ajan että teinkö virheen ja jos tein niin onko potilas ok... En saa unta. Pelottaa niin mennä huomenna töihin. Aletaanko minulle heti huutamaan .. Onko virhe huomattu, tapahtuiko jotain. Olen ihan hermoraunio. Kamala olo.
Onko pahin pelkosi jos joku sinulle huutaa vai tekemäsi virhe. Onko virhe korjattavissa vai oletko aiheuttanut pysyvän vaurion? Mene töihin ja kerro virheestäsi. Jos olet kovin hermona, ehkä voisit kirjoittaa tapahtumat nyt paperille, ettet sekoita asioita enempää töissä selittäessäsi tapahtumia. Ota vastaan mitä tulee ja yritä pysyä rauhallisena. Ota opiksesi ja ole viisaampi seuraavalla kerralla. Jokainen joskus mokaa ja elämä ei YLEENSÄ kaadu siihen yhteen eikä toiseenkaan. :)

vierailija
Jos olet tehnyt potilaan hoidossa virheen, niin pakkohan sinun on siitä kertoa, hetimiten! Mieti jos potilas olisi joku sinun rakas ja hoitaja tekisi virheen. Jos hoitaja kertoo virheestään heti, voi asialle ehkä tehdä jotain. Jos hoitaja jättää kertomatta, voi potilas pahimmassa tapauksessa kuolla tai muuten tila mennä todella huonoksi. Virheitähän sattuu kaikille, se on selvä. Mutta tärkeä on korjata ne virheet heti mikäli vaan mahdollista. Ei varmaan sinustakaan kivalta tuntuisi jos joku sinun rakas kuolisi siksi että hoitaja tekee virheen, eikä vain kehtaa kertoa siitä kenellekään?

Outoa asennoitumista - jos edes epäilee tehneensä virheen hoitotehtävissä, pitää heti ottaa yhteyttä työpaikkaan ja kertoa tapahtuneesta. Työssä olevat voivat tarkistaa, onko huoleen aihetta ja tarpeen vaatiessa auttaa potilasta. Huudon tai arvostelun kohteeksi tulemisen pelko ei saa koskaan mennä potilasturvallisuuden edelle. Olet riski potilaille, jos asennoitumisesi ei muutu.

vierailija
Outoa asennoitumista - jos edes epäilee tehneensä virheen hoitotehtävissä, pitää heti ottaa yhteyttä työpaikkaan ja kertoa tapahtuneesta. Työssä olevat voivat tarkistaa, onko huoleen aihetta ja tarpeen vaatiessa auttaa potilasta. Huudon tai arvostelun kohteeksi tulemisen pelko ei saa koskaan mennä potilasturvallisuuden edelle. Olet riski potilaille, jos asennoitumisesi ei muutu.
Modernin suomalaisnaisen logiikalla ei toimita noin, vaan pulautetaan aivopieru anonyymille internet-foorumille ja märehditään asiaa kotona sormi perseessä ja toinen hiiren vasemmalla napilla.

On aivan käsittämätön ja häkellyttävä näyttö uusavuttomuudesta kuinka lukuisat naiset hakevat tältä palstalta päivittäin vastaukset ja ratkaisut elämän kaikkiin tilanteisiin, olipa kyseessä sitten lääketieteellinen vakava ongelma, parisuhdekriisi, tekninen pulma tai toisen ihmisen terveyden / hengen vaarantava hoitovirhe. Sillä, antaako sen vastauksen ja ohjeen trolli, mielenterveyspotilas, moniongelmainen vai älykääpiö ei ole mitään merkitystä.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
vierailija
Kiitos teille. Kammottava virheeni on mahdollisesti se, että pistin iltainsuliinin, pitkävaikutteisen kello 9 aamulla vaikka olisi pitänyt pistää lyhytvaikutteinenn :(
Kello 12 eli 3h myöhemmin toinen hoitaja meni mittaamaan potilaan verensokerin ja pistämään insuliinin ja seuraava klo 18.
Olisivatko he huomanneet ja korjanneet tilanteen?
Mitähän on käynyt?
Alanvaihto pyörii mielessä. Olen luuseri.

hoitsu mäkin
Kiitos teille. Kammottava virheeni on mahdollisesti se, että pistin iltainsuliinin, pitkävaikutteisen kello 9 aamulla vaikka olisi pitänyt pistää lyhytvaikutteinenn :(
Kello 12 eli 3h myöhemmin toinen hoitaja meni mittaamaan potilaan verensokerin ja pistämään insuliinin ja seuraava klo 18.
Mitähän on käynyt?
No, seuraavan pitäisi kiinnittää asiaan huomiota, kun mittaa verensokeria. Mutta MIKSI sä et sanonu heti, kun huomasit virheen?! Se on sun pahin mokas ja siitä sietääkin moittia!

vierailija
Mitähän on käynyt?
Todennäköisesti päivä on mennyt korkealla verensokerilla ja seuraava pitkävaikutteinen insuliini on pistetty normaalisti ja vaikutusajat menevät päällekkäin ja olisi tarvittu tehostettua seurantaa ja useampia verensokerin mittaamista.

vierailija
Hyvä, että otat asian vakavasti, mutta kai ymmärrät ettei potilas tuossa mitenkään vaarassa ole, kun sairaalaolosuhteessa on ja verensokeria seurataan. Jost olet varma, että teit virheen niin teet töihin mennessäsi haipron ja kerrot vastaavalle hoitajalle mitä tapahtui. Inhimillisiä on virheet, mutta niistä pitää sanoa heti kun huomaa.

vierailija
Hyvä, että otat asian vakavasti, mutta kai ymmärrät ettei potilas tuossa mitenkään vaarassa ole, kun sairaalaolosuhteessa on ja verensokeria seurataan. Jost olet varma, että teit virheen niin teet töihin mennessäsi haipron ja kerrot vastaavalle hoitajalle mitä tapahtui. Inhimillisiä on virheet, mutta niistä pitää sanoa heti kun huomaa.
Todellakin on vaarassa ollut viime yönä. Jos pitkävaikutteista on pistetty ylimääräinen annos ja kukaan ei tiedä seurata ylimääräisiä mittauksia niin ei voi ihan näin kevyesti ohittaa.

vierailija
Tottakait sun pitää kantaa itse vastuu virheestäsi. Miksi toivot ettei sitä huomata? Jos potilaan henki vaarassa, se on vakava asia. Soita itse töihin tai mene käymään ja kerro tilanne esimiehelle. Usein noita peitellään ja se on väärin. Kanna vastuu!

Jos pistät, tai epäilet antaneesi väärän määrän tai vaikutustaan insuliinia, kerrot siitä tietysti heti.
Silloin sokereita seurataan tiheämmin ja annetaan ylimääräistä hiilihydraattia syötäväksi, jos arvot matalat, ja kas, potilas ei saa seurauksia tilanteesta.
Hyvän sairaanhoitajan huonosta ei erota se, sattuuko virheitä, vaan se miten toimii niiden sattuessa.

Dosetein jaettavissa lääkkeissä tapahtuu n. 20% virheitä (eli joka 5. on väärin) // lähde: Pharma Service/Jarkko Kiuru. Tästä syystä automatisointi lääkkeen jakelussa on enemmän kuin tervetullutta, koska ihminen tekee virheitä, tiedostaen tai tiedostamatta.

Sinä teit virheen tiedostamatta, mutta tiedostit sen myöhemmin. Oikea tapa olisi ollut soittaa välittömästi työpaikalle, mutta jätit sen tekemättä mitä ilmeisimmin pelon vuoksi. Eli organisaatiossasi ei ilmeisesti saa tuoda virhettä esille ilman, että siitä seuraa jotain haittaa sinulle?

Lääkärit tekevät jatkuvasti virheitä. Terveysportti aka Duodecim mukaan lääkäreiden aika säästyy n. 30 min työpäivässä, koska saa "oikeaa" tietoa. Silti virheitä tapahtuu. Uutena on tullut päätöksentekotuki ja lääkityksen kokonaisarviointityökalu, jolla voidaan päällekkäisten lääkkeiden haittoja ehkäistä ja myöhemmin jokainen voi itse lisätä tietojaan, jotka auttavat hoitolinjauksien tekemistä (testikäytössä Hämeenlinnassa).

Sinuna ottaisin välittömästi yhteyttä, kerro mokastasi ja sanot, että se tuli vasta nyt mieleen. Tällöin se lasketaan inhimilliseksi virheeksi ja jälkiseuraamuksien suhteen asiaa pahentaisi, jos päätät salata tapahtuneen.

Potilaan suhteen ei kyllä pitäisi tapahtua hirveitä, sillä jos mittaatte veren glukoosipitoisuuden ennen uutta injektiota, niin siinä tulee ilmi alhaisempi/normaali verensokeri (olettaen, että glukakonituotanto on normaalia).

vierailija
Toivottavasti se ei kuollut :( En osaa sanoa kuoleeko tuollaisesta mutta sulla on varmasti tosi paha mieli etkä olisi halunnut mitään pahaa. Ensi kerralla katsot varmasti useamman kerran mitä olet pistämässä. Toivon sydämestäni että selviät säikähdyksellä!

vierailija
Hei relaa! Kai ne olis soittanut sulle jo että mitä sä oot tehnyt että tuu heti paikalle kun tapoit jonkun. Jos ne ei soittanut niin kaikki on varmaan ok?
Tuskin siellä on pomo ja osastonjohtaja sua odottamassa vihaisena kun tulet töihin. Mä vähän luulen että tota virhettä ei huomata. Ole ensi kerralla todella huolellinen/vaihda alaa!

Yhteistyössä