En olisi uskonut, että aikuinen ihminen oikeasti haukkuu neekeriksi pientä lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Meillä on 2v adoptiopoika. Tänään kerhossa juttelin erään äidin kanssa ja hän kysyi että "niin, tuo neekerikö on sinun lapsi?" :O Minä jäin ihan monttu auki, en saanut edes sanottua mitään nasevaa takaisin... Ihan oikeasti, ei kai ketään kutsuta/haukuta/mitä vain neekeriksi enää vuonna 2012? Kylläpäs on taas sivistymättömiä ihmisiä.

Se äiti oli varmaan niinsanotusti 'maalta ja kaukaa'. Eli tynnyrissä kasvanut, vajaa, juntti.

Sellaisten kommenteista ei kannata välittää...ne on vähän kuin pikkulapsia, eivät tajua käyttäytymissääntöjä yms, sillä erotuksella tosin että lapset yleensä oppii mutta ko. kaltaisten aikuisten kohdalla toivo lienee jo menetetty.

Jaa n o itse en haukkuisi vajaaksi, juntiksi tms. sellaista ihmistä.
Se on vaan ignorantti, ennen vanhaan se nimitys oli tummille ihmisille varsin yleinen, eikä sellaisia välttämättä saa karsittua sanavarastosta pois, vaikka kuinka haluaisi.

Itse en ole kyseistä sanaa käyttänyt koskaan, kun olen pitänyt sitä alusta asti tosi rumana ja pahana sanana, siltikään en tuomitse kys. sanan käyttäjiä idiooteiksi (elleivät he ihan oikeasti käytä kyseistä sanaa haukkumamielessä).

Se on vaan ignorantti, ennen vanhaan se nimitys oli tummille ihmisille varsin yleinen, eikä sellaisia välttämättä saa karsittua sanavarastosta pois, vaikka kuinka haluaisi.
Miten iäkkäitä äitejä siellä kerhossa mahtaa oikein käydä....?

En mä pidä neekeri-sanaa pahana esim. jonkun 65+ ihmisen suusta. Mutta jos nuoremmasta sukupolvesta on kyse, niin pidän neekeri-sanaa käyttävää ihmistä todellakin junttina tollukkana, jos hän pitää sitä yleisnimityksenä tummaihoisille ihmisille (ja jos käyttää haukkumasanana, niin pidän ko. ihmistä idioottina).

Jos on sen ikäinen äiti, että käy kerhossa pienen lapsen kanssa, ei todennäköisesti ole elänyt silloin "ennen vanhaan", kun n-sana oli hyväksytty. Vanhemmilta ihmisiltä pienet kielelliset mokat tuleekin hyväksyttyä vähän helpommin kuin nuoremmilta ihmisiltä, jotka ovat kasvaneet elämänsä ajan tässä uudessa kielellisessä ympäristössä.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Miten iäkkäitä äitejä siellä kerhossa mahtaa oikein käydä....?

En mä pidä neekeri-sanaa pahana esim. jonkun 65+ ihmisen suusta. Mutta jos nuoremmasta sukupolvesta on kyse, niin pidän neekeri-sanaa käyttävää ihmistä todellakin junttina tollukkana, jos hän pitää sitä yleisnimityksenä tummaihoisille ihmisille (ja jos käyttää haukkumasanana, niin pidän ko. ihmistä idioottina).

Kyseinen sana löytyi vielä 70 - 80 lukujen välissä ihan koulujen oppikirjoista. :O
Eli voisin kuvitella, että joku n. 40-vuotias voisi hyvinkin olla vielä pienen lapsen äiti ja kulkea jossain kerhossakin vieläpä sen lapsen kanssa. Tiettävästi äitiys sumentaa aivot ja heikentää arviointikykyä ja joku voi jopa vahingossa lipsauttaa tuollaisen sammakon suustaan.

Kyseinen sana löytyi vielä 70 - 80 lukujen välissä ihan koulujen oppikirjoista. :O
Eli voisin kuvitella, että joku n. 40-vuotias voisi hyvinkin olla vielä pienen lapsen äiti ja kulkea jossain kerhossakin vieläpä sen lapsen kanssa. Tiettävästi äitiys sumentaa aivot ja heikentää arviointikykyä ja joku voi jopa vahingossa lipsauttaa tuollaisen sammakon suustaan.
Juu, 'maalta ja kaukaa' oleva n. 40 v ehkä. Me muut 70-80-luvun lapset ollaan jo aikoja sitten opittu, ettei neekeri ole sovelias sana - ei, vaikka se löytyi esim. mun lapsuuden ajan aapisesta kyllä (aapinen on nyt omien lasten hyllyssä, ja oon ajatellut sen sanan sieltä sensuroida :D).

En vaan pysty kuvittelemaan, etteikö kyseistä sanaa käyttävä olisi vähän daiju :ashamed:

Minulle oli aivan järkytys, kun muutin tänne pohjoiseen, ja ihmiset käyttävät täällä sanaa 'neekeri' ihan normaalissa puheessa. Aluksi leimasin kaikki rasisteiksi (olen itse kotoisin Jyväskylän seudulta) kunnes tajusin, että neekeri on täkäläisille ihan neutraali sana ilman mitään negatiivista vivahdetta. Kerran eräs entinen työkaverini oikein kehui, kuinka "hyvä työntekijä se neekeri oli, paljon parempi kuin syntysuomalaiset!".

Miksi muuten Nigeria saa olla Nigeria, vaikka sana neekeri on pannassa? Ei silti, en itse ikipäivänä pystyisi käyttämään sanaa neekeri tummaihoisesta ihmisestä ja rukoilen mielessäni, etteivät poikanikaan moista sanahirvitystä kavereiltaan opi. Vaikka minä olen oppinut ymmärtämään, ettei sitä täällä käytetä negatiivisessa sävyssä, tiedän tismalleen miltä se kuulostaa, jos sitä käyttää yhtään etelämpänä.

En minä kyllä haukkumista tuossa havainnut...

Suomen kielen perussanakirjassakin muuten vielä lukee, että neekeri on joidenkin mielestä sopimaton sana. Siis vain joidenkin mielestä. Eikä perussanakirja ole hirveän vanha. (Piti oikein tarkistaa, vuodelta 1996 tuo on. Eli hyvinkin on äiti voinut käydä koulujaan tuohon aikaan...)

Me adoptioäidit voitaisiin ihan oikeasti vähän rauhoittua. Ei ole mitään tarvetta juurruttaa omiin lapsiin käsitystä, että kaikki aina haukkuvat, koska oikeasti niin ei läheskään aina ole. Käytettyjen ilmaisujen takana on lähes aina jokin muu tarkoitus kuin haukkuminen.

Juu, 'maalta ja kaukaa' oleva n. 40 v ehkä. Me muut 70-80-luvun lapset ollaan jo aikoja sitten opittu, ettei neekeri ole sovelias sana - ei, vaikka se löytyi esim. mun lapsuuden ajan aapisesta kyllä (aapinen on nyt omien lasten hyllyssä, ja oon ajatellut sen sanan sieltä sensuroida :D).

En vaan pysty kuvittelemaan, etteikö kyseistä sanaa käyttävä olisi vähän daiju :ashamed:

Otetaanpa kysymys näin päin: Kumpi MEISTÄ on ahdasmielisempi? :whistle: :)

En minä kyllä haukkumista tuossa havainnut...

Suomen kielen perussanakirjassakin muuten vielä lukee, että neekeri on joidenkin mielestä sopimaton sana. Siis vain joidenkin mielestä. Eikä perussanakirja ole hirveän vanha. (Piti oikein tarkistaa, vuodelta 1996 tuo on. Eli hyvinkin on äiti voinut käydä koulujaan tuohon aikaan...)

Me adoptioäidit voitaisiin ihan oikeasti vähän rauhoittua. Ei ole mitään tarvetta juurruttaa omiin lapsiin käsitystä, että kaikki aina haukkuvat, koska oikeasti niin ei läheskään aina ole. Käytettyjen ilmaisujen takana on lähes aina jokin muu tarkoitus kuin haukkuminen.

Vielä löytyy ainakin yks tervejärkinen jonka päätä ei ole sekoitettu monikulttuuripropagandalla.

Ehkä se ei vaan tajunnut, että neekeri on ruma sana. Mun mielestä, se ei ole eikä siinä ole mitään halveksuttavaa. En itse käytä sitä sanaa, mutta jos itse olisin mustaihoinen, musta saisi käyttää neekeri-sanaa.

Mä olen esim. mielenterveyspotilas ja musta saa käyttää ihan vapaasti hullu- sanaa. Käytän sitä itsekin itsestäni.

Otetaanpa kysymys näin päin: Kumpi MEISTÄ on ahdasmielisempi? :whistle: :)
En osaa sanoa, kun en tunne sinua :). Etkä sinäkään käsittääkseni minua.

Ja olen minä ahdasmielinen joitakin asioita kohtaan, en esim. aina oikein jaksa junttieinareita :D. Neekeri on mun mielestä loukkaava sana, ja puhun mielummin itse tummaihoisista, tai käytän peräti ihan etunimeä jos se on tiedossani.

Kyllä mä ainakin voisin helposti sanoa neekeriksi tummaihoista lasta tai aikuista. Asun nykyään Helsingissä (asunut yli 10v) ja täällä sitä käytetään tosiaan enimmäkseen haukkumiseen. Mutta siellä pienessä kaupungissa josta itse olen kotoisin, se on edelleen vain sana joka tarkoittaa tummaihoista.
Niin ja olen 23v.

En osaa sanoa, kun en tunne sinua :). Etkä sinäkään käsittääkseni minua.

Ihan tarpeeksi tiedän sinusta sinun tekstiesi perusteella. Ja mitä enemmän niitä täällä näen ja luen, sitä enemmän pidän sinua, tuota noin, hiukkasen junttina. :) Anteeksi nyt vaan, mutta minusta sinulta puuttuu joku terve järki tms. ja olet lokeroitunut sinne omalle taajuudellesi vailla sellaista tiettyä avaraa maailmankuvaa. :D

Ihan tarpeeksi tiedän sinusta sinun tekstiesi perusteella. Ja mitä enemmän niitä täällä näen ja luen, sitä enemmän pidän sinua, tuota noin, hiukkasen junttina. :) Anteeksi nyt vaan, mutta minusta sinulta puuttuu joku terve järki tms. ja olet lokeroitunut sinne omalle taajuudellesi vailla sellaista tiettyä avaraa maailmankuvaa. :D

Eli et juuri ollenkaan :). Pienen pintaraapaisun verran vain, jos sitäkään. Hassua, miten joku kuvittelee tuntevansa jonkun keskustelupalstan diipadaapan perusteella.

Jos haluat jatkaa keskustelua minusta, tee se yv:llä, kiitos. Tämän ketjun tarkoitus ei ollut kysellä sinulta mielipiteitä ja käsityksiä minusta.

Yhteistyössä