En pääse yli siitä, miten ystävät pullauttivat ulos porukasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkupioni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä kestä :). Itsekin olen joutunut paljon käsittelemään tällaisia asioita, ikävä kyllä. Ja juuri lähiaikoina olen.. hmm.. dumpannut (*) pari "ystävää" joista vasta vuooooosien jälkeen hoksasin, etteivät he olekaan ystäviä.

Minä olin heille olemassa vain kun he tarvitsivat jotain, mutta epätoivoisesti pidin kiinni ajatuksesta, että he silti välittäisivät minusta. Ja samaan aikaan siedin todella välinpitämätöntä ja epäkohteliasta kohtelua. Voi kun joku olisi tullut ja sanonut suoraan, että hei, noi kohtelee sinua huonosti eikä sinun velvollisuutesi ole sietää sitä. Nyt yritän toimia järjenääninä muille, ettei heillä menisi yhtä paljon aikaa ja mielenrauhaa hukkaan :).

Löydät kyllä parempia ystäviä. Jos ihmissuhteesta ei tule sulle hyvä fiilis, niin se ihmissuhde ei ole hyvä eikä sellaisissa kannata roikkua.

(*) "Dumpaaminen" hoitui hyvin helposti. Lakkasin vain antamasta heille sitä mitä he pyysivät, ja yhteydenotot näytti lakkaavan siihen... Eli käytännössä tein vain sen, mitä terveen itsetunnon omaava ihminen olisi tehnyt jo alusta alkaen, enkä suostunut enää yksipuolisesti hyväksikäytettäväksi. Jos he vielä ottavat yhteyttä, niin voin kyllä vastata kohteliaasti mutta en enää ala sitoutumaan heihin tunnetasolla. Itse asiassa toinen olikin yhteyksissä joku aika sitten, ja koko ajan mietin "milloin tulee se tarve, jonka takia otettiin yhtettä". Ja tulihan se, heti kun toinen oli kysynyt kohteliaasti mitäs sulle :D. Mun vastausta ei sitten kuunneltukaan, kun alkoi se vastapuolen vuodatus... Mutta tällä kertaa osasin odottaa sitä, ja pettymyksen sijaan ajattelin vain "niinpä tietenkin". Voi olla, että en seuraavaan mahdolliseen yhteydenottoon vastaa enää ollenkaan.

Todella ikävää, että olet joutunut myös kokemaan moista moukkamaista käytöstä "ystävien taholta" :( Eivät he tosiaan mitään ystäviä ole olleetkaan jos toisen kuulumisten kysely on vain ikävä velvoite ja sitä omaa vuoroa odotellaan koko ajan.

Omalla kohdalla tämän jäljelle jääneen kaverini ISOJA murheita olen kuunnellut useasti ja ollut pitkiä aikoja olkapäänä hänelle elämän kolhiessa. Hänelle on tosiaan tapahtunut hyvin ikäviä asioita. Jotenkin typeränä ja naiivina ajattelin, että sitten kun joskus omalle kohdalle tulee vastaava hetki, niin hän varmasti on minun tukenani. Näin ei todellakaan ole ollut.

Empatiakyvytöntä, ei voi muuta sanoa.

Hyvää jatkoa ja ihania, lämpimiä ystävyyssuhteita sinulle! :)

Kuulostaa siltä, että ystäväsi on sinulle kateellinen tms. Mielestäni olet tehnyt voitavasi.

Minulla ja eräällä ystävälläni oli "riitaa" ja olen pyytänyt anteeksi omalta osaltani. Yhteisille ystäville ystäväni on kertonut, että minä en olisi suostunut sopimaan. Hän on myös levitellyt perättömiä juttuja, joiden vuoksi puolitutut ihmiset ovat olleet minulle vihaisia. Kyllästyneenä tilanteeseen vein kouluumme hänelle onnittelukortin ja kuohuviinipullon sellaisena päivänä, kun hän itse ei ollut paikalla ja mahdollisimman moni näki lahjani. Kortissa onnittelin syntymäpäivien johdosta ja tarjouduin auttamaan, jos hän vaikka tarvitsisi apua lopputyönsä kanssa. Näin ystäväni jäi kiinni valheistaan. Sain myös itse mielenrauhan, kun tiedän tehneeni anteeksipyynnön sekä suullisesti ja kirjallisesti.

Hän on silti jatkanut seläntakana puhumista ja päätin lopulta jättää koko kaveriporukan. Koska olemme pyörineet samoissa porukoissa vuosia, niin etäisyyden ottaminen oli hankalaa. Kun lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, sain kuitenkin uusia ystäviä. Minuun suhtaudutaan ihan myönteisesti, eikä kukaan pidä minua riidankylväjänä tms.

Kun menin joululomalla kotipaikkakunnalle, niin entinen ystäväni sattumalta juuri silloin pyysi yhteiset entiset ystävämme reilaamaan, keskellä talvea. Minua ei voitu kutsua mukaan, koska meillä "oli riitaa". Ehkä reilimatka oli sattumaa, ehkä ei. Ainakaan kukaan entisistä ystävistäni ei ajatellut sitä, että olisin tavannut heitä mielelläni ja että heidän ollessaan reilaamassa viettäisin joululoman kotipaikkakunnalla yksin. Se vahvisti päätöstäni etsiä uusia ystäviä ja olen ollut päätökseeni tyytyväinen. Uusien, läheisten ystävyyssuhteiden solmiminen on toki vienyt aikaa.

Yhteistyössä