En olisi ikinä jaksanut hoitaa vauvaa alle 30-vuotiaana

  • Viestiketjun aloittaja oikea päätös
  • Ensimmäinen viesti
eihän tässä oo järkee
[QUOTE="vieras";28616289]Omituisia sanontoja teilläpäin, en ole koskaan kuullut. Ja erityisen huono sanonta vielä, koska harva asioita katuu.[/QUOTE]

Miten helkutissa tämä nillityspoimu mahtaa liittyä alkuperäiseen aiheeseen? Onko sunnuntai uusi perjantai???
 
[QUOTE="poikia3";28616229]Tai sitten ei, jos sinulla on taipumuksia jäädä neljän seinän sisälle, ja vauvasi on valvottanut sinua koko yön ja mahdollisesti useamman yön putkeen. On kyllä entistä todennäköisempää, että jäät kotiin.

Lisäksi et voi mitenkään tietää, ennen kuin sinulla on lapsi, kuinka helppoa tai vaikeaa lapsen kanssa ulos lähteminen on. Jos vauva vaikkapa nukkuu ihan pikku pätkissä ja on kovin itkuinen, ei hänen kanssaan uloslähteminen ole helppoa.[/QUOTE]

Jos on lapsi, ei voi ajatella pelkästään itseään ja pelkästään lapsen takia on jo käytävä useammin kaupassa ostamassa ruokaa itselleen ja vauvalle jne. sekä neuvolassa. Tällaisia pakollisia menoja tulee enemmän. Lisäksi vauvan kanssa tulisi varmasti ulkoiltua useammin ihan jo lapsen hyvinvoinnin vuoksi, vauvatkin usein nukkuvat paljon paremmin ulkoilmassa.
 
"vieras"
Mielipiteitä on monia, eri elämäntyylit ja muut. Ei kukaan voi toisen puolesta tietää tai sanoa mikä on toiselle ihmiselle paras.

Mutta kenellekään ei kannata suositella sitä omaa vaihtoehtoa parhaana. Yli 35 vuotias on jo riskisynnyttäjä ja jos on odottanut niin pitkään vaikka olisi ollut täysin hyvä hetki aiempana, voi olla ettei niitä lapsia enää saakaan. Hedelmällisin ikä on siinä 20-28 vuotiaana. Se on biologinen fakta ja siitä ei yli pääse. Itselläni selkäsairauksia suvussa ja 40 vuotiaana en tosiaan voisi olla vastuussa kokopäiväisesti pienestä lapsesta jota kantaa uhmaikäisenä. 40 vuotiaana lapseni ovat onneksi jo täysi-ikäisiä ja se on helpottavaa.
 
"vieras"
Jos on lapsi, ei voi ajatella pelkästään itseään ja pelkästään lapsen takia on jo käytävä useammin kaupassa ostamassa ruokaa itselleen ja vauvalle jne. sekä neuvolassa. Tällaisia pakollisia menoja tulee enemmän. Lisäksi vauvan kanssa tulisi varmasti ulkoiltua useammin ihan jo lapsen hyvinvoinnin vuoksi, vauvatkin usein nukkuvat paljon paremmin ulkoilmassa.
Mä olen luonteeltani kovin laiska ja mukavuudenhaluinen ihminen. En jaksa siivota, en ulkoile jos on huono ilma, en laita ruokaa jos ei huvita. Lapsia en halua. Mutta tiedän olevani ihan normaali ihminen, jolla on normaali tunne-elämä eli jos lapsen saisin niin häntä varmasti rakastaisin ja parhaani mukaan hoitaisin. Mutta joskus olen pohtinut juuri tuota, että riittäisikö se rakkaus lapseen syrjäyttämään tuon perusluonteen vai olisiko se kuitenkin lapsen kanssa samanlaista, että ulkona ei käytäisi välttämättä edes joka toinen päivä ja päivälliseksi syötäisiin muroja, kun en jaksaisi kokata.
 
"poikia3"
Jos on lapsi, ei voi ajatella pelkästään itseään ja pelkästään lapsen takia on jo käytävä useammin kaupassa ostamassa ruokaa itselleen ja vauvalle jne. sekä neuvolassa. Tällaisia pakollisia menoja tulee enemmän. Lisäksi vauvan kanssa tulisi varmasti ulkoiltua useammin ihan jo lapsen hyvinvoinnin vuoksi, vauvatkin usein nukkuvat paljon paremmin ulkoilmassa.
Niin, neuvolassa käydään alkuun kerran kuussa, myöhemmin useamman kuukauden välein.

Ruokakaupassa voi käydä kerran viikossa, ja ihan hyvin ruoka riittää viikoksi.

Pakollisia menoja ei todellakaan ole vauvan kanssa enemmän kuin esim. työssäkäyvällä ihmisellä.

Osa vauvoista nukkuu ulkona paremmin, totta. Tähän riittää se, että vauvan laittaa parvekkeelle tai pihaan nukkumaan. Esikoiseni ei viihtynyt vaunuissa lainkaan, hiukan hankalaa oli talvivauvan kanssa, kun oli pakko käydä esim. siellä kaupassa ja kantaa vauvaa. 16 vuotta sitten ei myöskään ollut olemassakaan vauvan kantamiseen tarkoitettuja takkeja.
 
hööhh
Musta on hienoa, että olet tyytyväinen valintoihisi. Samoin itse voisin sanoa, että olen helpottunut kun olen saanut lapset omassa elämässä oikeaan aikaan, eli ikävuosina 21-26v.
En tajua miksi monia loukkaa aina nämä ketjut, eihän ap toitottanut tekevänsä enemmän oikeita valintoja kuin muut, vaan oikean valinnan OMASSA elämässä. Se on ihanaa huomata olevansa tyytyväinen valintoihinsa. :)
 
Minä sain lapseni ollessani 19v ja mieheni oli tuolloin 20v. Olemme koko elämämme matkustelleen paljon ja nähneet kumpikin yli 20 maata. Mies on nyt 27v ja minä 26v. Mies on koulutukseltaan maisteri (KTM) ja minä sosionomi. Miehellä on vastuullinen työ isossa firmassa ja on korkeassa asemassa. Mulla vakituinen koulutustani vastaava työ.

Mä olen nauttinut äitinä olemisesta aina. Minä halusin nuorena lapsen. Koin, että lukion jälkeen voin pari vuotta olla huoletta vauvan kanssa kotona.

Me ei miehen kanssa koskaan olla oltu mitään bilettäjiä ja alkoholi ei juurikaan kuulu meidän elämääni. Lapsi siis ei ole rajoittanut nuoruuden elämistä mitenkään. Lapsi on kulkenut mukana. Olemme matkustelleet paljon ulkomailla ja kotimaassa (se on meidän unelmaamme, matkustella..) ja lapsi on matkustanut mukana. Ei ole ikinä ollut mikään ongelma nähdä maailmaa lapsen kanssa!

Me ollaan nautittu elämästämme poika mukana. Me oltiin jopa 3kk vaihtarina ulkomailla ja lapsi oli meillä mukana. Mistään emme ole jääneet paitsi.

Nyt 26-vuotiaana on ihanan seesteistä aikaa. Meille nousee uusi itse suunniteltu hieno omakotitalo, lapsi aloittaa koulun, perheemme harrastaa paljon, matkustellaan, tehdään yhdessä paljon kaikkea. Elän unelmaani ja olen aina ollut elämääni tyytyväinen.

Mies harrastaa jalkapalloa ja sählyä ja jos haluaa mennä joukkoeensa kanssa saunailtaan tms, niin voi mennä. Jos nyt kaksi kertaa vuodessa käy saunaillassa, niin pärjään vallan mainiosti lapsen kanssa kotona. Ei yleensä edes halua mennä baariin, käy vaan saunomassa.
Mä käyn duunipaikan pikkujouluissa ja kesäjuhlissa ja siinä mun biletykset. En tykkää käydä baareissa.

Jos haluan tehdä omia juttuja, se on mulle enemmin shoppailureissu tai päiväksi ratsastamaan maastoon.

En edelleenkään ymmärrä, miten lapsi olisi rajoittanut elämääni. Päinvastoin, tuonut paljon sisältöä.
 
Lau123 harmaana
[QUOTE="vieras";28617007]Ymmärrätkö kuitenkin sen, että jonkun toisen elämää lapsi voi rajoittaa?[/QUOTE]

Ymmärrän. Olemme erilaisia. Silti ne jotka eivät lapsia kovin nuorena saa, eivät voi ymmärtää sitä, että kaikki eivät koe elämäänsä epäonnistuneeksi, jos ei vietä ikävuosiaan 20-30 ryypäten.
 
......
Vaikka sain esikoiseni vasta 35-vuotiaana, niin olen lau123:n kanssa samaa mieltä.. monet "vanhat" äidit eivät ymmärrä sitä, että joku voi oikeasti haluta lapsen nuorena ja silti nauttia ja elää unelmiensa elämän ilman, et jää mistään paitsi.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28616819]Mitä tästä ketjusta voi todeta? Lapset vanhentavat ihmisen, saipa ne missä iässä tahansa. Siitä termi vanhemmuus.[/QUOTE]

Niinpä. Osa haluaa vanhentua parikymppisenä, osa vasta myöhemmin. Eikä kummassakaan tavassa ole mitään väärää, kunhan ei itse koe menettävänsä mitään.
 
Mä sain ensimmäisen 18-vuotiaana. En koe jääneeni mistään paitsi. Ryyppääminen ei ole koskaan kiinnostanut. Matkustelu kiinnostaa ja olen matkustellut paljon lapseni kanssa. Mitään sellaista ei ole vielä tullut 20-vuoden aikana vastaan, milloin olisin kokoenut lapsen rajoittavan elämääni.

Nyt nelikymppisenä on kaksi korkeakoulututkintoa taskussa ja osakkuus isoon firmaan ja lapsia tullut lisääksi. Kaikki samalle miehelle.

Onnellinen on ollut elämäni ja jokaisesta päivästä olen nauttinut.
 
"vieras"
Ymmärrän. Olemme erilaisia. Silti ne jotka eivät lapsia kovin nuorena saa, eivät voi ymmärtää sitä, että kaikki eivät koe elämäänsä epäonnistuneeksi, jos ei vietä ikävuosiaan 20-30 ryypäten.
Miten mä arvasin, että sä alat puhumaan ryyppäämisestä? Ei, en käyttänyt ikävuosia20-30 ryypäten. Käytin ne opiskellen ja asuen seitsemässä eri maassa, aina pari kuukautta tai pari vuotta kerrallaan. Mielestäni lasta ei voi riepotella jatkuvasti maasta toiseen, joten lapsi olisi rajoittanut elämääni. Puhumattakaan siitä, että olin vuoden kestävillä komennuksilla kriisialueilla, joihin lapsia ei voinut ottaa mukaan ja mielestäni hyvä äiti ei ole vuotta pois lastensa elämästä eli lapsi olisi rajoittanut elämääni. Käytin lomani miten sattui ympäri vuoden sen mukaan missäpäin maailmaa oli kansainväliset urheilukisat, joissa voisin toimia vapaaehtoisena ja mielestäni vanhempien pitää viettää lomaa yhdessä lasten kanssa eli lapsi olisi rajoittanut elämääni. Miten kamalan suppea ajatus- ja kokemusmaailma sinulla on, jos et muuta tekemistä kuin ryyppäämistä keksi, mitä lapsi rajoittaa?
 
"vieras"
Vaikka sain esikoiseni vasta 35-vuotiaana, niin olen lau123:n kanssa samaa mieltä.. monet "vanhat" äidit eivät ymmärrä sitä, että joku voi oikeasti haluta lapsen nuorena ja silti nauttia ja elää unelmiensa elämän ilman, et jää mistään paitsi.
Ja samaten monet nuoret äidit eivät ymmärrä, että jonkun toisen elämää lapsi voisi rajoittaa vaikka kyseinen henkilö ei ryyppäisi ja bilettäisi ollenkaan.
 
tonnikala
[QUOTE="vieras";28617083]Miten mä arvasin, että sä alat puhumaan ryyppäämisestä? Ei, en käyttänyt ikävuosia20-30 ryypäten. Käytin ne opiskellen ja asuen seitsemässä eri maassa, aina pari kuukautta tai pari vuotta kerrallaan. Mielestäni lasta ei voi riepotella jatkuvasti maasta toiseen, joten lapsi olisi rajoittanut elämääni. Puhumattakaan siitä, että olin vuoden kestävillä komennuksilla kriisialueilla, joihin lapsia ei voinut ottaa mukaan ja mielestäni hyvä äiti ei ole vuotta pois lastensa elämästä eli lapsi olisi rajoittanut elämääni. Käytin lomani miten sattui ympäri vuoden sen mukaan missäpäin maailmaa oli kansainväliset urheilukisat, joissa voisin toimia vapaaehtoisena ja mielestäni vanhempien pitää viettää lomaa yhdessä lasten kanssa eli lapsi olisi rajoittanut elämääni. Miten kamalan suppea ajatus- ja kokemusmaailma sinulla on, jos et muuta tekemistä kuin ryyppäämistä keksi, mitä lapsi rajoittaa?[/QUOTE]

Te nyt veditte tuon lau:n kanssa kumpikin ihan ääripäät esiin. 99% näistä "lapsi rajoittaa elämää" tyypeistä ei todellakaan ajattele työskentelyö ulkomailla, saati kriisialueilla. Suurimman osan kohdalla kyse on ryyppäämisestä ja vapaasta menemiestä ja tulemisesta ilman vastuuta ja siitä, että menisi hyvä festarikesä pieleen jonkun kakkapyllyn takia.
 
Janita77
Kyllähän se suurimmalla osalla on kiinni siitä, että opiskeluvuosien ryyppybileet ja haalarireissut olisi jäänyt tekemättä lapsen takia.
Loppujenlopuksi harva tekee,työskentelee, harrastaa mitään kovin spesiaalia, jossa joutusi ympäri maailmaa rampata.

Omani sain nuorena, mutta nyt ovat jo teinejä. Multa on kysytty usein nuorempana, missä lapseni ovat kun meen ryyppäämään.

En ole vieläkään vetänyt niitä ensikännejä, koska en tykkää alkoholista.
 
"hmm"
Itse en olisi varmaan saanut töitä vastavalmistuneena maisterina jos en olisi tehnyt lapsia opiskeluaikana. Mikään ei ole isompi riski työantajalle kuin alle 30v lapseton nainen. Hyvin jaksoin yövalvomiset ym. ja nuoruttakin ehdin mielestäni tarpeeksi elää. Ja lasten kanssa ehti olla paljon opiskelujen joustavuuden takia.
 
"tiina"
Miksi aina ajatellaan niin, että lapsi rajoittaa elämää nuorena, mutta ei vanhempana? Asiahan voi olla myös niin, että lapsi ei rajoita elämää nuorena, mutta rajoittaa vanhempana. Mulla nimittäin näin. ONNEKSI tein lapseni 17v ja 19v, sillä jos olisin odottanut yli kolmekymppiseksi, lapset rajoittaisivat elämääni.
Elin oikein onnellisen, tasapainoisen ja seesteisen nuoruuden, suoritin korkeakoulututkinnon ja lapseni eivät ole mistään jääneet paitsi.

38-vuotiaana sain haluamani ja tavoittelemani ylennyksen, johon kuuluu jatkuvaa matkustelua. Onneksi lapseni ovat nyt täysi-ikäisiä ja asuvat jo omillaan, sillä en voisi toteuttaa unelmaani, jos lapseni olisivat nyt alaikäisiä.

Matkustelen työssäni paljon ja jouduin olemaan välillä kuukauden ulkomailla, pari viikkoa Suomessa, viikon ulkomailla, kuukausi Suomessa ja sitten saatan kuukauden aikana kiertää useita maita.
Työni on myös melko hektistä.

Olen aloittanut myös harrastuksen, jota en voisi niin täysipainotteisesti harrastaa, mikäli lapseni olisivat pieniä.
 
Mä olin vakaasti päättänyt, että lapsilukuni on täynnä ennen, kuin olen 30v. Melkeen onnistuin. Viimeinen vauva syntyy loppukesästä ja mä olen vielä 29v...tosin en enää lapsen synnyttyä, vaan silloin on mittarissa jo se 30v :D

Mä olen niin kotirotta-hiirulkainen, että mä ehkä tylsistyisin kuoliaaksi ilman näitä lapsia. Toisaalta jos heitä ei olisi, niin kaipa mä jotakin mielekästä tekemistä olisin sitten kuitenkin keksinyt...mulla olisi varmaan 5 koiraa, joiden kanssa treenaisin päivittäin :D
 
"vieras"
Te nyt veditte tuon lau:n kanssa kumpikin ihan ääripäät esiin. 99% näistä "lapsi rajoittaa elämää" tyypeistä ei todellakaan ajattele työskentelyö ulkomailla, saati kriisialueilla. Suurimman osan kohdalla kyse on ryyppäämisestä ja vapaasta menemiestä ja tulemisesta ilman vastuuta ja siitä, että menisi hyvä festarikesä pieleen jonkun kakkapyllyn takia.
Niin mä veikkaan, että me laun kanssa puhutaan molemmat omasta kokemuksesta. Taidetaan sitten olla niitä ääripäitä.

Ja en usko, että suurimman osan kohdalla on kyse ryyppäämisestä vaan ihan vain siitä vapaudesta, kun ei ole vastuussa kenestäkään muusta kuin itsestä.
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";28617182]Itse en olisi varmaan saanut töitä vastavalmistuneena maisterina jos en olisi tehnyt lapsia opiskeluaikana. Mikään ei ole isompi riski työantajalle kuin alle 30v lapseton nainen. Hyvin jaksoin yövalvomiset ym. ja nuoruttakin ehdin mielestäni tarpeeksi elää. Ja lasten kanssa ehti olla paljon opiskelujen joustavuuden takia.[/QUOTE]

Minä olin 31-vuotias lapseton nainen vakituisessa parisuhteessa, kun sain vakityöpaikan. Kyllähän tuolla pari vuotta ehti ollakin ennen ensimmäistä äitiyslomaa... Mutta jos on hyvä hommassaan, niin eipä työnantajia lapset hidasta. Eikä tässä iässä ja tässä työssä ole muutenkaan tapana jäädä vuosiksi kotiin, taidothan siinä vanhentuu.
 
vanhammama?
[QUOTE="vieras";28617221]Niin mä veikkaan, että me laun kanssa puhutaan molemmat omasta kokemuksesta. Taidetaan sitten olla niitä ääripäitä.

Ja en usko, että suurimman osan kohdalla on kyse ryyppäämisestä vaan ihan vain siitä vapaudesta, kun ei ole vastuussa kenestäkään muusta kuin itsestä.[/QUOTE]

Mutta samalla tavallahan se lapsi rajoittaa menemisiä oli äiti minkä ikäinen tahansa?!
En ymmärrä miksi moni ajattelee, että se rajoittaa vain nuoren menemisiä.

Kyllä mulla on vielä 45-vuotiaanakin elämää. Töitä, kolme harrastusta, tykkään käydä edelleen ystävien kanssa lasillisella, tanssilavoilla, keikoilla, shoppailemassa ja risteilyillä. Ihan yhtä paljon ne lapset "rajoittaa" elämää, kuin silloin nuorempanakin olisi rajoittanut...

Päin vastoin, kadehdin ystävääni, jonka lapset ovat jo aikuisia. Koen, että olen nyt nelivitosena vielä monella tapaa nuori. Jos olisin lapsen tehnyt aikaisiemmin, voisin taas nauttia elämäni vapaudesta.

Mutta hyvä näin. Meillä on ihana perhe.
 
"vieras"
[QUOTE="tiina";28617189]Miksi aina ajatellaan niin, että lapsi rajoittaa elämää nuorena, mutta ei vanhempana? Asiahan voi olla myös niin, että lapsi ei rajoita elämää nuorena, mutta rajoittaa vanhempana. Mulla nimittäin näin. ONNEKSI tein lapseni 17v ja 19v, sillä jos olisin odottanut yli kolmekymppiseksi, lapset rajoittaisivat elämääni.
Elin oikein onnellisen, tasapainoisen ja seesteisen nuoruuden, suoritin korkeakoulututkinnon ja lapseni eivät ole mistään jääneet paitsi.

38-vuotiaana sain haluamani ja tavoittelemani ylennyksen, johon kuuluu jatkuvaa matkustelua. Onneksi lapseni ovat nyt täysi-ikäisiä ja asuvat jo omillaan, sillä en voisi toteuttaa unelmaani, jos lapseni olisivat nyt alaikäisiä.

Matkustelen työssäni paljon ja jouduin olemaan välillä kuukauden ulkomailla, pari viikkoa Suomessa, viikon ulkomailla, kuukausi Suomessa ja sitten saatan kuukauden aikana kiertää useita maita.
Työni on myös melko hektistä.

Olen aloittanut myös harrastuksen, jota en voisi niin täysipainotteisesti harrastaa, mikäli lapseni olisivat pieniä.[/QUOTE]

Siihen vaikuttaa tietysti se, että yleensä ihmiset haluavat juurikin nuorena kulkea vapaana ja silloin myös yleensä muutetaan ja pyöritään muutenkin päämäärättömästi ympäri maata ja maailmaa. Luulen, että myös se vaikuttaa, että lapset ovat kuitenkin elinikäinen sitoumus. Vaikka ne ovat lentäneet kotoa pois niin niistä on kuitenkin aina huolta ja voi olla, että heidän elämässä pitää olla ihan konkreettisesti mukana vanhempanakin.
 
"vieras"
Mutta samalla tavallahan se lapsi rajoittaa menemisiä oli äiti minkä ikäinen tahansa?!
En ymmärrä miksi moni ajattelee, että se rajoittaa vain nuoren menemisiä.

Kyllä mulla on vielä 45-vuotiaanakin elämää. Töitä, kolme harrastusta, tykkään käydä edelleen ystävien kanssa lasillisella, tanssilavoilla, keikoilla, shoppailemassa ja risteilyillä. Ihan yhtä paljon ne lapset "rajoittaa" elämää, kuin silloin nuorempanakin olisi rajoittanut...

Päin vastoin, kadehdin ystävääni, jonka lapset ovat jo aikuisia. Koen, että olen nyt nelivitosena vielä monella tapaa nuori. Jos olisin lapsen tehnyt aikaisiemmin, voisin taas nauttia elämäni vapaudesta.

Mutta hyvä näin. Meillä on ihana perhe.
Monelle tulee vanhempana se tarve asettua aloilleen. Nuorena moni on menevämpi mitä vanhempana. Toki ne lapset sitovat myöhemminkin ja itse en olekaan lapsia ajatellut tehdä minkäänikäisenä.
 

Yhteistyössä