En osaa päättää mitä tarjota synttäreillä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höhlä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höhlä

Vieras
Viikonloppuna on pojan synttärit ja olen ihan paniikissa kun en tiedä mitä tarjoaisin vieraille!! Vieraita tulee vajaa 20 ja porukkaa kaikenikäistä. On vauva-ikäisiä, 1-5 vuotiaita, parikymppisiä ja mummoja ja vaareja. Tekisi mieli leipoa hienon kakun(kävin katsomassa noita hienoja synttärikakkukuvia!!), mutta en tiedä jaksanko siltikään. Toisaalta tekis vaihteeksi mieli vaan laittaa jäätelöä yms pöytään ja vieraat saisi itse tehdä jäätelöannoksen. Oisko se hyvä idea? Tykkääköhän vanhemmat ihmiset tehdä jäätelöannoksia...? Ja jos sitä jäätelö tarjoisi, niin mikä ois suolainen tarjottava? Ja jos kuitenkin tekisi kakun, niin tarviiko sen koristella juuri ennen tarjoilua? Vai säilyykö jääkaapissa muutamia tunteja? hmmm... mahtuukohan meidän jääkaappiin kakku... höh... auttakaa!

minkäs ikänen poika kyseessä? en tiiä noista jäätelöannoksista, vkl luvattu ainaki tänne lämmintä, johan ne sulaa siinä pöydällä. kun ei varmaan kaikki vieraat ihan samaan aikaan tule kuitenkaan tai ainakaan syö. mä tein pojan 1-vee synttäreille sellasen nalle puh-kakun mitä voi ihan pienetki syödä ja sit tavallisen kermakakun. kahta laatua voileipäkakkuja oli myös ja sitte vielä mokkapaloja + jotain pipareita.

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
minkäs ikänen poika kyseessä? en tiiä noista jäätelöannoksista, vkl luvattu ainaki tänne lämmintä, johan ne sulaa siinä pöydällä. kun ei varmaan kaikki vieraat ihan samaan aikaan tule kuitenkaan tai ainakaan syö. mä tein pojan 1-vee synttäreille sellasen nalle puh-kakun mitä voi ihan pienetki syödä ja sit tavallisen kermakakun. kahta laatua voileipäkakkuja oli myös ja sitte vielä mokkapaloja + jotain pipareita.

Tuossa on aivan hirveästi hommaa! Poika täyttää 1 v. Kattelin kyllä tuota nalle puh kakkua mutten tiedä... Pitäis kaikki kakut yms mahtua tuonne jääkaappiin...

Alkuperäinen kirjoittaja höhlä:

Tuossa on aivan hirveästi hommaa! Poika täyttää 1 v. Kattelin kyllä tuota nalle puh kakkua mutten tiedä... Pitäis kaikki kakut yms mahtua tuonne jääkaappiin...

voileipäkakut teki mun äitipuoli ja muut tein ite ja täysin yksin eikä siihen nyt niin kauheesti menny aikaa. jos säkin saisit apuja. mulla toi äitipuoli sitte kakut tullessaan ni ei tarvinnu niitä mahduttaa jääkaappiin. nalle puhin tein edellisenä iltana ja kermakakun täytin ja koristelin synttäripäivänä.

voileipäkakut teki mun äitipuoli ja muut tein ite ja täysin yksin eikä siihen nyt niin kauheesti menny aikaa. jos säkin saisit apuja. mulla toi äitipuoli sitte kakut tullessaan ni ei tarvinnu niitä mahduttaa jääkaappiin. nalle puhin tein edellisenä iltana ja kermakakun täytin ja koristelin synttäripäivänä.

Mitäs nuo pienemmät tykkää noista voileipäkakuista?

Mä laittaisin paria suolaista piirakkaa, esim. kinkku- ja vaikka lohipiirakka, sitten nakkeja & lihapullia mikron kautta pienimmille. Jäätelön voisi tehdä autokakuksi, jos haluat jäätelöä tarjota. Toinen tosi helppo kakku on kasata sellainen charlotta-tyyppinen kääretorttukakku vaikkapa valmiista kääretortuista. Lisäksi Nalle Puh- ja Muumikeksejä pienille. Mä vielä kun harrastan runsaita tarjoilupöytiä, niin lisäisin kuivakakun ja ihanan tuoreen pullapitkon pöytään edellisten seuraksi.

Mitäs nuo pienemmät tykkää noista voileipäkakuista?

ei tainnu meillä ainakaan pienimmät muuta kun maistella, ei ollukkaan alle 1-vuotiaita. mut aikuisille kyllä kävi hyvin kaupaksi. pienet tykkäs kakuista ja pipareista =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mintus:
Mä laittaisin paria suolaista piirakkaa, esim. kinkku- ja vaikka lohipiirakka, sitten nakkeja & lihapullia mikron kautta pienimmille. Jäätelön voisi tehdä autokakuksi, jos haluat jäätelöä tarjota. Toinen tosi helppo kakku on kasata sellainen charlotta-tyyppinen kääretorttukakku vaikkapa valmiista kääretortuista. Lisäksi Nalle Puh- ja Muumikeksejä pienille. Mä vielä kun harrastan runsaita tarjoilupöytiä, niin lisäisin kuivakakun ja ihanan tuoreen pullapitkon pöytään edellisten seuraksi.

Noita nakkeja ja lihapulliakin mä mietin, mutta pelkään, että ne jäähtyy. Ajattelin laittaa niitä hammastikkuihin vaikka kirsikkatomaattien kanssa, mutta eihän ne lämpimänä kauan pysy... Mikrottamalla tietenkin saa kuumana. Lapset tykkäis ranskiksistakin, mutta nekin jäähtyy!!!!!!! Ja aikuisetkin sitten varmaan kärkkyvät niitä?? Nuo piirakat on ihan hyvä idea, koska ne voi tehdä vaikka edellisenä päivänä, eikö?

täytekakku, ei tarvii olla kauhea upea luomus, vaan ihan perinteinen käy jos ei jaksa eikä viitsi tai halua tai osaa näitä hienoja luomuksia. voileipäkakku lapsen synttäreille on ihan hömpänpömppää. karjalanpiirakoita ja voileipiä suolaiseksi tai jotain lihapasteijoita. paria laatua keksejä ja pullaa. jos isompia joukossa voi laittaa vaikka sipsejä lisäksi. jätskituutteja voi myös laittaa tarjolle. ja karkkeja

Kuumenna vähän pienempi annos nakkeja ja lihapullia kerrallaan ja sitten lisää kun vähenevät pöydässä. Ei ne niin tosi lämpöisiä tarvitse olla, pienille kelpaa jäähtyneetkin ;-)
Joo mä teen piirakat aina pakastimeen valmiiksi ja mikrolla sulattelen sitten lämpimäksi pöytään.

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:
täytekakku, ei tarvii olla kauhea upea luomus, vaan ihan perinteinen käy jos ei jaksa eikä viitsi tai halua tai osaa näitä hienoja luomuksia. voileipäkakku lapsen synttäreille on ihan hömpänpömppää. karjalanpiirakoita ja voileipiä suolaiseksi tai jotain lihapasteijoita. paria laatua keksejä ja pullaa. jos isompia joukossa voi laittaa vaikka sipsejä lisäksi. jätskituutteja voi myös laittaa tarjolle. ja karkkeja

jos suurin osa vieraista on aikuisia voileipäkakku ei todellakaan oo mitään hömpänpömppää, 1-veellä kun ei hirveesti vielä noita kavereita oo B)

Itse olen henk.kohtaisesti sitä mieltä, että synttäreillä ja muissa juhlissakaan ei tarvitse olla sen seitsemää sorttia aina tarjolla.
Mielestäni se jätskiannosten teko kuulosti ihan hyvältä. Täytät vain jätskikulhoa tarpeiden mukaan...ettei tosiaan viimeiset saa valmista pirtelöä.

Myös perustäytekakku ja joku suolainen on hyvä vaihtoehto. Laita vaikka lapsille sitten erikseen keksejä ja karkkeja.

Suolaisista tulee mieleen:kolmioleivät/piirakat/valmiit piirakat.
Nykyään on tosi pajon pakasteessa valmiita piirakoita, joita ei tarvitse kuin paistaa...

Tämä on myös helppo:
esipaistetut patongit>leikataan halki ja 2-4 osaan eli yhdestä patongista tulee joko neljä isoa tai 8 pienempää palaa.
Levitä patonkien päälle tuorejuustoa, kinkkusuikaleita ja vaikka tomaattia. Uuniin muutamaksi minuutiksi..Ja nam:)

voileipäkakku helteillä, ei välttämättä paras ratkaisu minun mielestäni. entäs jos ostat cocktail piirakoita ja niihin saa laittaa kukin levitettä tai sitten tuorejuustoa. Tuorepaloina kurkku ja paprikaviipaleita joita voi laittaa piirakan päälle tai syödä muuten. Tai sitten noita kaupan raakapakastepasteijoita. Minä jopa lakkiaiset näillä vein läpi ilman sitä jotenkin yliarvotettua voileipäkakkua! Voileipäkakku voi olla hyvä mutta voileipäkakku voi olla myös mauton jos sitä ei oikeasti osaa tehdä. meillä nuo piirakat ja pasteijat teki tosi hyvin kauppansa kaikenikäisten ja kaikenlaisten vieraiden joukossa.
tavallisen täytekakun taas pyöräyttää kuka vaan, kermavaahtoa tai rahkakermavaahtoa päälle ja marjoja tai sitten muutama säilykehedelmäviipale hyvin valutettuna ja viinimarjoja.
keksejä ja yhden lajin kuivakakku, siinä se melkein onkin. harva enää pullaa viitsii syödä kun sitä kotonakin arkenakin saa.

Meillä oli reilu viikko sitten tarjolla autokakku ( suurempi homma oli väsätä kun kuvittelin), mansikkahyydykekakku (valmispaketista tehty) ja kuivakakku.
Äitini teki pari suolaista "kääretorttua". Lapsille oli jäätelöö ja erilaisia keksejä.
Hyvin riitti, jäde teki hellepäivänä kauppansa.
Ite kans pähkäilin tarjottavien kans vielä edellisenä päivänä.
Pakkaseen ostin hätävaraks pari pientä jädekakkua ja muutaman pussillisen suolasia piirakoita. Siellä ne odottaa yllärivieraita.

Vieraita meillä reilu 10 aikuista ja tuplasti lapsia.

Meilläkin on pojan synttärit sunnuntaina ja itse ajattelin tarjota:
Täytettyjä croissantteja, täytteenä naudanpaistia, tuorejuustoa ja kurkkua
Jotain valmis keksejä
Krokotiilinnäköistä kakkua (juu, ajattelin kerrankin ahkeroida!)

Eikä sitten muuta, riittävät minun mielestäni. Tosin meille vieraita tulee noin kymmenkunta.. Ja meille ei tule mitään pieniä muksuja, isovanhemmat ym sellaisia vain. Jos tulis pieniä tarjoaisin niille varmaan jätskiä..

Kiitos vastanneille. Eiköhän näistä ehdotuksista löydy meillekin joku sopiva. Käyn tänään kattoo kaupasta jos löytyisi vielä tuoreita mansikoita niin teen perinteisen mansikkakermakakun. Eiköhän se lapsillekin kelpaa. Ja pakkaseen jäätelöpuikkoja/tuutteja jos ei kelpaa kakku :)

Osta sellaisia maissinaksuja, joissa ei ole suolaa eikä lisäaineita, leikkaat kurkkua, porkkanaa ja paprikaa paloiksi ja useita erilaisia dippikastikkeita. Niitä maissinaksuja kun voi syödä ihan vauvatkin, jotka syö muutakin kuin maitoa (sulavat suuhun)

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Osta sellaisia maissinaksuja, joissa ei ole suolaa eikä lisäaineita, leikkaat kurkkua, porkkanaa ja paprikaa paloiksi ja useita erilaisia dippikastikkeita. Niitä maissinaksuja kun voi syödä ihan vauvatkin, jotka syö muutakin kuin maitoa (sulavat suuhun)

Noita maissinaksuja meillä jo onkin. Noita dippivihanneksia olen tehnyt jo niin moneen kertaan, että jätän sen näiltä synttäreiltä väliin :)

Alkuperäinen kirjoittaja hattivatti lehmilaitumella:

jos suurin osa vieraista on aikuisia voileipäkakku ei todellakaan oo mitään hömpänpömppää, 1-veellä kun ei hirveesti vielä noita kavereita oo B)

näin juuri.. meillä ainakin synttäreillä on myös lasten vanhemmat mukana.

Saakohan noita tuoreita mansikoita vielä? Jos tekee kakun valmiista pohjasta, niin riittääkö se vajaalle 20 vieraalle, josta noin 5 lapsia?

Hmm. Jotenkin epäilen tuon valmispohjan riittävyyttä, mutta jos ostaisit niitä kaksi pakkausta ja tekisit hiukan korkeamman kakun? Coctailpiirakat ja munavoi ovat ainakin meillä olleet aina takuuvarma suosikki lasten syntymäpäivillä. Maistuvat niin lapsille kuin aikuisillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Saakohan noita tuoreita mansikoita vielä? Jos tekee kakun valmiista pohjasta, niin riittääkö se vajaalle 20 vieraalle, josta noin 5 lapsia?

Hmm. Jotenkin epäilen tuon valmispohjan riittävyyttä, mutta jos ostaisit niitä kaksi pakkausta ja tekisit hiukan korkeamman kakun? Coctailpiirakat ja munavoi ovat ainakin meillä olleet aina takuuvarma suosikki lasten syntymäpäivillä. Maistuvat niin lapsille kuin aikuisillekin.

niin, täytyy kai tehdä korkeampi kakku. Toivottavasti ihmiset sitten tajuavat ottaa ohuempia viipaleita :) Miten nuo piirakat pysyvät lämpiminä? Liinan alla? Mikä on paras merkki? Ostin joskus miehen synttäreiksi ison laatikon jotain coctail-piirakoita, en muista merkkiä... mutta ne oli pahoja ja kuivia :/

Jos suunnittelet tekeväsi niitä coctailtikkujuttuja, eihän ne tarvitse olla lämpimiä. Aina kun niitä olen syönyt on ne olleet kylmiä:nakkia,lihapulla,paprikanpala, ananaspala,kirsikkatomaatti jne. Voi tehdä erilaisia versioita, ja ainakin meillä lapsivieraitten suosiossa olleet. Coctailpiirakat on meillä usein tarjolla, mutta niitäkään en ole kehdannut lämmitellä, tai sitten olen paistanut juuri ennen juhlia, ja laittanut folion kupin päälle niin säilyneet ihanan tuoreina. Itse ostan aina Lidlestä paketin piirakoita(malvialan)ja hyvin maistuu.

Yhteistyössä